Näkeekö lääkäri toisen lääkärin kirjoittamat ja saako käydä katsomassa
Jos käyn yksityisellä lääkäriasemalla vaikkapa gynekologille ja sitten vaikka gastroenterologilla, näkeekö tuo gyne noi gastron kirjoittamat tekstit tai saako hän käydä ne katsomassa? Jääkö katsomisesta jälki? Sama lääkäriasema kyseessä, iso ketju.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Näkee ja saa käydä katsomassa jos hoitosi sitä vaatii.
Eikö toi ole vähän tulkinnanvarainen... jos hoito sitä vaatii..,
Jos kaksi aivan eri alaa? Nuo yllä vain esimerkit, ei oikeat alat mitkä mulla kyseessä.
Ap
En halua, että kukaan näkee mitään muita lääketieteellisiä tietojani. Toivon, että joku tekee tämän vuoksi hoitovirheen ja pääsen rahastamaan korvauksilla.
Ja sitten muistin, että tämä on Suomi, jossa kukaan ei joudu hoitovirheistä vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi aivan eri alaa? Nuo yllä vain esimerkit, ei oikeat alat mitkä mulla kyseessä.Ap
Kyllä, on tulkinnanvarainen.
Em. erikoisalalla yhteys vois olla helppokin löytää. Jos nyt selvitellään vaikka alavatsakipua, on ihan luonnollista että gynen tutkimus voi antaa asiasta lisätietoa tai ainakin poissulkea jotain. Tosin itse aina kysyn että "onko sulle tehty gynen tutkimusta, no mitä se gynekologi totesi, sopiiko että katson kirjauksen" eikä siitä kukaan ole ainakaan valittanut.
Mutta sitten jos puhutaan vaikka mahdollisesta polven nivelkierukkavammasta, niin vaikea nähdä, miten vaikka psykiatrin tekstit siihen liittyisi. Mutta sisätauti- tai yleislääkärin tutkimuksesta voisi arvioida vaikkapa leikkausriskejä.
Vaikka monella hoitoalan työntekijällä onkin oikeudet käydä katsomassa potilastietojasi niin sähköisesti kuin paperiarkistosta, ei hän tätä saa tehdä ilman oikeaa syytä. Sinun täytyy olla sen lääkärin tai sairaanhoitajan potilas, ja hoitosi kannalta on välttämätöntä nähdä potilashistoriasi.
Kyllä tietosi on salattu heiltä, joilla ei voi olla mitään asiaa katsoa tietojasi. Sitä voidaan seurata, kenen tietoja on käyty katsomassa kenenkin käyttäjällä, että kyllä siitä kiinni jää jos joku käy muuten vain tietojasi urkkimassa.
Ei ne niissä lääkärien kirjauksissa ole mitään järkeä, jos niitä ei voisi lukea. Jos gastroenterologi epäilee gynepuolen vaivaa ja lähettää sinut gynelle, kun ei tiedä, että olet käynyt jo. Kun näkee, että olet käynyt gynellä niin voi poissulkea monta asiaa, kun on tietoa jo.
Lääkäreillä on paljon luettavaa ja muistettavaa etteivät mitään epäolennaista halua lukea. Ortopedeilla ei kiinnosta sisätaudit tai psykiatria. Gastroenterologi voi saada gynen teksteistä tärkeää tietoa.
Mietin vaan kun en haluaisi että tuttu lääkäri näkee yhtä tekstiä... sanotaan nyt vaikka että mun yleislääkäri tuttava (jolla ihan vapaaehtoisesti käyn yksityisellä, just kun on tuttu niin on jotenkin helpompaa) lukisi just mun gynen tekstejä vaikka... mutta en vissiin voi estää tai siis että hän voi käydä ne tsekkaamassa...
Ap
Noh. Eiköhän esim. terveystalolla ole vain yksi potilastietojärjestelmä, johon potilaan tiedot kirjataan. Sinun yksityinen, kaveriyleislääkärisi ei tekisi työtään hyvin, jos ei perehtyisi aiempiin käyntiteksteihisi (mukaan lukien gyne). Eikä tässä asiassa ole mitään tulkittavaa. Älä käy enää siellä jos ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi aivan eri alaa? Nuo yllä vain esimerkit, ei oikeat alat mitkä mulla kyseessä.Ap
No eipä sitä kyllä tiiä että onko jossain merkinnässä jotain hoidon kannalta olennaista tietoa ellei ole sitä lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan kun en haluaisi että tuttu lääkäri näkee yhtä tekstiä... sanotaan nyt vaikka että mun yleislääkäri tuttava (jolla ihan vapaaehtoisesti käyn yksityisellä, just kun on tuttu niin on jotenkin helpompaa) lukisi just mun gynen tekstejä vaikka... mutta en vissiin voi estää tai siis että hän voi käydä ne tsekkaamassa...
Ap
No mitä niin kiusallista niissä on ettei saisi tietoja lukea? Lääkärit ja hoitajat näkevät työssään niin monenlaista, että juuri mikään ei hetkauta. Kuka viitsii huvikseen lukea toisen tietoja, jos niitä työssään joutuu muutenkin lukemaan ihan tarpeeksi. Kokonaishoidon kannalta voi tietojen katsominen olla joskus tarpeen. Luotan hoitavan lääkärin ammattitaitoon, että katsoo tietoja syystä. Vaitiolovelvollisuus edellyttää että pitää potilasasiat omana tietonaan.
Älä käy tutulla lääkärillä, jollet luota häneen edes sen vertaa, että hän saisi lukea muut kirjaukset.
Jotkin gynegologiset vaivat voivat vaikuttaa yleisterveyteen ja siksi ne on tärkeä sieltä myös katsoa., jos vaivasi on jotain muuta kun tikit sormenpäähän.
Näenkö minä jostain, onko vaikka terveystalon lääkäri lukenut muita kertomuksiani terveystalosta?
Kannassa pystyt kieltämään tietojen luovutuksia, ihan yksittäisiä käyntikertojakin. Mutta jos kyse "samasta firmasta" molempien lääkärien kohdalla, niin sitten ei taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Näenkö minä jostain, onko vaikka terveystalon lääkäri lukenut muita kertomuksiani terveystalosta?
Et
Sen voi kieltää tapahtumakohtaisesti, suostumus annetaan silloin kun mennään hoitoon ensimmäistä kertaa. Googleta suostumus plus joku lääkäriaseman nimi, on kerrottu netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mitä niin kiusallista niissä on ettei saisi tietoja lukea? Lääkärit ja hoitajat näkevät työssään niin monenlaista, että juuri mikään ei hetkauta. Kuka viitsii huvikseen lukea toisen tietoja, jos niitä työssään joutuu muutenkin lukemaan ihan tarpeeksi. Kokonaishoidon kannalta voi tietojen katsominen olla joskus tarpeen. Luotan hoitavan lääkärin ammattitaitoon, että katsoo tietoja syystä. Vaitiolovelvollisuus edellyttää että pitää potilasasiat omana tietonaan.
Vaitiolovelvollisuus on helppo rikkoa. Eihän kukaan lääkäriä salakuuntele 24/7.
luuletko että vain lekurit näkevät tekstisi? ne näkevät ja voivat käydä katsomassa myös hoitajat, sihteerit ja tekstinkäsittelijät. tekstisi näkee aika moni ihminen, esim minä tekstinkäsittelijänä puran parhaimmillaan 100+ sanelua päivässä ja saan ja käyn selailemassa ties kuinka monia muitakin erikoisalan lehtiä kuin vain sitä mitä puran, sillä jos en saa lääkärin saneluista selvää, se on käytävä tarkistamassa joltain lehdeltä.