Vauvaa ei voi nukuttaa ulkona naapurien tupakoinnin takia. Ärsyttää!!!
Asumme rivarissa ja takapiha olisi hyvä ja luonteva paikka vauvan päiväunille, mutta naapurin puolelta jatkuvasti leijaileva tupakansavu tekee siellä nukuttamisen mahdottomaksi. Etupiha ei ole hyvä (aurinko paahtaa sinne päiväuniaikaan ja muutenkin rauhattomampi, myöskään sinne ei näe riittävän hyvin esim. keittiöstä). Että ärsyttää!!! Miksi tuo naapurin akka ei voi mennä sinne etupihan puolelle tupakoimaan, kun kai se hänelle on sama kummalla puolella savustaa keuhkojaan.
Ja vaikkei olisi vauvaakaan niin on TODELLA ÄRSYTTÄVÄÄ istuskella omalla takapihalla kun naapurista tulee savupilvet tunnin välein. Siellä etupihalla ei haittaisi ketään - mutta on näköjään terve järkikin savustunut samalla kuin keuhkot...
Jos joku ehdottaa, että käyn keskustelemassa naapurien kanssa niin sitäkin olen harkinnut. Mutta yleensä tupakoitsijoilla on mielestään oikeus käryttää missä haluavat, joten enpä usko että paljon auttaisi. Ja meidän pitäisi pystyä asumaan heidän naapureinaan vielä muutama vuosi ainakin ja tuskin huomauttaminen ainakaan parantaa naapurisopua.
Kommentit (29)
Tupakan savu kestää minuutin pari ja se on erittäin paljon vähäisempää kuin polttaa kumikasaa takapihalla. Kyllä tupakkaa saa vastustaa, mutta joku suhteellisuuden taju pitää säilyttää. Sitä paitsi aikalailla moni asia voitaisiin kieltää, jos alettaisiin mittarin kanssa mittailla kuviteltuja ja todellisia haittoja muille ihmisille. Mistä tämä suvaitsemattomuus sikiää? Toiset ihmiset ei saa näkyä, kuulua, haista tai mitään. Minä, minä, minä. Tupakoijat ovat usein itsekkäitä, mutta niin ovat nämä tupakkafasistitkin. Huomaavaisuus molemminpäin ja suvaitsevaisuus toisen heikkouksia kohtaan vie paljon parempaan yhteiskuntaan.
menisi vähänkään savua naapuristoon, eikö sitä kiellettäisi? Miksi sitten tupakointi täytyy sallia, vaikka tupakansavusta tulee vähintään yhtä pahat terveyshaitat, varsinkin jatkuvasta tupakoinnista?
Osa tupakoitsijoista on juuri näitä, jotka katsovat oikeudekseen polttaa ihan missä huvittaa, mutta suuri osa on myös sellaisia, jotka osaavat ottaa myös muut huomioon. Jos meidän naapurissa nukutettaisiin vauvaa pihalla, älyäisin kyllä ihan itsekin mennä muualle tupakalle. Kaikenlainen vihjailu yms. on naurettavaa ja saa vaan ärsyynymään. Ystäväni naapuri sortui juuri tällaiseen ja tulos oli se, että röökinpoltto häiritsevässä paikassa jatkui, vaikka se olisi asiallisella keskustelulla loppunut.
ettet mene keskustelemaan asiasta.
Minulla on tupakoivia ystäviä ja he ovat todella kohteliaita. Meillä saa polttaa vieraat parvekkeella, ennen sitä laitan ikkunat kiinni ettei savu leijaile sisään.
Mene ystävällisesti soittamaan naapurisi kelloa ja kerro asia kohteliaasti. Haluaisit nukuttaa lasta ulkona muttet voi joten pyytäisin että voisitko tupakoida etupihan puolella.
Et tiedä reaktioita ennen kuin otat asian puheeksi.
Tupakoitsija ei kuole keuhkosyöpään vuosikymmeniin joten lapsen lapset vasta hyötyy siitä.
TOIMI
SIKSI en koskaan nukuttanut lapsia ulkona
2v muksun kiukuttelu ja huuto (omat lapset mökillä). Mutta minkäs teen?!
yleensä noin 5 min x 10/pvä, eli 50 min päivässä. Passiivinen tupakointi on tutkimuksin todettu vaarallisemmaksi kuin aktiivinen. Lisäksi lasten elimistöön tupakointi vaikuttaa vieläkin tuhoisammin kuin aikuisen.
Lasitetussa parveketalossa tupakoijan savut jäävät leijumaan naapurin parvekkeelle vielä noin 10-15 minuutiksi tupakan polton lopettamisen jälkeen, lisäksi levittäytyen avoimista parvekkeen ovista naapureiden huoneistoihin.
Kerrostalossa lapsi joutuu siis altistumaan askin päivässä polttavan yksittäisen naapurin takia päivittäin 20 x 15 min = 300 min = 5 tuntia! Vuodessa se tekee 365 x 5 t = 1825 tuntia = 76 päivää = 10,9 viikkoa!
Jos yksittäinen naapuri polttaa vanhoja autonrenkaita takapihallaan kerran viidessä vuodessa vaikkapa viiden tunnin ajan, niistä syntyvät päästöt eivät ole lähellekään yhtä vaarallisia naapuruston lapsille kuin jatkuva tupakanpoltto!
Tupakan savu kestää minuutin pari ja se on erittäin paljon vähäisempää kuin polttaa kumikasaa takapihalla.
menisi vähänkään savua naapuristoon, eikö sitä kiellettäisi? Miksi sitten tupakointi täytyy sallia, vaikka tupakansavusta tulee vähintään yhtä pahat terveyshaitat, varsinkin jatkuvasta tupakoinnista?
Tupakoijat ovat usein itsekkäitä, mutta niin ovat nämä tupakkafasistitkin. Huomaavaisuus molemminpäin ja suvaitsevaisuus toisen heikkouksia kohtaan vie paljon parempaan yhteiskuntaan.
"Minun mielestäni ei tarvitse olla huomaavainen sille, joka myrkyttää lapseni hengitysilmaa"
23