En ole missään vaiheessa valittanut talon kustannuksista
Nyt vastike vastaa kerrostalokaksion vuokraa täällä päin. Helsingissä ei tälläkään summalla saisi kuin pikkuisen yksiön. Että kyllä se ongelma tässä on se, että ihan yhtäkkiä kaikki rahahanat lyödään kiinni useaksi viikoksi ja joka ikiseen hakemukseen tulee hylkäys.
Kommentit (52)
Ja minulle on ihan turha aukoa päätä. Kaikki rahat menevät elämiseen ja autoon. Autovero, diesel, autovakuutus, kotivakuutus, sähkö, puhelin, ruoka, hygieniajutut... Aika vtun äkkiä menee hurja 650 € lainasumma jos mietitte vaihteeksi järjen kanssa. Ja auto on välttämätön täällä, kiitos kysymästä.
Kummasti olen kaikki nämä vuodet pärjännyt omillani. Vähän on vaan vaikeaa pärjätä siinä vaiheessa kun joka ikiseen hakemukseen tulee hylkäys eikä asiassa käytetä tippaakaan omaa harkitkaa!! Esim. Auto on joillekin pakollinen!!
Että helposti siihen autoon saa kulumaan yli 200 € kuukaudessa ja voitte laskea ihan omin neuvoinenne että paljonko on 650-200. Siihen diesel, ruuat, vaatteet, hygieniajutut.. Että kyllä tässä mättää jokin ihan muu kuin minun rahankäyttöni! Minä en voi automaksuille yhtään mitään ja alkaa pikku hiljaa vtuttaa tuo ikuinen jankutus rahankäytöstä. Juuri jätin hakematta pari pakettiakin siksi että minua ei varmasti voida nyt juuri veloittaa niistä, kun en ole niihin edes koskenut. Ääliöt.
Ihan vtun hienoa että Suomessa rankaistaan opiskelijaa ja auton omistajaa. Autosta saa maksaa ihan sairaat verot ja vakuutukset ja polttoaineen ja opiskelija pakotetaan velkaantumaan tai vaihtoehtoisesti paiskimaan töitä viimeisillä voimillaan.
Jos on noin vaikeaa ymmärtää: saan opintorahan 250 ja asumistuen 316 €. Näillä maksoi aiemmin ihan helposti vastikkeen ja vähän ekstralaskuja. Lisäksi 650 € lainaa. Nyt vastikkeei on YLI 600 EUROA JA NYT EI OLEKAAN ENÄÄ NIIN HELPPOA JOSTAIN KUMMAN SYYSTÄ. ENSIN 250 + 316 € VASTIKKEESEEN, EDELLEEN JÄÄ UUPUMAAN, SAMALLA ON AUTOLASKUJA, PITÄISI TANKATA, SYÖDÄKIN VOISI JOTAIN.
Vierailija kirjoitti:
Myy se talo niin saat rahaa.
Myy itse.
Sähkölasku olisi hyvä maksaa, samoin vakuutus. Että ihan vtun upea summa tuo 650!!! Helposti menee useamman kuukauden rahat kun makselee laskuja!!!
Auton pitäminen on kyllä kallista, mutta välttämätöntä etenkin maalla.
Eli saat 1116€/kk. Ja ei riitä? Millä luulet, että muut ovat opiskelleet? Olisiko syynä, että asuvat halvasti solukämpissä, käyvät viikonloppu-& kesätöissä ja kulkevat polkupyörällä. Ja ruoka sitä halvinta mahdollista millä pysyy hengissä. Eli menot suhteutetaan tuloihin. Tämä opetetaan jo peruskoulussa kaikille sen käyneille.
Itse opiskelin jopa ilman lainaa. Eikä ollut rikkaita vanhempia tmv.vaan elin halvasti ja tein paljon töitä opiskelun ohessa. Sinne vaan rappukäytäviä siivoamaan tai baariin tarjoilemaan kuten muutkin opiskelijat.
Olette DORKIA. Joka tapauksessa haen täydentävää/ehkäisevää toimeentulotukea. Ap