Yli verohallinnon tietokanta yli 100 000 tienaavista rikkoo EU:n tietosuoja-asetusta
Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista ainoastaan jos vähintään yksi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
a) rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn yhtä tai useampaa erityistä tarkoitusta varten;
b) käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen täytäntöön panemiseksi, jossa rekisteröity on osapuolena, tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä;
c) käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi;
d) käsittely on tarpeen rekisteröidyn tai toisen luonnollisen henkilön elintärkeiden etujen suojaamiseksi;
e) käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi;
f) käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, paitsi milloin henkilötietojen suojaa edellyttävät rekisteröidyn edut tai perusoikeudet ja -vapaudet syrjäyttävät tällaiset edut, erityisesti jos rekisteröity on lapsi.
Verotietojen julkaisu ei mahdu mihinkään näistä kategorioista.
Kommentit (35)
Niinpä, lisäksi rikkaiden listaaminen aiheuttaa kohonnutta riskiä. Puhun tietenkin siitä että joku demari saattaa kaapata lunnaiden toivossa, jos nyt katsotaan mitä tässäkin maassa on jo kerinnyt tapahtumaan.
Haluaisin kuulla Verohallinnon/median kommentit tähän.
Verotiedot pitäisi olla salaisia kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Verotiedot pitäisi olla salaisia kaikilla.
Ehdotan parannusta tilanteeseen eli ilmoitetaan maksettujen verojen määrä tulojen sijaan. Eli näin PALJON nämäkin maksoivat veroa.
Vierailija kirjoitti:
Verotiedot pitäisi olla salaisia kaikilla.
Miksi? Mun mielestäni työpaikassa pitäisi näkyä paljonko jokainen saa palkkaa.
tässä ois sopiva joukkokanne millä saisi kymmeniä miljardeja pois verottajalta!
Miksi lehdissä ei samantien julkaista ihan kaikkien tietoja? Mikään yleinen etu ei vaadi rajaa tuohon 100 000 euroon, joten miksi ihmeessä ei listata ihan jokaista veronmaksajaa ansiotulot - pääomatulot - verottomat etuudet.
Ei ole loogista, että suuret tulot ovat julkisia, mutta pienet salaisia.
Tässä on oikeampaa tietoa
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
Palkan kuuluu olla julkista tietoa. Näin palkkaus säilyy edes jotenkin oikeudenmukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehdissä ei samantien julkaista ihan kaikkien tietoja? Mikään yleinen etu ei vaadi rajaa tuohon 100 000 euroon, joten miksi ihmeessä ei listata ihan jokaista veronmaksajaa ansiotulot - pääomatulot - verottomat etuudet.
Ei ole loogista, että suuret tulot ovat julkisia, mutta pienet salaisia.
Pienet eivät ole sen salaisempia kuin suuretkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehdissä ei samantien julkaista ihan kaikkien tietoja? Mikään yleinen etu ei vaadi rajaa tuohon 100 000 euroon, joten miksi ihmeessä ei listata ihan jokaista veronmaksajaa ansiotulot - pääomatulot - verottomat etuudet.
Ei ole loogista, että suuret tulot ovat julkisia, mutta pienet salaisia.
Pienet eivät ole sen salaisempia kuin suuretkaan.
Jostain syystä niitä ei toimiteta medialle.Voimme sanoa, että suurten tulojen kertominen ei ole GDPR:n mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Palkan kuuluu olla julkista tietoa. Näin palkkaus säilyy edes jotenkin oikeudenmukaisena.
Palkka on ihan eri asia kuin verotettava tulo, joten vaaditaan kansalaisen tulorekisterin tiedot julkisiksi!
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikeampaa tietoa
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
Ongelmana on nyt se, onko verottaja tulkinnut oikein julkisuusperiaatetta suhteessa GDPR:ään. Nähtävästi ei ole. Ja jos tulkitaan, että on, niin meillä kaikilla on oikeus vaatia tietojamme salattaviksi, koska tulotietojemme julkaisulla ei ole mitään sellaista kansallista merkitystä, joka ajaisi yksilön oikeuksien ohi.
Toiseen suuntaan rähjätään että mitä ihmeellisemmät pikku yksityiskohdat kuten uskonto tai sukupuoli pitää pitää salassa, toiseen suuntaan sitten rähjätään että kaikki tulot tulee olla median käytettävissä ja julkaistavissa koska... jotain?
Samaan aikaan esim. poliitikoilta tai puolueilta ei saa edes sellaista perustavaa laatua olevaa tärkeää tietoa julkiseksi kuin vaalirahoittajat.
Demokratian kannalta poliitikkojen vaalirahat olisi paljon tärkeämpi asia kuin satunnaistavisten tulot.
Vierailija kirjoitti:
Palkan kuuluu olla julkista tietoa. Näin palkkaus säilyy edes jotenkin oikeudenmukaisena.
Jos verottajan tiedoissa ansiotuloni ovat vuodessa 128 998 e, niin mistä ihmeestä tiedät, mikä on palkkani?
Ei GDPR koske viranomaista, siihen on muut pykälät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehdissä ei samantien julkaista ihan kaikkien tietoja? Mikään yleinen etu ei vaadi rajaa tuohon 100 000 euroon, joten miksi ihmeessä ei listata ihan jokaista veronmaksajaa ansiotulot - pääomatulot - verottomat etuudet.
Ei ole loogista, että suuret tulot ovat julkisia, mutta pienet salaisia.
Pienet eivät ole sen salaisempia kuin suuretkaan.
Jostain syystä niitä ei toimiteta medialle.Voimme sanoa, että suurten tulojen kertominen ei ole GDPR:n mukaista.
Ei toimiteta sen vuoksi että itseänsä koskevan tiedon antamisen lehdistölle on saanut kieltää ja jonka pitävyyttä yksi ylin vartija nyt arvioi, yhtälailla niin pieni- kuin suurituloinen, mutta tiedot ovat edelleen julkisesti saatavilla kun vain tietää kenen nimellä kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikeampaa tietoa
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
Ongelmana on nyt se, onko verottaja tulkinnut oikein julkisuusperiaatetta suhteessa GDPR:ään. Nähtävästi ei ole. Ja jos tulkitaan, että on, niin meillä kaikilla on oikeus vaatia tietojamme salattaviksi, koska tulotietojemme julkaisulla ei ole mitään sellaista kansallista merkitystä, joka ajaisi yksilön oikeuksien ohi.
Tulotietojen julkisuudella voidaan valvoa veronkiertoa (ts. käräytä naapurisi tai jonkinlainen "peer-review"), ja tuoda julkisuuteen (sekä sitä kautta estää) tilanteita jossa suurille tuloille muodostuisi olemattomat verot lainsäädännön epäkohtien kautta.
Eipä yllätä.