Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö lääkäri toisen lääkärin kirjoittamat ja saako käydä katsomassa

Vierailija
28.10.2019 |

Jos käyn yksityisellä lääkäriasemalla vaikkapa gynekologille ja sitten vaikka gastroenterologilla, näkeekö tuo gyne noi gastron kirjoittamat tekstit tai saako hän käydä ne katsomassa? Jääkö katsomisesta jälki? Sama lääkäriasema kyseessä, iso ketju.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan kun en haluaisi että tuttu lääkäri näkee yhtä tekstiä... sanotaan nyt vaikka että mun yleislääkäri tuttava (jolla ihan vapaaehtoisesti käyn yksityisellä, just kun on tuttu niin on jotenkin helpompaa) lukisi just mun gynen tekstejä vaikka... mutta en vissiin voi estää tai siis että hän voi käydä ne tsekkaamassa...

Ap

Voit sanoa lääkärituttavalle, että toivot että hän ei tutustu gynen puolen teksteihin. Ellei se ole ehdottoman välttämätöntä. 

Vierailija
22/48 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisen lääkäri jäi kiinni exän uuden puolison potilastietojen vakoilusta. Kyllä varmasti tätä tapahtuu myös jäämättä kiinni.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e060d12b-cc3b-45df-81dd-1b12608471b7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää pienellä paikkakunnalla terveyskeskukseen hiv tai muuhun sukupuolitautitestiin. Seuraavana päivänä tarkkailkaa suhtautumista kaupassa. Terveyskeskus yms.on aina ollut juorukellojen tietotoimisto sanoo laki mitä tahansa.

Vierailija
24/48 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee ja saa käydä katsomassa jos hoitosi sitä vaatii.

Eikö toi ole vähän tulkinnanvarainen... jos hoito sitä vaatii..,

Jos kaksi aivan eri alaa? Nuo yllä vain esimerkit, ei oikeat alat mitkä mulla kyseessä.

Ap

No joskus esim. epämääräisten alavatsavaivojen syyn oikea diagnosointi voi vaatia sekä gynekologisia että gastroenterologisia tutkimuksia jonkun tietyn/joidenkin tiettyjen sairauksien poissulkemiseksi, joten nuo kaksi erikoislääketieteen alaa eivät välttämättä ole niin kaukana toisistaan. Toisaalta, jos olet ollut hoidettavana vaikkapa allergioiden vuoksi ja sitten hakeudut psykiatriseen hoitoon, niin juttu voikin olla jo ihan toinen. Mutta muistutan, että sinulla on halutessasi oikeus pyytää nähtäväksesi tiedot siitä, ketkä kaikki tietojasi ovat katsoneet ja sinua hoitavalla taholla on velvollisuus nuo tiedot sinulle luovuttaa. Kaikista käynneistä jää lokiin tiedot, joten jos epäilet jotain väärinkäytöstä, kannattaa asia selvittää.

Vierailija
25/48 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää pienellä paikkakunnalla terveyskeskukseen hiv tai muuhun sukupuolitautitestiin. Seuraavana päivänä tarkkailkaa suhtautumista kaupassa. Terveyskeskus yms.on aina ollut juorukellojen tietotoimisto sanoo laki mitä tahansa.

Sain ikuiset traumat pienellä paikkakunnalla asuessani, kun menin kysymään hiv-testistä. Olin liikennekolarissa Aasiassa, jossa omat veret ja ruuminjäsenet sekoittuivat päälleajajien huumetyyppien kanssa, tuktuk. Että pitikin mennä sellaista kysymään, oliko hiv-tartunnan vaara mahdollinen. Muille en puhunut mietteistäni. Suomalaisessa terveyskeskuksessa supina alkoi heti tiskin toisella puolen hoitajien kesken ja ne katseet, voi tekopyhyys sentään. Sanoivat, että testeille ei ollut tarvetta. Kysyin, kun en tiennyt. Koko kylä kyllä tiesi sen jälkeen että minulla on muka hiv! Muutin pois kaupunkiin, jossa ongelmaa lääkärin vastaanottotiskillä ei ole.

Vierailija
26/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen kiinnostunut näkyykö yksityisellä minkä alan lääkärillä on käynyt.en siis terkoita varsinaista tietojen lukemista, Kun kävin gastrokirurgilla,hän luetteli lääkäreitä joilla olin käynyt joskus ilmeisesti siksi että kertoisin vaivoistani ,mutta hän ei maininnut psykiatrin nimeä,  Ei haittaa mitään vaikka näkisikin,mutta kiinnostaa tietää miksi,Siis en tarkoita varsinaista tietolen lukemista,vaan onko tiedossa kaikki erikoisalat joillakäy,myöskin psykiatria.

Vierailija
27/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kokonaisvaltaista hoitoa vai et?

28/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa katsoa ilman lupaa. Mene nyt Oma kantaan ja kiellä sekä terveys-että reseptien näyttö. Siellä on myös luovutustiedot, kenelle on annettu, kuka on niitä pyytänyt ja milloin.

Ihan turvassa olet. Ei edes eläinlääkäri saa katsoa ilman lupaa kissan terveystietoja.

Tiedän tämän tasan tarkkaan, kun sain sossun akan kiinni tietosuojarikoksesta.

Vierailija
29/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, haluan kokonaisvaltaista hoitoa ja potilaskertomukset saa lukeakin minun puolestani,Selitin käynneistäni jotain mita muistin siinä mutta hän ei ollut enempää kinnostunut.Kysymys on siis edelleen että näkikö että olin käynyt psykiatrilla vaikka  ei sitä maininnut.Hyvä vaan jos huomasi.Hän ei kysynyt mitään lääkityksistä. Olisin kyllä kertonut.

Vierailija
30/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki näkyy kaikille. Valitettavasti.

Paitsi psykiatrian tekstit ei näy somatiikan puolella. Kaikki muu näkyy.

Vierailija
31/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan lääkäri edes viitsii alkaa lukemaan tietoja, elleivät ne ole oleellisia arvioinnin tai hoidon suunnittelun kannalta. Käytännössä myös reseptit aina välttämätöntä nähdä, kun arvioidaan oireita tai määrätään uusia lääkkeitä.

Vierailija
32/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olen kiinnostunut näkyykö yksityisellä minkä alan lääkärillä on käynyt.en siis terkoita varsinaista tietojen lukemista, Kun kävin gastrokirurgilla,hän luetteli lääkäreitä joilla olin käynyt joskus ilmeisesti siksi että kertoisin vaivoistani ,mutta hän ei maininnut psykiatrin nimeä,  Ei haittaa mitään vaikka näkisikin,mutta kiinnostaa tietää miksi,Siis en tarkoita varsinaista tietolen lukemista,vaan onko tiedossa kaikki erikoisalat joillakäy,myöskin psykiatria.

No kukas sä nyt olet ja esität minua, ap:ta?! Rupesin lukemaan että jaa, onpas tuttu ketju... mutta sinä et ole ap, koska minä olen! Älä siis esitä olevasi minä.

Ap

Vierailija
33/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa, ovatko psykan sairaustekstit erikoissalaisia?

Vierailija
34/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en taatusti esitä sinua ap. Kukaan ei ole käsittänyt minun kysymystä. En kysy sitä saako lääkäri lukea toisen lääkärin kirjoittamaa tekstiä,vaan näkyykö siellä myös se jos on käynyt psykiatrilla,vaikka sairaskertomus on suojattu ja eikä sitä tietenkään saa sillon lukea.En ole mitään kieltoja antanut enkä aio antaakaa.Mutta luulisi  että se että on käynyt näkyy ilman sairaskertomusta?

Vierailija
35/48 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ikuiset traumat pienellä paikkakunnalla asuessani, kun menin kysymään hiv-testistä. Olin liikennekolarissa Aasiassa, jossa omat veret ja ruuminjäsenet sekoittuivat päälleajajien huumetyyppien kanssa, tuktuk. Että pitikin mennä sellaista kysymään, oliko hiv-tartunnan vaara mahdollinen. Muille en puhunut mietteistäni. Suomalaisessa terveyskeskuksessa supina alkoi heti tiskin toisella puolen hoitajien kesken ja ne katseet, voi tekopyhyys sentään. Sanoivat, että testeille ei ollut tarvetta. Kysyin, kun en tiennyt. Koko kylä kyllä tiesi sen jälkeen että minulla on muka hiv! Muutin pois kaupunkiin, jossa ongelmaa lääkärin vastaanottotiskillä ei ole.

Taisit vain kuvitella ne katseet.

Vierailija
36/48 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella nähdään ihan kaikki. Käytin aikoinani keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä n. 20 vuotta sitten siis. Tuolloin niiden määrääminen lopetettiin minulle. Nyt sitten 20 vuotta myöhemmin olen käynyt hammaslääkärillä ja satuin näkemään näytön, joka on huoneeseen päin, kun punainen popup hyppäsi näytölle ja näin lääkkeen nimen. Ilmeisesti tekstissä oli, ei saa määrätä kyseisiä lääkkeitä. Aikaisemmin olen ihmetellyt, kun käyn julkisen puolen terkkareilla tms. Että olisi ikään kuin toisen luokan kansalainen ja alkaa ihme kyräily, kun tietoihini mennään. 20 vuotta myöhemmin, en siis ole 20 vuoteen käyttänyt noita lääkkeitä ja jossain hammashoitolassa lääkäreistä hammashoitajiin näkevät nuo tietoni, ei jumalauta sanon minä.

Eli kuten aloitin, sinusta tiedetään tänäpäivänä ihan kaikki, mitä kukakin lääkäri tietoihisi kirjoittaa, joka muuta väittää, niin ei tiedä asioista yhtään mitään.

Vierailija
37/48 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannassa pystyt kieltämään tietojen luovutuksia, ihan yksittäisiä käyntikertojakin. Mutta jos kyse "samasta firmasta" molempien lääkärien kohdalla, niin sitten ei taida onnistua.

Monia tietoja pystyy estämään, mutta esim. keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä et estä kenenkään tietojärjestelmiin pääsevän näkevän, et edes apteekkihenkilökunnan.

Vierailija
38/48 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee ja saa käydä katsomassa jos hoitosi sitä vaatii.

Eihän saa käydä katsomassa ilman potilaan lupaa ja suostumusta. Mikään hoito ei sitä vaadi, että lääkäri katselee, mitä muita reseptejä potilaalle on kirjoitettu. Vrt aika ennen eReseptiä, tietosuojan kannalta mikään ei saanut muuttua. Ei lääkäri saa käydä siis ainakaan reseptikeskuksessa tätä katsomassa.

Siitä en sitten tiedä, näkeekö asian potilastietojärjestelmästä, mutta jos se on eri asia kuin e-reseptikeskus, niin sitten ok, mutta jos kirjautuu potilaan tietoihin reseptikeskukseen, niin ei ole sallittua.

Poikkeus ovat lääkärin omat, itsekirjoittamat reseptit. Niitä saa katsoa aina. Mutta miten he poimivat vain ne reseptikeskuksessa?

Vierailija
39/48 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö yksityinen julkisen sairaalan tekstit?

Vierailija
40/48 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, haluan kokonaisvaltaista hoitoa ja potilaskertomukset saa lukeakin minun puolestani,Selitin käynneistäni jotain mita muistin siinä mutta hän ei ollut enempää kinnostunut.Kysymys on siis edelleen että näkikö että olin käynyt psykiatrilla vaikka  ei sitä maininnut.Hyvä vaan jos huomasi.Hän ei kysynyt mitään lääkityksistä. Olisin kyllä kertonut.

Kyllä näkyy että sinusta on luotu psykiatrian lehtiä mutta somaattisella puolella noita ei kukaan mene avaamaan eikä ole kiinnostunutkaan. Järjestelmä kysyisi muutenkin aina erityistä syytä psykiatrian kertomustekstien avaamiseen.