Oletko kokenut työsyrjintää? Millaista?
Tai itse syrjinyt? Miksi?
Ylen artikkeli Jos työelämän syrjintä on laitonta, miksi se on Suomessa niin yleistä? Tässä 5 syytä
https://yle.fi/uutiset/3-11032186
"Syrjitty ei kerro kohtelustaan, koska pelkää seurauksia
Kuten kaikki laiton toiminta, myös työelämässä tapahtuva syrjintä jää suurilta osin pimentoon.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton kyselyyn vastanneista ikäsyrjintää kohdanneista suomalaisista vain kymmenesosa oli ilmoittanut asiasta eteenpäin(siirryt toiseen palveluun).
Osasyy tähän on tietämättömyys. 2015 eurobarometrin mukaan viidesosa suomalaisista ei tiedä kenelle syrjinnästä tulisi ilmoittaa"
"18 prosenttia suomalaisista kertoo tulleensa töitä hakiessaan syrjityksi ikänsä vuoksi(siirryt toiseen palveluun). Pelkästään Palvelualojen ammattiliitto PAM saa vuosittain tuhat yhteydenottoa(siirryt toiseen palveluun) raskaus- tai perhevapaasyrjinnän vuoksi. Lähes puolet vammaisista ihmisistä kertoo(siirryt toiseen palveluun) kokeneensa syrjintää työpaikalla kyselyä edeltäneen 12 kuukauden aikana.
Tällaisen syrjinnän takana on ihmisryhmään kohdistuvan vihamielisyyden sijaan tavallisesti taloudellisia syitä.
Tyypillinen esimerkki on työnantaja, joka palkkaa nuoren naisen sijaan miehen, koska pelkää naisen tulevan raskaaksi ja jäävän pois töistä. Työnantaja perustelee toimintaansa taloudellisella riskillä, koska työnantaja maksaa osan vanhempainvapaiden kustannuksista."
Kommentit (33)
Olen ja varsinkin naisten kanssa sitä työsyrjintää aina ja iankaikkisesti amen. Jo pelkkä naisen ilkeä katse kertoo - ethän vaan yritä olla kauniimpi kuin minä - ja auta armias jos olet vielä hoikempi, ei sitä ei kertakaikkiaan anneta anteeksi. Naiset eivät osaa tai edes yritä haluta salta "mikroilmeitään", suun muikistelua ja silmien mulkoilua. Itse ollut FBA:n ja CIA: palveluksessa. Ensimmäinen asia joka opetetaan on tunnistaa kyseiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin. Olin määräaikaisessa työsuhteessa (pitkä vuoden sijaisuus) ja kun olin raskaana, kuulin huhuja että tiimiin tulee vakituinen toimi. Pomo sanoi että ei pidä paikkaansa. Äitiyslomasijaiseni sai toimen oltuaan pari viikkoa työssä. Olin ihan raivona, koska hänellä ei ollut minua enempää kokemusta edes.
Toisessa työssä pikkupomo teki minulle aina sellaiset työvuorot joita en ollit toivonut. Lasteni takia toivoin useimmiten aamuja, Toiveita ei kuitenkaan koskaan ollut monia kuuden viikon listalle. No, aina kun toivoin aamua tai vapaapäivää (puolison yövuorojen takia) niin sain iltavuoron. Tämä työvuorojen tekijä siis tiesi että minulla ei ollut lapsenvahtia ja ihan ilkeyttään toimi näin. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa.
Nykyisessä työssä minulle laitetaan paljon enemmän hommia kuin muille. Pakenin tätä alkamalla tekemään lyhennettyä työaikaa, mutta nyt sitten teen vaan samat hommat mutta nopeammin.
Nykyisessä työssä vakitoimen sai eräs lähes vastavalmistunut henkilö ja samaa toimea hakenut, vuosia talossa ollut ja kyseisessä yksikössä työssä parasta aikaa oleva henkilö ei päässyt edes haastatteluun. Pomo valitsi tämän uuden työntekijän kutsumalla haastatteluun ne, joita hänen eräs suosikkityöntekijänsä toivoi. Ja sama työntekijä oli mukana haastattelemassa eli valitsi uuden työntekijän.
Olen siis sh.
Voi miten tutulta kuulostaa! Hoitoalalla on niin paljon mätää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ja varsinkin naisten kanssa sitä työsyrjintää aina ja iankaikkisesti amen. Jo pelkkä naisen ilkeä katse kertoo - ethän vaan yritä olla kauniimpi kuin minä - ja auta armias jos olet vielä hoikempi, ei sitä ei kertakaikkiaan anneta anteeksi. Naiset eivät osaa tai edes yritä haluta salta "mikroilmeitään", suun muikistelua ja silmien mulkoilua. Itse ollut FBA:n ja CIA: palveluksessa. Ensimmäinen asia joka opetetaan on tunnistaa kyseiset asiat.
Tässä syy miksi kouluttauduin mies valtaiselle alalle. Vaikka täältäkin huonoja puolia löytyy, niin jää suurimmaksi osaksi tuo ärsyttävä mulkoilu pois. Naiset kiusaakin enemmän sillä, että jätetään joku ulkopuolelle vaikka meidän pitäisi pitää yhtä, jotta ei jäädä hyvä veli verkkojen jalkoihin
Oh boy, oh boy, opinnoista työelämään siirtymistä odotellessa... 😬
En jaksaisi mitään tällaista ripulia, mitä moni on kokenut. Ihan peestä tuollainen touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä syy miksi kouluttauduin mies valtaiselle alalle. Vaikka täältäkin huonoja puolia löytyy, niin jää suurimmaksi osaksi tuo ärsyttävä mulkoilu pois. Naiset kiusaakin enemmän sillä, että jätetään joku ulkopuolelle vaikka meidän pitäisi pitää yhtä, jotta ei jäädä hyvä veli verkkojen jalkoihin
Mikä om hyvä veli verkko?
Vierailija kirjoitti:
Oh boy, oh boy, opinnoista työelämään siirtymistä odotellessa... 😬
En jaksaisi mitään tällaista ripulia, mitä moni on kokenut. Ihan peestä tuollainen touhu.
Peestähän se onkin. Silti aina löytyy puollustelijoita esimerkiksi raskaussyrjintätapauksissa.
Olen kokenut syrjintää työhön hakiessa ja töissä ollessa olen nyt kohta 65 vuotta. Kokenut monessa liemessä kouliintunut. Viimeisessä työpaikassa tuli tietooni että samasta työstä mitä olen vuosia tehnyt maksettiin toiselle 8 euroa parempaa palkkaa kuin minulle tehtävät ovat aivan samat. Itse olen ahkera ja tunnollinen tekijä ja josta on myös näyttöä.mutta kun on pomon suosiossa niin sitä on. Kysymys on myyntityöstä.
Ainakin työpaikkakiusaamista esiintyy paljon. Vaikka tekisit omat työt ja vielä korjaisit toisenkin tekemättömät työt, niin silti aina jollakin valittamista. Työelämässä pärjää parhaiten kun ei edes kunnolla yritä!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin työpaikkakiusaamista esiintyy paljon. Vaikka tekisit omat työt ja vielä korjaisit toisenkin tekemättömät työt, niin silti aina jollakin valittamista. Työelämässä pärjää parhaiten kun ei edes kunnolla yritä!
Yleensä sen niskaan kaadetaan kaikki pska joka yrittää olla tunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sen niskaan kaadetaan kaikki pska joka yrittää olla tunnollinen.
Silloin kannattaa laittaa kaikki epäkohdat paperille ja toimittaa se jossain vaiheessa eteenpäin. Tuollainen toiminta ei ole sallittavaa että saa syyt sellaisesta niskoilleen mitä ei ole tehnyt.
Kerran hain määräaikaista sairaanhoitajan sijaisuutta, ja minulla oli just sopivaa työkokemusta, minkä työnantaja itse sanoikin. Silti siihen työhön valittiin vastavalmistunut nuori nainen. Ja minulle vielä kehdattiin väittää, että työkokemukseni ei ole riittävää, eli työnantajan mieli muuttui. Miten muka vastavalmistuneella voi olla minua enemmän työkokemusta?
Rakennustyömaalla aliurakoitsijat yrittivät pompotella. Aina kun jotain olisi pitänyt tehdä niin oli niin kiire muualla, ettei ainakaan kahteen viikkoon pystynyt tulemaan hoitamaan hommiaan, mikä olisi taas odotuttanut aika monta muutakin vaihetta ennen kun niitä olisi pystynyt jatkamaan. Totesin itsekseni että jos aletaan tällaista leikkiä, niin leikin mukana. Soitin omalle urakoitsijalleni (joka oli alemman palkannut) ja niin tarvittavat hommat olivat hoidettu jo samana päivänä. Kummasti jomma rullasi kun en antanut pompotella tällaista "likkaa".