Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko tällaista usein, että työpaikalla työkaverit ignooraavat täysin työkaverin merkkipäivät?

Vierailija
30.10.2019 |

Yleensähän järjestetään keräys ja ostetaan jotain. Onko tavallista, että merkkipäivä ohitetaan täysin? Nyt kyse 50-v täyttäneestä ja perheenjäsenenä tuntui pahalta seurata synttärisankarin pettymystä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välitä omista synttäreistäni. Osa meillä tuo kahvihuoneeseen herkkuja ym, mutta itse en vie enkä ole kertonut kun ikäni se riittää. Inhoan huomiota.

Vierailija
42/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin ja löysin tämän ketjun. Kamalia vastauksia. Olen tällä hetkellä työpaikassa, jossa on todella huono ilmapiiri ja kukaan ei tuo koskaan mitään herkkuja kahvipöytään. Ei varmaan uskalla, kun tietää, että selän takana kaikki kuitenkin arvostelisi. Huonoon työilmapiiriin todellakin kuuluu tuo, että ollaan vain töissä ja se on siinä. Kukaan ei halua tutustua enempää. Ja näemmä täällä suurin osa on sitä mieltä, että näin sen kuuluu mennä.

Kaikissa aikaisemmissa työpaikoissani olen tutustunut työkavereihini, joihin oikein kaverustunut. Monesti perjantaisin joku on tuonut jotain hyvää ja aina kun jollain on ollut synttärit tai nimpparit, on tämä sankari tarjonnut jotain pientä, vaikka suklaata.

Ihmetellen nyt luen näitä vastauksia. Töissä vietetään melkein kolmasosa elämästä. Miksei siitä yritettäisi tehdä mukava paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan mun työpaikoilla huomioitu työntekijöiden puolesta. Osassa yrityksistä on tullut firman puolesta jotain ja se on mennyt ihan politiikan mukaan eli x summan maksava lahja. Esimies yleensä vastuussa hankinnasta.

Vierailija
44/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne työkaverit olisi pitänyt kutsua syntymäkahveille kotiin.

Eiväthän ne sinne voi kutsumatta ilmestyä. Läheskään kaikki työapaikalla eivät tiedä työntekijän ikää, saati sitten tarkkaa ikää, siis kuukautta ja päivämäärää.

Ja millainen käytäntö tuolla läheisen työpaikalla on yleensä ollut 50-vuotispäivien huomioiminen`'?

Se on kuitenkin selvää, että kutsumatta ei kenenkään kotiin mennä mitään onnitteluja viemään.

Mutta kyllä yleensä lähes kaikilla työpaikoilla, ainakin omassa työporukassa, siis läheisimmät työtoverit huomio tuon merkkipäivän, ja esimies ojentaa kukan tai jonkin pienen lahjan.

Itse olen töissä isossa talossa, ja kyllä oman osastoni työtekijät onnittelivat samon esimies, ja itse vein suuren täytekakun tarjolle.

Ja kyllä esimies tietää alaistensa syntymäajat, ne tulevat esiin useissa asioissa joita esimies hoitaa.

Mutta ajat ja tavat muuttuvat niinkuin kaikki muukin.

Vierailija
45/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä firmojen HR-porukka pitää yllä ja seuraa merkkipäiväasioita. Jos asia ei ole kenenkään vastuulla, saattaa unohtua.

Vierailija
46/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro syntymäpäivääni työkavereille joten helposti sattuu näin ja hyvä niin.

Itse sanoin jo aikanaan työmaalla, että mitään(!) merkkipäiviäni ei tarvitse muistaa, eikä tehdä niistä numeroa.

Vierailija
47/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tapa ja tyyli että juhlin kun minut kutsutaan juhliin. Jos minua ei kutsuta juhliin, se tarkoittaa ettei minulla ole mitään juhlittavaakaan. Esitän surunvalittelut jos surunvaliteltava henkilö kertoo minulle läheisensä kuolemasta. Jos kuulen "kautta rantain", ei asia vaadi minun pahoittelujani, koska jos henkilö haluaisi minun surunvalitteluni, hän kertoisi asiasta minulle itse.

Onnittelen jos ihminen sanoo minulle että hänellä on hääpäivä/rippipäivä/kiva päivä. Se riittää osaltani. Mikäli henkilö kutsuu minut häihin/hautajaisiin/lakkiaisiin, niin menen sinne sopivassa asussa ja sopivan lahjan kera.

Näin simppeliä. 

Työpaikalla olen tekemässä töitä.

Vierailija
48/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä firmojen HR-porukka pitää yllä ja seuraa merkkipäiväasioita. Jos asia ei ole kenenkään vastuulla, saattaa unohtua.

Meillä HR on virallisesti luvannut viisikymppiä täyttäville lahjan ja kakkukahvit.

Muuten ihmiset tuovat itse synttäreinään toimistolle jotain herkkua jos haluavat työpaikalla jotenkin juhlistaa asiaa.

Vierailija
49/62 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin toistakymmentä vuotta alle kahdenkymmenen hengen työpaikassa, jossa syntymäpäivät (ja avioliitot ja lasten syntymät) huomioitiin keräyksellä, kukilla, kakulla ja usein myös lahjoilla kuten viinipullolla tai jollain harrastusvälineellä. Konttoristi/palkanlaskija tiesi merkkipäivät ja nimesi jonkun keräämään tarvittavat rahat. Minä jouduin keräämään ja kukkaostoksille monta kertaa.

Minun syntymäpäivääni ei huomioitu yhtään kertaa. En ollut työpaikan sisäpiiriä mutten millään tavalla ulkopuolinenkaan, oikein hyvä työntekijäkin kaikkien mielestä, enkä huonoissa väleissä kenenkään kanssa. Kerran sitten kahvitauolla kysyin vitsailumielessä, missä minun kakkuni on. Pienen epämääräisen naureskelun jälkeen konttoristi/palkanlaskija sanoi, että se on kuule synttärisankarin oma homma tuoda kakkua kahvihuoneeseen. Kun lopulta vaihdoin työpaikkaa, en saanut sitä tavallista kukitusta ja lähtölahjaa. Kukaan ei tuntunut huomaavan mitään, työtodistuskin unohdettiin kirjoittaa.

En tiedä, miksi juuri minä jäin poikkeuksetta huomioimatta. Nekään, joiden merkkipäiviä varten olin joutunut firman puolesta keräämään rahaa, eivät näemmä muistaneet minun osallistuistani. Harmittaahan se, ettei edes kakkua hankittu, kun jotkut vietiin illalliselle ja parille kerättiin jopa matkakassa, kun he lähtivät ulkomaille pyöreitä viettämään.

Vierailija
50/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muitako muistetaan?

Vierailija
51/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuoden työurallani ei ole koskaan huomioitu mitään. Ei lähtöä, ei tuloa, ei merkkipäiviä.

Vierailija
52/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttelun lisäksi vastatkaa itse kysymykseen. Siihen ei ole kukaan vielä vastannut.

Meillä on noin 15 hengen työyhteisö, jossa olen esihenkilönä ja teen työsopimukset. En ihan oikeasti laita itselleni kalenteriin ihmisten syntymäaikoja ellei ne syystä tai toisesta pomppaa silmille. En siis myöskään olisi tietoinen kenenkään 50-vuotispäivästä ennen kuin siinä kohtaa, kun hän itse pyytäisi päivän kunniaksi palkallista vapaata, joka meidän TES:sissämme ja tietääkseni monessa muussakin TES:sissä kuuluu antaa.

Eikö miehesi esihenkilö siinäkään kohtaa reagoinut mitenkään asiaan, kun miehesi pyysi vapaapäivää?

Vierailija
53/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ne työkaverit olisi pitänyt kutsua syntymäkahveille kotiin.

Eiväthän ne sinne voi kutsumatta ilmestyä. Läheskään kaikki työapaikalla eivät tiedä työntekijän ikää, saati sitten tarkkaa ikää, siis kuukautta ja päivämäärää.

Ja millainen käytäntö tuolla läheisen työpaikalla on yleensä ollut 50-vuotispäivien huomioiminen`'?

Se on kuitenkin selvää, että kutsumatta ei kenenkään kotiin mennä mitään onnitteluja viemään.

Mutta kyllä yleensä lähes kaikilla työpaikoilla, ainakin omassa työporukassa, siis läheisimmät työtoverit huomio tuon merkkipäivän, ja esimies ojentaa kukan tai jonkin pienen lahjan.

Itse olen töissä isossa talossa, ja kyllä oman osastoni työtekijät onnittelivat samon esimies, ja itse vein suuren täytekakun tarjolle.

Ja kyllä esimies tietää alaistensa syntymäajat, ne tulevat esiin useissa asioissa joita esimies hoitaa.

Mutta ajat ja tavat muuttuvat niinkuin kaikki muukin.

Ne tulevat esiin työsopimusta tehdessä (työsopimus, verokortti, vakuutusilmoitus, työajanseuranta) ja palkkatukihakemuksessa, jos henkilö on tukityöllistetty. Siihenkin hakemuspohjaan hetu kirjoitetaan vain kerran, sen jälkeen se on lomakkeella automaattisesti. Ja jos henkilölle haetaan organisaation luottokorttia. En kyllä äkkiseltään keksi, missä muissa yhteyksissä työntekijöiden syntymäajat minulle tulisivat esiin ja nuo ovat siis kaikki asioita, jotka hoidetaan kerran heti työsuhteen alussa.

t. Esihenkilö

Vierailija
54/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on niin et jos jotakuta muistetaan niin sitten pitäisi kyllä muistaa tasapuolisesti kaikkia. Olisko tämä voinut johtua uudesta esimiehestä, hän ei ole pitänyt väliksi jatkaa tällaista perinnettä?

Samasta aiheesta on ollut ketjuja ennenkin ja kyllä niissä on tullut ilmi ettei samalla tavalla muisteta kaikkia, joillekin työkaverit kerää rahaa ja joku saman työyhteisön jäsen jää ilman muistamisia. Itsekin olen osallistunut keräyksiin, kun itse sain lapsen niin kukaan ei edes onnitellut.

Vierailija
55/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en ymmärrä kaikenmaailman muistamisia. Läksiäisiin ja läksiäislahjaan osallistun mielelläni, mutta jos joka tasakymmeniä juhlittaisi, saisi isossa tiimissä aika usein laittaa rahaa lahjakeräykseen. En myöskään halua itselleni muistamisia.

Vierailija
56/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttelun lisäksi vastatkaa itse kysymykseen. Siihen ei ole kukaan vielä vastannut.

Meillä on noin 15 hengen työyhteisö, jossa olen esihenkilönä ja teen työsopimukset. En ihan oikeasti laita itselleni kalenteriin ihmisten syntymäaikoja ellei ne syystä tai toisesta pomppaa silmille. En siis myöskään olisi tietoinen kenenkään 50-vuotispäivästä ennen kuin siinä kohtaa, kun hän itse pyytäisi päivän kunniaksi palkallista vapaata, joka meidän TES:sissämme ja tietääkseni monessa muussakin TES:sissä kuuluu antaa.

Eikö miehesi esihenkilö siinäkään kohtaa reagoinut mitenkään asiaan, kun miehesi pyysi vapaapäivää?

Aloitus on vuodelta 2019, eli ap ei ole välttämättä lukemassa tätä ketjua.

Vierailija
57/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on niin et jos jotakuta muistetaan niin sitten pitäisi kyllä muistaa tasapuolisesti kaikkia. Olisko tämä voinut johtua uudesta esimiehestä, hän ei ole pitänyt väliksi jatkaa tällaista perinnettä?

Samasta aiheesta on ollut ketjuja ennenkin ja kyllä niissä on tullut ilmi ettei samalla tavalla muisteta kaikkia, joillekin työkaverit kerää rahaa ja joku saman työyhteisön jäsen jää ilman muistamisia. Itsekin olen osallistunut keräyksiin, kun itse sain lapsen niin kukaan ei edes onnitellut.

Ap ei ole vastannut, miten esihenkilö reagoi vapaapäiväpyyntöön. Minun teoriani toistaiseksi on, että kyse oli jälleen ihan keksitystä "ongelmasta" TAI jos se oli aito, niin esihenkilö ei ole ollut edes tietoinen merkkipäivästä, koska ap:n puoliso ei ole pyytänyt vapaapäivää.

Ja korjaan aiempaa lausuntoani: kilometri- ja päivärahalomakkeissa taitaa olla syntymäaika ja niitä esihenkilö käsittelee kuukausittain. Täytyy kyllä myöntää etten koskaan katso sitä, koska luotan siihen, että alainen käyttää aina samaa lomakepohjaa ja vaihtaa vain matkatiedot.

Vierailija
58/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on vuodelta 2019, eli ap ei ole välttämättä lukemassa tätä ketjua.

My bad. Miksi joku nostelee näitä?

Vierailija
59/62 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas ankeita ihmisiä yhtä ankeine työpaikkoineen. Meillä on ihan virallisena käytäntönä muistaa 50- ja 60 -vuotispäivät, ja tasavuodet yhtiön palveluksessa. Kuuluu ihan konsernin strategiaan. Pääjohtajalta tulee myös onnittelukortti, jonka hän on henkilökohtaisesti allekirjoittanut, ei siis mikään kopio. Myös yksikön johtaja, lähiesihenkilö ja lähimmät työkaverit muistavat, koska ei niitä tasavuosia koko ajan ole. Ehkä keskimäärin kerran vuodessa.

Se, että kukaan ei tullut juhlimaan päivänsankarin kanssa, voi johtua siitä, että kutsu oli epäselvä. Jos haluaa järjestää juhlat, pitää varmistaa, että kutsu on tullut perille ja se on ymmärretty.

Vierailija
60/62 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että esihenkilöitä ja johtoryhmän jäseniä juhlitaan jatkuvasti ja myös valittuja suosikkeja. Hännystelijäthän näihin aina ensimmäisenä osallistuu ja miettii jopa, miten isoa johtajaa milloinkin muistetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä