Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisti. Miksi vietät joulua?

Vierailija
30.10.2019 |

Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostinen ateisti, vanhempani ja vävykokelas uskonnottomia, muu perheeni (mies ja lapset) on ev.lutteja. Vietetään joulua sekoittaen sopivassa suhteessa vanhaa suomalaista perinnettä ja kristillisyyttä. Mulle kyllä kävis hyvin sekin, että olisin töissä koko joulun. Itseasiassa joka vuosi ennen joulua vinkkaan työnjohdolle, että olen käytettävissä jos tarvitaan.

Joulua vietämme siis lähinnä siksi, koska osalle perheestä se on niin tärkeää. Mies ja lapset käy joulukirkossa. Yhdessä käydään haudoilla. Joulupukki vierailee. Minä ja äitini oltais valmiita skippaamaan koko juhla. Rakastan jouluruokaa, lahjoista en niin välitä.

Vierailija
142/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te kristityt ette sitten vappua vietä, sehän ei ole lainkaan kristillinen juhla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.

Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?

Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.

Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.

Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.

Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.

Hei ap! Et kysy ollenkaan vaikeita, mutta jostain syystä et lue niitä vastauksia, joissa kerrotaan miksi/miten vietetään ei kristillistä joulua. Esim. useat ovat jo vastanneet, että viettävät joulua (Yule) 24.12., kun taas kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla on joskus syksyllä. Monet ovat myös kertoneet sytyttävänsä kynttilöitä valoa juhlistamaan, koristelevat kotinsa tontuilla, syövät kinkkua jne. Miksi nämä vastaukset eivät sinulle "historiantutkijalle" kelpaa?

Koska tää "historiantutkija" ei ole koskaan historiaa opiskellut. Päteminen peruskoulun historiatiedoilla loistaa kilometrien päähän. Jos olis opiskellut niin tietäis, että nykyinen joulu on sekoitus kristillistä ja pakanallista perinnettä. Ei sitä tarvis palstalta kysellä eikä ihmetellä.

terveiset vaan yhden kotimaisen yliopiston historian laitokselta 👋

Jos olisit lukenut kaiken niin olisit voinut havaita, että kirjoitin jo siitä etteivät kirkonmiehet pakanallisia eli ns kansanuskon piirteitä kitkeneet. Pohjoismaissa tämä on ollut yleistä ja erityisesti pohjoisessa. Älä vääntelee sanomisiani ja olen Helsingin yliopiston kasvatteja.

Vierailija
144/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.

Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?

Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.

Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.

Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.

Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.

Tuossahan ne pakanaperinteet jo lueteltiin aiemmin: joulupukki, joulukuusi, kinkku ja laatikot, jouluolut, lintujen joululyhde ym.

Nämä ovat kuuluneet perinteiseen Suomalaiseen pakanajouluun jo kauan ennen kristinuskon tuloa.

Joulukuusi on ollut kristillinen symboli 1500 - luvulta asti. Erilliset kuuset protestanteilla ja katoliselle. Toisekseen Suomessa ja Pohjoismaissa on aina yhdistetty sujuvasti kristinuskoa ja kansan vanhoja uskomuksia. Ei papit ole näitä poiskaan kitkeneet.

Ihan turha väittää, että viettää pakanallista joulua. Ette te tiedä muista kuin kristillisistä perinteistä.

Tässä juuri kirjoitin kansanuskon ja kristinuskon yhdistymisestä.

Vierailija
145/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te kristityt ette sitten vappua vietä, sehän ei ole lainkaan kristillinen juhla

En tiedä kristityissä. Itse en ole kristitty ja en vietä vappuakaan. T. Ap.

Vierailija
146/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jämähtänyt siihen malliin miten lapsuudessa vietettiin. Oli leivoin paljon ja syön hyvin. Koristelen kotia ja laitan joulukuusen. Annan muutamia lahjoja. Tiettyjä perinteitä on kuten joulusauna yms. Vien kynttilät haudoille, kun asuin lähempänä. Minulle joulu on vain jokin sellainen aika jolloin pyrin rentoutumaan ja yritin olla hyvälle tuulella. Tietynlaista rauhaa haen ja sellaista levollista mielialaa. Välillä onnistuu ja joskus ei.

Vierailija
147/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu saa minut motivoitumaan kerran vuodessa tapaamaan n. 20 km päässä asuvia sukulaisia koska ruoat ovat niin poikkeuksellisen hyvät.

Lokkeilija

Vierailija
148/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa yule, niin ei tarvi kyselle tyhmiä. Joulu on vain yksi monista pakanajuhlista, jonka kirkko varasti omiin tarkoituksiinsa.

En vain usko, että te vietätte mitään yulea. Suomessa ei ole elossa muita kuin kristillisiä jouluperinteitä. Miten ne teidän tule perinteinen eroavat perinteisestä suomalaisesta joulusta?

Miksi ette voi vain myöntää, että vietätte kristillistä joulua. Turha jänkätä vastaan mistään muinaisista jouluista kun ette te Suomessa ole voineet sellaisia perinteitä oppia mistään.

Yulea viettävät uuspakanat ja wiccat. Kysyin asiaa ateisteilta, en wicca uskontoon kuuluvilta.

Ainoa kristillinen jouluperinne on joulukirkko, ja siellä emme käy.

Vierailija
149/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa yule, niin ei tarvi kyselle tyhmiä. Joulu on vain yksi monista pakanajuhlista, jonka kirkko varasti omiin tarkoituksiinsa.

En vain usko, että te vietätte mitään yulea. Suomessa ei ole elossa muita kuin kristillisiä jouluperinteitä. Miten ne teidän tule perinteinen eroavat perinteisestä suomalaisesta joulusta?

Miksi ette voi vain myöntää, että vietätte kristillistä joulua. Turha jänkätä vastaan mistään muinaisista jouluista kun ette te Suomessa ole voineet sellaisia perinteitä oppia mistään.

Yulea viettävät uuspakanat ja wiccat. Kysyin asiaa ateisteilta, en wicca uskontoon kuuluvilta.

Sinun uskonattomuutesi liikuttaa meitä ihan yhtä paljon kuin uskonnollisuutesikaan. Eli ei pätkän vertaa.

Perinteethån ovat jokaisella omassa elämässä, yleensä lapsena ja nuorena opittuja tapoja. Se on sukupolvet ylittävä ketju jossa tavat sekä säilyvät että hiljalleen muuntuvatkin aikojen mukaan. Joulun vietin perinteet ovat enimmäkseen hyvin vanhoja, jo ajalta ennen kristinuskon rantautumista Suomeen. Toki jotkin ovat modernin ajan myötä levinneet maailmaltakin. Se, että samat perinteet ovat säilyneet myös kristinuskon nousun ja rappion aikakausien yli, ei kerro niiden olevan kristillisiä perinteitä vaan osoittaa ainoastaan perinteiden sitkeyttä. Perinteitä ja muuta kulttuuripääomaa on todella vaikeaa hävittää. Rauhanomaisesti se ei tapahdu ja väkivallallakin se on tosi työlästä. Isomman sellaista on yritetty lähinnä NL:n kommunistivallan ja modernimmin ISI sin toimesta lähi-idässä. Kun siis vanhoista tavoista rangaistaan väkivallalla ja historia sananmukaisesti tuhotaan vaikkapa patsaita ja raunioita hävittämällä. Vaan nekään ei tepsi. NL meni ohi mutta venäläiset vanhat perinteet, mukaanlukien ortodoksien puuhat, jäivät elämään.

Vierailija
150/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen Räsäsen Päiville kylään.

Vierailija
151/168 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä atistina joulua, mutta kekrijuhlaa kyllä. Kaikki muu on samaa, paitsi se jeesustelu. Kristityt on nääs onnistuneet senkin kopioimaan meiltä ateisteilta. Jeesushan on oikeasti syntynyt keväällä. 

Miksi sinä kristitty vietät joulua?

Vierailija
152/168 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä mitään joulua vietä.

Sama täällä, miksi pitäisi viettää, en ymmärrä.

Vierailija
153/168 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu, tuo Joulupukin syntymäjuhla. Tontut ja Petteri Punakuono lisäävät joulumieltä. Liekö pukki sitten kristillistä vai pakanallista akluperää, ehkä moderniversio Thorista joka lensi pukkien vetämällä reellä halki taivaan.

Vierailija
154/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kai, että joululla eli yulella ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Se on muinaiseurooppalainen vuoden kiertokulkuun liittyvä juhla. Miksi en viettäisi sitä? Ja miksi sinä kristittynä vietät sitä? Ei se kuullu teille pätkääkään.

Vierailija
155/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan tapa

oma joulunvietto jää siihen että näen muutamia sukulaisia ja vaihdamme lahjat.

Ei mitään ongelmia olla paikassa jossa joulua ei vietetä, se on muutenkin täysin kaupallista p*skaa josta on uskonto kaukana.

Vierailija
156/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja vietän joulua. Minulle se ei ole, eikä sen tarvitsekaan olla kristillinen juhla. Miellän kai joulun jotenkin lapsuuteen ja maalle, ja haen sitä rauhaisaa tunnelmaa. Nykyisin minulle tuottaa paljon onnea jo se, että kiireisen syksyn jälkeen voi hiljentyä ja rentoutua hetkeksi, joko perheen parissa tai ihan omissa oloissaan. Haudoilla käyminen on rakas perinne. Samoin rakastan jouluruokia. Haluan aina kotiini joulukuusen vaikka olisin yksin, koska se on mielestäni kaunis ja tuoksuu hyvältä. Kynttilät tuovat valoa pimeyteen. Laulan innolla joululauluja yhdessä muiden kanssa, uskonnolliset sanat eivät haittaa sillä ne ovat vain sanoja.

Joulu on mielentila. N48

Vierailija
157/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talven juhla, ei kai siinä sen enempää syitä tarvitse. Juhlinhan myös kevättä ja kesää. Ja uutta vuotta. Ja syksyllä rapuja.

Vierailija
158/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yllämainittu Joulu on mielentila on niin totta!

Jarkko Aholan Mielenrauhaa kiteyttää hyvin mun joulun - haluan rauhoittua ja nauttia tunnelmasta.

Koristeet, ruoka, perinteet, perhe tekee joulun.

En käy kirkossa, ei lueta kotona evankeliumia. Ainoa "Jeesus asia" on muutama perinteinen joululaulu.

Vierailija
159/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ateisti, vaan agnostikko, ja koulutukseltani perinteentutkija. Vietän joulua perinteen vuoksi. Kristilliset rituaalit eivät kiinnosta, mutta koska joulu on alunperin pakanajuhla, en myöskään ymmärrä jokavuotista jankutusta siitä, "miksi ateistit viettävät kristittyä joulua". Tuskin viettävätkään. Joulu on vanha juhla, johon kristityt ovat sijoittaneet oman juhlansa. Kristityt voivat viettää sitä kristittynä juhlana välittämättä sen pakanallisesta alkuperästä tai maallistuneesta nykyversiosta. Ja kuka vaan voi viettää sitä millaisena lystää. Siinähän on jo aika paljon kerroksia eri aikakausilta. Perinteisessä suomalaisessa joulussa, siis sellaisena kuin se useimmiten tunnetaan, on muuten kristilliset elementit aika minimissä. Enemmänhän suomalaisessa joulussa ovat korostuneet muut asiat, poikkeuksena tietysti uskovaiset tai muut, jotka haluavat erikseen korostaa kristillisyyttä.

Vierailija
160/168 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua on vietety Suomessa joa kauan ennen kristinuskon tänne tunkeutumista. Kristinusko tuhosi Suomen omat luonnonjumalat ja henget.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä