Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloista työstä saa paljon paremman palkan kuin Suomessa

Vierailija
29.10.2019 |

Katsoin tilastoja. Esimerkiksi sähkönasentaja tienaa 4000 euroa kuukaudessa, monissa paikoissa jopa 4500. Mekaanikko tienaa jopa 5000-6000 euroa. Koulutus sama kuin Suomessa.

Tietenkin näistä menee vakuutusmaksuja, mutta ne ei todellakaan syö puolta palkasta, toisin kuin Suomessa. :o

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeri Frödehl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa että Pohjois-Amerikka on aika iso mesta :) esimerkiksi jossain Coloradossa on paljon ihan normiduunareita joilla on isot omakotitalot ja kaksi autoa, verrattuna nyt vaikka Kaliforniaan missä ei ihan samalla tavalla esiinny.

Verotus syö paljon Suomessa ja täällä vallitsee erilainen näkemys rikkaita kohtaan muutenkin, täällä tuomitaan ja kadehditaan rikkaita ns. "herravihan" takia vieläkin vuonna 2019, kun taas Jenkeissä se naapurin hienompi auto motivoi positiivisesti. Hyvänä esimerkkinä Juha Sipilä joka on kautta aikojen vihatuinpia politiikkoja johtuen vain ja ainostaan siitä että hän nyt sattuu olemaan miljonääri ja menestynyt bisnesmies. En siis itse koskaan äänestäisi häntä (johtuen hänen uskonnollisista vakaumuksistaan) mutta aika säälittävällä tasolla häntä kritisoidaan, usein aiheetta.

Jokseenkin lapsellinen kommentti. Mitä taas Sipilään tulee, niin kepulikonstein on miljoonat hankittu ja meidän veronmaksajien avustuksella, haluamattamme tietysti. Ja sama homma jatkuu aina vaan.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/seuran-selvitys-juha-sipilasta-tul…

On täysin epäloogista vihata "x" henkilöä vaan sen takia koska hänellä sattuu olemaan enemmän rahaa kun sinulla. Tuo artikkeli kiteyttää juuri tämän kateuden kulttuurin jota tarkoitin, hyvä esimerkki!

Universumissa vallitsee hierarkia. Jos olisit itse syntynyt rikkaseen perheeseen niin et edes ajattelisi näitä asioita. On turhaa olla katkera, hyväksy ja jatka elämääsi.

Luuletko, että käyttäisin energiaani jonkun vihaamiseen?  En vaivaudu. Sen sijaan säälin sinun kaltaisiasi lampaita, jotka ihailevat hyvä veli -järjestelmäämme, jonka avulla poliittinen ja talouseliitti jakavat meidän rahojamme toisilleen.

Ihan sama Wahlroosinkin kanssa, ei hän olisi miljonääri, jos ei olisi kuulunut hyvä veli -rinkiin. Pääsyn siihen mahdollisti isukki.

Kiitos kysymästä, vaikka en ole syntynyt rikkaaseen sukuun, olen omilla ansioillani ja ihan itse saavuttanut hyvän varakkuuden tason, mikä riittää minulle vallan mainiosti.

Sinä sekotat pahemman kerran moraalin  ja kateuden. Suomalaiset ihailevat esim. Supercellin kavereita, jotka ihan itse loivat yityksensä ja saattoivat sen nousukiitoon. Vielä enemmän ihailua on aiheuttanut ko. yrityksen omistajien halu maksaa veronsa täysimääräisinä, ilman kikkailua.

Kyllä, ihan selvästi sinusta oikein huokuu herraviha. Rentoa oleilua sinne vaan :)

Et ehkä ymmärtänyt pointtiani, sillä ei ole mitään merkitystä jos olet syntynyt köyhään perheeseen ja kovan työnteon kautta tienannut varallisuutesi tai vice versa. Minusta asioita voi myös analysoida ihan loogisesti homo sapiensin sosiaalisen systeemin (evolutionaarisen ja psykologisen) näkökulmasta, tästä näkökulmasta esimerkiksi nepotismi on ihan normaalia. "Hyväveli" verkostoista valittaminen ei liity moraaliin, vaan juuri kauteuteen koska et todennäköisesti itse hyödy siitä. Miksi juuri minun pitäisi jaksaa omat verkostot tai rahat esimerkiksi verotuksen kautta? ei kannata olettaa että kaikkia kiinnostaa altruismi ja solidarisuus. En siis ihaile "lampaan tavoin" tätä systeemiä, vaan hyväksyn sen 100% ilman kyynisyyttä, katkeruutta ja negativisuutta. Jos esim. Supercell ei haluaisi maksattaa veronsa Suomeen, se on mielestäni ihan okei.

Olen myös vankasti sitä mieltä että kaiken sortin moralisointi on turhaa, idealistista ja naiivia. Universumin hierarkia täytyy hyväksyä.

Persumamma.

En ole koskaan, enkä koskaan äänestäisi Perussuomalaisia. Ihan turhaa projisoida.

Vierailija
102/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa kannattaa ruveta yrittäjäksi jos vain suinkin rahkeet riittää. Silloin voi oikeasti tienata. Tai toinen vaihtoehto on tietysti perinteiset lääkäri tai lakimies. Varsinkin lääkärit tienaavat poskettoman paljon yksityisellä sektorilla. Tavallinen työläinen on surkeassa asemassa tuolla ellei ole töissä tietyillä aloilla missä ay-liikkeellä on jotain valtaa sielläkin.

Hiilikaivoksessa työkennellyt tienasi $80 000 vuodessa, sitten kun tuli lomautus rahat olikin heti loppu.

Että aika heikko elintaso yli 6000/kk liksallakin loppuen lopuksi on jos ei kerran jää mitänn säästöön tai realisoitavaa omaisuutta ole.

Joojoo, vttu mitä jenkkien mustamaalamista.

Olen seurannut noita sivusta jotka jossain öljykentillä tienaavat hyvin. Kun joku redneck alkaa tienaamaan niin se laittaa heti haisemaan. Iso talo, upouusi pick up truck tai pari, huntti päivässä ruokaan kun syö ulkona, muijalle kaikenlaista roinaa. Mitään ei säästellä. Mutta sehän on systeemin vika jos ei ole elämänhallintaa??

Lopuksihan menee niin ettei suomalainen duunari pääse käsiksi tuollaisiin rahoihin mitenkään. Vaikka ihmeen kaupalla tienaisi saman niin verot pitää huolen ettei rikastu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä usamammoja on nykyään niin paljon palstalla? Tylsää? Ja vieläpä kovin kärkkäinä.

Aamulla joku avasi, että pyykkikoneetkin on niin paljon paremmat. Halusi provosoida riitaa. Miksi ihmeessä?

Onnittelen häntä näin perästäpäin. On kiva, että sinulla on ISO ja NOPEA pyykkikone!

Itse ol7n expattimieheni kansssa pari vuotta kotirouvana ja minulla oli hyvin tylsää. Silloin en paöstaillut, mutta voin kuvitella että nykyään se kuuluisi päivärytmiin. Silloin katselin tvtä ja kävin uima-altaalla. Ja shoppailin. Aika tylsää.

Olen asunut täällä n. 25 vuotta, mutta tylsää ei ole ollut. Ei minulla ollut tylsää Suomessakaan, joten se tylsä on pitkälle maasta riippumaton tunne.

Mutta sinulla onkin palstailu!

Vierailija
104/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitää myös muutamia poikkeuksia lukuunottamatta säästää kokonaan itse.

Osaatko kertoa mitä ne muutamat poikkeukset ovat?

Esim. koulussa töissä oleville (opettajille ym.) voi kertyä automaattisesti työeläkettä. Tosin työntekijöiden luottamus siihen, että eläkettä joskus tulevaisuudessa oikeasti saa, näyttää olevan samaa luokkaa kuin suomalaisilla kolmikymppisillä omaan eläkkeeseensä.

Yhdysvalloissa on lakisääteinen eläkejärjestelmä. Lakisääteinen tosin takaa vain pienen eläkkeen, jolla ei kaikki edes tule toimeen.

Yhdysvalloissa eläketurvan perustan muodostaa vuonna 1935 perustettu lakisääteinen, liittovaltion laajuinen yleinen työeläkejärjestelmä – OASDI (Old Age, Survivors and Disability Program). Asumiseen perustuvaa kansaneläkejärjestelmää ei ole mutta eläkkeensaajan vähimmäistoimeentulo taataan tulo- ja varallisuusharkintaisella SSI-toimeentuloavustuksella (Supplemental Security Income).

OASDI-järjestelmä kattaa nykyisin lähes kaikki yksityisen sektorin palkansaajat ja yrittäjät sekä osittain myös julkisen sektorin työntekijät. Järjestelmän ulkopuolelle jäävät kuitenkin ennen vuotta 1984 palvelukseen tulleet liittovaltion työntekijät, rautatietyöläiset jotka kuuluvat omaan järjestelmäänsä, paikallishallinnon tai osavaltioiden työntekijät, jotka kuuluvat erillisiin työnantajien järjestelmiin, yrittäjät sekä koti- ja maataloustyöntekijät, joiden ansiot jäävät mataliksi.

Koska lakisääteistä eläkettä karttuu sitä vähemmän, mitä suuremmista tuloista on kyse, on työnantajan järjestämällä lisäeläketurvalla usein merkittävä rooli kokonaiseläketurvan kannalta, erityisesti keski- ja hyvätuloisten kohdalla. Kollektiiviset lisäeläkejärjestelmät eivät ole kuitenkaan pakollisia mutta ne kattavat yksityisen sektorin palkansaajista noin puolet ja julkisella sektorilla lähes kaikki täysaikaiset työntekijät. Myös työnantajasta riippumaton yksityinen eläkesäästäminen on verrattain yleistä – noin kolmanneksella kotitalouksista on yksityinen eläketili.

Vierailija
105/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan silti lyhyitä työpäiviä ja kuukauden kesälomaa niin paljon, että tuonne en lähtisi.

Meillä on viiden viikon kesäloma täällä jenkeissä. Kesäloman pituus riippuu työpaikasta ja työsopimuksesta ja yleensä kasvaa tiettyjen vuosien jälkeen alkaen toki nollasta. Nyt jouluna esim. on kahden viikon loma ja ennen sitä ollaan viikko lomalla Thanksgivingin aikaan. Miten luulet että jotkut jenkeissä asuvat suomalaiset lomailee Suomessa kuukausikaupalla:) 

Meillä on hieman enemmän lomapäiviä kuin Suomessa olisi.

Oikein kiva, että teillä on. Miten mahtaa olla keskimäärin?

En asu itse jenkeissä, mutta olen töissä kansainvälisessä firmassa täällä Euroopassa, joten on tosi paljon jenkkikollegoja. Näiden mukaan pitkät lomat myönnetään usein ulkomaalaisille, sillä esim. eurooppalaiset eivät suostu sikäläisiin lomapäiviin. Hyvin tienaavat paikallisetkin saattavat saada vain 5-10 lomapäivää vuodessa, tämä ainakin siis omien sikäläisten tuttavieni mukaan. Heistä kukaan ei ole suositellut Yhdysvaltoihin töihin lähtöä

Vierailija
106/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu sinne vaan töihin. Monissa osavaltioissa ei ole edes pakko antaa työntekijöille palkallisia lomapäiviä vaan sitten ollaan ilman palkkaa lomalla. Sitten kun tulet raskaaksi ja sairastut vaikka pahemmin/joudut leikkaukseen niin kaikki rahat loppuu siihen.

Tämä ei ole totta ollenkaan. Mutta musta tuntuu että kuka tahansa tällaista soopaa kirjoittaa tai uskoo tuskin tulee ikinä lähtemään Usaan töihin tai minnekään muuallekaan lähi-Alepaa kauemmas:D 

Paitsi että tuo on ihan totta. Ainakin Virginiassa taloudenhoitajilla ja nannyilla ei ole minkäänlaisia lomapäiviä eikä sairaslomia. Sama koskee valtavaa määrää kaikkein köyhimpiä ihmisiä. Eikä niillä kovaa uraa tekevilläkään mitään kovin kummoisia lomia ole. Pari viikkoa vuodesta, ja silloinkin voi pomo milloin tahansa kutsua takaisin töihin. Ja kutsuu, vaikka kesken lomamatkan. Eliitti kilpailee sillä, kuka pitää vähiten lomia.

Meillä oli Usassa se etu, että meillä oli suomalainen työnantaja, joka maksoi kaikki menot siellä, ja silti oli kaikki Suomen edut lomia myöten. Eli oikeasti hyvä diili. Muuten en sinne olisi lähtenyt. Ihania ihmisiä, valoisampaa talvella, lämmintä, ja materiaa riitti. Mutta myös jatkuvaa uutisointia väkivallasta, äärimmäisen riitaista politiikkaa, hirvittävää kilpailua lasten välillä eliittikouluissa, ja aikuisilla jatkuvaa suorittamista. Sitä suoritusyhteiskuntaa en jäänyt kaipaamaan.

Vierailija
107/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usa kirjoitti:

Asun USA:ssa mieheni kanssa, asutaan Keskilännessä. Ollaan molemmat alunperin Suomesta, mies on DI ja minä normi inssi. Töitä löytyy todella helposti, ja useasta tulee yhteydenottopyyntöjä Linkedinistä. Tienataan yhteensä vuodessa n. 180 000$. Verot ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa ja miehen työn kautta meillä on huippu vakuutus. Asuminen maksaa enemmän, mutta meillä on yli 120 neliöinen kämppä, taloyhtiössä myös uima-allas ja kuntosali. Vuokra n. 1500$ kuussa. Meillä jää säästöön useita tonneja kuukaudessa. Autolla joutuu kulkemaan kaikkialle, mutta bensa on todella edullista ja autot myös huomattavasti Suomen hintoja edukkaampia. Ei ole ikävä Suomeen :)

Me olemme mieheni kanssa DI-pariskunta Suomessa. Tienaamme vuodessa yhteensä 158 000 euroa. Käteen jää verojen, pakollisten eläkemaksujen ja kiinteistöverojen jälkeen lähes 8000 euroa kuukaudessa. Asumiskulut velattomassa omakotitalossa (150 m2, alle 20 km:n päässä Helsingin rautatieasemalta) ovat alle 500 euroa kuukaudessa, joten säästöön jää tuhansia euroja kuukaudessa. Uima-allasta ja kuntosalia ei tosin ole. En oikein tiedä, miten elämä olisi meille USAssa taloudellisesti selvästi parempaa. Autoilu täällä on selvästi kalliimpaa, mutta toisaalta autoa ei paljon tarvitse, kun viereiseltä bussipysäkiltä menee bussi ruuhka-aikoina viiden ja niiden ulkopuolella viidentoista minuutin välein.

Vierailija
108/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

Sen takia USAssa on maailman kallein terveydenhuoltojärjestelmä, että vakuutus määrittää mitä tutkitaan. Lääkäri katsoo millainen vakuutus ja sen mukaan määrätään maksimi.

Se on kilpajuoksu. Yksityiset sairaalat ja lääkärit tienaavat yhä enemmän mitä enemmän saadaan vakuutuuksiin tutkimuksia ja hoitoja. Kokoajan halutaan lisää, että saadaan enemmän rahaa.

Vierailija
109/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

No, seurasin varakkaan anoppini syöpähoitoja ja voin kertoa, että kokeiltiin erittäinkin kokeellisia ja edistyksellisiä hoitoja. Anoppi tosin on juurikin varakas. Jotain amerikkalaisesta terveydenhuollosta kertoo myös se, että valkoinen varakas väestö siellä elää koko ajan iäkkäämmäksi ja elää jo nyt reilusti pidempiä elinikiä kuin suomalaiset.

Tässä on ainoastaan yksi vaihtoehto olemassa ja se on se, että anoppisi on juu-talainen. He elävät muita pidempään.

Toki hän on sitäkin.

Vierailija
110/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan silti lyhyitä työpäiviä ja kuukauden kesälomaa niin paljon, että tuonne en lähtisi.

Meillä on viiden viikon kesäloma täällä jenkeissä. Kesäloman pituus riippuu työpaikasta ja työsopimuksesta ja yleensä kasvaa tiettyjen vuosien jälkeen alkaen toki nollasta. Nyt jouluna esim. on kahden viikon loma ja ennen sitä ollaan viikko lomalla Thanksgivingin aikaan. Miten luulet että jotkut jenkeissä asuvat suomalaiset lomailee Suomessa kuukausikaupalla:) 

Meillä on hieman enemmän lomapäiviä kuin Suomessa olisi.

Oikein kiva, että teillä on. Miten mahtaa olla keskimäärin?

En asu itse jenkeissä, mutta olen töissä kansainvälisessä firmassa täällä Euroopassa, joten on tosi paljon jenkkikollegoja. Näiden mukaan pitkät lomat myönnetään usein ulkomaalaisille, sillä esim. eurooppalaiset eivät suostu sikäläisiin lomapäiviin. Hyvin tienaavat paikallisetkin saattavat saada vain 5-10 lomapäivää vuodessa, tämä ainakin siis omien sikäläisten tuttavieni mukaan. Heistä kukaan ei ole suositellut Yhdysvaltoihin töihin lähtöä

Juuri näin. Minulla on myös työkavereina jenkkejä, ihan täällä Suomessa. Heillä ei ole aikomustakaan palata takasin, tiedän kaksi, jotka ovat ottaneet Suomen kansalaisuudenkin.

He, toisin kuin niin monet suomalaiset, eivät valita veroista. Heistä on ihmeellistä ja ihanaa, että meillä verovaroista tarjotaan niin lasten päivähoito, terveydenhuolto, koulutus ja paljon muuta.  Heidän mukaansa verotus USA:ssa ei ole kovinkaan paljoa alhaisempi kuin Suomessa, mutta vastinetta maksamilleen veroilleen ei siellä käytännössä saa. Siellä maksellaan sitten nettopalkasta lasten päivähoitoa, koulutusta, eikä se työnantajan tarjoama terveysvakuutuskaan kata kaikkea kuin vain merkittävässä asemassa työelämässä oleville - ja kenties ulkomaalaisille asiantuntijoille.

Samoin muistakin maista tulleet kollegat ja ystäväni ovat suomalaisittain sanottuna "iloisia veronmaksajia" ja erittäin vahvasti Suomen järjestelmiä arvostavia.

Vierailija
111/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus riippuu koulutuksesta ja osaamisesta. Ap joutuisi tekemään kahta McJob-työtä saavuttaakseen nykyisiä sosiaalitukiaan vastaavat tulot.

Vierailija
112/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 3 kk jenkeissä, ja vaikka silloin työnantaja hoiti kulut niin tuli seurattua mitä asiat olisivat maksaneet.

Asuntomme vuokra 5000$ kuussa. Kolme makuuhuonetta, avokeittiö, kaksi vessaa ja kylpytila. Pieni takapiha kuisteineen.

Lapsen päivähoito vuodessa 29 000 $ eli nelivuotiaan opetus 4-5h/päivässä

Ulkona syömisessä maksetaan myös tippi, per henkilö yksi illallinen edullisimmillaan n 40-50$

Ruokakauppaan viikossa n 200-300$ per henkilö, sisältää saniteettitarvikkeet

Lääkärikuluja en enää muista mutta eräs seurueestamme sairastui äkillisesti ja siitä tuli omat kulunsa.

Autolla liikkumiseen bensat kulutuksesta riippuen n 50-150$ viikko, jos reissasi pitemmälle meni useampi satanen.

Paljon oli edullisia outlettejä mutta en keksi miten muuten paikallisilla olisi rahaa vaatteisiin ja kenkiin. Pikaruoka oli edullista, noutokahvit ym. Alkoholin hinta ok eli 7-15$ viinipulloja löytyi. Oluet kaupassa muutaman dollarin tölkki. Ulkona ei tullut juopoteltua.

Tämä länsirannikon kaupungissa missä n 60 000 asukasta.

Vierailija
113/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Sen takia USAssa on maailman kallein terveydenhuoltojärjestelmä, että vakuutus määrittää mitä tutkitaan. Lääkäri katsoo millainen vakuutus ja sen mukaan määrätään maksimi.

Se on kilpajuoksu. Yksityiset sairaalat ja lääkärit tienaavat yhä enemmän mitä enemmän saadaan vakuutuuksiin tutkimuksia ja hoitoja. Kokoajan halutaan lisää, että saadaan enemmän rahaa.

Kyllä, mutta yhdysvaltojen terveydenhuolto on myös valtiolle kallein sekä tehottomin maailmassa.

Vierailija
114/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa työntekijän pitää ainakin tietyllä tavalla edustaa työnantajaansa myös vapaa-ajalla. Luin kerran tapauksesta, jossa joku panimon työntekijä meni vapaa-ajallaan tuopilliselle kilpailijan baariin ja sai potkut siitä hyvästä.

Vierailija
115/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin perhe on muuttamassa Suomesta koska verotus! Saako asumistuen ja sossu rahat jenkkeihin?

Vierailija
116/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI tosiaan voi tienata 8000-10 000 dollaria/kk, mutta siitä on sitten maksettava mm. vakuutukset, ja joissain osavaltioissa verotkaan ei ole enää noilla liksoilla erityisen alhaiset. Enemmän silti käteen jää kuin Suomessa, mutta itse lähtisin tuohon touhuun vain ja ainoastaan väliaikaisesti, eli kävisin hakemassa rahat pois ja tulisin kotiin. Syy sille se, että lasten korkeakoulutus maksaakin sitten todella paljon, ja noillakin palkoilla jää niiden maksujen jälkeen miinukselle Suomeen verrattuna.

Vierailija
117/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä usamammoja on nykyään niin paljon palstalla? Tylsää? Ja vieläpä kovin kärkkäinä.

Aamulla joku avasi, että pyykkikoneetkin on niin paljon paremmat. Halusi provosoida riitaa. Miksi ihmeessä?

Onnittelen häntä näin perästäpäin. On kiva, että sinulla on ISO ja NOPEA pyykkikone!

Itse ol7n expattimieheni kansssa pari vuotta kotirouvana ja minulla oli hyvin tylsää. Silloin en paöstaillut, mutta voin kuvitella että nykyään se kuuluisi päivärytmiin. Silloin katselin tvtä ja kävin uima-altaalla. Ja shoppailin. Aika tylsää.

Olen asunut täällä n. 25 vuotta, mutta tylsää ei ole ollut. Ei minulla ollut tylsää Suomessakaan, joten se tylsä on pitkälle maasta riippumaton tunne.

Ei ole!

Vierailija
118/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Kyllä, mutta yhdysvaltojen terveydenhuolto on myös valtiolle kallein sekä tehottomin maailmassa.

Ei se valtiolle ole kallein, mutta ylipäätään kallein ja tehottomin. Tottakai, koska se perustuu maksimointiin. Ei terveyden maksumointiin vaan voiton ja rahan maksumointiin.

Suomi on oecd maiden keskitasoa, melko edullinen ja silti erittäin tehokas. Meillä on kylläkin keskimääräistä suuremmat asiakasmaksuosuudet.

Vierailija
119/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole!

Mitä? Et ole palstalla? Kuka puolestasi palstailee?

Vierailija
120/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tuntuu tietävän, että Amerikassa tehdään kuusi päiväistä työviikkoa, kesäloma on maksimissaan kaksi viikkoa, sairaslomia kerätään ja saadaan noin viikko per vuosi: otat tai pidät enemmän ja se on kenkää ja välittömästi. Ei ole irtisanomisaikoja tai muuta suojaa. Kertomasi palkat ovat aika tavanomaisia palkkoja täälläkin ja paljon vähemmällä sen täällä saa: ei tarvitse nuolla pomon per-settä ja olla menossa, kun käsky käy. Verotus suht samoissa Suomen kanssa. Jos on työssä ei pääse Obama Care:n piiriin, mikä mahdollistaisi vakuutuksen noin 120 taalalla kuukaudessa. Halvimmillaan terveydenhoitovakuutus pyörii siinä 300 taalassa kuukaudessa. Auton vakuutukset samoissa hinnoissa kuin täällä samoin kotivakuutus.

Omistan talon USA:ssa, jota vuokraan hintaan 1000 taalaa kuukaudessa. Siihen ei asumistukia saada ja kulut (kaasu, sähkö, vesi, roskat) ovat noin 500 taalaa kuukaudessa. Siinä muuten asui opettajaparikunta jonkin aikaa, mutta joutuivat muuttamaan pois, kun ei kukkaro antanut myöten. Tuskin täällä moista sattuisi.

Ei tehda kuusipaivaista viikkoa!

Hieno argumentti. Blue collar-luokka: postin työntekijät, sairaanhoitajat jne tekevät sen kuusi päivää viikossa. Olen kuitenkin asunut Jenkeissä näiden ihmisten kanssa ja tiedän miten tekivät töitä.