Miten kauan kestää, että poliisi ottaa huijariin yhteyttä?
Kirjoittelin tästä tuonne vanhaan ketjuuni: https://www.vauva.fi/keskustelu/3584639/milla-todennakoisyydella-kysees…
mutta teen nyt uuden tälle aiheelle.
Tosiaan tänään tein rikosilmoituksen myyjästä, miten kauan mahtaa mennä, että poliisi ottaa häneen yhteyttä? Minulle kävi siinä mielessä hyvin, että jostain syystä tuo myyjä oli niin typerä, että jätti itsensä täysin jäljitettäväksi osoitetta myöden. Laitoin ilmoitukseen aivan kaiken tästä myyjästä, mitä vain tiedän.
Miten kauan siis mahtaa mennä, että asia etenee?
Kommentit (52)
No ei tosiaan ole liian pikaista, jos on numero estetty ja lyödään luuri korvaan sille joka saa yhteyden ja kyselee maksetun konsolin perään ja estää hänenkin numeronsa! Oikestiko mammat olisivat kiltisti itse jääneet odottelemaan?
Olen tosiaan ilmoittanut poliisin lisäksi tästä torille ja omaan pankkiini, sekä tämän huijarin pankkiin. Oman pankkini kautta varoja yritetään saada palautettua.
Mietin vain, että poliisille tämä olisi todella helppo tapaus, kun laitoin ilmoitukseen mukaan kaikki myyjän tiedot osoitetta myöden.
Ap
Ihan oikein että on rikosilmoitus tehty, tosiaanko jäisitte itse odottelemaan pakettia tuollaisen jälkeen?
En tosiaan ymmärrä, miten jonkun mielestä myyjä ei tällaisella käytöksellä ole huijari?
Ap
Ihan selkeä huijari, jos on estänyt numeron.
Olisiko joku, jolle käynyt samalla tavalla paikalla? Miten nopeasti asia eteni ja miten se eteni?
Ap
Hei ap!
Minua huijattiin Torissa. Ostin tuotteen, jota en koskaan saanut. Asia eteni näin: useita pyyntöjä myyjälle toimittaa tuote, kaikki viestit tallessa, ilmoitus torille (ei tulosta, ei profiilin poistoa tai muuta sanktiota myyjälle torin puolesta), rikosilmoitus, poliisin kuulustelu molemmille (poliisilla meni yli puoli vuotta, että sai myyjään yhteyden). Oikeuskäsittely, kertoi toimittaneensa tuotteen minulle, mutta näyttöä siitä ei ollut. Lupasi maksaa määräpäivään mennessä, ei maksanut. Käräjäoikeudenpäätös on suoraan ulosottokelpoinen päätös, joten odottelen nyt rahoja sitä kautta. Ulosotto voimassa 20 vuotta. Vuosi meni tässä koko show’ssa.
Kerrottakoon vielä, että myyjä ei ole sarjatehtailija, vaan melko tavallinen perheenäiti. Poliisin yhteydenottoihin ei kuitenkaan vastannut ja poliisin kirjeetkin kaikki katosivat yhtä mystisesti kuin ostamani tuote. Oikeuden istunnostakin tyyppi myöhästyi.
Sama ohje kuin edellisillä: älkää ikinä ostako mitään postituksella mistään nettikirppiksiltä!
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Minua huijattiin Torissa. Ostin tuotteen, jota en koskaan saanut. Asia eteni näin: useita pyyntöjä myyjälle toimittaa tuote, kaikki viestit tallessa, ilmoitus torille (ei tulosta, ei profiilin poistoa tai muuta sanktiota myyjälle torin puolesta), rikosilmoitus, poliisin kuulustelu molemmille (poliisilla meni yli puoli vuotta, että sai myyjään yhteyden). Oikeuskäsittely, kertoi toimittaneensa tuotteen minulle, mutta näyttöä siitä ei ollut. Lupasi maksaa määräpäivään mennessä, ei maksanut. Käräjäoikeudenpäätös on suoraan ulosottokelpoinen päätös, joten odottelen nyt rahoja sitä kautta. Ulosotto voimassa 20 vuotta. Vuosi meni tässä koko show’ssa.
Kerrottakoon vielä, että myyjä ei ole sarjatehtailija, vaan melko tavallinen perheenäiti. Poliisin yhteydenottoihin ei kuitenkaan vastannut ja poliisin kirjeetkin kaikki katosivat yhtä mystisesti kuin ostamani tuote. Oikeuden istunnostakin tyyppi myöhästyi.
Sama ohje kuin edellisillä: älkää ikinä ostako mitään postituksella mistään nettikirppiksiltä!
Kiitos vastauksesta! Hyvä että saat nyt varmaan rahasi takaisin!
Itse olen vain kysellyt myyjältä, että onko ehtinyt postittaa paketin, on ilmeisesti heti maksun saatuaan estänyt numeroni, en tiedä varmaksi kun tietysti odottelin rauhassa viikonlopun yli ennnenkuin aloin kyselemään.
Oliko huijari samalta paikkakunnalta kuin sinä, vai kumman "luona" asia käsiteltiin oikeudessa? Olen jo vuosia ostanut torin kautta tavaraa postillakin paljon ja aina kaikki mennyt hyvin, tämän jälkeen tuskin uskallan enää!
Ap
Ja ainiin! Sain vastauksen torilta, että ovat alkaneet toimenpiteisiin myyjän käyttäjätilin suhteen, joten todennäköisesti poistavat sen.
Mitenköhän kauan poliisi yrittää kirjeitse tai puhelimitse saada yhteyden myyjään, kun laitoin osoitteenkin mukaan ilmoitukseen? Helpompaahan se olisi ilmestyä tyypin ovelle, säikäyttäisi varmaan enemmän.
Ap
Kyllähän poliisi jossakin välissä sen esitutkinnan tekee ja vie jutun edelleen syyttäjälle, koska on kyse päivänselvästä petoksesta. Mutta korvauksia et todennäköisesti tule koskaan saamaan, koska Valtionkonttori ei pääsääntöisesti korvaa petoksella menetettyjä rahoja. Ainoa vaihtoehto on hakea huijarilta korvausta ulosmittauksen kautta ja toivoa, että huijari ei ole vielä menettänyt luottokelpoisuuttaan, koska jos hän on luottokelvoton ja varattomaksi julistettu ja hänellä ei ole tuloja, niin jäät ilman rahojasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän poliisi jossakin välissä sen esitutkinnan tekee ja vie jutun edelleen syyttäjälle, koska on kyse päivänselvästä petoksesta. Mutta korvauksia et todennäköisesti tule koskaan saamaan, koska Valtionkonttori ei pääsääntöisesti korvaa petoksella menetettyjä rahoja. Ainoa vaihtoehto on hakea huijarilta korvausta ulosmittauksen kautta ja toivoa, että huijari ei ole vielä menettänyt luottokelpoisuuttaan, koska jos hän on luottokelvoton ja varattomaksi julistettu ja hänellä ei ole tuloja, niin jäät ilman rahojasi.
Jos juttu etenee käräjille asti, kumman kaupungissa istunnot pidetään? Syytetyn vai asianomistajan?
Toivotaan että on vielä luottokelpoisuus jäljellä kun asia tulee päätökseensä, jos ei, niin saisi sitten edes tästä merkinnän tietoihinsa.
Ap
Voi jeesus. Ap höyryää pää punaisena av-palstalla päivästä toiseen 90 euron takia.
Vedä välillä henkeä. Olet jo tehnyt rikosilmoituksen, mitä tämä palstalla mesoaminen auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Ap höyryää pää punaisena av-palstalla päivästä toiseen 90 euron takia.
Vedä välillä henkeä. Olet jo tehnyt rikosilmoituksen, mitä tämä palstalla mesoaminen auttaa?
Minulle 90e on iso raha, enkä minä "höyryä päivästä toiseen". Miksen saisi kysyä muiden kokemuksia tällaisen asian tiimoilta? Kyllä, olen tehnyt rikosilmoituksen, mutten ole ennen tehnyt, joten en tiedä sen aikataulusta, siksi kysyn kokemuksia. Anteeksi, jos sinua ärsyttää se, että ihmiset keskustelevat keskustelupalstalla. Voit ohittaa ketjuni, jos sinua ei kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle 90e on iso raha, enkä minä "höyryä päivästä toiseen". Miksen saisi kysyä muiden kokemuksia tällaisen asian tiimoilta? Kyllä, olen tehnyt rikosilmoituksen, mutten ole ennen tehnyt, joten en tiedä sen aikataulusta, siksi kysyn kokemuksia. Anteeksi, jos sinua ärsyttää se, että ihmiset keskustelevat keskustelupalstalla. Voit ohittaa ketjuni, jos sinua ei kiinnosta.
Ap
Tee ihmeessä vielä kolmas ja neljäskin ketju asiasta.
Luuletko että saat palstalta vastauksen siihen, koska saat, jos saat, rahasi takaisin?
Minua huijattiin lakanoissa. Lakkasi vastaamasta viesteihin ja lakanat eivät saapuneet. Tein rikosilmoituksen ja poliisi soitti päivää tai kahta myöhemmin. Poliisi sai myyjän kiinni (oli kuulemma kadottanut yhteystietoni, ja toissa niitä ei tietenkään voinut kysyä uudelleen, vaikka kuinka paljon laitoin viestiä). Lakanat tulivat parin viikon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minua huijattiin lakanoissa. Lakkasi vastaamasta viesteihin ja lakanat eivät saapuneet. Tein rikosilmoituksen ja poliisi soitti päivää tai kahta myöhemmin. Poliisi sai myyjän kiinni (oli kuulemma kadottanut yhteystietoni, ja toissa niitä ei tietenkään voinut kysyä uudelleen, vaikka kuinka paljon laitoin viestiä). Lakanat tulivat parin viikon sisällä.
Ja tosiaan lakanat (finlayson, avaamaton paketti) maksoi posteineen 15€, ja minulle se ON ISO RAHA (pienituloinen yh). T. 20
Myyjäkö täällä alapeukkaa joka viestiä?
Toivottavasti pian mutta epäilen. Meiltä vietiin polkupyörä paikallisen prisman telineestä. Kävin kysymässä voisiko katsoa valvontakameran nauhasta mitä tapahtui. Kertovat että katsovat jos poliisi pyytää. Kirjasin tämän myös rikosilmoitukseen, mutta muutaman viikon päästä ilmoittivat että tutkinta on lopetettu. Ei pikkujuttuja valitettavasti tutkita ollenkaan. Kirjataan vain tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan ilmoittanut poliisin lisäksi tästä torille ja omaan pankkiini, sekä tämän huijarin pankkiin. Oman pankkini kautta varoja yritetään saada palautettua.
Mietin vain, että poliisille tämä olisi todella helppo tapaus, kun laitoin ilmoitukseen mukaan kaikki myyjän tiedot osoitetta myöden.
Ap
Kerro poliiseille että se huijari ajoi ylinopeutta. Silloin riittää poliisimiehiä asialle.
Hyvä että ilmoitit poliisille. En tiedä auttaako se juuri sinua juuri tässä tapauksessa, mutta jos kaikki jättäisivät ilmoittamatta näistä jutuista "koska poliiseilla on muutakin tekemistä", huijausrikollisuus rehottaisi vielä pahempana. Ainakin olet tehnyt velvollisuutesi.