Virtsankarkailu selvästi yleisempää alateitse synnyttäneillä
Mutta ei kai tälläkään väliä, sehän koskee vain naisia...
Kommentit (49)
Kivulla sinun tulee synnyttämän ja kuset housuissa loppuiän.
Se on myös selvästi yleisempää ylipainoisilla, iäkkäillä ja huonokuntoisilla. Hys! Ei saa kertoa faktoja.
Alavatsan pysyvä tunnottomuus, kohdun repeämisvaara ja sisäisten kiinnikkeiden muodostuminen selvästi yleisempää keisarileikatuilla.
Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
Tuo yleistys ei välttämättä pidä paikkansa. Itse olen synnyttänyt kaksoset sektiolla, silti kärsin virtsan satunnaisesta karkailusta. Meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Alavatsan pysyvä tunnottomuus, kohdun repeämisvaara ja sisäisten kiinnikkeiden muodostuminen selvästi yleisempää keisarileikatuilla.
Repeämisvaara koskee vain mahdollisia myöhempiä raskauksia, ei ko. synnytystä.
Ja mitä käytännön merkitystä tuolla pienen alueen tunnottomuudella on?
Mulla on leikkausten vuoksi useakin ihoalue tunnoton (mm. hartiaseutu) mutta enpä ole kokenut ongelmana.
Mulla on alapäässä tunnottomuutta repeämien vuoksi...
Pysyvä/leikkausta vaativa vatsalihasten erkauma on yleisempää sektion jälkeen.
atsiii! kirjoitti:
Tuo yleistys ei välttämättä pidä paikkansa. Itse olen synnyttänyt kaksoset sektiolla, silti kärsin virtsan satunnaisesta karkailusta. Meitä on moneen junaan.
Kyllä se nyt vaan tilastollisesti pitää paikkansa. Toki monikkoraskauksien jälkeen kaiken kaikkiaan yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Repeämisvaara jos uusia synnytyksiä. Tunnottomuus ja kiinnikkeet ovat riski missä tahansa kirurgisessa toimenpiteessä. Ensimmäisessä hermo on vahingoittunut toimenpiteessä. Jälkimmäisiä voi syntyä mistä tahansa leikkauksesta tai selkeästä kudosvauriosta.
atsiii! kirjoitti:
Mikä muka ei pidä paikkaansa? Sanottiin että "selvästi yleisempää", ei siinä mitään virhettä ole. Yksilöt on asia erikseen.
Ei se nyt välttämättä tarkoita samaa kuin kuset housussa loppuikänsä. Itse 3 lasta alateitse synnyttäneenä joudun tyyliin hieman keskittymään jos tulee iso aivastus kun on valmiiksi kova vessahätä, ettei karkaa pari tippaa. Lantionpohjaa voi myös itse vahvistaa eli monesti asiaan pystyy itse jonkun verran vaikuttamaan.
Entäs ulosteen karkailu... Sitä ongelmaa ei keisarileikkaus aiheuta, alapään vaikea repeäminen kyllä.
Asiasta syytetään alatiesynnytystä, Vaikka lantiolihasten treenin puutetta. Itsellä 3 sektiota, ei ylipainoa ollut koskaan ja silti saa tarkkana olla. Omaa syytä, pitäisi treenata enemmän.
Tutkimuksen mukaan alatiesynnyttäneillä oli myös vaikeampaa virtsankarkailua, ei pelkästään yleisemmin.
Itselläni palautui 1kk synnytyksen jälkeen pidätyskyky ihan normaaliksi, ei karkaile. Välilihakin leikattiin, parani parissa viikossa.
Eivätköhän nämä ole yksilöstä riippuvia asioita. Uskon kyllä, että alateitse synnyttäneillä on enemmän karkailua, mutta en pidä sitä vakavana.
Virtsankarkailu kuitenkin yleensä tarkoittaa paria lirahdusta esim nauraessa, yskiessä tai aivastaessa, eikä mitään kuset housussa litisemistä.
Olen synnyttänyt neljä ja kyllähän virtsankarkailua vähän on, mutta ei se mulle mikään ongelma ole.
Jos aivastan tms niin täytyy keskittyä pidättämiseen, mutta noin muuten voin elää ihan normaalia elämää.
Että ei tämä nyt mikään kuolemantuomio ole..
Lievä virtsankarkailu olisi varmasti tullut myös lihomisesta. Kun on yskää, yksi teelusikallinen virtsaa voi karata, mutta siihen voi varautua pikkuhousunsuojalla silloin, kun on flunssaa ja ei ole kotona. Luulen, että johtuu mutkalla olevasta virtsaputkesta, koska kudokset ovat jossain vaiheessa olleet venyttyneinä, aivan niinkuin jos olisin ollut lihavakin, niin putken on täytynyt yltää silti. Lihasheikkoutta ei ole. Puristusvoima on hyvä.
Olen kuullut, että jotkut nuoret synnyttämättömät lirauttelevat housuunsa nauraessaan. Minulle ei sentään käy näin.
Monta alatiesynnytystä. Luokitellaanko oire virtsankarkailuksi?
Jaa.. joillain on, joillain ei. Ilmeisesti niilläkään, joilla on, se ei _yleensä_ ole elämänlaatua merkittävästi haittaava ongelma kun monet tekevät silti lisää lapsia. Olen synnyttänyt neljä ja minulla ei ole ollut edes synnärillä virtsankarkailua. Kuulun siihen ryhmään, joka on alkanut saada yhdyntäorgasmeja synnytyksen jälkeen. Että etunsa ja haittansa kaikessa.
Hys! Joku voi jättää synnyttämättä.