Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roskakuski tienaa näemmä saman kuin minä, yläkoulun opettaja.

Vierailija
01.11.2019 |

Pidän työstäni kovasti, mutta olisihan se kiva jos pitkä opiskelu ja työn rankkuus ja arvostus näkyisi palkassakin. :/

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006292480.html

Kommentit (218)

Vierailija
161/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan, ettei tuo olisi sarkasmia, niin olen ylpeä kaikista haukuista. Kiusa se on pienikin kiusa.

Vierailija
162/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Aika moni voi hypätä suoraan roskakuskin hommiin, mutta ei opettajan hommiin. Täällä on varmaan aika paljon kommentoijia jotka eivät ole kuulleet mitään henkisestä rasitustilasta joka on huomattavasti raskaampi tila, kuin fyysinen rasitustila. Itse olen tehnyt jo nuorena miehenä raskasta fyysistä työtä ja myöhemmin opetusduunia ja voin sanoa,että henkinen puoli pudottaisi monen täällä viisastelijan saikulle äkkiä, eikä siinä voi muuten lääkitä itseään viinalla, koska pään täytyy toimia joka päivä ja enemmänkin. Muistakaa ketkä ovat opettaneet meidät mm. lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan...hiukan kunnioitusta.

Rekkakuski tarvii kuorma autokortin, aika kallis. Opettajaksi otetaan kuka vaan, yliopilas, tenkin jos äiti on opettajana siellä. Nähty on. Ei vaatimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Aika moni voi hypätä suoraan roskakuskin hommiin, mutta ei opettajan hommiin. Täällä on varmaan aika paljon kommentoijia jotka eivät ole kuulleet mitään henkisestä rasitustilasta joka on huomattavasti raskaampi tila, kuin fyysinen rasitustila. Itse olen tehnyt jo nuorena miehenä raskasta fyysistä työtä ja myöhemmin opetusduunia ja voin sanoa,että henkinen puoli pudottaisi monen täällä viisastelijan saikulle äkkiä, eikä siinä voi muuten lääkitä itseään viinalla, koska pään täytyy toimia joka päivä ja enemmänkin. Muistakaa ketkä ovat opettaneet meidät mm. lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan...hiukan kunnioitusta.

Pitää paikkansa, kuka tahansa voi hypätä roskakuskin hommiin. Jälki vain olisi sen mukaista. Opettajan hommiin hyppäämistä taas ei erottaisi arjesta.

Vierailija
164/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa.. voithan ap sinäkin vaihtaa alaa jos siltä tuntuu! Jos kerran pidät työstäsi, ei pitäisi olla ongelmaa. Jos et, niin hakeudu muualle, vaikka noihin roskakuskin hommiin. Kai sitä jokainen on sitä mieltä että juurikin se oma työ on se raskain, vaativin ja vastuullisin ja siitä pitäisi maksaa enemmän. Munkin tilille mahtuisi vielä hyvin! En kyllä silti ajattele että jonkun muun työ on yhtään vähemmän arvokasta tai vaativaa. Ymmärrän etten juurikaan tiedä mitään toisten töistä oikeasti, kuten eivät hekään minun töistäni. Pelkkiä mielikuvia vaan. T. Yks sh vaan

Vierailija
165/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajalta taisi mennä brutto ja netto sekaisin. Roskakuski tienaa bruttona sen, mitä opettaja saa käteen. Toivottavasti et ole matematiikan tai ekonomian opettaja.

Miten opettajan 2666e/kk bruttopalkasta voi jäädä käteen 2700e/kk? Matematiikkaa tai ekonomiaa taitava voisi selittää

Tuo on peruspalkka opetusvelvollisuudella, johon tulevat päälle ns. ikälisät ja ylituntilisät.

Kai roskakuskikin voi tehdä ylitöitä, jolloin kokonaispalkkakin on parempi

Vierailija
166/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko kesti roskakuskiksi opiskelu? Itse opiskelin yläkoulun opeksi yliopistossa 6v. lukion jälkeen. Ovatko roskakuskit lukion käyneitä ja 6v. opiskelleita?

Oma valinta, sitähän täällä olevat akateemiset aina hokee.

Vierailija
167/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pitäisikin maksaa aika paljon jos mun haluttais tekevän roskakuskin tai yläasteen open töitä.

Vierailija
168/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajiksi hakeutuu kyllä rasittavimmat narisijat. Ne sellaiset joilla oli jo lapsena kaikki huonosti. Tiedätte sen ärsyttävän märisijätytön ja kuolarääkypojan joita aina ihmetellään että mikä sillä taas on vikana 😂

Opeopiskelijat on niitä eniten opintotuen riittämättömyydestä parkujia. Opiskelijabileitä ei voi järjestää kun mikään paikka, aika, aihe, ruoka tai juoma ei koskaan käy. Asunnot Han on opiskelukaupungeissa rumia/kalliita/meluisia tms. Kirjastossa ahdistellaan ja K-kaupasta on aina mällitofu loppu.

