Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsankarkailu selvästi yleisempää alateitse synnyttäneillä

Vierailija
29.10.2019 |

Mutta ei kai tälläkään väliä, sehän koskee vain naisia...

https://www.is.fi/terveys/art-2000006289058.html

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hys! Joku voi jättää synnyttämättä.

Vierailija
2/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivulla sinun tulee synnyttämän ja kuset housuissa loppuiän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös selvästi yleisempää ylipainoisilla, iäkkäillä ja huonokuntoisilla. Hys! Ei saa kertoa faktoja.

Vierailija
4/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alavatsan pysyvä tunnottomuus, kohdun repeämisvaara ja sisäisten kiinnikkeiden muodostuminen selvästi yleisempää keisarileikatuilla.

Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.

Vierailija
5/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yleistys ei välttämättä pidä paikkansa. Itse olen synnyttänyt kaksoset sektiolla, silti kärsin virtsan satunnaisesta karkailusta. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
6/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alavatsan pysyvä tunnottomuus, kohdun repeämisvaara ja sisäisten kiinnikkeiden muodostuminen selvästi yleisempää keisarileikatuilla.

Repeämisvaara koskee vain mahdollisia myöhempiä raskauksia, ei ko. synnytystä.

Ja mitä käytännön merkitystä tuolla pienen alueen tunnottomuudella on?

Mulla on leikkausten vuoksi useakin ihoalue tunnoton (mm. hartiaseutu) mutta enpä ole kokenut ongelmana.

Vierailija
7/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alapäässä tunnottomuutta repeämien vuoksi...

Vierailija
8/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä/leikkausta vaativa vatsalihasten erkauma on yleisempää sektion jälkeen.

Vierailija
9/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

atsiii! kirjoitti:

Tuo yleistys ei välttämättä pidä paikkansa. Itse olen synnyttänyt kaksoset sektiolla, silti kärsin virtsan satunnaisesta karkailusta. Meitä on moneen junaan.

Kyllä se nyt vaan tilastollisesti pitää paikkansa. Toki monikkoraskauksien jälkeen kaiken kaikkiaan yleisempää.

Vierailija
10/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miehilläkin virtsankarkailua.

Vierailija
11/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repeämisvaara jos uusia synnytyksiä. Tunnottomuus ja kiinnikkeet ovat riski missä tahansa kirurgisessa toimenpiteessä. Ensimmäisessä hermo on vahingoittunut toimenpiteessä. Jälkimmäisiä voi syntyä mistä tahansa leikkauksesta tai selkeästä kudosvauriosta.

Vierailija
12/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

atsiii! kirjoitti:

Mikä muka ei pidä paikkaansa? Sanottiin että "selvästi yleisempää", ei siinä mitään virhettä ole. Yksilöt on asia erikseen.

Vierailija
13/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt välttämättä tarkoita samaa kuin kuset housussa loppuikänsä. Itse 3 lasta alateitse synnyttäneenä joudun tyyliin hieman keskittymään jos tulee iso aivastus kun on valmiiksi kova vessahätä, ettei karkaa pari tippaa. Lantionpohjaa voi myös itse vahvistaa eli monesti asiaan pystyy itse jonkun verran vaikuttamaan.

Vierailija
14/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ulosteen karkailu... Sitä ongelmaa ei keisarileikkaus aiheuta, alapään vaikea repeäminen kyllä.

Vierailija
15/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta syytetään alatiesynnytystä, Vaikka lantiolihasten treenin puutetta. Itsellä 3 sektiota, ei ylipainoa ollut koskaan ja silti saa tarkkana olla. Omaa syytä, pitäisi treenata enemmän.

Vierailija
16/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan alatiesynnyttäneillä oli myös vaikeampaa virtsankarkailua, ei pelkästään yleisemmin.

Vierailija
17/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni palautui 1kk synnytyksen jälkeen pidätyskyky ihan normaaliksi, ei karkaile. Välilihakin leikattiin, parani parissa viikossa.

Eivätköhän nämä ole yksilöstä riippuvia asioita. Uskon kyllä, että alateitse synnyttäneillä on enemmän karkailua, mutta en pidä sitä vakavana.

Virtsankarkailu kuitenkin yleensä tarkoittaa paria lirahdusta esim nauraessa, yskiessä tai aivastaessa, eikä mitään kuset housussa litisemistä.

Vierailija
18/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt neljä ja kyllähän virtsankarkailua vähän on, mutta ei se mulle mikään ongelma ole.

Jos aivastan tms niin täytyy keskittyä pidättämiseen, mutta noin muuten voin elää ihan normaalia elämää.

Että ei tämä nyt mikään kuolemantuomio ole..

Vierailija
19/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä virtsankarkailu olisi varmasti tullut myös lihomisesta. Kun on yskää, yksi teelusikallinen virtsaa voi karata, mutta siihen voi varautua pikkuhousunsuojalla silloin, kun on flunssaa ja ei ole kotona. Luulen, että johtuu mutkalla olevasta virtsaputkesta, koska kudokset ovat jossain vaiheessa olleet venyttyneinä, aivan niinkuin jos olisin ollut lihavakin, niin putken on täytynyt yltää silti. Lihasheikkoutta ei ole. Puristusvoima on hyvä. 

Olen kuullut, että jotkut nuoret synnyttämättömät lirauttelevat housuunsa nauraessaan. Minulle ei sentään käy näin.

Monta alatiesynnytystä. Luokitellaanko oire virtsankarkailuksi?

Vierailija
20/49 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. joillain on, joillain ei. Ilmeisesti niilläkään, joilla on, se ei _yleensä_ ole elämänlaatua merkittävästi haittaava ongelma kun monet tekevät silti lisää lapsia. Olen synnyttänyt neljä ja minulla ei ole ollut edes synnärillä virtsankarkailua. Kuulun siihen ryhmään, joka on alkanut saada yhdyntäorgasmeja synnytyksen jälkeen. Että etunsa ja haittansa kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi