Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni mummon haudalla ei koskaan yhtään kukkaa tai kanervaa.

Vierailija
26.10.2019 |

Olin aika järkyttynyt kun kukattoman haudan kesällä näin. Mieheni äiti eli mummon tytär asuu melko lähellä, hän on terve eläkeläinen jolla paljon harrastuksia ja nätti kauniisti sisustettu koti. Muut mummon tyttäret asuu kaukana joten heidän ei oletakaan viikottain eikä ehkä kuukausittainkaan tulevan hautaa hoitamaan. Minä sitten ehdotin että haudalle täytyy kanervat laittaa. Mistä se johtuu että rakkaan jo poisnukkuneen lähiomaisen hautaa ei haluta hoitaa?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajat eivät piittaa kukista. 

Vein kukkia eläville omaisilleni. 

Vierailija
2/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan polttohautauksen ja tuhkat saa vaikka tunkea vessapöntöstä alas, jos muuta ei keksi. En ole oikeastaamn ikinä ymmärtänyt, miksi pitäisi hautoja hoitaa ja niillä käydä muistelemassa. Kuollut on kuollut, ei se siellä haudassa ole eikä kukkia kaipaa. Kuollutta voi muistaa niin monella muullakin tavalla.

Vierailija
4/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haudassa ei olekaan rakas lähiomainen vaan lastaan kiusannut hirviöäiti. Mistä sinä tiedät millainen äiti-tytär suhde miehesi äidillä on ollut äitiinsä? Jospa äiti on kohdellut tytärtään huonosti esim. pahoinpidellyt tai muuten laiminlyönyt. Pitäisikö tyttären hoitaa hautaa muiden ihmisten vaatimuksesta?

Vierailija
5/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en voi ymmärtää, että vaimo siskojensa kanssa, joka kevät ja syksy, roudaavat eräälle itä-suomalaiselle hautausmaalle kukkia ja kynttilöitä. Sieltä löytyy 16 hautaa, joista vanhimman haudan 'asukkaat' ovat kuolleet jo 70 vuotta sitten. Ei käytännössä ihan tuntemattomia.

Vierailija
6/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie haudalle joku kaunis b-julkkis, niin vuoren varmasti kohta ilmestyy kanervakin.

Vierailija
7/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiölle voi olla luonnollinen selitys. Haastattelepa läheisiä, voit vielä järkyttyä

Vierailija
8/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas poisnukkunut on mielessäni joka päivä. Ei tuo häntä takaisin, vaikka muiden ihmisten silmää mielyttääkseni täyttäisin kiven edustan kukkamereen.

Vierailija
9/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suhtautuvat tosi eri tavoin hautoihin. Jotkut istuttavat monenlaista kukkaa haudalle, vievät jopa leikkokukkia vainajan merkkipäivinä, yleisinä juhlapyhinä jne. Joskus se saattaa olla vähän muille näyttämistäkin. Jotkut kantavat muistoja sydämessään, jotkut ovat ottaneet vainajalta muistoja kotiinsa, vaikka jonkun huonekalun tai kattilan tai kauhan ja vainaja muistuu mieleen silloin ja sydän täyttyy lämpimistä muistoista.

Vierailija
10/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua muuten jo lapsena ärsytti käydä haudoilla jouluna ja pyhäinpäivinä. Muut vouhkasi, miten on niin kaunista, mä näin jo siinä vaiheessa vaan kauhean vuoren jätettä. Tämä siiss 80-90 -lukujen vaihteessa, enne mitään ilmastovouhotuksia... Juu, minutkin saa tuhkata ja tuhkat tuuleen vaan.

Vierailija
11/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten asiako on hoitaa ja kukittaa hautaa? Puhut aloitusviestissäsi vain naisista. Aaargh!! Mua ärsyttää suunnattomasti naisiin kohdistuvat odotukset aina kaikessa tällaisessa.

Vierailija
12/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toiset sisarukset eivät osallistu haudan hoitokuluihin.

Vierailija
13/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille se hauta vaan ei merkitse paljoakaan. Ei se tarkoita etteikö vainaja olisi ollut rakas ja etteikö häntä muistelisi.

Itse en hautaa edes halua. Tai no, onhan se järvikin, johon tuhkani upotetaan, tavallaan hauta, mutta sen hyvä puoli on juuri se ettei sen hoitaminen tule rasittamaan jälkeläisiäni.

Vierailija
14/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Vierailija
15/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten asiako on hoitaa ja kukittaa hautaa? Puhut aloitusviestissäsi vain naisista. Aaargh!! Mua ärsyttää suunnattomasti naisiin kohdistuvat odotukset aina kaikessa tällaisessa.

Miestenkö niitä pitäis hoitaa? Kasva aikuiseksi!

Vierailija
16/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palvo luita. Isäni on tuhkattu, äitini elää mutta haluaa aikanaan tuhkauksen. Miehen vanhemmat elävät, mutta jos saavat arkkuhautauksen, mies saa hoitaa kukat. Minä en osallistu.

Vierailija
17/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos käydessä haudalla toisit itse niitä kukkia tai kynttilöitä ap? Niin minäkin teen joka kerta kun käyn isäni haudalla. Ja jos omien kukkien tuominen ja istutus ei nappaa niin sopikaa hautausmaan kanssa että huolehtivat kukat puolesta pientä lisämaksua vastaan

Vierailija
18/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miestenkö niitä pitäis hoitaa? Kasva aikuiseksi!

Olen aikuinen, yli 40-vuotias, enkä ole päästänyt miestäni ja veljiäni hoitovastuusta haudoilla. Johan nyt jotakin, että minun naisena pitäisi olla joku kukitusvastaava.

Vierailija
19/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Vai että oikein ”neuvotellut”, saat näkemään punaista!

Kyllä olet tympeä jääräpää sinäkin. Jos siskosi haluaa viedä kukat yhteisen äitinne haudalle ja pyytää siihen osallistumaan niin onko se nyt niin vaikeata. Vai oletko rutiköyhä kitupiikki ilkeytesi lisäksi. Nää nyt on vaan asioita, joista ei yleensä kieltäydytä.terveisin Sisko

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Vierailija
20/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla rahasta pula vai oletko vain saita? Sinuna tarjoaisin siskolle jonkun summan osuutenani omien vanhempieni haudan hoitoon.

Jos hautaa ei kukaan hoida, seurakunta ottaa sen haltuunsa ja hoidosta tulee lasku, ja sittenpä maksat osuutesi kalliimman mukaan. Sikäli saisit olla siskollesi kiitollinen ja maksaa kiltisti.