Miten saada toinen syömään tärkeää lääkettä kun 'en enää sitä tartte'?
Miten saada henkilö ymmärtämään, että hän voi nyt hyvin SIKSI, että syö kyseistä lääkettä? Henkilö on jättänyt lääkkeen pois, koska "ei tarvitse sitä kun voi niin hyvin". Ja tällainen lääke on niitä, jotka tekevät elämästä normaalia ja toimivaa.. Nyt kun lääke jäänyt pari kuukautta sitten pois, alkaa ongelmat ilmiintyä. Mutta mitä voi sanoa, että saisi toisen ymmärtämään lääkkeen merkityksen ja tarpeellisuuden?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko lopetti omavaltaisesti mt-lääkkeen ottamisen. Mikään ja kenenkään puhe ei auttanut häntä aloittamaan uudestaan lääkkeen ottamisen. Seuraava mitä tapahtui oli se että ensiavusta soitettiin kun hän oli yrittänyt itsemurhaa, siinä onneksi onnistumatta. Nyt syö lääkkeitä taas ja toivon että pahin olisi takanapäin.
Jos saisit sen läheisesi ajoissa juttelemaan jonkuu ammatti-ihmisen kanssa. Argumenttia en osaa antaa kun mitkään eivät tehonneet silloin aikanaan siskoni kanssakaan.
Minun sekkuni taas t appoi itsensä vähän yli viikko sen jälkeen kun aloitti cipralexin käytön. Yksittäistapaukset eivät todista lääkkeiden olevan kaikille hyödyksi tai, etteivät olisi. Varsinkaan joku yksittäinen hlö/suvun jäsen (ap) ei voi osata arvioida useiden muiden puolesta sopivatko/hyödyttävätkö lääkkeet hänen läheisiään. Sen taivastelu kertoo lähinnä ap:n myönteisestä asenteesta lääkitystä kohtaan.
Kaikkiin lääkkeisiin liittyy riskejä, mutta yleensä itsemurhaajat ovat niitä, joita ei hoideta ollenkaan. Lue ja ymmärrä pakkausseloste.
Lääkkeen aloitus ja lopetus hoidetaan lääkärin kanssa, ellei toisin ole sovittu.
Synnytyskeskusteluissa kyllä naiset ovat aina uhreja jos lääkäri suosittelee eri vaihtoehtoa kuin potilas toivoo, mutta mt-keskusteluissa psykiatrit ovatkin sitten jumalasta seuraavia, jotka eivät tee koskaan virheitä ja tekevät aina potilasta luotettavammat päätökset. Voisiko kuitenkin olla, että joskus joissain tapauksissa lääkityksestä kannattaa luopua ihan omin luvin? Cipralex yleinen "sivu"vaikutus on muuten aggressiivisuuden lisääntyminen. Serkullani ei ollut merkittävän itsetuhoista taustaa, joka olisi jo ennustanut itsemurhaa. Se ei tarkoita, etteikö jollekin lääkityksestä olisi apua, mutta voi myös olla, että joskus lääkäri ei tiedä parhaiten. Ap:nkin läheinen on täysivaltainen kansalainen ja saa päättää itse hoidostaan vaikka ylempi ihminen suosittelisi muuta.
Ap:n tapauksessa lääkkeet tehosivat ja nyt poisjätettynä muut huomaavat vaikutuksen lakkaamisen. Eli hänen kohdalla lääkitys toimii juuri niin kun on tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin tyypillistä. Juuri kun vaikeat, jopa lähes lääkeresistentit oireet on saatu pois ja lääkitys on hyvässä tasapainossa, niin joko asiakas tai jopa omaiset alkavat jankata siitä että lääkitys pitäisi ajaa alas, "koska ei oo oireita". Niin, niitä oireitahan ei ole siksi koska vihdoin on löydetty sopiva lääke. Ehkä tarvittaisiin enemmän tietoisuutta siitä, että skitsofrenia ja kaksisuuntainen ovat elinikäisiä neurologisia sairauksia, jotka tarvitsevat lääkitystä samalla tavoin kuin muutkin krooniset sairaudet.
