Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ovat saaneet liudan toisena poissulkevia psykiatrisia diagnooseja?

Vierailija
28.10.2019 |

Olenko siis terve ja "normaali"?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavissaan, osaako joku kertoa miten tämä tulisi tulkita?

Vierailija
2/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatko vähän mitä ne diagnoosit ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä?

Vierailija
4/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään diagnooseja jotka voivat sulkea toisensa pois

voit esim olla masentunut skitsofreenikko

Vierailija
5/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi listalla oli adhd, epävakaa persoonallisuushäiriö, sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Käsittääkseni adhd:ta epäillessä suljetaan kaksi jälkimmäistä vaihtoehtoa pois, eikä lisätä varmuuden vuoksi listan jatkoksi.

Vierailija
6/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia ja BED samaan aikaan?

Vierailija
7/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä?

Liuta toisensa poissulkevia diagnooseja.

Vierailija
8/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia ja BED samaan aikaan?

Harhaluuloisuushäiriö ja skitsofrenia.

Vierailija
9/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi listalla oli adhd, epävakaa persoonallisuushäiriö, sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Käsittääkseni adhd:ta epäillessä suljetaan kaksi jälkimmäistä vaihtoehtoa pois, eikä lisätä varmuuden vuoksi listan jatkoksi.

Se poissuljettu voi olla myös oikea diagnoosi. Lisäksi on mahdollista että autismin kirjoon kuuluvien asioiden lisäksi on persoonallisuushäiriö. Mielenterveyden asiat ovat monimutkaisia ja muuttuvat ajan kuluessa. Toki tyypillisesti kuluu vuosia, mutta kuitenkin.

Ongelma on tietysti se hoito. Jos diagnoosi on väärä, hoito voi olla jopa pahasta. Siksi on hyvästä pitää epäilyä toisesta diagnoosista mukana, jos joudutaan raskaampia hoitoja tekemään.

Vierailija
10/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voi olla. Mutta on myös sellaisia diagnooseja, joiden joukosta vain yksi on mahdollinen.

Vierailija
11/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-diagnoosit ovat nähdäkseni enemmän jonkun keksimiä kuin löytämiä. DSM-luokitukseen voidaan lisätä tai siitä voidaan poistaa tiettyjä 'häiriöitä' sopimuksen mukaan.

Vierailija
12/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle psykiatria on kuin huono vitsi. Yksi psykiatri antoi vakavan dg ensimmäisellä tapaamiskerralla, ja seuraava oli sitä mieltä ettei minulla sitä ole. Yksi kerran tarttui yhteen sanaani, ja sanottuani sen tajusin heti mikä diagnoosi siitä voisi psykiatrilla mieleen paukahtaa, ja hän alkoi tenttaamaan että " onko sulla ollu tällaista tai tällaista..." ei sentään heti laittanut diagnoosia vaan sanoi että sitä pitää kartottaa. Kun olen sanonut tuttavilleni diagnooseista joita en itsekään pidä oikeana, he ovat ihmetelleet että ei kai sinulla tuollaista ole.

Olen käynyt ajanjakson läpi, missä itse mietin mikä dg minulla olisi ja näin itseni helposti kuulumaan johonkin diagnooseihin. En enää ajattele niin että joku diagnoosi selittäisi minun kokemani kärsimyksen.

Suhtaudun psykiatrisiin diagnooseihin niin, että en pistä paljoa painoarvoa niille ja ja psykiatri lyhyillä tapaamiskerroilla voi tarttua liikaa asioihin jotka eivät ole relevantteja. Oikeastaan suhtaudun nihkeästi koko psykiatriaan ja uskon että nykyaikana kärsimystä liikaa laitetaan sairausnimikkeen alle.

Näen itseni ensisijaisesti ihmisenä jolla ollut raskasta ja elämäntarinana, en häiriöinä enkä varsinkaan sen kautta että aivoissani on kemiallinen häiriö joka selittää pahan mieleni.

Vierailija
13/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se poissuljettu voi olla myös oikea diagnoosi. Lisäksi on mahdollista että autismin kirjoon kuuluvien asioiden lisäksi on persoonallisuushäiriö. Mielenterveyden asiat ovat monimutkaisia ja muuttuvat ajan kuluessa. Toki tyypillisesti kuluu vuosia, mutta kuitenkin.

Ongelma on tietysti se hoito. Jos diagnoosi on väärä, hoito voi olla jopa pahasta. Siksi on hyvästä pitää epäilyä toisesta diagnoosista mukana, jos joudutaan raskaampia hoitoja tekemään.

Itse olen käsittänyt, että ennen kuin autismin kirjon häiriö voidaan diagnosoida, pitää ensin sulkea pois muut sellaiset psykiatriset sairaudet, jotka voisivat myös olla syynä oireille tai toisin päin. Nyt tässä jätettiin kaikki vaihtoehdot auki. En ole koskaan kuullut siitäkään, että bipolaari- ja epävakaapersoonallisuushäiriö voisivat olla päällekkäin.

Vierailija
14/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle psykiatria on kuin huono vitsi. Yksi psykiatri antoi vakavan dg ensimmäisellä tapaamiskerralla, ja seuraava oli sitä mieltä ettei minulla sitä ole. Yksi kerran tarttui yhteen sanaani, ja sanottuani sen tajusin heti mikä diagnoosi siitä voisi psykiatrilla mieleen paukahtaa, ja hän alkoi tenttaamaan että " onko sulla ollu tällaista tai tällaista..." ei sentään heti laittanut diagnoosia vaan sanoi että sitä pitää kartottaa. Kun olen sanonut tuttavilleni diagnooseista joita en itsekään pidä oikeana, he ovat ihmetelleet että ei kai sinulla tuollaista ole.

Olen käynyt ajanjakson läpi, missä itse mietin mikä dg minulla olisi ja näin itseni helposti kuulumaan johonkin diagnooseihin. En enää ajattele niin että joku diagnoosi selittäisi minun kokemani kärsimyksen.

Suhtaudun psykiatrisiin diagnooseihin niin, että en pistä paljoa painoarvoa niille ja ja psykiatri lyhyillä tapaamiskerroilla voi tarttua liikaa asioihin jotka eivät ole relevantteja. Oikeastaan suhtaudun nihkeästi koko psykiatriaan ja uskon että nykyaikana kärsimystä liikaa laitetaan sairausnimikkeen alle.

Näen itseni ensisijaisesti ihmisenä jolla ollut raskasta ja elämäntarinana, en häiriöinä enkä varsinkaan sen kautta että aivoissani on kemiallinen häiriö joka selittää pahan mieleni.

Juu, olisin vain halunnut adhd-lääkityksen, mutta sainkin skitsofrenian :, D

Onhan se melkoinen vitsi, että musteläikkätestejä käytetään vakavissaan edelleen ja vielä epävakaapersoonallisuushäiriö dg:n "vahvistamiseen".

Vierailija
15/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani jonka kanssa olen ollut yli 10 vuotta sanoo minun olevan harvinaisen normaali. Ei voi käsittää saamaani diagnoosia ja lärpätyksiä mitä tuonne on kirjoitettu.

Hänen suvussaan on mt-ongelmia joten vertaa ilmeisesti heihin.

Vierailija
16/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppani jonka kanssa olen ollut yli 10 vuotta sanoo minun olevan harvinaisen normaali. Ei voi käsittää saamaani diagnoosia ja lärpätyksiä mitä tuonne on kirjoitettu.

Hänen suvussaan on mt-ongelmia joten vertaa ilmeisesti heihin.

Me ollaan oltu 9 vuotta yhdessä ja oon kuulemma normaali (vaikka on bipo). Väkivaltaisiin psykoottisiin alkoholistivanhempiinsa verrattuna varmaan olenkin.

Vierailija
17/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvionnit voi ainakin työnhakuun liittyvissä psykologisissa soveltuvuustesteissä olla ihan mitä tahansa.

Vierailija
18/18 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei sulje toisiaan mutta kyllä jotkut sulkee

Sitten vielä voi olla todella raskaat ja vaikeat elämäntilanteet ja usein jotain fyysistä joka laitetaan kuitenkin psyykkiseksi kun psykiatreilla ei minkäänlaista tilannetajua eikä muutenkaan ihan kartalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän