Tiesitkö dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.
Näin se maailma pelastuu.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2afe13ed-61c6-4157-a2be-f2693123…
Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
24.10.2019 klo 8:29
Kommentit (33)
Niin siis uusiutuvan biodieselin osalta totta. Ei koske normaalia diesel-polttoainetta todellakaan. En tiedä onko mahdollista tuottaa uusiutuvaa biodieseliä kuinka isoja määriä käytännössä.
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Dieselin ongelma eivät ole koskaan olleet Co2-pästöt vaan pienhiukkaset.
Dieselillä on edessään hieno tulevaisuus.
Joskus tilanne on tuo, minkä aloittaja kuvasi. Näissä on niin helkkaristi muuttujia, ettei ota pirukaan selvää. En todellakaan pidä sähköautoja yksiselitteisesti vähiten haitallisina.
Suurin etu saadaan siitä, jos autolla tai muulla liikutaan mahdollisimman vähän. Tämä valitettavasti kelpaa ihmisille kovin huonosti.
Kaikki eivät voi toimia kuten minä: koti on työpaikan ja lapsen koulun sekä harrastusten lähellä. Meidän takiamme henkilöauto on tänä vuonna kulkenut muutamia satoja kilometrejä, julkiset ehkä vähän toista tuhatta.
Ruisleipämoottorilla tuhansia kilsoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Ydinvoima ei saastuta. Ydinsähköllä käyvä sähköauto on kaikkein vähäpäästöisin.
Vierailija kirjoitti:
Dieselillä on edessään hieno tulevaisuus.
Aha, onko Vin tekemässä paljon uusia elokuvia, vai?
Ikävää että poliitikot ovat kovin yksisilmäisiä, eivät ymmärrä faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Ydinvoima ei saastuta. Ydinsähköllä käyvä sähköauto on kaikkein vähäpäästöisin.
Kerroppa tuo EU:n vihreile poliitikoille ja Saksaan jossa sähkö tuotetaan kivihiilellä, a päästöt toistasataa per kilometri.
.
"Sähköauton elinkaaren aikana syntyvät päästöt voivat olla suuremmat kuin dieselautolla. Sähköauton heikkoutena on valmistus. Se syö noin kolmanneksen tavallista enemmän energiaa", toteaa VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko.
Dieseliä ei vaan ole suunniteltu Suomeen, kun jäätyvät talvella mokomat.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Ydinvoima ei saastuta. Ydinsähköllä käyvä sähköauto on kaikkein vähäpäästöisin.
Nimenomaan saastuttaa, vaan ei ehkä saastuta ilmastoa pahemmin. Tai no, sekin vähän riippuu, jos laskeumia ei lasketa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Niin siis uusiutuvan biodieselin osalta totta. Ei koske normaalia diesel-polttoainetta todellakaan. En tiedä onko mahdollista tuottaa uusiutuvaa biodieseliä kuinka isoja määriä käytännössä.
Niiden sademetsien uusiutuminen on hitaampaa jota "uusiutuvan" dieselin valmistusta varten kaadetaan. Kiitos virheät.
Vierailija kirjoitti:
Dieseliä ei vaan ole suunniteltu Suomeen, kun jäätyvät talvella mokomat.
Sinccis
Jaa, sulla on huono auto.
Mun TDI ei ole jäätynyt vaikka lapin ennätyspakkasilla (-35C) hiukan oli jännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Ydinvoima ei saastuta. Ydinsähköllä käyvä sähköauto on kaikkein vähäpäästöisin.
Nimenomaan saastuttaa, vaan ei ehkä saastuta ilmastoa pahemmin. Tai no, sekin vähän riippuu, jos laskeumia ei lasketa.
Sinccis
Mitähän laskeumia on Suomessa viime aikoina ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biodiesel on vielä vähemmän co2-tuottava jos huomioidaan co2-nettotuotanto,
Lisäksi sähkö saastuttaa monella tavalla: jokia padotaan, lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin jne
Ydinvoima ei saastuta. Ydinsähköllä käyvä sähköauto on kaikkein vähäpäästöisin.
Nimenomaan saastuttaa, vaan ei ehkä saastuta ilmastoa pahemmin. Tai no, sekin vähän riippuu, jos laskeumia ei lasketa.
Sinccis
mitkä laskeumat?
Biodieseli on ainoa heti toimiva ratkaisu jolla päästöt voidaan pudottaa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Biodieseli on ainoa heti toimiva ratkaisu jolla päästöt voidaan pudottaa välittömästi.
Jos ei välitetä seurauksista. Kestävän kehityksen mukaista biodieseliä on rajallinen määrä, yli tämän osan menevä tehdään istuttamalla palmuplantaaseja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein puhtaimmat dieselit pääsee noihin lukemiin. Tulevaisuudessa ladatun sähkön päästöihin vaikuttaa sähköntuotannon rakenne, joka sekin muuttuu koko ajan.
Ei me eletä tulevaisuudessa, eikä eletä vielä pitkään aikaan...
No ei varmaan tuota mun ladattava hybridi noin paljon hiilidioksidia kun lataan sen aurinkosähköllä.
Onko se jollekulle vielä yllätys että kaikkea sähköä ei tuoteta kivihiiltä polttamalla?
Kaikkein puhtaimmat dieselit pääsee noihin lukemiin. Tulevaisuudessa ladatun sähkön päästöihin vaikuttaa sähköntuotannon rakenne, joka sekin muuttuu koko ajan.