Nämä kun pääsevät sitten sinne työelämään niin hiphei.

Tuota ei voi yleistää, vaikka itsekin tunnen open, joka valittaa kaikesta. Hän inhosi töitä, joita teki ennen opettajauraa, mutta opettajanakin kaikki on yhtä valitusta. Hän tekee töitä viikonloput, aamut ja illat. Lomaa ei ehdi pitämään koskaan tai jos pitää, niin korkeintaan puolipäivää tai päivän, vaikka kaukolomillakin tulee käytyä.

Vierailija
169/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko kesti roskakuskiksi opiskelu? Itse opiskelin yläkoulun opeksi yliopistossa 6v. lukion jälkeen. Ovatko roskakuskit lukion käyneitä ja 6v. opiskelleita?

Oma valintasi.

Se roskakuski muuten maksoi veroja koko opiskelusi ajan, että  sinä voit opiskella vuosikausia. 

Opettajat eivät maksa veroja? Halveksitko kouluttautuneita ihmisiä? Monet tärkeät ammatit vaativat koulutuksen.

Aika monta vuotta saat maksaa veroja, että kuittaat edes sen 6 vuoden ikiopiskelusi, sekin veronmaksajien maksamasta palkastasi. 

Vierailija
170/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajalta taisi mennä brutto ja netto sekaisin. Roskakuski tienaa bruttona sen, mitä opettaja saa käteen. Toivottavasti et ole matematiikan tai ekonomian opettaja.

Miten opettajan 2666e/kk bruttopalkasta voi jäädä käteen 2700e/kk? Matematiikkaa tai ekonomiaa taitava voisi selittää

Tuo on peruspalkka opetusvelvollisuudella, johon tulevat päälle ns. ikälisät ja ylituntilisät.

Kai roskakuskikin voi tehdä ylitöitä, jolloin kokonaispalkkakin on parempi

Johan se kerrottiin että kyseessä on urakkatyö. Tietty reitti on X-euroa. Satoi tai paistoi.

Vierailija
171/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän vaan näkyy tuo naapurin rehtorinna tulevan autollaan kotiin perjantaisin 13 jälkeen. Eli työaika koululla n. 4 h? Kovin on lepsua. Rento ote.

Sama täällä. Paitsi naapurina opettaja pariskunta. Kesä niillä meni kännätessä ja riidellessä. Kevätjuhlapäivästä kaksi viikkoa ryyppäsivät putkeen ja tapeltiin. Mukulat riekku yötä myöden mukana. Koulun alottamispäivänä syksyllä rouva heitti rappurallin ja terassikalusteet pitkin pihoja ennen töihin lähtöä 😂. Siinä oli näköjään tuntisuunnittelua harrastettu huolella.

Teen itse vain yövuoroja 4/per viikko niin tätä riehumista oli "ilo" kuunnella. Mutta, mähän olen vain duunari.

Vierailija
172/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi opettajille, että vaihtaaka psykologeiksi, jos opettajan työ/palkka ei nappaa. Itsekin tiedän monta luokanopettajaa, jotka ovat lähteneet opiskelemaan psykologiaa. Psykologilla paljon kahdenkeskeistä työtä, oma rauhallinen työhuone ja selkeä työaika. Tehtäväkohtainen  palkkakin usein 3500-3800 plus lisät. Yksityisellä vielä enemmän. Työ on vaativaa psykologinakin, mutta asiakasmäärään voi itse vaikuttaa ja suunnitella, ketä tapaa ja koska. 

Vierailija
173/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Rekkakuski tarvii kuorma autokortin, aika kallis. Opettajaksi otetaan kuka vaan, yliopilas, tenkin jos äiti on opettajana siellä. Nähty on. Ei vaatimuksia.

Aika paljon joutuu opiskelemaan alaa, kannattaa vähän ottaa selvää.

Vierailija
174/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Pitää paikkansa, kuka tahansa voi hypätä roskakuskin hommiin. Jälki vain olisi sen mukaista. Opettajan hommiin hyppäämistä taas ei erottaisi arjesta.

Juu menköön näin, samapa tuosta kinata....

Vierailija
175/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida että opettajat tekevät niin vähän töitä, että palkka on sen takia melko pieni. Tuntipalkka saattaa silti olla aloittelevan julkisen puolen virkalääkärin palkka, ei toki yksityislääkärin, mutta yksityinen opettajakin todennäköisesti tienaisi tai laskuttaisi enemmän kuin julkisen puolen virassa oleva opettaja, esim. vaikka joku yksityisen firman luennoiva konsultti joka voi olla opettaja koulutukseltaan, eli ei voi verrata julkista yksityiseen tässä.

Esim. vanhempani olivat molemmat ala-asteen opettajia, nyt eläkkeellä. Tekivät yleensä jotain 25-28 -tuntista työviikkoa, 2,5kk kesäloma, viikon syysloma, pidempikin joululoma, viikon talviloma. Eläkkeelle pääsivät molemmat 60-vuotiaana, ihan kohtuullinen eläke.

Vuosipalkan jos jakaa vuoden työtuntien määrällä niin ainakin isälläni tuli aika hyväksi tuo tuntipalkka kun oli ala-asteen rehtori ja virkauran lopulla ikälisineen tuo palkka alkoi olla jotain 4.000€ pintaan.

Opettajien palkassa otetaan huomioon nuo lomat siten että loma-ajalta maksetaan palkkaa, mutta jokaiselta työkuukaudelta on "jyvitetty" palkasta osa loma-ajalle maksettavaksi, eikä opettajilla ole varsinaisesti vuosilomaa vaan "opetukseton jakso", esim. äitiysloman sijainen voidaan palkata vain opetuksen ajaksi, eikä lomalle, loma kun on "työaikaa" ja sen loma-ajan ajaksi voi se äitiyslomalla oleva viranhaltija palata "töihin" saaden palkan opetuksettomalta jaksolta. Jos kyseessä olisi normaali vuosiloma niin asia olisi aivan eri, vuosilomanhan voi ottaa esim. lomakorvauksena, opettajilla ei tunneta lomakorvauksia, ei voi olla opettamassa kesälomalla saaden loman rahana.

Työtuntien määrään nähden opettajien palkka on ihan hyvää tasoa, opettajat tekevät niin vähän töitä että se näkyy väkisinkin palkassa. Jos opetusta olisi 40 tuntia viikossa ja lomaa 1kk vuodessa normaaliin tapaan niin olisi palkka toki parempi.

Kotona ne vanhemmat eivät tehneet mitään töitä juurikaan, joskus jonkun ala-asteen hyvin yksinkertaisen kokeen rutiinilla tarkastivat alle puolessa tunnissa koko nipun verraten pikaisesti vastauksia opettajan oppaan oikeisiin vastauksiin. Toki jonkun lukion pitkän matematiikan opettajan kokeiden tulosten tarkastaminen on vähän vaativampaa, kun jotain differentiaalilaskentaa käyttäessä voi ainakin soveltavammissa tehtävissä saada tehtävän tehtyä useammalla tavalla usein. Tai jotkut ylioppilaskirjoitusten sensorit jotka kokeet tarkastavat on vähän vaativampaa. Puhumattakaan yliopistojen opettajista jotka enemmän kyllä töitäkin tekevät viikossa, joskin yliopistojen lomat ovat jopa 4kk mittaisia kesäisin, mutta luulisin näiden opettajien tekevän kesäaikana yliopistolla sitten jotain muuta.

Eikä näitä ammatteja missään arpajaisissa jaeta. Lapsena katselin kun vanhemmat kolmen lapsen kanssa välillä vähän kituuttivat kun oli omakotitaloa, matkavenettä, kallista autoa ja lomareissuja ja lainaa suut ja silmät täyteen. Itse hain lukemaan fysiikkaa yliopistoon ja lääketieteelliseen tiedekuntaan ja pääsin molempiin, päädyin lääketieteellisen valitsemaan vaikka fysiikka kovasti kiinnosti myös. Ajattelin että mikä se käytännön ammatti sitten olisi valmituttuaan filosofian maisteriksi fysiikasta verrattuna lääketieteen lisensiaattiin. Nyt yksityislääkärinä tienaa n. 10.000-14.000€/kk riippuen ihan työmäärästä tietysti. Aina olen lääkärinä tehny paljon enemmän töitä kuin vanhempani opettajina. Mutta näkyy se palkassakin ja näkyi aiemmin julkisella puolellakin jos päivysti ja työtunteja esim. 60 viikossa verrattuna vanhempien 25-28 tuntiin, 2,5 kertaa enemmän siis töitä ja lyhyemmillä lomilla. Mutta eipähän tarvitse kituuttaa tai ottaa lainaa vaikka asuu ja elää varsin leveästi.

Tähän ei muuta kuin todeta, että höpö höpö 🥳

Vierailija
176/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava piirre ihmisissä aliarvostaa toisten työtä. Roskakuski ja opettaja varmasti ovat palkkansa ansainneet, tärkeää työtä tekevät molemmat.

Ongelma ovat nämä veronkiertäjä miljonäärit tai poliitikot, jotka ajavat vain omia etujaan. Heidän palkkansa ovat suhteettomia. Tai kaiken maailman toimitusjohtajien. Etenkin valtion yritysten. Siellä on se "vihollinen", jos sellaisia etsitte.

Vierailija
177/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Se ei tosiaan kanssaihmisten arjessa juuri näy jos vaikka lukion fysiikan ja kemian opettaja on surkea pedagogisilta taidoiltaan, se on vain yksittäisten oppilaiden iso kyynel jos eivät pääse sen takia lääkikseen vaikka haluaisivat lääkäriksi jne.

Eli yksittäisten oppilaiden tappio se lähinnä on jos esim. pienen kaupungin lukion opettajat ovat huonoja tai epäpäteviä, ei se niiden kaupungin asukkaiden elämässä sinänsä näy, vain niiden nuorten kohdalla joilla jatko-opinnot esim. lääkäriksi, juristiksi, ekonomiksi, papiksi, fyysikoksi, kemistiksi, matemaatikoksi, biologiksi, eläinlääkäriksi, hammaslääkäriksi jne. akateemisiin ammatteihin jää haaveista huolimatta toteutumatta.

Vierailija
178/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuvitellut että palkka roskakuskilla olisi suurempi -Työolosuhteet ja fyysisyys. Typerää, dear ap, vertailla varsin alentavaan äänensävyyn. Miksi täytyy asettaa itsensä korkeakoulun pallilla jotenkin paremmaksi yksilöksi? Usko että tässä maassa hyvin tienaa myös raavaalla duunaamisella ja hyväksy se. Koodaajana voisit tienata. Toisaalta opettajuus on kutsumus, käsittääkseni hyvän palkan perässä sitä kukaan ei ala tehdä.

Tärkeää työtä teet sinäkin opettajana, kuten roskajamppa, joka tulee tyhjäämään haisevat läjämme nurkista tietämättä mitä kannen alla lymyää.

N 36, valokuvaaja

Kutsumus??? Vitun idiootti.

Joku näkemys kai siinä on kun ammattinsa opiskelun tietä valitsee.  Jos valintaan on mahdollisuus.

Vierailija
179/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi opettajille, että vaihtaaka psykologeiksi, jos opettajan työ/palkka ei nappaa. Itsekin tiedän monta luokanopettajaa, jotka ovat lähteneet opiskelemaan psykologiaa. Psykologilla paljon kahdenkeskeistä työtä, oma rauhallinen työhuone ja selkeä työaika. Tehtäväkohtainen  palkkakin usein 3500-3800 plus lisät. Yksityisellä vielä enemmän. Työ on vaativaa psykologinakin, mutta asiakasmäärään voi itse vaikuttaa ja suunnitella, ketä tapaa ja koska. 

Psykologin kannattaa ehdottomasti jatko-opiskella psykoterapeutiksi eli hankkia psykoterapeutin pätevyys, tyypillinen laskutus 90€/45min. ja yleensä esim. 7 asiakasta päivässä, eli laskutus n. 630€/päivä, siitä 5pv/vko 4,5vkoa/kk on kuukausilaskutus jo 14.175€/kk, siitä toimitilavuokraan esim. 500€/kk ja muihin kuluihin korkeintaan 500€/kk jos sitäkään ja jää yli 13.000€/kk bruttotuloa, toki esim. lomat sitten ns. omaan piikkiin ja YEL-vakuutus (verovähennyskelpoinen) oman harkinnan mukaan, esim. 500-1000€/kk. Kyllä siinä yli kymppitonnin bruttotuloihin pääse helposti ja terapeutithan ovat kaikki käytännössä yksityisiä, joiden palkkiosta Kela korvaa n. 58-59€/45min. käynti ja tuo vähän yli 30€ jää asiakkaalle itselleen maksettavaksi sitten eli n. 120€/kk jää asiakkaalle itselleen maksettavaksi, eikä terapiaan juuri kenelläkään olisikaan varaa ilman Kelan tukea tähän.

Vierailija
180/218 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä jännä näkemys, että kuorma-autonkuljettajaksi voisi hypätä kuka vaan. Oletteko ikinä ajaneet kuorma-autoa/yhdistelmää? Tai edes käyneet sellaisessa sisällä? 

Täälläkin on ollut monta ketjua siitä, miten ei edes henkilöautolla uskalleta ajaa talvella/moottoritiellä/tuntemattomissa paikoissa. Ruumiita siinä tulisi jos sellaiset henkilöt pistettäisiin kuorma-auton rattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän