6 vuotias ilman kavereita
Kuinka paljon teidän 6-7 vuotiaat viettävät aikaa eskarin/koulun jälkeen tai viikonloppuisin kavereiden kanssa? Niin että ei ole vanhempia mukana. Meillä tammikuussa 7v.täyttävä eskarilainen ei koskaan. Meidän alueella olen huomannut että tämän ikäiset ovat jo pidempään yökyläilleet toistensa luona ja myöskin jatkuvasti näkevät ulkona tai toistensa luona. Olen ajatellut että ei tällaisilla asioilla ole vielä kiire mutta nyt huomaan että lapsi kaipaisi oman ikäistä seuraa niin että saisi olla ihan rauhassa, ilman vanhempia ja pikkuveljeä.
Lapsella ei ole vielä kännykkää (monilla kuulemma jo on) ja mietin että pitääkö se jo hankkia jotta lapsi voisi myös itse pitää yhteyttä kavereihinsa ja kysellä jos joku tulisi leikkimään?
Kommentit (22)
Meillä kouluikäinen lapsi leikkii usein yhden lähellä asuvan lapsen kanssa, muiden kavereiden kanssa harvakseltaan. Kauempaa asuvien kanssa sovitaan leikit vanhempien kesken. Muutaman kerran viikossa on harrastuksia, niin ei arkena juurikaan jaksa muuta. Koulussa ja ip-kerhossa näkee kuitenkin kavereita. Olen välillä vähän hämmästellyt, miten jotkut näyttävät liikkuvan hyvinkin vapaasti iltaisin, meillä ei vielä muuta kuin ihan lähiympäristössä. Kännykkä on, mutta sitä ei vielä käytetä yhteydenpitoon kavereiden kanssa.
Okei , minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
En mä tiedä mun 10- 14 -vuotiasta lapsista ainakaan noin tarkkaan, että juuri 20 minuuttia. Ja miten se lasketaan? Vastaa johonkin viestiin?
Se on nyt näin, että ovikelloon ja lankapuhelimeen soittelu on korvattu kätevämmällä viestintämuodolla. Kyllähän sitä kirjoitettiin aikoinaan sulkakynälläkin ja odotettiin kuukausi, että kirje tuli perille.
Aina on pärjätty tavalla tai toisella. Ehkä muutman vuosikymmenen päästä voi olla jokin hammassiru, jolla viestit ajatuksesikin toiselle on line.