Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloista työstä saa paljon paremman palkan kuin Suomessa

Vierailija
29.10.2019 |

Katsoin tilastoja. Esimerkiksi sähkönasentaja tienaa 4000 euroa kuukaudessa, monissa paikoissa jopa 4500. Mekaanikko tienaa jopa 5000-6000 euroa. Koulutus sama kuin Suomessa.

Tietenkin näistä menee vakuutusmaksuja, mutta ne ei todellakaan syö puolta palkasta, toisin kuin Suomessa. :o

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Ainakin sairaanhoitajien palkat Yhdysvalloissa, kuntapuolella, on heikot. Ehkä yksityispuolella palkkaus on parempi?

Loma-ajat (lomien pituudet) ja muut edut ovat Suomessa paremmat.

Selita nyt minulle mika taalla on kuntapuoli ja mika yksityispuoli kun en ole koskaan kuullutkaa.

t. usalainen

Yksityisklinikoita on vaikka kuinka paljon. Niitä ei ylläpidetä veronmaksajien rahoilla, eikä niihin kelpaa tavallinen Medicare-kortti. 

Vierailija
42/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tuntuu tietävän, että Amerikassa tehdään kuusi päiväistä työviikkoa, kesäloma on maksimissaan kaksi viikkoa, sairaslomia kerätään ja saadaan noin viikko per vuosi: otat tai pidät enemmän ja se on kenkää ja välittömästi. Ei ole irtisanomisaikoja tai muuta suojaa. Kertomasi palkat ovat aika tavanomaisia palkkoja täälläkin ja paljon vähemmällä sen täällä saa: ei tarvitse nuolla pomon per-settä ja olla menossa, kun käsky käy. Verotus suht samoissa Suomen kanssa. Jos on työssä ei pääse Obama Care:n piiriin, mikä mahdollistaisi vakuutuksen noin 120 taalalla kuukaudessa. Halvimmillaan terveydenhoitovakuutus pyörii siinä 300 taalassa kuukaudessa. Auton vakuutukset samoissa hinnoissa kuin täällä samoin kotivakuutus.

Omistan talon USA:ssa, jota vuokraan hintaan 1000 taalaa kuukaudessa. Siihen ei asumistukia saada ja kulut (kaasu, sähkö, vesi, roskat) ovat noin 500 taalaa kuukaudessa. Siinä muuten asui opettajaparikunta jonkin aikaa, mutta joutuivat muuttamaan pois, kun ei kukkaro antanut myöten. Tuskin täällä moista sattuisi.

Minulla on ystävinä opettajapariskunta. Molemmat Helsingissä töissä. Opettajan palkalla ei saumaa ostaa sieltä asuntoa, asuvat yli tunnin matkan päässä työpaikasta. Eivät pystyisi 1500 e/kk laittaa asumiseen.

Opettajan keskipalkka on n. 4000 e/kk. Kahden tulot siis n. 8000/kk. Kyllä siitä pitäisi verojen jälkeenkin 1500 e asumiseen jäädä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaan tosi, että USAssa elintaso koulutetulla ihmisellä on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Niin kauan kuin on työpaikka ja sen mukana tuleva sairausvakuutus menee oikein mukavasti.

Kakkka osuu tuulettimeen siinä vaiheessa, kun työtä ei ole. Sosiaaliturva on varsin heikko.

Tällä ei toki ole mitään yhteyttä siihen, miten paljon koulutus Yhdysvalloissa maksaa. Vain rikkaimmat ja muutamat huippulahjakkaat stipendin varassa saavat koulutuksen - ja sitten sillä huippukoulutuksella ja perhesuhteilla ne parhaat työt.

Asuin Jenkeissä 2 vuotta, kaikki "huippuosaaja" tehtävissä olevat ystäväni ovat ihan vain sattumalta myös rikkaista perheistä alunperinkin.

Vierailija
44/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sairastumisen takia voi helposti päätyä asumaan pahvilaatikkoon. 

Joo, mutta ihan oikeasti. Yhdysvalloissakin on varmasti puolensa asuinmaana, enkä pidä ihmisistä, jotka hokevat netissä, että kyseinen paikka on maapallon surkein maa elää. 

Vierailija
45/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä Suomessa on asiat melko hyvin. Pidämme vain täällä monia asioita niin itsestäänselvinä. USA on ihan täysi viidakko meihin verrattuna.

Montako kertaa olet kaynyt tata viidakkoa katsomasssa?

Vierailija
46/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin epäilen että sähköasentaja noin paljon saisi normitunneilla. Kyllähän Suomessakin hyvällä urakalla tai ylitöillä sähköasentaja voi tienata 4000e kuussa.

Vierailija
47/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menevat samoihin sairaaloihin itseaan hoidattamaan. Yksityisklinikoista tulee mieleen vain jotkut kosmeettisia leikkauksia tekevat tai laser silmaleikkauksiin erikoistuneet. Ei ole ollut tarvetta kumpaankaan kun silmani hoidatan paikallisella silmaklinikalla jossa on yli 30 laakaria ja leikkaussali.

Vierailija
48/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että elinkustannukset on ihan myös samat kuin Suomessa...?

En,  vaan halvemmat

Oletko koskaan käynyt Yhdysvalloissa tai asunut siellä pidempään?

Ravintoloissa syöminen on toki yleensä edullisempaa ja hinnat kaupoissa voivat näyttää vähän halvemmilta koska vero lisätään vasta kassalla. Ja onhan se verokin alempi kuin meidän ALV. Bensa on halvempaa, kun siihen ei ole laskettu esim. Irakin sodan kuluja vaikka aivan hyvin voisi :D

Mutta muuten moni asia ruokakaupasta lähtien ei aiheuta suurta hämmästystä kumpaankaan suuntaan. Samaa sanoi viimeksi muutama kuukausi amerikkalainen projektikumppani jotka kysymättä hämmästeli että eihän Euroopassa olekaan kallista vaikka hän niin luuli, lisäsi kyllä että kuinka paljon bensaa saa tolpan hinnalla.

Toista oli silloin kun eurolla sai reippasti yli $1,40, silloin tuntui halvemmalta.

Vierailija
49/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksion vuokra yli kaksi tonnia. Vuokra ei sisällä sähköä eikä vettä, netistä tai tv-kanavista nyt puhumattakaan.

Asutteko siis Yhdysvalloissa?

Vierailija
50/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Vierailija
51/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyskin maksaa tuhansia. Oliko nyt n. kymppitonnin ja hintavan vakuutuksen kanssakin useamman tonnin, jos oikein muistan.

Ehkä on myös enemmän valinnanvaraa synnytystavan suhteen...

Vierailija
52/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tuntuu tietävän, että Amerikassa tehdään kuusi päiväistä työviikkoa, kesäloma on maksimissaan kaksi viikkoa, sairaslomia kerätään ja saadaan noin viikko per vuosi: otat tai pidät enemmän ja se on kenkää ja välittömästi. Ei ole irtisanomisaikoja tai muuta suojaa. Kertomasi palkat ovat aika tavanomaisia palkkoja täälläkin ja paljon vähemmällä sen täällä saa: ei tarvitse nuolla pomon per-settä ja olla menossa, kun käsky käy. Verotus suht samoissa Suomen kanssa. Jos on työssä ei pääse Obama Care:n piiriin, mikä mahdollistaisi vakuutuksen noin 120 taalalla kuukaudessa. Halvimmillaan terveydenhoitovakuutus pyörii siinä 300 taalassa kuukaudessa. Auton vakuutukset samoissa hinnoissa kuin täällä samoin kotivakuutus.

Omistan talon USA:ssa, jota vuokraan hintaan 1000 taalaa kuukaudessa. Siihen ei asumistukia saada ja kulut (kaasu, sähkö, vesi, roskat) ovat noin 500 taalaa kuukaudessa. Siinä muuten asui opettajaparikunta jonkin aikaa, mutta joutuivat muuttamaan pois, kun ei kukkaro antanut myöten. Tuskin täällä moista sattuisi.

Minulla on ystävinä opettajapariskunta. Molemmat Helsingissä töissä. Opettajan palkalla ei saumaa ostaa sieltä asuntoa, asuvat yli tunnin matkan päässä työpaikasta. Eivät pystyisi 1500 e/kk laittaa asumiseen.

Opettaja ystäväni tienaa 4000 euroa kuussa. Kyllä sillä asuu Helsingissä jo kivasti. Itse lyhennän sadan neliön perheasuntoa keskustassa alle tonnin lainaosuudella kuussa.

Vierailija
53/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri Frödehl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa että Pohjois-Amerikka on aika iso mesta :) esimerkiksi jossain Coloradossa on paljon ihan normiduunareita joilla on isot omakotitalot ja kaksi autoa, verrattuna nyt vaikka Kaliforniaan missä ei ihan samalla tavalla esiinny.

Verotus syö paljon Suomessa ja täällä vallitsee erilainen näkemys rikkaita kohtaan muutenkin, täällä tuomitaan ja kadehditaan rikkaita ns. "herravihan" takia vieläkin vuonna 2019, kun taas Jenkeissä se naapurin hienompi auto motivoi positiivisesti. Hyvänä esimerkkinä Juha Sipilä joka on kautta aikojen vihatuinpia politiikkoja johtuen vain ja ainostaan siitä että hän nyt sattuu olemaan miljonääri ja menestynyt bisnesmies. En siis itse koskaan äänestäisi häntä (johtuen hänen uskonnollisista vakaumuksistaan) mutta aika säälittävällä tasolla häntä kritisoidaan, usein aiheetta.

Jokseenkin lapsellinen kommentti. Mitä taas Sipilään tulee, niin kepulikonstein on miljoonat hankittu ja meidän veronmaksajien avustuksella, haluamattamme tietysti. Ja sama homma jatkuu aina vaan.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/seuran-selvitys-juha-sipilasta-tul…

On täysin epäloogista vihata "x" henkilöä vaan sen takia koska hänellä sattuu olemaan enemmän rahaa kun sinulla. Tuo artikkeli kiteyttää juuri tämän kateuden kulttuurin jota tarkoitin, hyvä esimerkki!

Universumissa vallitsee hierarkia. Jos olisit itse syntynyt rikkaseen perheeseen niin et edes ajattelisi näitä asioita. On turhaa olla katkera, hyväksy ja jatka elämääsi.

Luuletko, että käyttäisin energiaani jonkun vihaamiseen?  En vaivaudu. Sen sijaan säälin sinun kaltaisiasi lampaita, jotka ihailevat hyvä veli -järjestelmäämme, jonka avulla poliittinen ja talouseliitti jakavat meidän rahojamme toisilleen.

Ihan sama Wahlroosinkin kanssa, ei hän olisi miljonääri, jos ei olisi kuulunut hyvä veli -rinkiin. Pääsyn siihen mahdollisti isukki.

Kiitos kysymästä, vaikka en ole syntynyt rikkaaseen sukuun, olen omilla ansioillani ja ihan itse saavuttanut hyvän varakkuuden tason, mikä riittää minulle vallan mainiosti.

Sinä sekotat pahemman kerran moraalin  ja kateuden. Suomalaiset ihailevat esim. Supercellin kavereita, jotka ihan itse loivat yityksensä ja saattoivat sen nousukiitoon. Vielä enemmän ihailua on aiheuttanut ko. yrityksen omistajien halu maksaa veronsa täysimääräisinä, ilman kikkailua.

Kyllä, ihan selvästi sinusta oikein huokuu herraviha. Rentoa oleilua sinne vaan :)

Et ehkä ymmärtänyt pointtiani, sillä ei ole mitään merkitystä jos olet syntynyt köyhään perheeseen ja kovan työnteon kautta tienannut varallisuutesi tai vice versa. Minusta asioita voi myös analysoida ihan loogisesti homo sapiensin sosiaalisen systeemin (evolutionaarisen ja psykologisen) näkökulmasta, tästä näkökulmasta esimerkiksi nepotismi on ihan normaalia. "Hyväveli" verkostoista valittaminen ei liity moraaliin, vaan juuri kauteuteen koska et todennäköisesti itse hyödy siitä. Miksi juuri minun pitäisi jaksaa omat verkostot tai rahat esimerkiksi verotuksen kautta? ei kannata olettaa että kaikkia kiinnostaa altruismi ja solidarisuus. En siis ihaile "lampaan tavoin" tätä systeemiä, vaan hyväksyn sen 100% ilman kyynisyyttä, katkeruutta ja negativisuutta. Jos esim. Supercell ei haluaisi maksattaa veronsa Suomeen, se on mielestäni ihan okei.

Olen myös vankasti sitä mieltä että kaiken sortin moralisointi on turhaa, idealistista ja naiivia. Universumin hierarkia täytyy hyväksyä.

Persumamma.

Vierailija
54/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitää myös muutamia poikkeuksia lukuunottamatta säästää kokonaan itse.

Voi kun tämä olisi mahdollista Suomessakin... Rasittaa maksaa toisten eläkkeitä, kukahan maksaa minun eläkkeeni.

Vierailija
55/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Vierailija
56/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tämä olisi mahdollista Suomessakin... Rasittaa maksaa toisten eläkkeitä, kukahan maksaa minun eläkkeeni.

Yhdysvalloissa on ihan passeli IRA -järjestelmä. Yksityinen eläkevakuutusjärjestelmä, johon saa merkittävät verohyödyt mukaan. On kannattavaa maksaa itse omaa eläkettään. Lisäksi käyttämättömän IRA:n tai sen osuuden voi jättää perinnöksi lapselleen.

Vierailija
57/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Vierailija
58/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suoraan verrata USAa Suomeen, kun yhteiskuntamalli on niin erilainen. Pohjoismaat edustavat hyvinvointivaltiota, jossa tuloerot ovat pienet ja sosiaaliturva kattava. Pienet tuloerot itsessään jo ennaltaehkäisevät monia sosiaalisia ongelmia.

USA edustaa taas maata, jossa ihmisen hyvinvointi on täysin riippuvainen työstä. Markkinajohtoinen yhteiskunta. Yhteiskuntaluokkien välillä on vähän liikettä, koska on vaikeaa siirtyä luokasta toiseen. Opinnot ovat kalliita ja vain hyvin toimeentulevilla vanhemmilla on varaa kouluttaa lapsensa. Näin hyvät työpaikat pysyvät tietyn yhteiskuntaluokan saatavilla. Köyhissä perheissä lapsilla ei varaa opiskella ja työpaikat ovat matalapalkka-aloilta. 

USA on kiva maa kaikille, joilla on hyvä työpaikka ja terveyttä. Yksityisellä vakuutuksella toki myös pärjää. Köyhille aika karu maa. Politiikassa on USAssa olemassa oikeastaan oikeisto ja vielä enemmän oikeisto.

Valintakysymyksiä. Itse en USAn mallista tykkää.  

Vierailija
59/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on Kanada. Lähes täkäläinen sosiaaliturva mutta paremmat liksat. Joskin jo Saksassa pääsee kaikin puolin parempaan elämään kiinni kuin Suomessa jos vaan (insinööri) kompetenssia riittää.

Vierailija
60/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kertoa mitä ne muutamat poikkeukset ovat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi