Mitä jos lemmikki sairastuu mutta ei ole varaa käyttää eläinlääkärissä?
Tämä siis vain pohdintaa, ei omakohtainen tilanteeni. Ystävällä on lemmikki, usein tiukkaa taloudellisesti ja luottotiedoissa häiriömerkintä. Mitäs sitten, jos lemmikki sairastuu ja eläinlääkäriin olisi vietävä, rahaa ei olisi riittävästi sillä hetkellä kattaa kulut ja laskulle ei myönnetä kun luottotiedot eivät ole kunnossa. Miten tuolloin toimitaan? Jätetäänkö eläin kitumaan ja kuolemaan? Eläinsuojeluun ilmoitus ja lemmikki pois? En usko että on todellakaan ainoa vähävarainen tapaus jolla syystä tai toisesta luottotiedoissa merkintä, joten kai joku tietää kertoa?
Kommentit (76)
Tuttu metsästäjä hoitaa lopetuksen?
Joku myötätuntoinen ihminen lainaa. Sinä kirjoitit tämän, koska haluat lytistää vähävaraisia.
Joku tulee varmasti pian sanomaan, että köyhillä ei saisi olla lemmikkejä, mutta olen eri mieltä. Jos lemmikille pystyy tarjoamaan sen mitä se tarvitsee; ruokaa, rakkautta ja katon pään päälle, ei sen pitäisi olla väärin. Moni vammautunut/työkyvytön esim masentunut saa lemmikistä ystävän ja se auttaa jaksamaan arjessa ja nuo ihmiset harvoin uivat rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Joku myötätuntoinen ihminen lainaa. Sinä kirjoitit tämän, koska haluat lytistää vähävaraisia.
Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin pienituloinen ja välillä rahan kanssa on hyvinkin tiukkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hain tässä nyt takaa sellaista tilannetta, kun rahaa ei oikeasti ole, eikä laskulle voi ottaa. Kaikilla ei ole myötätuntoisia tuttuja jotka voivat lainata; kaikki eivät tunne varakkaita ihmisiä eikä joillakin tosiaan ole ystäviä tai edes perhettä tukemassa. Mitä silloin tapahtuu, jos ei todella pysty maksamaan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuttu metsästäjä hoitaa lopetuksen?
Näinkö sieltä eläinlääkäristä uskot että sanottaisiin?
Niin no voihan tuota jossittelua jatkaa vaikka kuinka pitkälle, että "mitäs, jos ei ole ystäviä tai sukulaisia, joilta lainata" jne, jne. Tuo nyt on kuitenkin yksi ratkaisu eli lainaa joltain tutulta.
Eläinlääkäreillä on velvollisuus hoitaa halvimmalla tavalla eli käytännössä tehdään eutanasia. Jos siis puhutaan tilanteesta, jossa eläin kärsii ja joku hoito on välttämätöntä. Laki kieltää jättämästä eläimiä kärsimään.
Minulla on ainakin lemmikkiä varten oma säästötili ja aika hyvin kattava vakuutus. Pari kertaa on joutunut käyttämään päivystyksessä ja hinnat ovat sen mukaiset, mutta ei ole tarvinnut ottaa laskulle. Minäkään en tosiaan ole mikään hyvätuloinen, mutta lemmikistä otan kyllä täyden vastuun ja jos ei meinaa säästöt riittää, niin myisin kyllä omaisuutta sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Niin no voihan tuota jossittelua jatkaa vaikka kuinka pitkälle, että "mitäs, jos ei ole ystäviä tai sukulaisia, joilta lainata" jne, jne. Tuo nyt on kuitenkin yksi ratkaisu eli lainaa joltain tutulta.
Niin mutta mitä jos se ei ole ratkaisu, sillä se ei tosiaankaan aina sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäreillä on velvollisuus hoitaa halvimmalla tavalla eli käytännössä tehdään eutanasia. Jos siis puhutaan tilanteesta, jossa eläin kärsii ja joku hoito on välttämätöntä. Laki kieltää jättämästä eläimiä kärsimään.
Mitä jos eläin ei varsinaisesti kärsi eikä ole kuolemansairas? Mitäs silloin?
Jos on oikeasti köyhä niin ei välttämättä ole mitään omaisuutta myytäväksi. Ei kukaan osta mitään vanhaa telkkaria tms tai sitten summat on niin pieniä ettei niillä pitkälle pääse. Ei kaikilla ole arvotavaraa, vain vanhaa ja välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei hoideta. Tosin yleensähän maksetaan jälkeenpäin, eli eläimensä voi kyllä hoidattaa ja karhu tulee perässä. Luottotiedothan siinä menee ja maine.
Tuo on totta mitä täällä on sanottu, että eutanasian saa ilmaiseksi esim. tekemällä itsestään eläinsuojeluilmoituksen tilanteen takia. Kunnallinen eläinlääkäri hoitaa.
Mutta: jos se sairaus on hoidettavissa oleva ja koirakaan ei vielä ihan vanhus niin onhan se aika karua viedä piikille koska ei ole varaa eism. johonkin lääkekuuriin. Itse yrittäisin etsiä koiralle hyvän kodin mieluummin, sellaisen missä on varaa hoidattaa. Voisin itse hyvin myös ottaa parannettavissa olevalla tavalla sairaan koiran näin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainakin lemmikkiä varten oma säästötili ja aika hyvin kattava vakuutus. Pari kertaa on joutunut käyttämään päivystyksessä ja hinnat ovat sen mukaiset, mutta ei ole tarvinnut ottaa laskulle. Minäkään en tosiaan ole mikään hyvätuloinen, mutta lemmikistä otan kyllä täyden vastuun ja jos ei meinaa säästöt riittää, niin myisin kyllä omaisuutta sen takia.
Kaikilla ei ole varaa pistää isoja summia säästöön ja jos puhutaan summista joita eläinlääkärikäyntejä varten pitäisi olla säästössä, on kyseessä suuret summat. Vähävaraisen voi olla vaikea laittaa rahaa säästöön ja jos voikin laittaa, puhutaan pienistä summista. Aina voi tietysti myydä omaisuutta, mutta sitäkään ei kaikilla välttämättä ole. Ainakaan sellaista millä kattaisi useita satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei hoideta. Tosin yleensähän maksetaan jälkeenpäin, eli eläimensä voi kyllä hoidattaa ja karhu tulee perässä. Luottotiedothan siinä menee ja maine.
Aloituksessa sanottiin että luottotiedot ovat jo menneet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta mitä täällä on sanottu, että eutanasian saa ilmaiseksi esim. tekemällä itsestään eläinsuojeluilmoituksen tilanteen takia. Kunnallinen eläinlääkäri hoitaa.
Mutta: jos se sairaus on hoidettavissa oleva ja koirakaan ei vielä ihan vanhus niin onhan se aika karua viedä piikille koska ei ole varaa eism. johonkin lääkekuuriin. Itse yrittäisin etsiä koiralle hyvän kodin mieluummin, sellaisen missä on varaa hoidattaa. Voisin itse hyvin myös ottaa parannettavissa olevalla tavalla sairaan koiran näin.
No en minä ainakaan lemmikistäni haluaisi luopua. Se, että ei ole takataskussa tonneja eläinlääkäriä varten, ei tarkoita etteikö lemmikillä voisi silti olla hyvä koti. Monille se lemmikki on perheenjäsen, ei siitä noin vain luovuta.
Jos ei kykene huolehtimaan lemmikistä, sen tottakai luovuttaa eläinsuojeluyhdistyksen huomaan ja hoidettavaksi sekä etsimään uutta kotia. Kyse ei ole rahasta vaan huolehtimiskyvystä.
Eikä sitä lemmikkiä ainakaan dumpata ulos luontoon, mikä on viime vuosina yleistynyt Suomessa.
Vaikea tilanne. Minä olen myynyt omaisuuttani, kun vein lemmikin eläinlääkäriin syöpähoitojeni aikana.
Luottotiedossani ei tietenkään ole merkintää.