Sattuuko tällaista usein, että työpaikalla työkaverit ignooraavat täysin työkaverin merkkipäivät?
Yleensähän järjestetään keräys ja ostetaan jotain. Onko tavallista, että merkkipäivä ohitetaan täysin? Nyt kyse 50-v täyttäneestä ja perheenjäsenenä tuntui pahalta seurata synttärisankarin pettymystä.
Kommentit (62)
Sattuuko sellaista useinkin, että työpaikalla muistetaan jotenkin syntymäpäivinä? Ja ihan peukut riittää :D
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku on niin lapsellinen vielä 50-vuotiaana että odottaa synttärimuistamisia? Eikö Suomessa ole muutenkin tapana että synttärisankari on se joka tuo kakun töihin? Eli odottiko sukulaisesi vain kieli pitkällä lahjoja?
Tilanne oli se, että sankari oli ostanut kakut ja odotti vierailijoita, joita ei tullut. Nyt tähän joku vetää taas lastenkutsut esille, mutta oli aika raskasta seurata vierestä. Näillä ollut siis tapana mennä synttärisankarin kotiin. Ap
Eikös nykyaikana 50 vuotias saa olla tyytyväinen siihen, että on vielä se työpaikka?
Meillä on ainakin niin moni työntekijä sanonut ettei halua mitään muistamisia syntymäpäiviään, joten niiden viettämisestä on luovuttu. En itsekään halua mitään muistamista töissä koska en vietä synttäreitä siviilissäkään. Jotain tästä aiheesta kertoo se, että pari vuotta sitten unohdin itse synttärini ja muistin ne vasta kun vanhan tätini lähettämä synttärikortti saapui 2 viikkoa myöhässä.
Ei meidän työpaikalla ainakaan mitään synttäreitä vietetä eikä keräyksillä mitään lahjoja ostella ja hyvä niin. Turhanpäiväistä hömpötystä työyhteisössä jossa kaikki eivät voi edes sietää toisiaan. Pitäisikö esim työpaikkakiusatun osallistua kiusaajan lahjaan?
Ei esimiehet eikä ketkään saa katsoa mistään, milloin kenenkin syntymäpäivä on. Varsinkin olisi tietosuojadirektiivin vastaista, että kerrottaisiin jollekulle muulle. Julkista tietoa on korkeintaan, milloin on aloittanut työpaikassa. Työpaikassaolon vuosipäiviä voidaan viettää.
Täällä ainakin esimies kysyi kun täytin 40 v. että saako järjestää kahvitteluja, sanoin että ei kiitos,. Oli työpäivä muiden joukossa, koska kukaan muu ei tiedä syntymäaikaani. Noin 5 vuotta sitten oli yksi työntekijä joka tiesi kaikkien päivät, joten järjesteli itse onnitteluja ja keräyksiä. Eli riippuu ihan ihmisistä, eihän se pelkästään työnantajan velvollisuus ole järjestää. Työnantajan puolelta on sitten noita 10/20 jne. vuotta talossa juhlia.
Työntekijän yksityisasiat ei kuulu työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku on niin lapsellinen vielä 50-vuotiaana että odottaa synttärimuistamisia? Eikö Suomessa ole muutenkin tapana että synttärisankari on se joka tuo kakun töihin? Eli odottiko sukulaisesi vain kieli pitkällä lahjoja?
Tilanne oli se, että sankari oli ostanut kakut ja odotti vierailijoita, joita ei tullut. Nyt tähän joku vetää taas lastenkutsut esille, mutta oli aika raskasta seurata vierestä. Näillä ollut siis tapana mennä synttärisankarin kotiin. Ap
Olisi sitten vain reilusti siellä työpaikalla kaikille tehnyt selväksi että kakut on tilattu ja kaikki ovat tervetulleita juhlimaan. En itsekään menisi työkaverin kotiin ilman erillistä kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis odotti vieraita vaikka ei oltu sovittu aikaa eikä kerrottu osoitetta? Anteeksi mutta kuulostaa todella oudolta. En minä ainakaan tiedä yhdenkään työkaverini kotiosoitetta enkä menisi kylään kutsumatta ja aikaa sopimatta.
Voi apua. Ei nykyään ole tapana juhlia aikuisten työkavereiden synttäreitä. Varsinkaan näiden kotona. Työnantaja yleensä muistaa jotenkin pyöreitä täyttäviä esim. sillä iänikuisella Aalto-maljakolla. Tuo on joku muinaisjäänne.
Ei tulisi mieleenkään tuollainen järjestely, kuulostaa ihan absurdilta. Tapahtuivatko nuo kyläilyt työaikana vai pitikö työkavereiden raahautua vielä omalla ajallaan jonkun randomin kotiin?
Etkö sinä tuon synttäri-sankarin läheisenä olisi voinut järkätä hänelle jotkut bakkanaalit muiden läheisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei esimiehet eikä ketkään saa katsoa mistään, milloin kenenkin syntymäpäivä on. Varsinkin olisi tietosuojadirektiivin vastaista, että kerrottaisiin jollekulle muulle. Julkista tietoa on korkeintaan, milloin on aloittanut työpaikassa. Työpaikassaolon vuosipäiviä voidaan viettää.
Mitä sinä olet vetänyt? Meillä jokainen uusi työntekijä täyttää henkilöstölomakkeen johon tulee myös syntymäaika, se myös lähetetään palkanlaskijalle. Silmät kiinni ja skannaus palkanlaskentaan vai? Ja täytyy minun esimiehenä myös tietää että työntekijä on täysi-ikäinen, mistä minä sen tarkistan jos en siitä lomakkeesta? Eri asia se, että kertoisin siitä muille, mutta tuo ensimmäinen lause kommentistasi on silkkaa paskaa.
Mun työnantajalla oli ennen tapana muistaa 50v merkkipäivänä juhlakalua jollain lahjalla. Aloite tuli henkilöstöosastolta joka myös hankki lahjan (Aalto maljakkoa tms.). Moni ei ole halunnut kertoa työkavereille (tai pomolle) ikäänsä erittäin ymmärrettävistä syistä joten henkilöstöosaston ja pomon pyörähtäminen työpisteellä oli jotain mitä ihmiset oikeasti inhosi koska sen jälkeen olit leimattu "vanhaksi". Siksi moni olikin poissa koko synttäriviikon ja haki lahjansa henkilöstöosastolta vaivihkaa ja vei suoraan autoonsa. Muistan senkin ajan kun työnantaja järjesti kahvikutsut kaikille 50v täyttäneille, se sentään oli vapaaehtoista. 2010-luvulle tultaessa firman johto/henkilöstöosasto ilmoitti ettei esimiehelle enää ilmoiteta alaisen merkkipäivästä eikä lahjoja firman puolesta enää jaella. Oma 50 merkkipaalu lähestyi jo vauhdilla joten olin enemmän kuin tyytyväinen muutokseen :D
AP:n tapauksessa synttärisankari olisi voinut itse vielä pullat töihin ja pyytää työkaverit kahville. Turha uhriutua kun siihen ei ole mitään tarvetta. Toisekseen, ono joku vielä 50v niin lapsellinen että on työpaikalla synttärijuhlien perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Sen vielä ymmärtää että vietetään työkaverin synttäreitä työpaikalla, mutta että mennään oikein kotiin juhlimaan. Itse olisin vaan iloinen jos meillä olisi töissä tuollainen tapa ja joku sen lopettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä olet vetänyt? Meillä jokainen uusi työntekijä täyttää henkilöstölomakkeen johon tulee myös syntymäaika, se myös lähetetään palkanlaskijalle. Silmät kiinni ja skannaus palkanlaskentaan vai? Ja täytyy minun esimiehenä myös tietää että työntekijä on täysi-ikäinen, mistä minä sen tarkistan jos en siitä lomakkeesta? Eri asia se, että kertoisin siitä muille, mutta tuo ensimmäinen lause kommentistasi on silkkaa paskaa.
Sinähän tässä olet se pelle, joka ei tiedä mistään mitään. Tänä päivänä kenenkään henkilötiedot eivät ole mitään yleisesti kaikkien silmille olevia asioita, varsinkaan joku sotu.
Olet ilmeisesti pahoittanut mielesi, kun sinun juhlapäivääsi ei muistettu.
Meillä HR osasto hommaa kakkua ja kaikki tulevat yhdessä laulaan onnittelut nolona olevan synttärisankarin ympärille.
Meillä on ollut tapana että muuten ei muisteta mutta sankarit tuovat joskus itse jotain herkkuja merkkipäivänsä kunniaksi.
Joskus viitisen vuotta sitten olin osa-aikaisena (hyvin pienellä palkalla) töissä eräässä paikassa jossa joka ikiseen juttuun keräiltiin rahaa. Oli uutta vauvaa, merkkipäiviä, lasten ylppäreitä (kyllä, kuulemma työntekijän lapsen ylppäreitäkin on kiva muistaa). Olin siellä reilun puolen vuoden määräaikasella sopparilla joten en tuntenut läheisesti porukkaa ja tosiaan olin vielä osa-aikainen. Pahaksi onnekseni useampi rahakeräys sattui tuolle ajalle ja minä vain yksinkertaisesti päätin olla laittamatta vähiä rahojani niihin. Kyllä siitä pahoja katseita tuli. Olin ihan iloinen kun löysin määräaikaisuuden jälkeen toisen työpaikan jossa ei tällaista keräilyä harrastettu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut tapana että muuten ei muisteta mutta sankarit tuovat joskus itse jotain herkkuja merkkipäivänsä kunniaksi.
Joskus viitisen vuotta sitten olin osa-aikaisena (hyvin pienellä palkalla) töissä eräässä paikassa jossa joka ikiseen juttuun keräiltiin rahaa. Oli uutta vauvaa, merkkipäiviä, lasten ylppäreitä (kyllä, kuulemma työntekijän lapsen ylppäreitäkin on kiva muistaa). Olin siellä reilun puolen vuoden määräaikasella sopparilla joten en tuntenut läheisesti porukkaa ja tosiaan olin vielä osa-aikainen. Pahaksi onnekseni useampi rahakeräys sattui tuolle ajalle ja minä vain yksinkertaisesti päätin olla laittamatta vähiä rahojani niihin. Kyllä siitä pahoja katseita tuli. Olin ihan iloinen kun löysin määräaikaisuuden jälkeen toisen työpaikan jossa ei tällaista keräilyä harrastettu.
Mulla vastaavaa, joitakin keräysiä ei edes kerrottu mulle ja sitten synttärisankari ihmetteli, etteikö sulle oltu kerrottu. Sitten toisaalta taas odotettiin multakin johonkin toiseen keräykseen taas isohkoja summia puolitutulle työkaverille. Molemmat jutut yhtä kiusallisia.
Aikoinaan meillä oli tapana ostaa surunvalittelukukat, kun jonkun löhiomainen oli kuollut.
Itse tunsin olevani jotenkin seyrjäytetty, kun isäni ja äitini kuoltua minua ei muistettu.
Nyt jäleenpäin naurattaa.
Synntärit muistettiin usein hassulla kortilla.
No jos se esimies kerran on vaihtunut ja entinen hoiti keräykset niin selvästi tällä työpaikalla ei ole tapana muistaa synttärisankaria vaan edellisellä esimiehellä oli tapana. Nykyisellä ei ole tapana.