Kertokaa nyt, että olenko aivan omituinen kun tämä tilanne työpaikalla raivostuttaa!
Meille palkattiin viime keväänä AMK-harjoittelija. Oli yhden työntekijän kaveri, ja tämä työntekijä sai hänelle järjestettyä työpaikan omana apurinaan. Harjoittelijan työpaikalle junaillut työntekijä lähti kuitenkin kesällä pois. Eli kukaan ei ohjaa kyseistä harjoittelijaa, eikä hän tosin sitä vaikuta haluavankaan, sillä on tyytyväinen saadessaan palkan ja opintopisteet tutkintoa varten. Eli hän on erittäin tyytyväinen tilanteeseen.
Minua tämä tilanne on kuitenkin kuormittanut viime keväästä asti, sillä harjoittelijan pitäisi hoitaa osaksi samoja töitä kuin minun, mutta kun hän ei tee mitään. Siis oikeasti ei mitään. Hengailee toimistolla. Eikä kyseessä ole edes se, että häntä voisi painostaa tekemään mitään, koska ei oikeasti osaa mitään alan asioita. On opiskellut aivan täysin toista alaa eikä omaa mitään työkokemusta.
Koska hänen oletetaan kuitenkin tekevän jotain, eikä hänen palkkansa takia yrityksellä ole varaa palkata ketään muuta tekemään näitä asioita, niin käytännössä minulle kaatuu kahden ihmisen työtaakka, eli omat tehtäväni sekä ne, joita harjoittelijan oletetaan tekevän, mutta jotka eivät kuitenkaan tule tehtyä.
Olen sanonut tästä pariin kertaan ja vastaus on ollut tyyliin, että älä haasta riitaa. Mutta kun ongelma on ihan konkreettinen, eli se että omat työtehtäväni kaatuvat vapaa-ajalle koska joudun hoitamaan kahden ihmisen tehtäviä, eli omiani ja harjoittelijan. Mitä ihmettä tässä tehdä?
Kommentit (56)
Jos mua syytettäisiin asiallisen kysymisen takia riidanhaastajaksi, sanoisin, ettei se ole tarkoitukseni, odotankin siis ehdotusta siitä, miten jatkossa toimitaan. Enkä tekisi ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi toi on niin tuttua! Sairaanhoitajana joutuu vetämään perässään sh-opiskelijoita joita ei voi päästää yksin tekemään mitään koska motivaatio ja osaaminen on alle nolla tasoa vaikka olisi kyseessä viimeinen harjoittelu. Tämä vie aikaa ja usein käy niin että kun kerrot opiskelijan opettajalle ettet voi päästää opiskelijaa läpi koska olet huolissasi opiskelijan osaamisesta niin mitä tapahtuu? Saat haukut että olet pska ohjaaja ja syy on vain ja ainoastaan sinun. Mutta, onneksi on myös hyviä opiskelijoita, tosin tämä on enemmän poikkeus.
Tuokin on ikävää. Mutta ap:n tilanne on eri, hän ei ole ohjaaja. Eikä harjoittelijan tekemättömyyden takia pysty tekemään omia hommiaan.
Niin kauan kuin sinä olet ainoa joka kärsii harjoittelijan tekemättömyydestä, niin olet myös ainoa jota se kiinnostaa.
Tarkkaile ympäristöäsi ja huomaat, että lähes kaikki toimivat siten, että pääsevät helpolla. Rehellisyydellä ja oikeudenmukaisuudella ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toi on niin tuttua! Sairaanhoitajana joutuu vetämään perässään sh-opiskelijoita joita ei voi päästää yksin tekemään mitään koska motivaatio ja osaaminen on alle nolla tasoa vaikka olisi kyseessä viimeinen harjoittelu. Tämä vie aikaa ja usein käy niin että kun kerrot opiskelijan opettajalle ettet voi päästää opiskelijaa läpi koska olet huolissasi opiskelijan osaamisesta niin mitä tapahtuu? Saat haukut että olet pska ohjaaja ja syy on vain ja ainoastaan sinun. Mutta, onneksi on myös hyviä opiskelijoita, tosin tämä on enemmän poikkeus.
Tuokin on ikävää. Mutta ap:n tilanne on eri, hän ei ole ohjaaja. Eikä harjoittelijan tekemättömyyden takia pysty tekemään omia hommiaan.
Täällä toinen joka voi myös samaistua tuohon ongelmaan. AMK-opettajille maksetaan palkkaa opiskelijoiden opettamisesta, miten joku voi edes olettaa, että työpaikoilla sama opettaminen tehtäisiin ilmaiseksi? Vielä pahempi ap:n tapauksessa, että harjoittelijalle maksetaan, mutta hänen aiheuttamansa ongelmat kaatuvat muille työntekijöille niin, että heidän pitäisi sitten tehdä ilmaista työtä hoitaakseen tilanteen. Onhan tuo nyt aivan törkeää.
Pakko kommentoida, että jos työharjoittelija, jolla ei ole alan koulutusta tai kokemusta, saa pari tonnia palkkaa (mikä tuolla aiemmin mainittiin), niin on kyllä todella omituinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin sinä olet ainoa joka kärsii harjoittelijan tekemättömyydestä, niin olet myös ainoa jota se kiinnostaa.
Tarkkaile ympäristöäsi ja huomaat, että lähes kaikki toimivat siten, että pääsevät helpolla. Rehellisyydellä ja oikeudenmukaisuudella ei ole väliä.
Tuo oli hyvin sanottu. Mutta miten tuo ongelma tuodaan nähtäväksi muillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla harjoittelija on samassa paikassa yli 6 kk ja vieläpä kesän yli?
Aikuisten oikeasti: sinun tehtäväsi on opastaa harjoittelija tekemään ne työt, joiden pitää olla tehtynä ennen kuin sinä voit omasi tehdä. Älä siis valita, vika on nyt valitettavasti vain ja ainoastaa sinussa!
Trademomiopiskelijoilla harjoittelun kesto on 5 kk.
Tässä tilanteessa myös ilmeisesti palkka on tarpeen, siksi hän haluaa olla harjoittelussa niin pitkään. Eli kyseessä on palkallinen harjoittelu, vielä erittäin hyvin maksettu.
En ole tosin edes ihan varma, onko kyseessä virallinen harjoittelu vai pelkästään työpaikka, jolle nimeksi annettu harjoittelu .jotta saatiin läpi se, että palkattiin ihminen ilman osaamista. Koko tilannne on äärimmäisen hämärä, sillä koko juttu junailtiin epävirallisesti ilman mitään tavallisia muodollisuuksia parin kaverin kesken.
Ihan ohiksena, mikä ala tai mitä teet kun tradenomiopiskelijat ei voisi siihen opettaa?
En tarkoita että ko. alan opiskelija osaa vaikka ja mitä helposti, mutta opettamalla uskoisin että kyllä luonnistuu. Miksi ei oppisi?
En ole tradenomi, eikä minulla ole edes korkeakoulututkintoa ja olen tehnyt paljon työnjohtotehtäviä, koordinointia, laskentaa, kirjanpitoa, logistiikkaa, kouluttamista, rekrytointia, mediaa, muun muassa isossa organisaatiossa pitkään työskennelleenä ja paljon muuta. Yhteenkään tehtävään en ollut valmis koulunpenkiltä, se mitä koulussa opin, ei hyödyttänyt töissä yhtään mitään.
Kaikki tehtävät olen oppinut niin, että niitä on opetettu minulle ja itse oppimalla, tekemällä ja kuuntelemalla sekä kantapäänkin kautta. Joihinkin tehtäviin olen jopa joutunut käytännössä ihan kylmiltäänkin vain lyhyen briiffauksen kanssa. Jälkeenpäin ajateltuna hullun hommaa, mutta siitä itsetunto kasvoi kun tajusin että saan hommat hoidettua ja vielä hyvin. Olen ihan tavan tallaaja kuitenkin.
Jos kukaan ei vaadi harjoittelijalta mitään, niin vaikea silloin on tilannetta muuttaa. Jos yhtään on normaalijärkinen, niin kyllä pitäisi neuvomalla oppia vaikkei niin omaa alaa olisikaan.
Samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehoittavan nyt aloittamaan sen opettamisen. Jos ei halua oppia eikä tehdä, niin silloin asiaa on vietävä eteenpäin ja esimies saa priorisoida tehtävät. Etkä tee ylitöitä.
Vähän samanlainen kokemus on minullakin kuin aloittajalla. Tosin kyseessä oli siviilipalvelustaan suorittamaan tullut nuorimies, joka sijoitettiin samaan avoimeen työskentelytilaan kanssani. Kaverilla ei näyttänyt olevan oikeastaan mitään oikeaa tekemistä, selaili lähinnä nettiä ja kuunteli youtubesta musaa. Tarjosin kaverille omia nappikuulokkeitani, mutta ei käynyt, koska "noista tulee korvat kipeäksi". Kestin kaveria kolme päivää ja sanoin sitten asiallisesti, että musiikin kuuntelu, rummutus työpöytään tai jaloilla lattiaan häiritsee työntekoani. "Ai jaa", kaveri sanoi ja pisti äänet kiinni, mutta jatkoi hetken päästä videoiden tai minkälie diggailua päästelemällä ymm uh yym -äännähdyksiä ja rummuttelua jaloillaan. Sanoin sitten uudestaan jo vähän kärsimättömästi, että hei, voisitko nyt oikeasti olla ähkymättä ja rummuttelematta, kun minulla on tässä ihan oikeitakin töitä. "Okei", kaveri sanoi ja lähti tupakkapaikalle tupakalle. Näin sitten lounastaolla esimiestäni ja kerroin, että sivari häiritsee työtäni soittamalla musiikkia ja rummuttelemalla ja nyt olisi tarvetta siirtää jompikumpi pois samasta tilasta. Kas kummaa, minulle löytyikin saman tien oma työhuone äitiyslomalla olevan työntekijän vapaana olevasta huoneesta, jonka oven sai kiinni. En tiedä, kuinka olisin kestänyt, jos en olisi päässyt oman työhuoneen rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla harjoittelija on samassa paikassa yli 6 kk ja vieläpä kesän yli?
Aikuisten oikeasti: sinun tehtäväsi on opastaa harjoittelija tekemään ne työt, joiden pitää olla tehtynä ennen kuin sinä voit omasi tehdä. Älä siis valita, vika on nyt valitettavasti vain ja ainoastaa sinussa!
Trademomiopiskelijoilla harjoittelun kesto on 5 kk.
Tässä tilanteessa myös ilmeisesti palkka on tarpeen, siksi hän haluaa olla harjoittelussa niin pitkään. Eli kyseessä on palkallinen harjoittelu, vielä erittäin hyvin maksettu.
En ole tosin edes ihan varma, onko kyseessä virallinen harjoittelu vai pelkästään työpaikka, jolle nimeksi annettu harjoittelu .jotta saatiin läpi se, että palkattiin ihminen ilman osaamista. Koko tilannne on äärimmäisen hämärä, sillä koko juttu junailtiin epävirallisesti ilman mitään tavallisia muodollisuuksia parin kaverin kesken.
Ihan ohiksena, mikä ala tai mitä teet kun tradenomiopiskelijat ei voisi siihen opettaa?
En tarkoita että ko. alan opiskelija osaa vaikka ja mitä helposti, mutta opettamalla uskoisin että kyllä luonnistuu. Miksi ei oppisi?
En ole tradenomi, eikä minulla ole edes korkeakoulututkintoa ja olen tehnyt paljon työnjohtotehtäviä, koordinointia, laskentaa, kirjanpitoa, logistiikkaa, kouluttamista, rekrytointia, mediaa, muun muassa isossa organisaatiossa pitkään työskennelleenä ja paljon muuta. Yhteenkään tehtävään en ollut valmis koulunpenkiltä, se mitä koulussa opin, ei hyödyttänyt töissä yhtään mitään.
Kaikki tehtävät olen oppinut niin, että niitä on opetettu minulle ja itse oppimalla, tekemällä ja kuuntelemalla sekä kantapäänkin kautta. Joihinkin tehtäviin olen jopa joutunut käytännössä ihan kylmiltäänkin vain lyhyen briiffauksen kanssa. Jälkeenpäin ajateltuna hullun hommaa, mutta siitä itsetunto kasvoi kun tajusin että saan hommat hoidettua ja vielä hyvin. Olen ihan tavan tallaaja kuitenkin.
Jos kukaan ei vaadi harjoittelijalta mitään, niin vaikea silloin on tilannetta muuttaa. Jos yhtään on normaalijärkinen, niin kyllä pitäisi neuvomalla oppia vaikkei niin omaa alaa olisikaan.
Samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehoittavan nyt aloittamaan sen opettamisen. Jos ei halua oppia eikä tehdä, niin silloin asiaa on vietävä eteenpäin ja esimies saa priorisoida tehtävät. Etkä tee ylitöitä.
Hei, olipa hyvä viesti. Jaan vastaukseni pariin osaan.
Tottakai työelämä on jatkuvaa oppimista ja kyvykäs sekä oikealla asenteella varustettu henkilö voi oppia nopeastikin. Kaikkienhan meidän pitää oppia jatkuvasti. Varsinkin halu oppia on todella tärkeää; kaltaisesi henkilön kanssa tekisin varmasti mielelläni töitä.
Mutta – tässä tilanteessa on se, että henkilön pitää olla halukas oppimaan ja valmis näkemään vaivaa. Jostain syystä tämä ei vain toteudu nyt. Harjoittelija on ennemminkin sitä mieltä, että hän osaa ja tietää kaiken, joten hän ei edes halua tai yritä oppia. Eli asenne ei toimi.
Toiseksi, oppiminen ja opettaminen vaatii aikaa. Nyt työnantaja ei ole suostunut huomioimaan tätä, vaan lähtee siitä, että harjoittelija kyllä osaa kaiken ja voi tehdä erittäin vaativia tehtäviä. Mutta kun ei vain osaa, eikä ole kyennyt opettelemaan tai halunnut, eikä kenellekään ole annettu aikaa opettaa. Eli se on totta, että ongelma on perimmäisesti työnantajasta johtuva.
Eli sanoisin, että ongelma tässä ovat asenteet, aika, työmäärä sekä raha. Ihminen pystyy oppimaan paljon sekä nopeasti, kun kyvykkyys ja halu oppia ovat olemassa. Mutta ne ovat välttämättömiä, varsinkin halu oppia. Oppiminen/opettaminen myös vievät aikaa. Yrityksessä aika on rahaa. Mitään näistä ei ole nyt oikein otettu huomioon.
Täällä on tullut hyviä ehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni työnantaja voi hylätä harjoittelun, jos siitä ei tule mitään. Joutuu sitten tekemään sen uudestaan.
Kyllähän siellä koulullakin on oltava joku yhteyshenkilö, eli maikka joka ohjaa ja on vastuussa tämän henkilön harjoittelusta. Ota sinne yhteys ja kerro että tämä tyyppi ei tee yhtään mitään, eikä osaa mitään. Toisaalta mietin sun esimiestäkin, että onpa omituinen esimies jos haluaa jonkun lusmun hengailevan siellä työpaikalla? Erikoinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni työnantaja voi hylätä harjoittelun, jos siitä ei tule mitään. Joutuu sitten tekemään sen uudestaan.
Kyllähän siellä koulullakin on oltava joku yhteyshenkilö, eli maikka joka ohjaa ja on vastuussa tämän henkilön harjoittelusta. Ota sinne yhteys ja kerro että tämä tyyppi ei tee yhtään mitään, eikä osaa mitään. Toisaalta mietin sun esimiestäkin, että onpa omituinen esimies jos haluaa jonkun lusmun hengailevan siellä työpaikalla? Erikoinen työpaikka.
Totta. Kyseessä pieni yritys. oimitusjohtaja vastusti koko kuviota ja kokee sen turhauttavaksi sekä vaikeaksi. Halusi kuitenkin miellyttää noita paria työntekijää, jotka kyseisen harjoittelijan halusivat sinne.
En edes tiedä miksi, eli oliko kyseessä vain se, että halusivat järjestää hyvän tilaisuuden kaverilleen vai kuvittelivatko oikeasti, että kuvio toimisi. Eivät kuitenkaan ole ottaneet mitään vastuuta tilanteesta tai harjoittelijan ohjaamisesta, joten kieltämättä tulee mieleen, että palkka ja valmistumiseen välttämätön harjoittelu olivat tässä ainoita tavoitteita, ei edes kuvitelma siitä, että tästä olisi yritykselle hyötyä. Se ehkä saattaa selittää harjoittelijankin asennetta, eli että ei koskaan edes ole halunnut oppia mitään tai ollut sitä mieltä, että hänellä olisi mitään opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kyseessä pieni yritys. oimitusjohtaja vastusti koko kuviota ja kokee sen turhauttavaksi sekä vaikeaksi. Halusi kuitenkin miellyttää noita paria työntekijää, jotka kyseisen harjoittelijan halusivat sinne.
En edes tiedä miksi, eli oliko kyseessä vain se, että halusivat järjestää hyvän tilaisuuden kaverilleen vai kuvittelivatko oikeasti, että kuvio toimisi. Eivät kuitenkaan ole ottaneet mitään vastuuta tilanteesta tai harjoittelijan ohjaamisesta, joten kieltämättä tulee mieleen, että palkka ja valmistumiseen välttämätön harjoittelu olivat tässä ainoita tavoitteita, ei edes kuvitelma siitä, että tästä olisi yritykselle hyötyä. Se ehkä saattaa selittää harjoittelijankin asennetta, eli että ei koskaan edes ole halunnut oppia mitään tai ollut sitä mieltä, että hänellä olisi mitään opittavaa.
* Siis: Toimitusjohtaja
Siis miksi ihmeessä kukaan palkkaa kalliilla jonkun, joka ei osaa mitään, ei halua oppia, eikä tee mitään?
Vaikuttaapa tutulta tilanteelta. Meillä oli työpaikalla aivan painajaismainen harjoittelija. Ilmoitti alussa, että on tullut kyseisen pienen yrityksen johtotehtäviin töihin ja yritti laittaa työntekijät hänelle töitä hänen komentojensa mukaan. Oli opiskellut AMK:ssa johtamista, joten ilmeisesti kuvitteli, että se tarkoittaa, että hän tulee työelämään heti johtajaksi. Oli aika absurdi tilanne. Oikeastaan huvittava hulluudessaan.
Ryhtyi heti alusta savustamaan paria työntekijää ulos, kertoen pomolle, että hän haluaa heidän tehtävänsä. Teki selväksi olevansa näille kateellinen ja haluavansa heidän työpaikkansa ja asemansa.
Osaaminen kun ei kuitenkaan ollut millään tavalla linjassa noiden megalomaanisten kuvitelmien kanssa, niin ei pitkään pärjännyt. Ongelmia sai kyllä aiheutettua.