Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin salassapitovelvollisuudesta

Vierailija
28.10.2019 |

Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia, että lääkärisi olisi rikkonut salassapitovelvollisuuttaan tai oletko huomannut tällaista työkaverilääkärissäsi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Vierailija
2/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lääkäreissä, mutta sairaanhoitajissa ja osastonhoitajissa on paljon täysiä lahopäitä. Kertovat salassa pidettäviä asioita surutta kaikille. Lisäksi nuo esimiehet karjuvat, tönivät ja pilkkaavat työntekijöitä elikkä ei ihme, että on työntekijöistä pula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Hoitaja ryhtyi kyselemään minulta asioista, joista olin kertonut vain lääkärille.

Vierailija
4/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Hoitaja ryhtyi kyselemään minulta asioista, joista olin kertonut vain lääkärille.

Lääkäri kirjaa asiat ja ne on hoitajan luettavissa tietojärjestelmässä.

Vierailija
5/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? En kertonut niistä hoitajalle vaan lääkärille. Olisin voinut mennä siihen tiskille itsekin huutelemaan asioistani, jos olisin halunnut että koko henkilökunta niistä tietää.

Vierailija
6/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Eräs psykiatri veljes ja hänen endokrinologi sisar jutustelee potilaistaan kaikenlaista ja ohjailee toisilleen. Samoin eräs työterveyslääkäri höpöttää muiden sairauksista kaupassa kovaan ääneen.

Vierailija
7/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Eräs psykiatri veljes ja hänen endokrinologi sisar jutustelee potilaistaan kaikenlaista ja ohjailee toisilleen. Samoin eräs työterveyslääkäri höpöttää muiden sairauksista kaupassa kovaan ääneen.

Jos kaksi lääkäriä puhuu potilaistaan paikassa, jossa se ei kantaudu muiden korviin eikä kumpikaan kerro kenellekään, se voidaan vielä laskea kollegan konsultoinniksi. (Tietämättä nyt taustoja tästä esimerkistä)

Mutta kaupassa ei tietenkään voi puhua, esim. puhelimeen, ei ainakaan niin että kukaan voisi tunnistaa. Voi vastata suurin piirtein kyllä tai ei kysymyksiin.

Vierailija
8/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, puhuvatko nämä lörppäsuut hoitajat ja lääkärit julkisuudessa potilaistaan nimillä, vai puhuvatko he vain tapauksista ilman nimiä? Siinä on vissi ero.

Omalle kohdalle ei ole tietääkseni sattunut yhtään lörppäsuuta. Mutta muistan monen vuoden takaa erään naapurimme, joka oli erään keskussairaalan kätilö. Ei tarvinnut paljon edes kysellä, kun hän kertoili nimillä asioita naisten synnytksistä ja ne olivat kyllä niin yksityisluonteisia, että ihan puistatti kuunnella. Ei tehnyt mieli edes mennä heille kylään, kun en halunnut kuulla "kertomuksia elävästä elämästä" eli synnäriltä, joskus jopa omista ystävistäni.

Tiedän myös tapauksia, joissa hoitajat ovat urkkineet tuttaviensa tietoja terveyskeskuksen tietokoneelta. 

Vierailija
9/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, ja hoitaja voi ne lukea, kun osallistuu hoitoon. 

Vierailija
10/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä enää? Kannan takia lääkäri-potilasluottamussuhde on kuitenkin täysin mennyt: kaikki tietävät kaiken niin halutessaan. Laki on laki ja se on surkeaakin surkeampi.

Vierailija
11/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, ja hoitaja voi ne lukea, kun osallistuu hoitoon. 

Mihin hoitoon? Tässä tapauksessa lääkäri määräsi lääkettä x ja case closed. Hoitajalla ei pitäisi olla mitään tekemistä koko asian kanssa.

Vierailija
12/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin hoitajaksi kouluttauduttani lääkäriksi. Hoitajille oli erityisesti korostettu vaitiolovelvollisuutta, mutta näin ei ollut lääkärikoulutuksessa. Kandivaiheessa, kun oltiin jo oikeita potilaita tavattu, opiskelukaverit keskustelivat kovaan ääneen Tampereen paikallisbussissa potilaista. Yritin hyssytellä, mitä he vain ihmettelivät. 

Nyt jo työkokemusta terveyskeskuslääkärinä reilun parinkymmenen vuoden takaa. Edelleen niitä kandeja pitää terveyskeskuksen ruokasalissa hyssytellä, kun puhuvat potilastapauksista,. Kerran viereisessä pöydässä istunut sihteeri totesikin - niin, sinä puhut nyt minun isästäni. 

Vierailija
13/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä enää? Kannan takia lääkäri-potilasluottamussuhde on kuitenkin täysin mennyt: kaikki tietävät kaiken niin halutessaan. Laki on laki ja se on surkeaakin surkeampi.

Näin on. Luottamus meni, ainakin kun tietää ja tuntee oman terveysaseman hoitajat...

Vierailija
14/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan heidän on kertoa eteenpäin. Kaikki kirjataan nykyään Kanta-arkistoon, josta mitään ei koskaan poisteta, ja johon tuhannet ihmiset pääsevät käsiksi. Kukaan ei tiedä, mihin kaikkeen niitä tietoja saa käyttää 10 vuoden kuluttua. Lääkärien on nykyään pakko vuotaa "luottamuksellisia" tietoja mm poliisin lupahallinnolle, armeijalle ja jopa työkkärin kyykytystoiminnoille. Kohta tulee varmaan lisää. Oppilaitosten valintaprosesseihin?

Vierailija
15/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi lääkäriä puhuu potilaistaan paikassa, jossa se ei kantaudu muiden korviin eikä kumpikaan kerro kenellekään, se voidaan vielä laskea kollegan konsultoinniksi. (Tietämättä nyt taustoja tästä esimerkistä)

Mutta kaupassa ei tietenkään voi puhua, esim. puhelimeen, ei ainakaan niin että kukaan voisi tunnistaa. Voi vastata suurin piirtein kyllä tai ei kysymyksiin.

Periaatteessa konsultoidakaan ei saa ilman potilaan lupaa. Ainakaan tietoja, joista potilas voidaan tunnistaa, ei tietenkään voi antaa. Konsultointi voi olla tasolla sukupuoli, ikä ja vaiva.

Tuttavapiirissä on lörppöjä lääkäreitä ja hoitajia. Hölöttävät minulle potilaansa vaivoja ja lisäksi kertovat potilaansa iän, sukupuolen, ammatin, työpaikan sillä tasolla, että esim. kaupungin x suurimman yrityksen toimitusjohtaja tai julkisen sektorin laitoksen x talousjohtaja tai seurakunnan x naispappi (ko. seurakunnassa on vain yksi naispappi). Hetken googletuksella selvittäisin, mutten halua. Pyydän, etteivät kertoisi, mutta joskus ehtivät jonkin jutun täräyttää ilmoille, ennen kuin pääsen karkuun. Minä en näitä halua tietää.

Vierailija
16/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan heidän on kertoa eteenpäin. Kaikki kirjataan nykyään Kanta-arkistoon, josta mitään ei koskaan poisteta, ja johon tuhannet ihmiset pääsevät käsiksi. Kukaan ei tiedä, mihin kaikkeen niitä tietoja saa käyttää 10 vuoden kuluttua. Lääkärien on nykyään pakko vuotaa "luottamuksellisia" tietoja mm poliisin lupahallinnolle, armeijalle ja jopa työkkärin kyykytystoiminnoille. Kohta tulee varmaan lisää. Oppilaitosten valintaprosesseihin?

Suojelupoliisin turvallisuusselvitykset ovat luonteva seuraava käyttötarkoitus.

Vierailija
17/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joitakin sellaisia hoitajia jotka toisessa työpaikassaan puhuvat toisen työpaikan potilaista ja ihan nimillä. Sitten myös tällä palstalla joku opiskelijahoitaja on kysellyt mitä saa potilaistan kertoa muille.

Jotenkin ei vaan ymmärretä mitä tarkoittaa valtiolovelvollisuus

Vierailija
18/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siitä jää jälki, jos käy vaikka lukemassa naapurin tietoja? Näkeeköhän mistään jotain listaa, ketkä on lukenut tietojani :D

Vierailija
19/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lääkäreissä, mutta sairaanhoitajissa ja osastonhoitajissa on paljon täysiä lahopäitä. Kertovat salassa pidettäviä asioita surutta kaikille. Lisäksi nuo esimiehet karjuvat, tönivät ja pilkkaavat työntekijöitä elikkä ei ihme, että on työntekijöistä pula.

Osastonhoitaja, joka karjuu, tönii, ja pilkkaa. Onpas sulle hurjia esimiehiä sattunut.

Vierailija
20/35 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo täysi-ikäinen, kun eräs lääkäri kertoi asioitani vanhemmilleni vaikka kuinka paljon. Enkä ollut mitenkään alentuneessa ymmärryksessä tai toimintakyvyssä silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi