Pakkotalviajattajille harmittava takaisku: "suurempi osa suomalaisista kannattaa kesäaikaa kuin talviaikaa."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006294344.html
"SUOMALAISISTA suurempi osa näyttää sittenkin kannattavan mieluummin pysyvään kesäaikaan kuin talviaikaan siirtymistä, selviää tuoreesta Suomen Ladun Taloustutkimuksella teettämästä kyselytutkimuksesta.
Jos Suomessa siirryttäisiin yhteen kiinteään aikajärjestelmään, 43 prosenttia suomalaisista valitsisi kyselytutkimuksen mukaan vaihtoehdon, joka toisi mukanaan valoisammat iltapäivät ja illat.
20 prosenttia taas kannattaisi valoisampia aamuja ja aamupäiviä. 38 prosentille suomalaisia sopisivat molemmat vaihtoehdot."
Kommentit (179)
Ei minua haittaa, jos illalla on pimeää. Kunhan se ilta on 19+ (mieluummin 20+)
Talvella tietenkään tätä ei saavuteta millään ajalla, tai no triplakesäaika mutta siinä olisi muita ongelmia, mutta kesäaika sentään tekee suuremman osan vuodesta illoista siedettäviä. Talviaika on tässä mielessä järjettömyyden huipentuma, kun siirtää valoisat tunnit aamuyöhön sekä päivätyöläisen työajalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kannata lainkaan kellojen siirtelyn lopettamista. Typerää jos siitä luovutaan.
Minuakaan se siirtely sinänsä ei haittaa. Mutta mielestäni talviajassa ei kyllä ole mitään hyviä puolia miksi siihen olisi syytä siirtyä. Niin siksi se on aika turhaa.
Kannatan ehdottomasti nykyistä kellon siirtämistä kahdesti vuodessa, jos vaihtoehtona on kiinteä talviaika. On ihana, kun keväällä on valoisaa pitkälle iltaan ja syksyllä myös. Ihminen tarvitsee valoa toimiakseen normaalisti ja iltapäivän ulkoilu on siten tärkeää valoisassa.
EU ei pääse mitenkään yksimielisyyteen kellon siirtelyn lopettamisesta eikä jokainen maa voi olla eri ajassa, joten se siitä. Kellon siirtely jatkuu Suomessa ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Talvella tietenkään tätä ei saavuteta millään ajalla, tai no triplakesäaika mutta siinä olisi muita ongelmia, mutta kesäaika sentään tekee suuremman osan vuodesta illoista siedettäviä. Talviaika on tässä mielessä järjettömyyden huipentuma, kun siirtää valoisat tunnit aamuyöhön sekä päivätyöläisen työajalle.
Miten talviaika voi siirtää "valoisat tunnit", kun eroa kesäaikaan on yksi (1) tunti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten talviaika voi siirtää "valoisat tunnit", kun eroa kesäaikaan on yksi (1) tunti?
Meinaat että vuodessa on vain yksi (1) tunti? Vaikka vaikutus päivässä on yhden (1) tunti, vuodessa kertyy aika paljon enemmän.
Kesäaika ehdottomasti parempi. Siitä ei kahta sanaa.
"Suomi päätyi kansalaiskyselyn ja asiantuntijakuulemisten jälkeen ehdottamaan, että maa pysyisi talviajassa."
Siis mitä vi**ua? Tämä "kansalaiskysely" oli se ei-lainkaan-johdatteleva nettikysely, että haluatko Moskovan aikaa vai Euroopan aikaa! Ja "asiantuntijakuuleminen" oli se yksi pakkomielteinen huuhaatutkija.
Ei hemmetti, tältä pohjalta "Suomi ehdottaa", niin onpa joo aika heikolla pohjalla!
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti nykyistä kellon siirtämistä kahdesti vuodessa, jos vaihtoehtona on kiinteä talviaika. On ihana, kun keväällä on valoisaa pitkälle iltaan ja syksyllä myös. Ihminen tarvitsee valoa toimiakseen normaalisti ja iltapäivän ulkoilu on siten tärkeää valoisassa.
Kuinka yleistä tämä iltapäivän ulkoilu sitten muka on? Ei ainakaan meillä päin kauheasti näe ulkoilijoita ja leikkipuistotkin ovat tyhjillään neljän-viiden aikaan, kun haen lapseni päiväkodista. Seitsemän-kahdeksan aikaan taas on liikkeellä paljon enemmän väkeä koiranulkoiluttajista lenkkeilijöihin, vaikka on jo pimeää.
Ilman muuta pitää noudattaa luonnonlakeja eli kun aurinko korkeimmillaan, niin silloin kello on 12. Ei tämä ole mielestäni mikään mielipidekysymys...että on niin kivaa, että illalla valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta pitää noudattaa luonnonlakeja eli kun aurinko korkeimmillaan, niin silloin kello on 12. Ei tämä ole mielestäni mikään mielipidekysymys...että on niin kivaa, että illalla valoisaa.
Luonnonlaki? Salli mun nauraa. Sopimus ja sopimuksia voi aina muuttaa.
Keskipäivän pitäisi olla valvomisen keskikohta, nyky-yhteiskunnassa siis noin klo 14 tai 15. Silloin kello tukisi parhaiten luonnollista rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Auringon pitäisi olla korkeimmillaan kello 12. Kaikki muu on sekoilua.
Miksi auringon pitäisi olla korkeimmillaan kello 12? Kello 12 on vaan randomisti valittu luku. Järkevää olisi, että aurinko olisi korkeimmillaan keskellä päivää eli silloin aamuun ja iltaan jäisi yhtä paljon valoa keskimääräiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Ladulla on oma lehmä ojassa joten tämän "tutkimuksen" painoarvo on 0.
Onhan se tosi kieroa, että haluttaisiin, että ihmiset voisivat mennä töiden jälkeen valoisassa ulkoilemaan.
Joo se on jännää kun nykyisin koetaan tärkeämmäksi vapaa-ajan puuhastelu kuin työnteko valoisassa.
Siirrytään suoraan Pekingin aikaan, aurinko nousee kolmelta iltapäivällä ja paistaa valopilkkuun asti. Saa suorittaa iltariennot rauhassa valoisassa.
Olet sinänsä oikeassa.
Ennen vanhaan oleellista oli se, että valoisa aika saatiin käytettyä mahdollisimman tehokkaasti työn tekemiseen.
Ennen vanhaan taisi olla myös nykyistä enemmän ulkotyötä. Se toimistohomma sujuu ihan yhtä hyvin valaistussa rakennuksessa oli ulkona valoa tai ei. Töistä lähtiessä sitten vaan vituttaa enemmän kuin se aurinko häipyi sinä aikana kun oli sisällä.
Keskitalvella on joka tapauksessa valoisaa vain muutaman tunnin ajan. Minulle on ihan se ja sama, onko silloin valoisaa klo 9-13 vaiko 11-15, koska olen töissä klo 8-16. Lähtiessä ja palatessa on pimeää, elettiin sitten kesä- tai normaaliajan mukaan. Minusta on mukavaa ajaa aamulla töihin valoisassa, ja siksi kannatan normaaliaikaa, jolloin valoisa aika painottuu enemmän aamuun.
Olen itse illanvirkku. En harrasta ulkoilua vaan sisäaktiviteetteja, ja siksi meillä on lamput talossamme. Lapsi tykkää peuhata lumihangessa, ja pihassa on sitä varten tehokas valaistus. Talvi-iltana lapsen peuhuaikaan on joka tapauksessa pimeää, oli sitten kesä- tai normaaliaika. Jos joskus harhaudun lapsen kanssa luistelemaan tai hiihtämään, laduilla ja jäällä on valaistus. Pimeää en pelkää enkä kaihda, minusta on rauhoittavaa, kun talvella on pimeää. Se on kuin peitto, lepoaika kesän valon jälkeen.
Aivan sama talvella, kumpi aika on käytössä, koska illalla on kuitenkin pimeä siihen aikaan, kun on ulkoilun ja harrastusten aika. Samoin kesällä on joka tapauksessa valoisaa, käytettiin kumpaa kellonaikaa tahansa. Tämä syksyn ja kevään valoisan ajan muuttuminen on vuodessa ohikiitävä hetki.
Hommatkaa ihmiset kunnollinen valaistus koteihinne ja heijastimet yllenne, kun lähdette ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auringon pitäisi olla korkeimmillaan kello 12. Kaikki muu on sekoilua.
Miksi auringon pitäisi olla korkeimmillaan kello 12? Kello 12 on vaan randomisti valittu luku. Järkevää olisi, että aurinko olisi korkeimmillaan keskellä päivää eli silloin aamuun ja iltaan jäisi yhtä paljon valoa keskimääräiselle ihmiselle.
Aurinko taisi olla olemassa ennen kelloa. Kun aurinko oli korkeimmillaan, sille valittiin kellonajaksi 12 (taikka siis 0). Valoisa aika tuli siten puoliksi kummallekin puolelle kellon lakikohtaa samoin kuin aurinko oli lakikohdassaan keskipäivällä. Tämä lakikohta näkyy parhaiten kahdesti vuodessa: sekä talvipäivänseisauksen että kesäpäivänseisauksen aikaan.
Se on normaaliaika ja kesäaika. Arvaa miksi sitä kutsutaan normaaliajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonlaki? Salli mun nauraa. Sopimus ja sopimuksia voi aina muuttaa.
Keskipäivän pitäisi olla valvomisen keskikohta, nyky-yhteiskunnassa siis noin klo 14 tai 15. Silloin kello tukisi parhaiten luonnollista rytmiä.
Jaa että auringon pitäisi ymmärtää paistaa sen mukaan, miten Suomessa on virka-aika?
Onko tehty tutkimusta, että kärsivätkö kesäajan kannattajat enemmän kaamosmasennuksesta? Itse kun nautin iltakävelyistä tarvittaessa otsalampun kanssa ja kynttilöiden poltosta kotona.
Minä en kannata lainkaan kellojen siirtelyn lopettamista. Typerää jos siitä luovutaan.