Lasten juhlapukeutumisesta
Toisesta ketjusta tuki ajatuksia... Olen pistänyt merkille, kuinka vanhemmat eivät enää välttämättä kunnioita mitään juhlia pukemalla lapsensa siistimmin/juhlavammin kuin arkena esim. synttäreille tai päiväkodin/koulun juhliin. Mielestäni tämä on todella surullista ja huonoa tapakasvatusta. Ei ole edes rahasta kiinni. Ihan pienellä tuunaamisella arkivaatteistakin saa juhlavammat ja juhlavaatteita löytyy kirppariltakin. Kaikkein silmäänpistävintä on kuitenkin varsinkin tyttöjen hiukset, jotka monilla on selvästi kampaamatta, nätisti laittamisesta puhumattakaan. Ihan sama vaikka olisi mikä nykyaika, niin edelleen pukeutumisella osoitetaan kunnioitusta (tai sen puutetta) juhlan järjestäjää kohtaan. Opettakaa lapsillenne tapoja, Se takkutukka likaisessa paidassa ja leggingseissä herättää oikeasti sääliä.
Kommentit (42)
Luin aidosti hämmästyneenä osaa näistä vastauksista. Mulle on ollut lapsesta asti itsestäänselvyys, että juhliin pukeudutaan. Olen syntynyt 1981, äitini 1960, äidinäiti 1930 ja kyllä se tapa on juurrutettu jokaiseen.
Ei tarvitse olla mitään gaalamekkoa syntymäpäivillä tai rippijuhlissa, siistit housut/ hame ja kauluspaita tms. tai mekko ja nätit kengät.
Häihin yms. hieman parempaa. Ei olla rikkaita, omalle pojalleni olen tottakai pukenut vauvasta asti siistit vaatteet juhliin. Kirpputorilta löytyy. Viimeksi hänellä (poikani nyt 9v) oli tätini 60v juhlissa siistit farkut, kauluspaita ja pikkutakki.
Hiukset kammataan, kynsien alla ei ole likaa, vaatteet ovat siistit ja ehjät eikä räkä valu nokasta.
Ei siinä ole mitään prinsessamaista tai kilpavarustelua.
Mun anopin 70v juhlien kutsussa luki lopussa pukukoodi Smart casual. Mitähän mamnat siihen tuumaa? Varmaan tosi snobia ja silleen, ikänsä duunarina työskennelleeltä naiselta.
Mun mielestä hyvä kun kertoi, oli helppo valita vaatteet.
Niin, eli sillä pukeutumisella ei sitten ollutkaan mitään merkitystä lapselle.