Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
61/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa auttamisen halun puutetta yritetään yllä nyt tässä ketjussa puolustella aika säälittävillä argumenteilla. Minkä lapsi sille voi että on liian monta sisarusta tai juoppo isä? Vaikka ei vanhempien valintoja hyväksykään, niin kai jotakuta lasta voi sentään ilahduttaa jos on vähänkään siihen varaa. Itse uskon siihen, että ihan kaikki hyvä minkä tekee vilpittömästi muiden hyväjsu, tulee itselleenkin kyllä vastaan. Moni hyväosaisista ei osaa edes arvostaa kaikkea sitä hyvää minkä on saanut osakseen ihan automaattisesti.

Vierailija
62/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta, rahaa tarvitsen itsekin. Vaikka olisikin enemmän rahaa, en silti auttaisi. Aina samat tarinat. Ja mitä helvettiä, aikuisille pitäisi ostaa lahjoja?

Sellaista perhettä voisin anonyyminä auttaa kenet tietäisin tai olisi joku tutun tuttu tms. Että tietäisi että ovat oikeasti avun tarpeessa, eikä näitä jotka eivät viitsi itse ostaa tai kaikki raha menee päihteisiin. Enkä todellakaan silloinkaan ostelisi mitään pleikkareita? Voisin isoon pakettiin laittaa käyttötavaraa kaikille (hammasharjat, hammastahnat, saippuaa), pari suklaarasiaa, villasukat koko perheelle, lapsille jotain pieniä juttuja (pikkuautoja, karkkipusseja, hiusjuttuja, vihkoja, kyniä, pieniä leluja yms), sekä lahjakortti kauppaan (20-50e), jolla aikuiset sitten voivat ostaa mitä tarvitsevat tai lapsille jotakin, tai käyttää ihan ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta enää. Aikani autoin esim. lähipiiriin kuuluvaa, mutta huomasin, että tästä tuli automaatio. Esim. juhliin pyydettiin vain lahjan toivossa ja meidän juhliin ei osallistuttu, vaikka erikseen painotettiin, että mitään ei tarvitse tuoda.

Fb:n ja instan mukaan kaikkea on ja tänä vuonna koko perhe on esim. käynyt ulkomaan matkalla, miehen perhettä tapaamassa Turkissa. Tuo matka oikeastaan sai mun silmäni aukeamaan. Että tosiaan, järjen köyhyyttä jos ei varat riitä normaaliin elämään, mutta sitten lähdetään ulkomaille lomalle.

Me ei tänä vuonna voitu pitää ollenkaan yhteistä lomaa, vaikka ollaan molemmat töissä. On ollut muita isoja (pakollisia) menoja, niin luonnollisesti näistä ei-pakollisista sitten karsitaan.

Muutenkin ajatusmaailma on kääntynyt aika vahvasti kaikenlaista ylimääräistä kuluttamista vastaan. Onneksi lapsillakin. 

Vierailija
64/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sieltä löytyy esimerkiksi _opiskeleva_ max kahden lapsen vanhempi, joiden toiveet ei ole mahdottomia, tai lähinnä aikuiselle itselleen, niin kyllä.

Vierailija
65/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta, niin tiukkaa on itselläkin. Omille lapsille ostan toiveen mukaiset lahjat ja katson että joulun ruokana on jokaiselle jotain omaa lempparia.

Kerran olen itse pyytänyt apua seurakunnasta kun oli rahat tiukalla, kyllä oli kiven takana että sain 60 e ostolapun ruokakauppaan vaikka olin kolmen lapsen pienipalkkainen yh. Nyt onneksi kaksi vanhinta lasta jo omillaan mutta silloin päätin etten diakonia enää vaivaa pyynnöilläni, ennemmin venytän penniä entisestään.

Vierailija
66/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on hyvä oppia, etteivät lahjat tipu puusta. Eli siis, jos on köyhyyttä ja iso perhe, niin on kohtuutonta pyytää 3-5 eri PS4-peliä ja kalliita merkkihuppareita vierailta ihmisiltä yhdelle lapselle, eli siis yhteensä vaikkapa 20 peliä. Edes työssäkäyvien lapset eivät niitä saa. Tämä pitäisi huomioida.

Olen itse alkoholistivanhempien lapsi, isä oli vankilassa lapsuuteni ajan. Saimme sen verran kaikkea, että pärjäsimme. En saanut hienoja lahjoja, joten minulle oli alusta asti selvää, että opiskelen ja hankin hyvän ammatin. Taas serkkuni perhe kerjäsi jo silloin kaiken, joten serkkuni oppi, että hänelle kuuluu paremmat tai ainakin samat asiat kuin työssäkäyvien lapsille.

Minä olen nykyään yliopistossa opettajana, serkkuni elää tuilla. Serkku kerjäilee noissa ja myy sitten "turhat" pois ja valittaa, jos viisi lastaan saavat liian halpoja tai tylsiä pelejä tai vaatteita. Hän suuttui, kun sai itse Diorin hajuveden kevään mallistosta, vaikka olisi halunnut syksyn uutuuden. Hänellä on ihan hämärtynyt käsitys siitä, millaista on tavallisten työssäkäyvien elämä. Hän itse matkustaa joka vuosi kerran tai kaksi ulkomaille, eikä hän ymmärrä, etteivät työssäkäyvät ainakaan enempää matkusta, vaan valittaa tästäkin.

En ollut lahjakas tai viisas, enkä ole edelleenkään. Silti kovalla työnteolla kirjoitin hyvät paperit lukiosta ja pääsin yliopistoon. Ei vastuuta voi aina sysätä muille omista toimista.

N31

Vierailija
67/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtään vanhusta pyytäjien joukossa?

Vierailija
68/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että taas on tullut tälläinen Jouluavun hakijoiden haukkumaketju. Vaikea ymmärtää, että joku kadehtii jos yh-äiti saattaa saada villasukat ja lapset pari pakettia jouluksi.

Kyllä kaikkea saa kritisoida. Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että jos rahaa on vähän tulisi sekin vähä osata käyttää tehokkaasti ja toivoa oikeasti tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Moni toivoja ei kuitenkaan näin tee. 

Periaatteessa joo, mutta ymmärrän kyllä, että vähävaraisten perheiden lapset ja teinit toivovat hienoja lahjoja, vaikka nyt niitä pleikkariohjaimia, kuulokkeita tai Adidaksen huppareita. Samaa tavaraahan he tietysti haluavat kuin muutkin ikäisensä. Ja kun kerran saa toivoa, toivotaan jotain mitä oikeasti halutaan ja mihin ei ole normaalisti mahdollisuuksia.

Varmasti kaikissa sosiaaliluokissa on vähemmistössä ne lapset, jotka toivovat lahjaksi villasukkia, alushousuja ja hammastahnaa...

Vierailija
69/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin löytää kanavan, jota kautta auttaa esim. lapsettomia nuoria aikuisia tai työttömiä, joilla on raha tiukilla. Lapsiperheillä ja yksinhuoltajilla on jo sen verran hyvät etuudet, etteivät joudu näkemään nälkää jouluna. Mielelläni lahjoittaisin jonkinlaisen joulukorin vaikka yksinäiselle vanhukselle, opiskelijalle tai vaikka pariskunnalle, jolla olisi rahahuolia työttömyyden tai sairauksien vuoksi.

Yksinhuoltajan etuus on noin viidenkympin korotus lapsilisään. Muuten toki samaa mieltä kanssasi, hyvä idea ilahduttaa lapsettomia ihmisiä. Tympii vaan aina kuunnella näitä että yksinhuoltajat saa sitä ja tätä. Itse olen työssäkäyvä mutta pienipalkkainen yh ja saan tasan tuon lapsilisän korotuksen.

Vierailija
70/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä auttaa, lähinnä siis lapselle ostaa lahjan, jota kovasti toivoo. Lapsen vikahan se ei tosiaan ole jos vanhempien elämänhallinta on huono. Ja varmasti tuolla joukossa on myös perheitä ja toiveita, jotka oikeasti myös ansaitsevat apua.

Meillä on itsellä inhottava tilanne, olen parhaillaan työkyvytön, ja saan nettona noin 600€/kk enkä mitään muuta. Eletään pääasiassa miehen palkalla, joka on nettona noin 1500€/kk. Meillä on oma omakotitalo, paljon lainaa jäljellä, ei saada toimeentulotukea. Haluaisin todella kovasti toisen lapsen mutta se ei vaan ole mahdollista näillä tuloilla ja tämän hetkisellä elämäntilanteella. Joten ihmetyttää ne ratkaisut, kun tälläisessä tilanteessa väännetään lisää lapsia ja sitten kerjätään niille vaatteetkin kun ei mukamas ole varaa ostaa (pienten lasten vaatteet ovat kirppiksellä lähes ilmaisia). Sille ei tietenkään voi mitään jos tilanne romahtaa siinä vaiheessa kun lapsia on jo monta.

Vierailija
71/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse köyhä. Autoin nyt Syyrian lapsia.

Vierailija
72/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähiseudulla perhe, jolla ei ole rahaa edes ruokaan. Teinit toivovat PELIKUULOKKEET, PLEIKKAOHJAIMEN ja PLASMAPALLON.

Mitä niiden sitten pitäisi toivoa sun mielestä? Käpylehmiä ja puukynät vai?

Vierailija
73/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton köyhä, sairastuin vakavasti fyysisesti j sen myötä henkisesti. Autan antamalla aikaani, silloin kun terveys sallii. Oma talous on niin tiukalla, että hyvä kun elää. Mutta onneksi muutenkin kuin rahalla voi auttaa.

Vierailija
74/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähiseudulla perhe, jolla ei ole rahaa edes ruokaan. Teinit toivovat PELIKUULOKKEET, PLEIKKAOHJAIMEN ja PLASMAPALLON.

Mitä niiden sitten pitäisi toivoa sun mielestä? Käpylehmiä ja puukynät vai?

18v nuori oli tuo plasmapallon toivoja. Toivoisi vaikka bussilipun opiskeluihin tai vaatteita eli jotain järkevää.

Onneksi omat lapset ovat tottuneet järkeviin lahjoihin ja jopa villasukat kelpaa.

Vierailija
75/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin antaa itseni joululahjaksi yhden tai kahden päivän ajaksi että vanhemmat saa ryypätä ja lapset leikkiä.

Vierailija
76/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimii? Joudunko antamaan omat tietoni? Olen opettaja ja entä jos autettavassa perheessä oppilaitani? Noloa.

Vierailija
77/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesyllä on miljoonaomaisuus ja Pelastusarmeija on lgbt-syrjivä.

Hesyllä ei ole miljoonaomaisuutta. Tilintarkastus 2017: Alijäämä n. 57 000e. Löytyy helposti googlettamalla. 

Vierailija
78/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

En.

Vierailija
79/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimii? Joudunko antamaan omat tietoni? Olen opettaja ja entä jos autettavassa perheessä oppilaitani? Noloa.

"Jouluapua toimii linkkinä avunantajan ja avunsaajan välillä. Emme vastaanota lahjoituksia vaan tarkoituksena on, että avunantaja toimittaa lahjoituksen suoraan avun pyytäjälle."

Kai sä tiedät ketkä sun oppilaita on?

Vierailija
80/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän paha mieli tulee kun kävin lukemassa noita, erityisesti lasten puolesta. Kuvottavaa, että täällä parempiosaiset ilkkuvat häijysti näitä avunpyytäjiä. Ei ole pakko auttaa, ei ole pakko myöskään tänne oksentaa omaa ilkeyttään.