Oletko syönyt riistaa viimeisen kuukauden aikana?
Kommentit (29)
Tämä kysely sai kipinänsä seuraavasta artikkelista:
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/df0039b4-b73f-4078-8150-731…
ja seuraavasta lauseesta:
Pohjoismaiden ruokavalio koostuu sivuston mielestä lähinnä vihanneksista, riistasta ja kalasta – josta suuri osa tarjoillaan hapatettuna.
En ole syönyt riistaa kymmeniin vuosiin. Koko elämäni aikana n. 3 kertaa. N57
Yyyyyyhhhh....en pidä riistan mausta.
Olen syönyt sepelkyyhkyä kuun alussa.
Syön muuten vegaanisesti, mutta itse metsästämääni ja kalastamaan saalista hyödynnän ravinnoksi.
En ole, mutta suppilovahverot jo keräsin savuporo-suppilovahvero keittoon.
Mutta kun menin kauppaan oli kasvikset loppu prismassa. Siis sellaiset mitä siihen olisi tarvittu.
Nyt on niitäkin kaapissa, eli voisi vaikkapa tehdä.
Sinccis
Olen syönyt vuosikymmeniä lähes pelkästään riistaa joskus kanaa ja jouluna kinkkua.
Riista on parasta varsinkin jänis.
Olen tainnut saada riistaruokaa tasan kerran elämässäni, vuonna -98 (muistan koska ko. kesäreissu on jäänyt muutenkin mieleen), silloin kyseessä oli hirvenvasa jota oli laitettu makaronilaatikkoon. Ko. ruoan tehnyt kaukainen sukulainen oli jo tuolloin ikämiessarjaa mutta kävi kyllä aktiivisesti metsällä ja aina oli pakastimessa jotain riistaa.
Pari kertaa on ollut täpärällä ruokakaupassa ostaa hirveä tai kaurista mutta kyllä se kilohinta on tähän saakka riittänyt kääntämään ajatukset viime hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut saada riistaruokaa tasan kerran elämässäni, vuonna -98 (muistan koska ko. kesäreissu on jäänyt muutenkin mieleen), silloin kyseessä oli hirvenvasa jota oli laitettu makaronilaatikkoon. Ko. ruoan tehnyt kaukainen sukulainen oli jo tuolloin ikämiessarjaa mutta kävi kyllä aktiivisesti metsällä ja aina oli pakastimessa jotain riistaa.
Pari kertaa on ollut täpärällä ruokakaupassa ostaa hirveä tai kaurista mutta kyllä se kilohinta on tähän saakka riittänyt kääntämään ajatukset viime hetkellä.
On se kilo hinta tietty kova esim. johonkin porsaaseen verrattuna, mutta esim. äyriäisiin nähden halvempaa.
Esim. hirveä saa 20 -25e / kilo.
Vielä joskus 10 vuotta sitten vuonna 2009 maksoi äyriäisetkin alle 20e / kilo. Nykyään kun hinta huitelee 23-30e / kilo näin vuonna 2019 ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Saarioisten juusto-porokeiton tuossa lounaaksi - OMMONMOMMON-MOM!
Poro ei ole riistaa.
Riistaa on metsästetty luonnoneläin. Hirvi nyt lienee yleisin? Jänispaistiakin on tarjottu.
Mutta kysymys: en ole ja en varmaan viiteen vuoteen. Syön kyllä, jos tarjotaan. En oikein pidä mausta. Vähän sellainen vanhan tiskirätin tuntuma.
Pidän tietysti kuten jokainen fiksu ihminen riistaa huomattavasti eettisempänä vaihtoehtona kuin tehotuotettua sikaa, nautaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poro ei ole riistaa.
Riistaa on metsästetty luonnoneläin. Hirvi nyt lienee yleisin? Jänispaistiakin on tarjottu.
Mutta kysymys: en ole ja en varmaan viiteen vuoteen. Syön kyllä, jos tarjotaan. En oikein pidä mausta. Vähän sellainen vanhan tiskirätin tuntuma.
Pidän tietysti kuten jokainen fiksu ihminen riistaa huomattavasti eettisempänä vaihtoehtona kuin tehotuotettua sikaa, nautaa ym.
Ei ole paljon eroa metsäpeuraan maussa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Yyyyyyhhhh....en pidä riistan mausta.
Majava on ihan hyvää au naturel.
Presidentti Trumphan tykkää riistasta.
Sinccis, Ilvestie, Korso
Eipä noita kaupasta juuri saa. Jotain saksanhirveä pakasteena.
Ois pitänyt laittaa tää kysely kehä III sisäpuolisille.
Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Omaa metsää on, mutta luonnoneläimet ovat hienoimmillaan elossa. On mielenkiintoista seurata niiden välisiä suhteita, perheitä ja kehitystä. Ei tulisi mieleen viedä elämää niiltä.
Just mietin, että en ole tainnut edes lounasruokalassa syödä poroa, siellä ajoittain käytetään savupororouhetta erinäisiin ruokiin.
Lasketaanko karaokebaarista metsästämäni vagina mukaan?