Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloista työstä saa paljon paremman palkan kuin Suomessa

Vierailija
29.10.2019 |

Katsoin tilastoja. Esimerkiksi sähkönasentaja tienaa 4000 euroa kuukaudessa, monissa paikoissa jopa 4500. Mekaanikko tienaa jopa 5000-6000 euroa. Koulutus sama kuin Suomessa.

Tietenkin näistä menee vakuutusmaksuja, mutta ne ei todellakaan syö puolta palkasta, toisin kuin Suomessa. :o

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan silti lyhyitä työpäiviä ja kuukauden kesälomaa niin paljon, että tuonne en lähtisi.

Meillä on viiden viikon kesäloma täällä jenkeissä. Kesäloman pituus riippuu työpaikasta ja työsopimuksesta ja yleensä kasvaa tiettyjen vuosien jälkeen alkaen toki nollasta. Nyt jouluna esim. on kahden viikon loma ja ennen sitä ollaan viikko lomalla Thanksgivingin aikaan. Miten luulet että jotkut jenkeissä asuvat suomalaiset lomailee Suomessa kuukausikaupalla:) 

Vierailija
82/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on täällä jenkeissä paljon helpompaa kuin Suomessa. Ihmisillä on enemmän kaikkea. Ja ihan tiedoksi että suuri osa ei säästä lasten opiskeluja varten vaan lapset ottavat opintolainaa jos tarvitsevat. Opintolainaa ei tarvita paljon jos voi asua vanhempien luona ja käy vaikka viikonloppuisin töissä. Jotkut ottaa isoja lainoja. Ne jotka säästää, niin säästää alle satasen kuukaudessa. Tietysti vähävaraiselle se on paljon mutta heille on myös tarjolla kaikenlaisia tukia jos hakevat. tuet eivät ole yhteiskunnan maksamia vaan tulevat hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta. Mun mielestä tosi hyvä systeemi. Parempi kuin Suomessa.

Ja suomalaiset työssäkäyvät maksavat kaikenlaisia juttuja palkastaan eli terveysmenoja sun muita mutta kaikki suomalaiset eivät edes tiedä mitä kaikkea heidän palkastaan pidätetään tai eivät rekisteröi sitä millään tavalla. Monihan eros kirkosta ettei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Terveysmaksut jotka menee palkasta ovat paljon suuremmat. Ei ole ilmaista lounasta niinkuin sanotaan. Se maksetaan tavalla tai toisella. Jenkeissä ihmiset tietävät mihin heidän rahansa menevät ja voivat itse päättää, Suomessa suurin osa ei tiedä mihin heidän maksamansa rahat palkasta menevät eivätkä voi siitä edes valittaa.

Olen samaa mieltä. Tiedän paljon vanhempia, jotka ovat kouluttaneet lapsensa ihan omasta kukkarosta ilman velkaa. Hyväpalkkaisessa työssä säästöjäkin kertyy melkein huomaamatta, kun on vähän suunnitelmallisuutta raha-asioissa. Voihan sitä tietenkin elää leveästi, tässä ja nyt, ja panna kaiken palkkansa hienoon taloon, autoihin, matkusteluun, shoppailuun, kuka minnekin. Todellakin itse pidän siitä, että on vähän liikkumavaraa elämässä, eikä ole paikkaan eikä mihinkään niin tiukasti sidottu, vaan voi hieman rennommin elää. Sanotaanko näin, että ei ole välitöntä huolta huomisesta, koska yhteiskunnassa menee suhteellisen hyvin, ja pienellä varautumisella ja suunnittelulla voi turvata huomisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

Sopii epäillä ihan rauhassa ja olisi mukava, kun se rauhassa tehtäisi. Ei ole tapana ns potaskaa puhua. Kertomani meni niin kuin sen kerroin ja eräästä syystä vakuutukseni oli parempi kuin se yleensä ihmisillä on. En siis ymmärrä mitä oikeastaan epäilit. Sitä, että sairaala perusteettomasti laskutti vakuutusyhtiötäni vai sitä, että eivät osanneet diagnosoida sairauttani? Lievennän ärsytystäsi koskien amerikkalaisen terveydenhuollon osaamattomuutta diagnosoida sairauttani. Ei sitä täälläkään osattu diagnosoida, vaikka vietin aikaa Meilahdessa kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa: aivokuvauksessa, selkäydinpunktiossa jne. Sain kipukynnystä nostavat lääkityksen sillon siihen. Se oli trisyklinen antidepressantti. Menin netistä lukemaan lääkkeestä ja kuvittelin, että tämä kaikki johtui siis masennuksesta. Eihän kukaan mitään minulle ollut selvittänyt, silloin parikymppiselle ihmiselle.

Vierailija
84/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Negatiivinen kokemus on niillä joilla ei ole mitään kokemusta tai ovat joutuneet lähtemään takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Sellaista se on.

Mä en tiedä mitä tarkoitusta nämä keskustelut Usasta palvelevat kun ne jotka sinne lähtevät ja siellä asuvat tietävät itse ihan tarkalleen mitä tekevät ja saavat. Vauvapalsta ei todellakaan ole informaation lähde mutta jotakin riittämättömyyden tunnetta nämä negatiiviset kirjoittelut Usasta palvelevat. Jatkakaa siis ihmeessä fantasiointia. 

Juuri kirjoitin oman erittäin heikon synnytyskokemuksen. Olen myös asunut siellä muutaman vuoden. Oli oikein hyvät oltavat. Tottakai., kun oli hyvätuloinen mies. Mutta voin silti nähdä ne köyhät ja olla selvillä mitä muuta maassa tapahtuu.

Kai nämä keskustelut on aika neutraaleja. Ei kovin paljoa luulisi siellä asuvia mammoja loukkaavan, jos puhutaan eri maiden eroista. Ei kai se ole henkilökohtainen loukkaus. Etenkin, kun puhutaan faktoista. Mielellään vielä ihan tilastoina eikä mutu kokemuksina.

Oma kokemuksenikin on vain yksi kokemus. En luule, että kaikilla olisi samoin.

Vierailija
85/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan silti lyhyitä työpäiviä ja kuukauden kesälomaa niin paljon, että tuonne en lähtisi.

Meillä on viiden viikon kesäloma täällä jenkeissä. Kesäloman pituus riippuu työpaikasta ja työsopimuksesta ja yleensä kasvaa tiettyjen vuosien jälkeen alkaen toki nollasta. Nyt jouluna esim. on kahden viikon loma ja ennen sitä ollaan viikko lomalla Thanksgivingin aikaan. Miten luulet että jotkut jenkeissä asuvat suomalaiset lomailee Suomessa kuukausikaupalla:) 

Meillä on hieman enemmän lomapäiviä kuin Suomessa olisi.

Vierailija
86/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Negatiivinen kokemus on niillä joilla ei ole mitään kokemusta tai ovat joutuneet lähtemään takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Sellaista se on.

Mä en tiedä mitä tarkoitusta nämä keskustelut Usasta palvelevat kun ne jotka sinne lähtevät ja siellä asuvat tietävät itse ihan tarkalleen mitä tekevät ja saavat. Vauvapalsta ei todellakaan ole informaation lähde mutta jotakin riittämättömyyden tunnetta nämä negatiiviset kirjoittelut Usasta palvelevat. Jatkakaa siis ihmeessä fantasiointia. 

Sossun rahoilla olevat fantasioivat ja mieltävät itsensä lähinnä laittoman, värillisen maa han muut tajan paikalle. Toki sama sakki ei edes saisi green cardia koko maahan.

Juuri näin usamamma ajattelee. Köyhät kyykkyyn.

Eipä silti, Suomessakin ainakin palstan mukaan arvot kovenee. Onneksi palsta ei ole totuus.

Vierailija
87/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat säästää vuosikaudet lastensa koulutusrahoja. Terveysvakuutukset erittäin kalliita (jos työnantaja ei tarjoa riittävän hyvää vakuutusta tai ei tarjoa sitä ollenkaan). Terveysvakuutuksissa myös erilaisia rajoituksia vaikka olisi hyväkin vakuutus eli käytännössä voi ihminen mennä konkurssiin jos sairastuu vakavasti.

Niin totaalisen erilainen maa kuin Suomi tai muut pohjoismaat ettei oikein voi verrata.

Voi mennä konkurssiin. Mutta parhaimmillaan saa hoitoa, josta Suomessa ei voi kuin haaveilla. 

Kuten?

Jenkkiläinen terveydenhoito on paljon kokeellisempaa kuin suomalainen. Rahalla saa lääketieteen viimeisimmän tiedon ja tutkimuksen hyödykseen ja kokeilla uusimmatkin hoidot. Suomessa kaikki tulee vanhentuneen käyttöön, pitää olla ensin käypä hoito ja Kela -korvaus.

Saat tämän vuoden "soopa-palkinnon." Ole hyvä. Olen asunut vuosia USA:ssa aiemmin ja käyttänyt sairauteni vuoksi huomattavan paljon amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää hyväkseni. Sairastan Hortonin neuralgiaa, jota eivät osanneet diagnosoida. Kyseessä sarjoittain esiintyvä voimakas päänsärky, joka kohdallani kestää noin kolme kuukautta kerrallaan. Tarkoittaa sitä, että olin ensiavussa joka päivä kolme kuukautta joka aamu. Olisivat ottaneet aivokuvat, mutta jättivät ottamatta, kun minun olisi pitänyt kirjoittaa suostumus siihen, että en (perikunta) syytä heitä, jos kuolen kuvauksen aikana. Säikähdin sitä luonnollisesti. Myöhemmin sain vakuutusyhtiöltä postia, jossa sairaala oli laskuttanut kuvauksesta reilut 17 000 taalaa. Kuvauksesta, jota ikinä ei tehty. Terveydenhuoltosysteemi tuli todella tutuksi.

Sille muuten joka täällä pyysi selventämään sitä mikä on julkinen ja yksityinen sairaanhoito. Julkisen puolen sairaanhoitoa saavat varattomat sekä erilaisia rokotteita annetaan julkisella puolella. Itsekin huomaamattani oli julkisella puolella ja siellä otettiin myös keuhkokuvat tuberkuloosin varalta.

Hieman epäilen tuota sinun juttuasi, sillä itsellä on sellainen kokemus, että vähän liian herkästi kuvataan, jos jotakin vaivaa valittaa. Minulla on ihan normaali vakuutus, tai siis ihan hyvä, koska ei ole koskaan tullut tilannetta, että ei olisi tutkittu tai ei olisi otettu vakavasti.

Positiivinen kokemus Yhdysvaltojen systeemeistä saa tietenkin paljon alapeukkuja 😂.

Minusta ainakin on mielenkiintoista kuulla millä tavalla siellä tosiaan selvitään esim. Lasten kouluttamisesta, mutta suhtaudun ehkä vähän varauksella koska oletan että jenkeissä asuva suomalainen kuuluu hyväosaisiin. Muutenhan hän olisi tullut takaisin Suomeen. Tuskin kukaan suomalainen menee USA:han tekemään suorittavan tason huonopalkkaista työtä, kun Suomessa on parempi jos toimii sillä tasolla. Epäilen siis että täällä kirjoittelevilla USA:n suomalaisilla on vähän kapea katsantokanta, eivätkä tiedä miten hankalaa elämä siellä voi olla jos ei ole saanut kunnon koulutusta eikä voi aina viimeisenä vaihtoehtona puksuttaa maitojunalla Suomeen.

Vierailija
88/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hieman enemmän lomapäiviä kuin Suomessa olisi.

Oikein kiva, että teillä on. Miten mahtaa olla keskimäärin?

Vierailija
89/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

No, seurasin varakkaan anoppini syöpähoitoja ja voin kertoa, että kokeiltiin erittäinkin kokeellisia ja edistyksellisiä hoitoja. Anoppi tosin on juurikin varakas. Jotain amerikkalaisesta terveydenhuollosta kertoo myös se, että valkoinen varakas väestö siellä elää koko ajan iäkkäämmäksi ja elää jo nyt reilusti pidempiä elinikiä kuin suomalaiset.

Tässä on ainoastaan yksi vaihtoehto olemassa ja se on se, että anoppisi on juu-talainen. He elävät muita pidempään.

Vierailija
90/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan yleensä että ovat kotirouvia ja mies on töissä sillä aikaa kun vaimo ja lapset käy Suomessa. Mutta kiva kuulla jos siellä edes joillakin onnistuu lomatkin.

Vierailija
91/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä usamammoja on nykyään niin paljon palstalla? Tylsää? Ja vieläpä kovin kärkkäinä.

Aamulla joku avasi, että pyykkikoneetkin on niin paljon paremmat. Halusi provosoida riitaa. Miksi ihmeessä?

Onnittelen häntä näin perästäpäin. On kiva, että sinulla on ISO ja NOPEA pyykkikone!

Vierailija
92/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on täällä jenkeissä paljon helpompaa kuin Suomessa. Ihmisillä on enemmän kaikkea. Ja ihan tiedoksi että suuri osa ei säästä lasten opiskeluja varten vaan lapset ottavat opintolainaa jos tarvitsevat. Opintolainaa ei tarvita paljon jos voi asua vanhempien luona ja käy vaikka viikonloppuisin töissä. Jotkut ottaa isoja lainoja. Ne jotka säästää, niin säästää alle satasen kuukaudessa. Tietysti vähävaraiselle se on paljon mutta heille on myös tarjolla kaikenlaisia tukia jos hakevat. tuet eivät ole yhteiskunnan maksamia vaan tulevat hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta. Mun mielestä tosi hyvä systeemi. Parempi kuin Suomessa.

Ja suomalaiset työssäkäyvät maksavat kaikenlaisia juttuja palkastaan eli terveysmenoja sun muita mutta kaikki suomalaiset eivät edes tiedä mitä kaikkea heidän palkastaan pidätetään tai eivät rekisteröi sitä millään tavalla. Monihan eros kirkosta ettei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Terveysmaksut jotka menee palkasta ovat paljon suuremmat. Ei ole ilmaista lounasta niinkuin sanotaan. Se maksetaan tavalla tai toisella. Jenkeissä ihmiset tietävät mihin heidän rahansa menevät ja voivat itse päättää, Suomessa suurin osa ei tiedä mihin heidän maksamansa rahat palkasta menevät eivätkä voi siitä edes valittaa.

Olen samaa mieltä. Tiedän paljon vanhempia, jotka ovat kouluttaneet lapsensa ihan omasta kukkarosta ilman velkaa. Hyväpalkkaisessa työssä säästöjäkin kertyy melkein huomaamatta, kun on vähän suunnitelmallisuutta raha-asioissa. Voihan sitä tietenkin elää leveästi, tässä ja nyt, ja panna kaiken palkkansa hienoon taloon, autoihin, matkusteluun, shoppailuun, kuka minnekin. Todellakin itse pidän siitä, että on vähän liikkumavaraa elämässä, eikä ole paikkaan eikä mihinkään niin tiukasti sidottu, vaan voi hieman rennommin elää. Sanotaanko näin, että ei ole välitöntä huolta huomisesta, koska yhteiskunnassa menee suhteellisen hyvin, ja pienellä varautumisella ja suunnittelulla voi turvata huomisen.

Itseäni ei niinkään huoleta oma tilanne, mutta mistä sitä tietää että lapset pärjää koulussa? Mitä jos lapsella onkin oppimisvaikeuksia, eikä saakkaan hyvää koulutusta? Tai tulee muita ongelmia. En halua viedä lapsia maahan jossa turvaverkkojen ulkopuolelle on niin helppo pudota. Itsehän sitä aina pärjää.

Vierailija
93/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun törkeää minusta ottaa täältä ilmainen koulutus ja kaikki edut. Kuvitella sen päälle että minä tein tämän ja olen älykäs. Minä minä minä.

Sitten lähteä suoraan jenkkeihin etuoikeutettuna ja ei maksa takaisin velkoja Suomelle.

Tämä ärsyttää itseä suunnattomasti.

Vierailija
94/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä usamammoja on nykyään niin paljon palstalla? Tylsää? Ja vieläpä kovin kärkkäinä.

Aamulla joku avasi, että pyykkikoneetkin on niin paljon paremmat. Halusi provosoida riitaa. Miksi ihmeessä?

Onnittelen häntä näin perästäpäin. On kiva, että sinulla on ISO ja NOPEA pyykkikone!

Itse ol7n expattimieheni kansssa pari vuotta kotirouvana ja minulla oli hyvin tylsää. Silloin en paöstaillut, mutta voin kuvitella että nykyään se kuuluisi päivärytmiin. Silloin katselin tvtä ja kävin uima-altaalla. Ja shoppailin. Aika tylsää.

Vierailija
95/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri Frödehl kirjoitti:

Täytyy muistaa että Pohjois-Amerikka on aika iso mesta :) esimerkiksi jossain Coloradossa on paljon ihan normiduunareita joilla on isot omakotitalot ja kaksi autoa, verrattuna nyt vaikka Kaliforniaan missä ei ihan samalla tavalla esiinny.

Verotus syö paljon Suomessa ja täällä vallitsee erilainen näkemys rikkaita kohtaan muutenkin, täällä tuomitaan ja kadehditaan rikkaita ns. "herravihan" takia vieläkin vuonna 2019, kun taas Jenkeissä se naapurin hienompi auto motivoi positiivisesti. Hyvänä esimerkkinä Juha Sipilä joka on kautta aikojen vihatuinpia politiikkoja johtuen vain ja ainostaan siitä että hän nyt sattuu olemaan miljonääri ja menestynyt bisnesmies. En siis itse koskaan äänestäisi häntä (johtuen hänen uskonnollisista vakaumuksistaan) mutta aika säälittävällä tasolla häntä kritisoidaan, usein aiheetta.

Jonkin verran olin jo samaa mieltä, mutta sitten otit Sipilän esimerkiksi ja tapa, jolla Sipilä omaisuutensa hankki olisi tuonut hänelle Jenkeissä linnatuomion.

Vierailija
96/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitää myös muutamia poikkeuksia lukuunottamatta säästää kokonaan itse.

Voi kun tämä olisi mahdollista Suomessakin... Rasittaa maksaa toisten eläkkeitä, kukahan maksaa minun eläkkeeni.

Yhdysvalloissa on ihan passeli IRA -järjestelmä. Yksityinen eläkevakuutusjärjestelmä, johon saa merkittävät verohyödyt mukaan. On kannattavaa maksaa itse omaa eläkettään. Lisäksi käyttämättömän IRA:n tai sen osuuden voi jättää perinnöksi lapselleen.

IRA on lisäeläkejärjestelmä.  Vaikka sinulla olisi IRA, olet silti muiden järjestelmien piirissä ja maksat niistä(kin).  IRA-tileiltä  saa alkaa nostaa rahaa  59 v 6 kk:n iästä lähtien ilman ylimääräistä (!) veroa.

IRA on jossain määrin verrannollinen Suomessakin lanseerattuihin eläkevakuttuksiin.

Vierailija
97/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertoo jo jotakin että iso ja nopea pesukone provosoi Suomessa asuvia suomalaisia. Voiko tyhmempää aihetta provoisoitua olla:D Tiedoksi vaan että mun kone ei ole edes jenkkikone vaan joku aasialainen maahantuotu merkki. Eli sellaisia koneita on muuallakin kuin jenkeissä:DDD muttei Suomessa;)

Vierailija
98/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on persumammoja. Ne ihailee jenkkilää sen perusteella, mitä KAuniit ja Rohkeat on maan tapoje esitellyt. Muusta ne ei tiedä. Eikä viitsi ottaa selvääkään.

Vierailija
99/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ol7n expattimieheni kansssa pari vuotta kotirouvana ja minulla oli hyvin tylsää. Silloin en paöstaillut, mutta voin kuvitella että nykyään se kuuluisi päivärytmiin. Silloin katselin tvtä ja kävin uima-altaalla. Ja shoppailin. Aika tylsää.

Olen asunut täällä n. 25 vuotta, mutta tylsää ei ole ollut. Ei minulla ollut tylsää Suomessakaan, joten se tylsä on pitkälle maasta riippumaton tunne.

Vierailija
100/141 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo jo jotakin että iso ja nopea pesukone provosoi Suomessa asuvia suomalaisia. Voiko tyhmempää aihetta provoisoitua olla:D Tiedoksi vaan että mun kone ei ole edes jenkkikone vaan joku aasialainen maahantuotu merkki. Eli sellaisia koneita on muuallakin kuin jenkeissä:DDD muttei Suomessa;)

Pointti on se, miksi joku haluaa avata tällaisen riidanhaastamisketjun. Ei siinä mitään neutraalia aloitusta ollut vaan ihan siljkaa lällättelyä. Mitä??? Ei ole elämää!

Minä onnittelen hyvästä pesukoneesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi