Vauva "pilannut" parisuhteen
On ehkä väärin syytttää vauvaa parisuhteen pilaamisesta, vauva 1kk ikäinen ja parisuhteemme on vauvan myötä vain hiipunut ja tuntuu että asuisin satunnaisen lapsenvahdin kanssa, rakastan vauvaa ja miestä, vaikka mies onkin vauvan syntymän jälkeen alkanut käyttäytyä minua kohtaa törkeästi, hän sanoo rakastavansa mutta ei todellakaan hänen käytöksestään uskoisi, hän haukkuu ja alistaa, olen huono äiti kun en saa lasta parissa minuutissa hiljaiseksi, yritän kuulema iltaisin aina näännyttää vauvan nälkään kun annan vauvan huutaa sängyssä, ottaen huomioon sen että vauvaa kyllä ruokin ja iltaisin vauva usein menee niin väsyneeksi että itkee silkkaa väsymystään. Olen 19 vuotia ja mieheni 22, seksiä meillä on ollut kerran synnytyksen jälkeen ja mies silloin oli aivan ihana oli tehnyt ruokaa ja muutenkin käyttäytyi minua kohtaan tosi herrasmiesmäisesti, mutta seksin jälkeen mies laittoi vaatteet päälle ja ilmoitti lähtevänsä baariin, yritin sanoa että ei sovi, mutta ei miestä tuntunut kiinnostavan. Olen meinannut monesti jo lähteä, koska lapsen elämää en halua rakentaa tällaiselle pohjalle, itken itseni joka ilta uneen, koska olen niin väsynyt, miehen mielestä tietysti olen väsynyt siksi koska en jaksa/halua hoitaa vauvaa, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, ainut asia johon olen väsynyt on mieheni. Mies käy töissä ja tuo ns leivän pöytään, koska olin opiskelija ennen vauvan syntymää minulla ei ole kuukaudessa oikestaan yhtään ylimääräistä rahaa. Teen kaikkeni lapsemme eteen, mutta silti minulla on koko ajan epäonnistunut olo.
Ennen lapsen syntymää meillä oli kaikki asiat hyvin, mies laittoi meille joka päivä ruokaa ja meillä oli yhteistä aikaa, ja hän silloin oli muutenkin tosi huomaavainen ja seksiäkin suhteessamme oli ihan riittävästi! Mies kehui minua ja oli varma että minusta tulee loistava äiti. Mieheni osti omakotitalon jotta lapsella olisi varmasti hyvät oltavat kotona, ja minulla tietysti myös.
Voiko olla että miehellä on raskauden jälkeinen masennus, tai joku vastaava, koska hän ei ole yhtään oma itsensä, hänen kanssaan olen yrittänyt puhua mutta mies vain hermostuu ja lähtee pois.
Mitä ihmettä teen, en nimittäin haluaisi täysin luovuttaa miehen suhteen koska ei hän ennen ollut tällainen, mutta jos tämä vielä jatkuu pitkään niin en todellakaan enää jaksa kauaa, olen sen verran ahdistunut ja ainoa asia josta saan iloa on tämä miesvieressäni, joka tuhisee niin tyytyväisenä .
Kommentit (52)
Ongelma on miehesi. Soita nyt ensin vaikka Naisten linjalle ja kerro kaikki.
Älä anna vauvan huutaa yksin sängyssä, vaikka ei olisikaan nälkäinen. Paitsi jos olet niin romuna että pelkäät satuttavasi vauvaa.
Lapsi nyt vaan muuttaa kaiken. Normaalia menoa. Miehellä ehkä vähän itsetutkiskelun paikka. Kuulostaa aika juntilta sälliltä, mutta toisaalta itse olet kumppanisi valinnut.
Isyyskin on opittava. Isyys on suuri muutos myös. Anna vauvan olla paljon isän kanssa ja isän sylissä. Kerro, kuinka rakastat molempia. Teillä on nyt raskas vaihe, hormonit on sekaisin sinulla, mutta myös isällä on muutoksia. Hänen täytyy jakaa sinut vauvan kanssa. Anna miehen hoitaa vauvaa omalla tavallaan, älä valita, jos vaippa on huonosti tai jotain. Antakaa ajan kulua rauhassa. Tv kahden pienen isä 28v
Ei se vauva mitään ole pilannut. "Mies" on vaan lapsellinen eikä hänellä ollut aikaisemmin realistista käsitystä siitä millaista elämä vauvan kanssa tulee olemaan. Vakavan keskustelun paikka.
Kuule,lueppa täältä juttuja. https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/
https://www.mll.fi/vanhemmille/https://www.mll.fi/vanhemmille/
MLL järjestää perhekerhoja,mene niihin,ilmaisia!
Onko kunnassasi avoimia päiväkoteja tai avointa leikkipuistotoimintaa,äiti-lapsikerhoja?
Sitten myös seurakuntien:https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/aikuiset-ja-perhe/perhetyo Eikjä siewllä tuputeta uskontoa!
Noista saat vertaistukea,etsi myös netistä "nuoret äidit" tai facebookista.
Ei kannata jäädä yksin,ja saat hyviä vinkkejä.
Sitten,jos vauva itkee,ota syliin! Itku on merkki siitä että on jokin tarve,pissahätä,kakkahätä,nälkä,väsyttää,janottaa,koskee. Vauva ei itke turhaan.
Epäkypsää vanhemmuutta molemmilta. Ja epäkypsää kumppanuutta.
He perheneuvolasta apua. Jos et pärjää miehen kanssa ja hän on alistava ja julma, silloin otat vauvan ja muutat vanhemmillesi. Eropäätöstä ei tarvitse tehdä vielä, mutta jos miehen käytös jatkuu ja hän tekee asioita, joista ei vain voi päästä yli - luottamus, kunnioitus ja rakkaus särkyy, niin sitten eroatte. Selviät varmasti. Me saimme lapsemme 20-vuotiaina opikelijoina eikä suhde muuttunut missään vaiheessa tuollaiseksi. Suoraan sanoen olen huolissani, ettei tuo tule toimimaan ellei mies todella ymmärrä pyytää anteeksi virheitään ja ala kohdella teitä paremmin. Älä vielä luovuta, mutta huolehdi itsestäsi ja vauvasta. Jos mies ei korjaa ryhtiään niin hänestä ei ole kumppaniksi. Voimia!
Vauva ei ole pilannut parisuhdetta. Mies on.
Vierailija kirjoitti:
onko rikaskin suku miehellä kun ostelee omakotitaloja parikymppisenä?
Riippuu sijainnista ja kunnosta. Kyllä vanha okt jossain kylillä lähtee halvalla. Mies on varmaan käynyt ammattikoulun, koska ei ole opiskelija.
Kuulostaa siltä että teillä on kriisi/ masennus elämän muutoksesta. Mies on kuitenkin äyskinyt sulle vasta kuukauden kun vauva syntynyt ja se on selvä kriisin/masennuksen merkki. Vauvaa ei saisi huudattaa eli miehesi sanoo aiheesta. Mikään ei ole sinun vikasi tai sinun syytäsi, sinunkin ajatukset ap kuulostaa masentuneelta ja että ovat myllerryksessä. Hakekaa nyt yhdessä apua, puhu tästä neuvolassa. Teillä on molemmilla nyt vaan vähän pallo hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Epäkypsää vanhemmuutta molemmilta. Ja epäkypsää kumppanuutta.
He ovat nuoria.
Sinun antisi aloittajalle on hatullinen peetä, miten on oman kypsyytesi laita? Kerrotko miltä tuntuu olla kolkko sadisti, olen aina halunnut kysyä kun sellaisen kohtaan.
Huutavaa vauvaa ei saa jättää yksin. Ota se syliin tai pyydä isää ottamaan. Tämä on tärkeää perusturvallisuuden ja aivojen kehityksen kannalta.
1kk ikäinen ei itke väsymystä illalla. NÄLKÄ!
Ps. Miehesi on m*lkku.
Älä nyt herran tähden haudata vauvaa yksin sängyssä!
Mies vaihtoon. Ei se tuosta muutu. Mies tulee olemaan kateellinen vauvalle koska vauva saa sinulta huomiota ja tarvitsee kaikkeen äidin apua ja kosketusta.
Mies joko kasvaa isyyteen nyt tai otat ja lähdet.
Et myöskään kuuntele loukkauksia itsestäsi mieheltä. Olette nyt äiti ja isä. Äläkä sinäkään odota että kaikki on samalla tavalla kuin ennen.
Ottakaa yhteyttä neuvolaan ja pyytäkää päästä juttelemaan tuntojaan jonnekin. Yhdessä ja erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehen suvun varallisuus liittyy tähän miten?
Ainakin oma vauvani kun oli 1kk ikäinen söi kutakuinkin, 3-4 tunnin välein myös yöllä.
Söi ja nukkui ne ensimmäiset kuukaudet suurimmaksi osaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin myos 22 kun silloinen poikaystavani osti meille ok-talon. Oli amis, eli oli tehnyt jo useamman vuoden toita ja saastanut ahkerasti, eli sen verran oli kasassa etta sai lainaa kun oli jo tietty % saastossakin.
Ei miehelläsi mitään masennusta ole. Se on vaan epäkypsä ja huonoja luonteenpiirteitä omaava mies. Kuvaamasi kaltainen mies (haukkuu ja alistaa) ei tule muuttumaan paremmaksi. Saattaa hetkellisesti muuttaa tarkoitusperäisesti käytöstään positiivisemmaksi saadakseen jotain haluamaansa tapahtumaan. se on manipulointia ja huijausta.