Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloista työstä saa paljon paremman palkan kuin Suomessa

Vierailija
29.10.2019 |

Katsoin tilastoja. Esimerkiksi sähkönasentaja tienaa 4000 euroa kuukaudessa, monissa paikoissa jopa 4500. Mekaanikko tienaa jopa 5000-6000 euroa. Koulutus sama kuin Suomessa.

Tietenkin näistä menee vakuutusmaksuja, mutta ne ei todellakaan syö puolta palkasta, toisin kuin Suomessa. :o

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sit jenkkeihin töihin äläkä täällä itke.

Voit tehdä sitten uuden keskustelun kun olet palannut häntä koipien välissä takaisin.

Vierailija
62/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitää myös muutamia poikkeuksia lukuunottamatta säästää kokonaan itse.

Osaatko kertoa mitä ne muutamat poikkeukset ovat?

Esim. koulussa töissä oleville (opettajille ym.) voi kertyä automaattisesti työeläkettä. Tosin työntekijöiden luottamus siihen, että eläkettä joskus tulevaisuudessa oikeasti saa, näyttää olevan samaa luokkaa kuin suomalaisilla kolmikymppisillä omaan eläkkeeseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Vierailija
64/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että elinkustannukset on ihan myös samat kuin Suomessa...?

En,  vaan halvemmat

Jännittävää, missä päin jenkkejä ajattelet näin olevan?

Missään isossa kaupungissa esim asuinkustannukset helposti vähintään 2-3 kertaa Suomen hintaluokkaa

Niinpä. Päälle terveysvakuutus, perheelliselle yli kymppitonni vuodessa (silti vielä omavastuut), college tuition, $200 000 per lapsi/nelivuotinen tutkinto jne. Asuimme USAssa useamman vuoden, ja laskimme, että palkan pitäisi olla $300 000 vuodessa, jotta saisi saman elintason kuin keskituloinen Suomessa. Koskee siis suurkaupunkeja.

Vierailija
65/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sinne vaan töihin. Monissa osavaltioissa ei ole edes pakko antaa työntekijöille palkallisia lomapäiviä vaan sitten ollaan ilman palkkaa lomalla. Sitten kun tulet raskaaksi ja sairastut vaikka pahemmin/joudut leikkaukseen niin kaikki rahat loppuu siihen.

Vierailija
66/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. koulussa töissä oleville (opettajille ym.) voi kertyä automaattisesti työeläkettä. Tosin työntekijöiden luottamus siihen, että eläkettä joskus tulevaisuudessa oikeasti saa, näyttää olevan samaa luokkaa kuin suomalaisilla kolmikymppisillä omaan eläkkeeseensä.

Eläkettä kertyy kaikille säännöllisessä työssä oleville, sillä täälläkin, kuten Suomessa, maksetaan eläketurvamaksuja, ja näin ollen ihminen on oikeutettu eläkkeeseen tullessaan tiettyyn ikään. Maksimieläkkeen social securitystä voi saada 66 vuoden iässä, ja jos sitä ennen nostaa eläkettä, niin sen saa alennettuna. Sen lisäksi työntekijöillä on 401k, johon säästetään itse omasta palkasta, ja jota työnantaja tukee.

Vierailija
67/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tienaa aivan samalla tavalla kuin Jenkeissä. Työnantaja sekä työntekijä sopivat palkasta. Jos molemmat ovat tyytyväisiä niin solmitaan työsopimus. Jenkeissä on se ero että mikäli työntekijän naama ei miellytä pomoa niin kenkää tulee melkoisen helposti.

Aivan huuhaata sellainen luulo että rividuunari tienaa siellä kunnolla. Halvempi meksikaano on nopeasti tilalla mikäli mahdollista.

Vierailija
68/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tienaa aivan samalla tavalla kuin Jenkeissä. Työnantaja sekä työntekijä sopivat palkasta. Jos molemmat ovat tyytyväisiä niin solmitaan työsopimus. Jenkeissä on se ero että mikäli työntekijän naama ei miellytä pomoa niin kenkää tulee melkoisen helposti.

Aivan huuhaata sellainen luulo että rividuunari tienaa siellä kunnolla. Halvempi meksikaano on nopeasti tilalla mikäli mahdollista.

Kuka on rividuunari? Esim. rakennusalalla palkkahaitari on n. $ 25000-45000/vuosi, ja työntekijät ovat yleensä meksikolaisia. Managerit tällä alalla tienaavatkin jo huomattavasti enemmän.

Vierailija
69/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyskin maksaa tuhansia. Oliko nyt n. kymppitonnin ja hintavan vakuutuksen kanssakin useamman tonnin, jos oikein muistan.

Ehkä on myös enemmän valinnanvaraa synnytystavan suhteen...

Ei ole. Olen synnyttänyt usassa ja meininki oli kuin Suomessa 70-luvulla. Sikiön sydänääbten seuranta ja verenpaineen mittaus sitoivat sänkyyn. Kalvot puhkaistiin salaa. Peräruiske kaikille lääkärin pysyväismääräyksenä. Lasta ei nosteta syntymän jäljeen rinnalle. Katsoivat kuin hullua, kun kysyin. Totesivat, että tulee kylmä.

Vuoroksuden päästä laitettiin ulos.

Välillä joku kysyi onko maito jo nousdut. Ai. Naapurihuoneessa kyllä on.

Ja minulla oli hyvä vakuutus. Ei mitn itsemaksettavia kuluja. Huone oli iso ha esim epiduraalin sai vasta kun katsoivat, että vakuutus maksaa.

Vierailija
70/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

Vierailija
71/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä kertyy kaikille säännöllisessä työssä oleville, sillä täälläkin, kuten Suomessa, maksetaan eläketurvamaksuja, ja näin ollen ihminen on oikeutettu eläkkeeseen tullessaan tiettyyn ikään. Maksimieläkkeen social securitystä voi saada 66 vuoden iässä, ja jos sitä ennen nostaa eläkettä, niin sen saa alennettuna. Sen lisäksi työntekijöillä on 401k, johon säästetään itse omasta palkasta, ja jota työnantaja tukee.

Keskimääräinen eläke on n. $ 1500/kk, ja maksimieläke n. $ 2600/kk. Sitten tämän eläkkeen lisäksi tulee se, mitä itse on työnantajan tukemana säästänyt.

Vierailija
72/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on täällä jenkeissä paljon helpompaa kuin Suomessa. Ihmisillä on enemmän kaikkea. Ja ihan tiedoksi että suuri osa ei säästä lasten opiskeluja varten vaan lapset ottavat opintolainaa jos tarvitsevat. Opintolainaa ei tarvita paljon jos voi asua vanhempien luona ja käy vaikka viikonloppuisin töissä. Jotkut ottaa isoja lainoja. Ne jotka säästää, niin säästää alle satasen kuukaudessa. Tietysti vähävaraiselle se on paljon mutta heille on myös tarjolla kaikenlaisia tukia jos hakevat. tuet eivät ole yhteiskunnan maksamia vaan tulevat hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta. Mun mielestä tosi hyvä systeemi. Parempi kuin Suomessa.

Ja suomalaiset työssäkäyvät maksavat kaikenlaisia juttuja palkastaan eli terveysmenoja sun muita mutta kaikki suomalaiset eivät edes tiedä mitä kaikkea heidän palkastaan pidätetään tai eivät rekisteröi sitä millään tavalla. Monihan eros kirkosta ettei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Terveysmaksut jotka menee palkasta ovat paljon suuremmat. Ei ole ilmaista lounasta niinkuin sanotaan. Se maksetaan tavalla tai toisella. Jenkeissä ihmiset tietävät mihin heidän rahansa menevät ja voivat itse päättää, Suomessa suurin osa ei tiedä mihin heidän maksamansa rahat palkasta menevät eivätkä voi siitä edes valittaa.

Vierailija
73/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

Positiivinen kokemus Yhdysvaltojen systeemeistä saa tietenkin paljon alapeukkuja 😂.

Vierailija
74/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

No, seurasin varakkaan anoppini syöpähoitoja ja voin kertoa, että kokeiltiin erittäinkin kokeellisia ja edistyksellisiä hoitoja. Anoppi tosin on juurikin varakas. Jotain amerikkalaisesta terveydenhuollosta kertoo myös se, että valkoinen varakas väestö siellä elää koko ajan iäkkäämmäksi ja elää jo nyt reilusti pidempiä elinikiä kuin suomalaiset.

Vierailija
75/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu sinne vaan töihin. Monissa osavaltioissa ei ole edes pakko antaa työntekijöille palkallisia lomapäiviä vaan sitten ollaan ilman palkkaa lomalla. Sitten kun tulet raskaaksi ja sairastut vaikka pahemmin/joudut leikkaukseen niin kaikki rahat loppuu siihen.

Tämä ei ole totta ollenkaan. Mutta musta tuntuu että kuka tahansa tällaista soopaa kirjoittaa tai uskoo tuskin tulee ikinä lähtemään Usaan töihin tai minnekään muuallekaan lähi-Alepaa kauemmas:D 

Vierailija
76/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen kokemus on niillä joilla ei ole mitään kokemusta tai ovat joutuneet lähtemään takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Sellaista se on.

Mä en tiedä mitä tarkoitusta nämä keskustelut Usasta palvelevat kun ne jotka sinne lähtevät ja siellä asuvat tietävät itse ihan tarkalleen mitä tekevät ja saavat. Vauvapalsta ei todellakaan ole informaation lähde mutta jotakin riittämättömyyden tunnetta nämä negatiiviset kirjoittelut Usasta palvelevat. Jatkakaa siis ihmeessä fantasiointia. 

Vierailija
77/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan silti lyhyitä työpäiviä ja kuukauden kesälomaa niin paljon, että tuonne en lähtisi.

Vierailija
78/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

No, seurasin varakkaan anoppini syöpähoitoja ja voin kertoa, että kokeiltiin erittäinkin kokeellisia ja edistyksellisiä hoitoja. Anoppi tosin on juurikin varakas. Jotain amerikkalaisesta terveydenhuollosta kertoo myös se, että valkoinen varakas väestö siellä elää koko ajan iäkkäämmäksi ja elää jo nyt reilusti pidempiä elinikiä kuin suomalaiset.

Valkoinen varakas väestö. Niillä muilla ei olekaan väliä.

Keskimäärin suomalaisten elinajanodoite on parempi. Kuten väestön terveys muutenkin.

Vierailija
79/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Negatiivinen kokemus on niillä joilla ei ole mitään kokemusta tai ovat joutuneet lähtemään takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Sellaista se on.

Mä en tiedä mitä tarkoitusta nämä keskustelut Usasta palvelevat kun ne jotka sinne lähtevät ja siellä asuvat tietävät itse ihan tarkalleen mitä tekevät ja saavat. Vauvapalsta ei todellakaan ole informaation lähde mutta jotakin riittämättömyyden tunnetta nämä negatiiviset kirjoittelut Usasta palvelevat. Jatkakaa siis ihmeessä fantasiointia. 

Sossun rahoilla olevat fantasioivat ja mieltävät itsensä lähinnä laittoman, värillisen maa han muut tajan paikalle. Toki sama sakki ei edes saisi green cardia koko maahan.

Vierailija
80/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun USA:ssa mieheni kanssa, asutaan Keskilännessä. Ollaan molemmat alunperin Suomesta, mies on DI ja minä normi inssi. Töitä löytyy todella helposti, ja useasta tulee yhteydenottopyyntöjä Linkedinistä. Tienataan yhteensä vuodessa n. 180 000$. Verot ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa ja miehen työn kautta meillä on huippu vakuutus. Asuminen maksaa enemmän, mutta meillä on yli 120 neliöinen kämppä, taloyhtiössä myös uima-allas ja kuntosali. Vuokra n. 1500$ kuussa. Meillä jää säästöön useita tonneja kuukaudessa. Autolla joutuu kulkemaan kaikkialle, mutta bensa on todella edullista ja autot myös huomattavasti Suomen hintoja edukkaampia. Ei ole ikävä Suomeen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi