Miten hoidatte joulun kun lapset esiteinejä tai teinejä?
Pienelle lapsellehan saa lahjoja halvalla mutta miten sitten lahjat ja joulu kun lapset ovat isompia?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin teinille ei muka saisi lahjoja halvalla?
Koska teinit haluaa ylensä merkkivaatteita, kännyköitä yms kalliimpia lahjoja.
No jos ei ole varaa niin en sitten osta lahjoja. Halutkoon teinit mitä haluaa, niille hankitaan mitä minä haluan. Minun rahat on kuitenkin kyseessä. Mikään ei velvoita antamaan lahjaa yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska teinit haluaa ylensä merkkivaatteita, kännyköitä yms kalliimpia lahjoja.
Tarviiko niitä ostaa lahjaksi jos haluaa lahjoista päästä halvalla?
Jos tuo on ongelma, kysyisin ennemmin miten selviää elämästä teinien kanssa. Yksi joulu on vain pisara meressä.
Meillä on ostettu isoille lapsille määrällisesti vähemmän lahjoja. Eli yksi kalliimpi ja sitten vaikka suklaarasia, sukat ja jotain kosmetiikkaa. Jos teinin kännykkä on hajonnut syksyllä, olen kysynyt, käyttääkö jouluun asti ikivanhaa, mutta toimivaa, nokialaista vai haluaako joululahjansa nyt etukäteen. Jos on halunnut etukäteen, jouluna on saanut vain edullisia lahjoja.
Meillä on vaikea saada mitään toivetta. Olen myös ostanut jotain kännykkää, kuulokkeita tms. Aina jotain kosmetiikkapakettia ja vaatteita myös.
En ole murehtinut ja lapsetkaan eivät murehdi. Eivät he koskaan tahdo sitä mitä jotkut kulutusintoiset kaverit. Olen kasvattanut lapsistani fiksuja. Yleensä kokevat, että heillä on tarpeeksi hyvin asiat. He ovat esteetikkoja ja sanovat, että tämä oma koti on kauniimpi kuin kavereilla ja täytyy siksi pohtia tarkasti, että ei hankita mitään turhaa tai rumaa täyttämään. He eivät mieti niinkään asioiden rahallista arvoa, vaan sopivuutta ja käyttötarkoitusta. Hyvää kannattaa odottaa. Jos eivät jouluna jotain saa, niin ehkä uutena vuotena tai keväällä? Vähemmän on enemmän.
Teineille on vaikea ostaa ylläreitä koska esim haluavat just tietyt kuulokkeet, tietyn pelinäppiksen jne. Eli mielestäni ei kannata ostaa heille tärkeissä asioissa jotain sinneppäin. Niinpä teinit saavta edelleen ”kirjoittaa joulupukille”. Jos ei esitä toiveit niin tyytyy siihen mitä saa. Lahjoja on tullut nyt huomattavasti vähemmän kuin ennen koska ei vaan keksi sopivia. Ja ihan turhaa en osta enkä jaksa paketoida isoa määrää vaatteita ym vaan ne ostetaan silloin kun tarvitaan ja saavat olla itse valitsemassa.
Kuintenkin yritetään ostaa jokaiselle lapselle jotain arvokastakin tai sitten saa rahaa/lahjakortin. Ja yritän keksiä jokaiselle myös jotain yllätystä mitä eivät toivo kirjeessään. Ja mielellään jokaiselle jotain tekemistä jouluaatolle on se sitten taskuaku, pienoismalli ym. Mutta vaikeaa on kieltämättä. Yhdelle kolmesta on yllärilahja valmiina mutta muille ei mitään ajatusta mitä ostaa...
Meillä ostetaan sitä mitä teini on toivonut, tai annetaan lahjakortti vaateliikkeeseen tai markettiketjuun. Ei ne edes vaadi mitään lahjavuoria ja tilpehöörejä enää.
Joskus kun rahat olivat vähän tiukemmalla, niin muutama pieni lahja annettiin ja lupaus, että maksumieheksi alennusmyynteihin heti joulun jälkeen, sitä vähän kalliimpaa hupparia jne halvemmalla alennusmyynnistä.
Mä ostan aikapaljon vaatteita, laadukkaita merkkivaatteita, hupparia jne mitä muutenkin tarvii
Ja annan lisäksi leffalippuja jne (mitä muutenkin tarvii) ei siis mitään turhaa
Isoille lapsille yksi isompi lahja eikä paljon krääsää. Myös esim. lahjakortit vaatekauppoihin ovat olleet suosittuja lahjoja esim. isovanhemmilta joiden on usein hankala keksiä sopivia lahjoja teineille.
Meillä teinit ovat alkaneet sanoa jopa että eivät oikein tarvitse mitään. On kuulemma parasta kun ollaan vain yhdessä ja vietetään jolua niin kuin aina ennenkin.
No on niille sitten kuitenkin aina jotain silti ostettu ja ihan ovat niistä tykänneet. Mutta ei siis enää kuin yksi tai kaksi lahjaa lasta kohden.
Aseta lahjabudjetti ja pyydä teiniltä lahjatoivelista. Ei tuo nyt mikään ongelma ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole murehtinut ja lapsetkaan eivät murehdi. Eivät he koskaan tahdo sitä mitä jotkut kulutusintoiset kaverit. Olen kasvattanut lapsistani fiksuja. Yleensä kokevat, että heillä on tarpeeksi hyvin asiat. He ovat esteetikkoja ja sanovat, että tämä oma koti on kauniimpi kuin kavereilla ja täytyy siksi pohtia tarkasti, että ei hankita mitään turhaa tai rumaa täyttämään. He eivät mieti niinkään asioiden rahallista arvoa, vaan sopivuutta ja käyttötarkoitusta. Hyvää kannattaa odottaa. Jos eivät jouluna jotain saa, niin ehkä uutena vuotena tai keväällä? Vähemmän on enemmän.
Tai sitten olet alistanut heidät. Ajattelemaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aikapaljon vaatteita, laadukkaita merkkivaatteita, hupparia jne mitä muutenkin tarvii
Ja annan lisäksi leffalippuja jne (mitä muutenkin tarvii) ei siis mitään turhaa
Jouluna ja muutenkin lahjaksi pitäisi saada kyllä luksusta. Siis vähän turhaa.
Luksukdella Tarkoitan sellaista, mitä muuten ei saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja annan lisäksi leffalippuja jne (mitä muutenkin tarvii) ei siis mitään turhaaJouluna ja muutenkin lahjaksi pitäisi saada kyllä luksusta. Siis vähän turhaa.
Luksukdella Tarkoitan sellaista, mitä muuten ei saisi.
No meillä se toimii hyvin, etenkin kun teini jo 17.
Ostan mitä tarvii, IPhone, Vansin huppari, mitä teini haluaisi muutenkin. Ei mitään turhaa luksusta vaan käyttötavaraa.
Ostin teineille sen mihin oli varaa. Jos toiveet oli liian kalliita sanoin suoraan ettei minulla ole siihen varaa. Tarjosin vaihtoehdoksi että jos sellaisen haluaa voi mennä iltatöihin ja tienata itse ne rahat sen ostamiseen. Oppii samalla rahan arvon kun tienaa itse joka euron 360€ farkkuihin ja 800€ puhelimeen. t. entinen 3 lapsen yh
Meillä on kaikille lapsille (niin pienille kuin teineillekin) joulun toivelahjan maksimi 40-50 euroa. Onneksi suurimman osan lahjatoiveen hinta on vain 10-30 euroa. Esimerkiksi meidän 17-vuotiaat kaksostytöistä toinen toivoi täksi jouluksi spotify-premiumin kuukaudeksi ja toinen toivoi yhtä tiettyä meikkiä.
Tuon lahjatoiveensa lisäksi meillä lapset saavat yleensä lahjaksi kirjan, jonkun vaatteen tarvittaessa tai harrastusvälineen ja sitten yhteiseksi lahjaksi joku lautapeli aina parin lapsen kesken (lapsia kun on ikähaitarilla 5kk-17v).
Kalliimpia asioita jos lapset toivovat, niin ne meillä hankitaan omilla rahoilla. Teinit nyt tienaavat jo kesätöistä ihan mukavasti ja osa tekee ympärivuodenkin iltatöitä.