Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten juhlapukeutumisesta

Vierailija
28.10.2019 |

Toisesta ketjusta tuki ajatuksia... Olen pistänyt merkille, kuinka vanhemmat eivät enää välttämättä kunnioita mitään juhlia pukemalla lapsensa siistimmin/juhlavammin kuin arkena esim. synttäreille tai päiväkodin/koulun juhliin. Mielestäni tämä on todella surullista ja huonoa tapakasvatusta. Ei ole edes rahasta kiinni. Ihan pienellä tuunaamisella arkivaatteistakin saa juhlavammat ja juhlavaatteita löytyy kirppariltakin. Kaikkein silmäänpistävintä on kuitenkin varsinkin tyttöjen hiukset, jotka monilla on selvästi kampaamatta, nätisti laittamisesta puhumattakaan. Ihan sama vaikka olisi mikä nykyaika, niin edelleen pukeutumisella osoitetaan kunnioitusta (tai sen puutetta) juhlan järjestäjää kohtaan. Opettakaa lapsillenne tapoja, Se takkutukka likaisessa paidassa ja leggingseissä herättää oikeasti sääliä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio opettaa lapsilleni tätä kilpavarustelukulttuuria. Lapseni on rakastamisen arvoinen takkatukkaisena ja likatahra paidassa ei tee hänestä yhtään huononpaa ihmistä. 

Sinulle siistinä ja puhtaana oleminen (arkena tai juhlissa) on kilpavarustelua?

Vierailija
22/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että ap korostaa tyttöjen "huonoa pukeutumista".

Puhuin tyttöjen hiuksesta, jotka ovat usein pitemmät kuin pojilla ja siten takkuisina korostavat sotkuista olemusta. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tyttöjen hiuksesta, jotka ovat usein pitemmät kuin pojilla ja siten takkuisina korostavat sotkuista olemusta. -ap

Yleistät ja pidät yllä harhaista mielikuvaa tytöistä pikku prinsessoina.

Vierailija
24/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuomalaiset yleensäkään ei jaksa "pönöttää". Omasta mielestäni juhlapukeutuminen on ihanaa ja nostaa tunnelmaa. Ei mitään pönötystä.

Vierailija
25/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kohteliaisuuteen riitti kutsun vastaanottamien ja nyt sitä mitataan käytetyllä rahalla.

No kalliksihan se käy, jos tukka pitää kammata, naama pestä ja pusero pyykätä. Ei sovi köyhälle, ei.

Vierailija
26/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin, se kuuluu asiaan ja valmistautuminen on kiva osa juhlaa. Meidän koulun juhlissa on miesopettajat puvuissa ja naisopettajat juhlavissa vaatteissa, minusta se on kivaa ja toimii esimerkkinä lapsille ja erottaa juhlan arjesta.

Vierailija
27/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä se ”pönötys” tarkoittaa?

Vierailija
28/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama trendi on ollut aina eli ylemmissä sosiaaliluokissa juhla on juhla ja arki on arki, alimmissa tuumataan, että mitä sitä kelpaavaa tuunaamaan, mennään juhlaan näissä likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa, niin riittää rahat edes tupakkaan. Samaan aikaan itketään, että eriarvoistuminen lisääntyy. Ei se mystisestit lisäänny, se tehdään itse omilla huonoilla valinnoilla.

Lapseni haki töitä, laittoi puvun päälleen. Samaa työpaikkaa haki muitakin ja ryhmähaastattelussa heillä oli lippalakkia ja collegehousua. Lapseni sai ko. työpaikan, koska oli etukäteen tajunnut urkkia, mikä on pukukoodina ja ymmärsi pukeutua astetta enemmän. Töissä hän sitten saattoikin jättää solmion pois ja vaihtaa pikkutakkiin.

Minäkin olen hakenut töitä ja saanut töitä, ihan ilman kravattia.

Minusta on surullista, että näet ensisijaiseksi syyksi palkata lapsesi hänen vaatteensa, eikä kykynsä ja taitonsa.

Noh, joillekin lapsi on lähinnä asuste.

Esimies ilmoitti työn alkaessa, että heillä on tietty pukukoodi, jota ei virallisesti ole määritelty. On silti mukavaa, että lapseni oli työnhaussa tämän ennakoinut.

Vierailija
29/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mielestäsi kammatut hiukset=pikku prinsessa niin niin kai sitten. -ap

Vierailija
30/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, jonka mukaan lapsi olisi jotenkin vähemmän rakastettu ja osa jotain kilpavarustelua, jos pukee siistit ja puhtaat vaatteet ja kampaa tukan juhliin. Ei tarvitse olla edes mitään erityisen hienoa. Esim. pojalle siistit farkut ja vaikka raidallinen tai yksivärinen trikoopaita. Näin mä puen poikani synttäreille, teatteriin tai vaikka koulun juhliin. Ei tarvitse mitään kummempaa. Mun mielestä siisti pukeutuminen kuuluu käytöstapoihin ja kun sen opettaa lapselle jo pienestä pitäen, sitä ei tarvitse sitten erikseen aikuisena opetella.

Vierailija
31/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin, se kuuluu asiaan ja valmistautuminen on kiva osa juhlaa. Meidän koulun juhlissa on miesopettajat puvuissa ja naisopettajat juhlavissa vaatteissa, minusta se on kivaa ja toimii esimerkkinä lapsille ja erottaa juhlan arjesta.

Minusta juhliin valmistautuminen on rasittavaa ajan haaskausta. Pakkopullaa, väkisin väännettyä. Mitä nopeammin homma on hoidettu, sen parempi. Jos en olisi näin epävarma ja pinnallinen ihminen, en kyllä vaivautuisi edes sen vertaa kuin nykyisin.

Vierailija
32/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama trendi on ollut aina eli ylemmissä sosiaaliluokissa juhla on juhla ja arki on arki, alimmissa tuumataan, että mitä sitä kelpaavaa tuunaamaan, mennään juhlaan näissä likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa, niin riittää rahat edes tupakkaan. Samaan aikaan itketään, että eriarvoistuminen lisääntyy. Ei se mystisestit lisäänny, se tehdään itse omilla huonoilla valinnoilla.

Lapseni haki töitä, laittoi puvun päälleen. Samaa työpaikkaa haki muitakin ja ryhmähaastattelussa heillä oli lippalakkia ja collegehousua. Lapseni sai ko. työpaikan, koska oli etukäteen tajunnut urkkia, mikä on pukukoodina ja ymmärsi pukeutua astetta enemmän. Töissä hän sitten saattoikin jättää solmion pois ja vaihtaa pikkutakkiin.

Minäkin olen hakenut töitä ja saanut töitä, ihan ilman kravattia.

Minusta on surullista, että näet ensisijaiseksi syyksi palkata lapsesi hänen vaatteensa, eikä kykynsä ja taitonsa.

Noh, joillekin lapsi on lähinnä asuste.

Esimies ilmoitti työn alkaessa, että heillä on tietty pukukoodi, jota ei virallisesti ole määritelty. On silti mukavaa, että lapseni oli työnhaussa tämän ennakoinut.

Sinä sanoit lapsesi saaneen työn pukeutumisensa vuoksi. Eli omasta mielestäsikin jotkut niistä paikkaa hakeneista pipopäistä olisivat olleet parempia valintoja, mutta pintatekijä oli tässä tärkeämpää.

Vierailija
33/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mielestäsi kammatut hiukset=pikku prinsessa niin niin kai sitten. -ap

Itsehän korostat sukupuolistereotypioita vaatimalla tytöiltä kammattu pitkää tukkaa ja pojalta peikkomaista pörröpäätä tai millistä siiliä.

Vierailija
34/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne aikuisetkaan nykyään osaa kaikki pukeutua juhlavammin juhliin. Pari vuotta sitten lapsen joulujuhliin puettiin lapselle punainen mekko, jonka alla valkoinen kauluspaita ja valkoiset sukkahousut. Itselläni oli musta mekko punaisella jakulla.

Kyllä tuli ylipukeutunut olo juhlasalissa, kun suurimmalla osalla oli ihan arkiset vaatteet yllään, niin aikuisilla kuin lapsillakin. Minun ja lapseni lisäksi opettajat ja pari muuta perhettä oli pukeutunut juhlallisesti.

Toista se oli vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun olin vielä itse peruskoulussa. Sekä joulu- että kevätjuhliin tultiin juhlavaatteissa, poislukien sellaiset vähän epämääräiset ihmiset, joita aina löytyi yksi perhe joka koulusta.

Vierailija
35/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa ei enää edes järjestetä juhlia. "Juhlat" ovat vanhempia osallistavia ulkona rymyämisiä.

Eli edes varhaiskasvatus ei pidä enää tärkeänä pinnallista vaatteilla koreilua.

No ei täällä ainakaan juhlat ole päiväkodissa tuollaisia, siis ulkona rymyämistä, onneksi!

Vierailija
36/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhaikäiselle pojalleni puin aina tarhan juhliin vähän "paremmat" vaatteet. Etsin jopa valkoisen pienen paidan ja siihen sitten rusetin. Ei kaikki tehneet niin. Osalla lapsista ihan arkiset vaatteet. Olin yksinhuoltaja, ja todella rahat oli tiukassa. Vaatteita ei ollut kovin paljoa muuten, toisin kuin nyt, minullakin ihan liikaa. Nyt on kiva katsella valokuvista söpöä pikkupoikaa päiväkodin esityksissä.

Toimin noin jo kotona (köyhä työläiskoti),  sunnuntaisin pikkusiskolle polvisukat ja tukka nätisti.

Vierailija
37/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koskee enemmänkin aikuisia, mutta mielestäni, jos tulet vaikka hääjuhlaan arkivaatteissa voisit saman tien kirjoittaa onnittelukorttiin näin: "Nämä häät ovat täysin turhat eikä tämä teille muka niin tärkeä päivä ole minun mielestäni mitenkään juhlan arvoinen asia. Mutta paljon onnea vaan."

Vierailija
38/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ne aikuisetkaan nykyään osaa kaikki pukeutua juhlavammin juhliin. Pari vuotta sitten lapsen joulujuhliin puettiin lapselle punainen mekko, jonka alla valkoinen kauluspaita ja valkoiset sukkahousut. Itselläni oli musta mekko punaisella jakulla.

Kyllä tuli ylipukeutunut olo juhlasalissa, kun suurimmalla osalla oli ihan arkiset vaatteet yllään, niin aikuisilla kuin lapsillakin. Minun ja lapseni lisäksi opettajat ja pari muuta perhettä oli pukeutunut juhlallisesti.

Toista se oli vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun olin vielä itse peruskoulussa. Sekä joulu- että kevätjuhliin tultiin juhlavaatteissa, poislukien sellaiset vähän epämääräiset ihmiset, joita aina löytyi yksi perhe joka koulusta.

Varmaan piditte porukalla huolta, että nämä epämääräiset tiesivät epämääräisyytensä ja paikkansa?

Vierailija
39/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa ei enää edes järjestetä juhlia. "Juhlat" ovat vanhempia osallistavia ulkona rymyämisiä.

Eli edes varhaiskasvatus ei pidä enää tärkeänä pinnallista vaatteilla koreilua.

No ei täällä ainakaan juhlat ole päiväkodissa tuollaisia, siis ulkona rymyämistä, onneksi!

Kamalaahan se olisi jos lapset liikkuisivat ulkona, kun voisivat istua sisällä.

Vierailija
40/42 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan piditte porukalla huolta, että nämä epämääräiset tiesivät epämääräisyytensä ja paikkansa?

En minä sitä asiaa ajatellut ollenkaan lapsena, mutta nyt aikuisena tajunnut jutun jujun.

Eli ei, en tehnyt asiaa näille ihmisille selväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan