Mitä mieltä olette oppivelvollisuuden venyttämisestä koskemaan 5-18-vuotiaita?
Puhun nyt siis tästä uudesta ajatuksesta (Rimpelä), jonka mukaan oppivelvollisuus alkaisi 5-vuotiaana ja päättyisi 18-vuotiaana. (aluksi päiväkoti, sitten peruskoulu ja sitten ammattikoulu tai lukio)
Minä en oikein osaa päättää mitä mieltä olen.
Toisaalta se varmasti kannustaisi nuoria opiskelemaan kun ei olisi vaihtoehtona välivuoden (tai vuosien...) pitämistä peruskoulun jälkeen.
Mutta sitten taas toisaalta...
Ainakin 5-vuotiaat ovat mielestäni liian pieniä pakollisiin juttuihin. En näe mitään järkeä siinä, että lapsi olisi PAKKO viedä päivähoitoon jos on mahdollisuus ja halua hoitaa lapset kotona. Tehokkuusajattelun ei pitäisi koskea lapsia.
Ja jos 18-vuotiaaksi asti olisi pakko opiskella, pitäisi myös lapsilisän ikärajaa nostaa ainakin tuohon 18 vuoteen asti, mikä taas nostaisi yhteiskunnan menoja melkoisesti.
Ja sitten vielä se, että tämä malli edistää ajatusta siitä, että ensin on opiskeltava pitkään ja hartaasti, jonka jälkeen mennään töihin ja vasta sitten perustetaan perhe.
Minä näen tässä kaksi ongelmaa: ensinnäkin yhteiskunnan pitäisi ennemminkin kannustaa tekemään lapsia ajoissa kuin siirtää lastentekoa pitkälle, jotta väestönlasku saataisiin pysähtymään.
Ja toiseksi, nytkin ylikoulutetaan yhteiskunnan varoilla akateemisia ihmisiä, joille ei löydy koskaan koulutusta vastaavaa työtä. Mitä ihmeen järkeä siinä on?
Mitä mieltä muut ovat?
Anteeksi mahdolliset kirjoitusvirheet ja töksähtelevät lauseet. :)
Kommentit (4)
Varmasti saataisiin lisäpuhtia nuoriin ihmisiin ja olisi vähemmän henkilöitä, joiden koulutus loppuu peruskouluun. Lapset otollisessa iässä viisivuotiaina, ei ole liian varhaista.
Kyllä ne 5-vuotiaatkin ihan takuulla tykkäisivät eskarijutuista ;) Eikä se mitään kokopäiväistä pakertamista ole, vaan kyllä leikillekin on tilaa ;)
Ammattikoululaisista jopa 10% keskeyttää koulun ja suurin osa näistä jää vain kotiin makaamaan. Toki voihan niin käydä lukion tai ammattikoulusta valmistumisen jälkeenkin, mutta silloin on sentään joku peruskoulun jälkeinen koulutus ja ehkä syrjäytymisen mahdollisuus on kuitenkin paljon pienempi.
Minusta oppivelvollisuusikää voitaisiin hyvinkin pidentää, kunhan edelleen säilyy valinnanvapaus siinä, miten oppivelvollisuutta suoritetaan, eikä siis vanhempien edellytetä laittavan lapsiaan
5-vuotiaina.
4