Osoitit juuri pitäväsi itseäsi muita viisaampana yleistäessäsi, että skitsofrenia ja kaksisuuntainen tarvitsee aina lääkitystä. Kun eihän se niin ole, se on yksilökohtaista. Kannattaa ehkä perehtyä siihen mitä tiedetään kyseisten sairauksien synnystä. Sillä tavoin voi löytyä keinoja selvitä sairauden kanssa hyvin myös ilman lääkehoitoa. Riippuen tapauksesta tietysti. Toivottavasti et ole töissä alalla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että nämä "hoida vain omat asiasi" ja "kyseessä aikuinen, saa tehdä mitä haluaa" eivät itse ole tällaisen henkilön läheisiä. On helppo olla välinpitämätön kun kyseessä ei ole oma puoliso tai vanhempi tai lapsi. Tai sitten olette itse noita lääkkeen pois jättäjiä ettekä tajua mitä aiheutatte. Tai sitten olette empatia kyvyttömiä mulkeroita.
Jokaisella on oikeus olla ottamatta hoitoa vastaan, jos ei ole pakkohoidossa. Tehköön siis oman harkintansa mukaan. Ei mielisairaus tarkoita tyhmyyttä ja minusta vain tyhmä syö noita myrkkyjä, viisas kokeilee kaikkea muuta. Esim. Keroputaan malli on kova sana kaikkea pakko lääkitystä vastaan.
Jos tietäisit yhtään mistään mitään tietäisit että psykoosisairauksien yleinen oire on sairaudentunnottomuus. Et myöskään puhuisi lääkkeistä myrkkyinä. Jätetäänkö muutkin lääkkeet veke? Onhan näitä nähty kun sekatyypin diabeetikot kokeilee samaa ominpäin jne.
Keropudas - olipa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että nämä "hoida vain omat asiasi" ja "kyseessä aikuinen, saa tehdä mitä haluaa" eivät itse ole tällaisen henkilön läheisiä. On helppo olla välinpitämätön kun kyseessä ei ole oma puoliso tai vanhempi tai lapsi. Tai sitten olette itse noita lääkkeen pois jättäjiä ettekä tajua mitä aiheutatte. Tai sitten olette empatia kyvyttömiä mulkeroita.
Jokaisella on oikeus olla ottamatta hoitoa vastaan, jos ei ole pakkohoidossa. Tehköön siis oman harkintansa mukaan. Ei mielisairaus tarkoita tyhmyyttä ja minusta vain tyhmä syö noita myrkkyjä, viisas kokeilee kaikkea muuta. Esim. Keroputaan malli on kova sana kaikkea pakko lääkitystä vastaan.
Jos tietäisit yhtään mistään mitään tietäisit että psykoosisairauksien yleinen oire on sairaudentunnottomuus. Et myöskään puhuisi lääkkeistä myrkkyinä. Jätetäänkö muutkin lääkkeet veke? Onhan näitä nähty kun sekatyypin diabeetikot kokeilee samaa ominpäin jne.
Keropudas - olipa uutta.
Mielialalääkkeet tai vaikka nyt ne psykoosilääkkeesi eivät ole yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin insuliini diabeetikolle. Olet jääräpäinen populisti ja haluat tuntea saaneesi viimeisen sanan asiasisällöstä viis, ei tuo ole keskustelua.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keropudas - olipa uutta.Mielialalääkkeet tai vaikka nyt ne psykoosilääkkeesi eivät ole yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin insuliini diabeetikolle. Olet jääräpäinen populisti ja haluat tuntea saaneesi viimeisen sanan asiasisällöstä viis, ei tuo ole keskustelua.
- eri
Ja tuoko on keskustelua??? Populisti:D? PsykoosilääkkeeSI? En viitsi paljastaa alaani, mutta asiapohja taatusti sun edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keropudas - olipa uutta.Mielialalääkkeet tai vaikka nyt ne psykoosilääkkeesi eivät ole yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin insuliini diabeetikolle. Olet jääräpäinen populisti ja haluat tuntea saaneesi viimeisen sanan asiasisällöstä viis, ei tuo ole keskustelua.
- eri
Ja tuoko on keskustelua??? Populisti:D? PsykoosilääkkeeSI? En viitsi paljastaa alaani, mutta asiapohja taatusti sun edellä.
Taatusti kun vertaat psykoosia diabetkseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keropudas - olipa uutta.
Kyllähän minä tiedän, ihan omakohtaisesti psykoosin sairastaneena. Osaan tulkita itseäni eli huomaan jos tulee oireita ja osaan myös hoitaa niitä ilman lääkkeitä. En halua myrkyttää itseäni. Olen lukenut erittäin paljon tutkimuksia aiheesta ja selvää on, että lääkkeen orjana psykoosi puhkeaa helpommin kuin ilman lääkitystä. Psykiatria on huuhaa tiede.