Suomen verkkoturvakeskus yrittää huijata
Apua! Minulla on pieni kampaamo ja tuolta Suomen verkkoturvakeskuksesta tuli omituinen puhelu. Joku tyyppi oli yrittänyt kuulemma rekisteröidä minun firman nettisivuja. Ne kerto, että kohta joku voi kiristää minun nettisivujen kopioilla. Hirveän paljon pelottelivat ja melkein suostuin mutta viime hetkellä tajusin, että se hinta mitä ne pyytää on ihan kamala. Yli 600 € + alv. Ja viiden vuoden sopimus. Oman verkkotunnuksen uusin kerran vuodessa. Ihan kamalan pelottava fiilis jäi, mutta kun googlasin niin ainaki joku on kokenu, että se ois huijaus. Onko kellään tullu tämmöstä vastaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin rekisteröin tunnukset yritykselleni kun he soittivat. Kaikki meni ongelmitta kohdallani.
Niin, varmasti ihan sujuvasti menee, että heille päin saa maksaa... Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon asiakas todellisuudessa saa etua sen ison rahamäärän edestä?
Tehkää vaan nyt niitä rikosilmoituksia. Asiaa on alettu selvittämään ja taitaa kohta selvitä jänniä asioita firmasta 😉
Sama huijaus jatkuu Suomen domainpalvelu -nimen alla. Nimi taitaa vaihtua, kun maa alkaa polttaa jalkojen alla...
Tämä on täyttä kusetusta. Suomen Domainpalvelu myy nykyisin 10 vuoden rekisteröintejä, jotka eivät ole edes mahdollisia. Laskuttavat yli 1500 ekee. Tekevät sitten 1 vuoden rekisteröinnin ja salaavat rekisteröintitiedoissa kuka ne oikeasti teki.
Väittävät vielä, että heillä ei tarvitse olla suomalaista Y-tunnusta kun ovat amerikkalaisen firman omistama. Mutta laskuttavat kylläkin ALV:n. Laskutus tulee Etelä-Suomen Laskutuspalvelun kautta mutta lasku ei täytä
tietosisältövaatimuksia, joten jo sen perusteella laskun voi jättää maksamatta.
Kyberturvallisuuskeskus suosittelee, että laskut jätetään maksamatta ja asiasta pitää tehdä rikosilmoitus. Kun näitä tehdään riittävästi, niin ehkä poliisikin joku päivä herää tekemään asialle jotain. Tai verottaja.
Kyllä nyt toimivat suomen-domainpalvelu nimellä ja laskutus tulee eteläsuomen laskutuspalvelulta.
Älkää maksako laskuja vaan tehkää rikosilmoitus. Itse tein rikosilmoituksen juuri ja poliisikin sanoi, että tarvitse maksaa. Jos lähtevät viemään asiaa eteenpäin menee se käräjäoikeuteen joka päättää viimekädessä tarviiko se lasku maksaa vai ei ja kuulemma koskaan eivät vie asioita niin pitkälle kun tietävät vaan sen tuovan heille lisäkustannuksia. Näin poliisi setä kertoi.
Löysin sivun https://suomenit-turva.info jossa oli kerrottu miten tämä huijaus etenee.
Itse tosin maksoin kalliit oppirahat.
Niinpä. Kaksi vuotta sitten kuluikin aikaa ennenkuin Ylen lokaamiskampanja tästä yrityksestä ja aiheeseen liittyen paljastui. Kyseessä on aivan juridista liiketoimintaa EU:n sallimissa rajoissa.
Lue artikkeli "kuinkas sitten kävikään" täältä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17595660/oulun-poliisin-toppays
Niinpä. Kaksi vuotta sitten kuluikin aikaa ennenkuin Ylen lokaamiskampanja tästä yrityksestä ja aiheeseen liittyen paljastui. Kyseessä on aivan juridista liiketoimintaa EU:n sallimissa rajoissa.
Ylellä on oma syynsä heitellä ankkajuttuja. Se on kansalaisten luottamuspula Yleisradion uutisointiin. Täyspäiset suomalaiset nimittäin alkavat jo olla kypsiä Ylen salailuun valehteluun ja liioitteluun.
Poliiseilla puolestaan tarve peitellä omia rikoksiaan ja tehdä tikusta asiaa sielusta katinkultaa mentaliteetilla kärpäsestä härkäsiä ja viattomista syyllisiä
Lue artikkeli täältä
Verkkotunnusten markkinoilla vallitsee ostajan markkinat. On siis luonnollista että verkkotunnuksen välittäjä ottaa verkkotunnuksen parhaimman tarjouksen antaneelta yhteistyökumppanilta esim vuoden välein. Asiaa voi verrata sillä että autoilija Rummukaisen bussit kyyditsee juhlaporukan Ouluun vaatii näiltä luonnollisesti etumaksun koska koronan aikana yhä useammalla on aivot jäässä. Ja Rummukainen tankkaa dieseliä matkan varrella viidessä eri pisteessä. Niissä joista saa bonuspisteitä tankkaukselle ja edullisinta löpöä.
Nyt meneillään olevalle hölynpölylle löytyy myös selitys katsokaas kuinkas sitten kävikään.
Yhden tutun firmalle saivat myös myytyä domainit viideksi vuodeksi ja laskuttavat kaikki kerralla, mutta ihan oikeasti noi on rekisteröity vain yhdeksi vuodeksi, vaikka viiden vuoden rekisteröinti olisi myös mahdollinen. Toki firma voi sitten uusia niitä vielä neljä kertaa, mutta miksi minun asiakkaana pitäisi luottaa siihen, että toi firma ei esim. mene konkurssiin viidessä vuodessa, jolloin domaineja ei enää uusita mutta rahojakaan ei saa takaisin?