Miksi jotkut ei pese käsiään vessakäynnin jälkeen?
Kommentit (176)
Pahin ongelma ei ole käsille pissiminen vaan esim. Noron levittäminen. Se menee näin:
- noroviruslainen ripuloi/oksentaa vessassa
- vetää vessan ja kädet levittävät virusta
- sinä menet vessaan
- vedät vessan ja saat tartunnan käsiisi -> levität pitkin kyliä, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
kusen ehkä 10 x päivässä ja paskon 3-6 x. tajuatko millaiset korput käteni olisivat jos pesisin ne jokaikinen kerta kun käyn vessassa? pesen jos jää kusta/pskaa käteenm en muuten
Sairauksien vuoksi joudun pahimmillaan käymään 30-40 kertaa päivässä vessassa. Kädet pysyvät oikein hyvässä kunnossa, kun voitelet ne kosteusvoiteella pesun jälkeen. Yksinkertaista.
Kiitos lääkärille kommentista. Hygienia todellakin tuntuu olevan suomessa joku uusi juttu. Myöskään rokotteet eivät selvästikään ole tarpeeksi vanha juttu, kun moni on jo ehtinyt unohtaa miten hirveitä tauteja joku polio ja tuhkarokko on. Meillä muuten oli naapurissa nainen joka oli halvaantunut lapsena poliosta. Ei käynyt mielessäkään etteikö itse olisi kaikkia rokotusohjelman rokotteita ottanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en atooppisia käsiäni joka käynnin jälkeen liottele...!!!
Etkö tiedä että vesi on atoopikin ystävä?
Se saippua syö rasvan, ja sen tilalla voi käyttää rasvaa.Onko? Sormien välistä kun valuu kudosnestettä ja on haavoilla? Kirvelee kaikki, myös vesi. En harrasta masokismia.
Kuinka typerä voi aikuinen ihminen olla?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä löytyy kyllä luonnostaan kyky puhdistaa mikrobit kehostaan. Paitsi ehkä nykyään kuin monen puolustuskyky on vaurioitunut liiasta aseptiikasta.
Lähinnä se elimistön puolustus häiriintyy ja virittyy väärin liiasta hygieniasta, ei se siitä mihinkään heikkene varsinaisesti, mutta kehittyy allergiaa, astmaa, atopiaa, autoimmuunitauteja, reumaa, psoriasista, ihottumia, iriittejä, kilpirauhasen autoimmuunitulehduksia ja sen aiheuttamana siten kilpirauhasen vajaatoimintaa jne.
Toki jos ei ole aiemmin useille ei viruksille ja bakteereille altistunut niin vanhastaan ei vasta-aineita ole ja esim. lapset jotka eivät ole päiväkodissa ollenkana olleet sairastelevat sitten koulussa alkuun enemmän ja myöhemmin päiväkotiin menevät alkavat sairastella tiuhaan mennessään sinne kun ne jotka ovat siellä jo pidempään olleet eivät sairastele vaan ovat ne samat virustaudit sairastaneet jo esim. 1-2v. aiemmin jne. Eli jossain kohden se nuhaflunssa yleensä pitää sairastaa jos sama virus on uudelleen yritämässä myöhemmin niin sitä kohtaan löytyykin vasta-aine nopeasti sitten.
Mutta ylipäätään elimistöllä on varsin tehokkaat puolustusmekanismit, esim. vakaviakin tauteja vastaan siten ettei ennen vanhaankaan aikana ennen antibiootteja bakteeritauditkaan kestäneet lopun ikää, joku selvisi saamatta tubia vaikka olisi elänyt tubipotilaiden keskellä, joku selvisi keuhkokuumeesta, borrelioosia löytyy paljon vanhemmilta ihmisiltä siten ettei tauti ole koskaan puhjennut, märkäiset paiseet puhkeaivat ja paranivat jne.
Ihmisessä on melko vähän loppujen lopuksi valkosoluja koko ruumiinpainosta mutta niiden puolustuskeinot vasta-aineineen, happiradikaaleineen, syöjäsoluineen yms. mutta ne estävät sienen ja bakteerien invaasion niin tehokkaasti että ero on melkoinen kun puolustus lakkaa, ihmisen kuollessa kun immuunijärjestelmä lakkaa toimimasta niin ihminen alkaa maatua hyvin nopeasti bakteerien, homeiden ja sienten vaikutuksesta, metsään kuollut ihminen maatuu ja hajoaa viikoissa, jopa päivissä, metsän homesienet alkavat lahottaa ihmistä nopeasti kylmässäkin ja mätäneminen alkaa bakteereiden toimesta lämpimämmässä nopeasti. Erona elossa metsässä telttailemassa olevaan ihmiseen on se että elossa olevalla immuunijärjestelmä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua nämä sottapytyt ahdistavat niin paljon, etten enää halua kutsua kylään 30 vuotta tuntemaani ystävää joka ei pese käsiä vessakäynnin jälkeen. Enkä halua mennä hänen kotiinsa. Julkisella paikalla voidaan nähdä, mutta vältän koskemasta mihinkään mihin hän on koskenut enkä halua halata. Useimmiten ollaan netin välityksellä tekemisissä.
Olen hänelle sanonut, että minua inhottaa kun ei pese käsiä, sen verran hyviä ystäviä ollaan oltu että olen pystynyt sanomaan. Vuosia pyysin pesemään kädet kun alettiin laittamaan yhdessä ruokaa. Virutti noin 3 sekuntia hanan alla eikä edes kuivannut mitenkään. Hän on vieläpä ammatiltaan kokki. Usein saan häneltä merkkipäivinä omatekoisia säilykkeitä, kuivakakkuja ja muuta syötävää. Vuosia ovat jo menneet suoraan roskiin, en vaan pysty syömään. Myöskään hänen työpaikallaan en ole käynyt syömässä enää vuosikausiin.
Eikö tällaisesta pitäisi jo ilmoittaa sinne työpaikalle? Toki on ystävä kuitenkin, mutta toisaalta kun miettii kuinka monet ihmiset päivittäin syövät pahaa-aavistamatta hänen laittamaansa ruokaa. Yök.
Minulla on myös ystäviä, jotka eivät pese koskaan käsiä wc-käynnin jälkeen. Olen tuntenut heidät jo 20 vuotta mutta en uskalla sanoa asiasta. Heidän kotonaankin on sen verran likaista kun eivät siivoa, että käsiä heillä käydessäni pestessä niistä tulee musta vesi koska kaikki pinnat ovat niin likaisia ja näin ei muuten tapahdu koskaan, käteni ovat aina muuten puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Pahin ongelma ei ole käsille pissiminen vaan esim. Noron levittäminen. Se menee näin:
- sinä menet vessaan
- vedät vessan ja saat tartunnan käsiisi -> levität pitkin kyliä, kiitos vaan.
Harvemmin ne noroa sairastavat potilaat ripuloivat ja oksentavat jossain kauppojen tai työpaikkojen vessoissa vaan kotona tai jossain vuodeosastolla, jos kotona sairastavat niin se on ihan sama peseekö käsiään ne perheenjäsenet se on niin tarttuva tauti että tarttuu perheessä toisiin aivan varmasti eikä se esty sillä että perheenjäsen pesee kätensä vessassa käymisen jälkeen ja Prisman tai työpaikan vessasta sitä ei saa, jostain terveyskeskuksen vuodeosastolta kyllä jos siellä on käymässä jotain sukulaistaan katsomassa. Jopa vaikka ei kävisi koko vessassa siellä vuodeosastolla käydessään ja vaikka käyttäisi käsidesiäkin, siihen noroon ei tehoa edes käsidesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sinä menet vessaan
- vedät vessan ja saat tartunnan käsiisi -> levität pitkin kyliä, kiitos vaan.Harvemmin ne noroa sairastavat potilaat ripuloivat ja oksentavat jossain kauppojen tai työpaikkojen vessoissa vaan kotona tai jossain vuodeosastolla, jos kotona sairastavat niin se on ihan sama peseekö käsiään ne perheenjäsenet se on niin tarttuva tauti että tarttuu perheessä toisiin aivan varmasti eikä se esty sillä että perheenjäsen pesee kätensä vessassa käymisen jälkeen ja Prisman tai työpaikan vessasta sitä ei saa, jostain terveyskeskuksen vuodeosastolta kyllä jos siellä on käymässä jotain sukulaistaan katsomassa. Jopa vaikka ei kävisi koko vessassa siellä vuodeosastolla käydessään ja vaikka käyttäisi käsidesiäkin, siihen noroon ei tehoa edes käsidesi.
Miten kaikki noroon sairastuvat ihmiset onnistuvat olemaan kotona juuri kun noro alkaa?
Ja osa käsideseistä tehoaa noroon. Itse ainakin ekana katson tämän pullon kyljestä ja muita en ostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska uskon visusti siihen , että riittävät bakteerit takaavat hyvän vastustuskyvyn. Pesen kädet vain sillon,jos niissä on näkyvää likaa, tai ne haisevat.
Ja ei, en ole koskaan kipeä.
Minulla on synnynnäinen vastustuskyvyn puutos. Bakteerit eivät paranna vastustuskykyäni, iimmunoglobuliinihoito parantaa. Sinun kaltaistesi välinpitämättömien sottapyttyjen takia päädyn teho-osastohoitoon kymmeniä kertoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sinä menet vessaan
- vedät vessan ja saat tartunnan käsiisi -> levität pitkin kyliä, kiitos vaan.Harvemmin ne noroa sairastavat potilaat ripuloivat ja oksentavat jossain kauppojen tai työpaikkojen vessoissa vaan kotona tai jossain vuodeosastolla, jos kotona sairastavat niin se on ihan sama peseekö käsiään ne perheenjäsenet se on niin tarttuva tauti että tarttuu perheessä toisiin aivan varmasti eikä se esty sillä että perheenjäsen pesee kätensä vessassa käymisen jälkeen ja Prisman tai työpaikan vessasta sitä ei saa, jostain terveyskeskuksen vuodeosastolta kyllä jos siellä on käymässä jotain sukulaistaan katsomassa. Jopa vaikka ei kävisi koko vessassa siellä vuodeosastolla käydessään ja vaikka käyttäisi käsidesiäkin, siihen noroon ei tehoa edes käsidesi.
Suurin osa viruksista leviää jo ennen kun aiheuttaa oireita. Ja joo, voi se ripuli vaikka kesken työpäivänkin alkaa. Kyllähän ala-asteellakin moni oksensi kesken koulupäivän kun tauti puhkesi äkisti, miksei aikuinen voisi sairastua kesken päivän...
Teidän sontasormien vuoksi esimerkiksi syöpäpotilaat eivät voi välttämättä käyttää lainkaan joukkoliikennettä, vaan joutuvat ajelemaan taksilla tai kerjäämään tutuilta kyytiä jotta pääsevät hoitoihin. Ja joo, siinä vaiheessa kun on syöpä sitä rahaa ei välttämättä tule juuri mistään ja ne taksikyytien omavastuutkin voi olla hlvetin vaikea saada maksettua.
Tajuaakohan nuo lähmäkädet, että he itse levittävät koko ajan tauteja heikompiin vaikka itse eivät sairastuisikaan? Julkisissa vessoissa pitäisi olla joku käsienpesupakko että niitä ei saisi käyttää lainkaan jos ei osaa käsiään pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesulla voidaan ehkäistä noin puolet virusinfektioista. Eli ne jotka jättävät kätensä pesemättä ihan tosissaan haluavat tulla kipeäksi ja samalla tartuttaa muita.
Olin eräässä työssä, jossa jouduin pesemään jatkuvasti käsiä sekä käyttämään käsidesiä asiakkaiden takia (etten olisi levittänyt heihin bakteereita). Olin jatkuvasti kipeä. Lopetin työn, ja jatkoin käsienpesemättömyys linjalla, enkä ole ollut sen jälkeen kipeä vuosiin. Mikä selittää tämän?
Koska olit koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä. Minäkin sairastan eniten silloin kun työskentelen lasten kanssa.
Olen työskennellyt aina ihmisten parissa, pesemättä käsiäni, enkä ole sairastellut. Ko. työpaikka oli huonokuntoisten vanhusten parissa, ja silloin vanhuksia ajatellen poikkeuksellisesti pesin ja desinfioin ahkerasti käsiäni. Tämän seurauksena vasta aloin sairastella.
Et ajattele muita heikkokuntoisia eli lapsia ja immuunipuutteisia esim. siirtoelimiä saaneita.
Juuri tuollaisten takia sain kolmen päivän VESIripulin, siis juoksin vessassa vähintään kerran tunnissa pahimmillaan. Ainoa syyllinen oli kauppakeskuksen yleinen vessa, tai kahvilan myyjä, itse pesin käteni vessassa käynnin jälkeen. Käsidesi oli jäänyt kotiin.Ai niin ja viikon päästä tuosta taudista sain keskenmenon, vaikka sydämensykekin oli jo ultrattu. Sattumaa vai sen ripulitaudin syy, en koskaan saa tietää.
K-O-U-L-U-T-U-S?
Älykkyysosamääräsi?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Tajuaakohan nuo lähmäkädet, että he itse levittävät koko ajan tauteja heikompiin vaikka itse eivät sairastuisikaan? Julkisissa vessoissa pitäisi olla joku käsienpesupakko että niitä ei saisi käyttää lainkaan jos ei osaa käsiään pestä.
Entä jos kuuluu itse näihin heikompiin, ja päätyy vatsataudeista sun muista sairaalaan, mutta sairastelee itse jos pesee useita kertoja päivässä käsiään? Pitäisikö ajatella enemmin omaa vai muiden terveyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kuuluu itse näihin heikompiin, ja päätyy vatsataudeista sun muista sairaalaan, mutta sairastelee itse jos pesee useita kertoja päivässä käsiään? Pitäisikö ajatella enemmin omaa vai muiden terveyttä?
No kannattaiskohan ihan ensimmäisenä opetella pesemään ne kädet? Ja pese ne ennen kun kosket esimerkiksi kasvoihisi tai ennen kun kokkaat. Mitään desiaineita ei kotioloissa tarvita, tavallinen saippua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et sitten varmaan rokotteitakaan ota, kun niistähän sairastuu tietysti? Vaan sekottelet vaan hopeavesiäsi...
Pahimmat törkytassut tosiaan tulevat pientä vauvaa tervehtimään paskaisilla sormillaan ja tartuttavat sitten koko perheen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua nämä sottapytyt ahdistavat niin paljon, etten enää halua kutsua kylään 30 vuotta tuntemaani ystävää joka ei pese käsiä vessakäynnin jälkeen. Enkä halua mennä hänen kotiinsa. Julkisella paikalla voidaan nähdä, mutta vältän koskemasta mihinkään mihin hän on koskenut enkä halua halata. Useimmiten ollaan netin välityksellä tekemisissä.
Olen hänelle sanonut, että minua inhottaa kun ei pese käsiä, sen verran hyviä ystäviä ollaan oltu että olen pystynyt sanomaan. Vuosia pyysin pesemään kädet kun alettiin laittamaan yhdessä ruokaa. Virutti noin 3 sekuntia hanan alla eikä edes kuivannut mitenkään. Hän on vieläpä ammatiltaan kokki. Usein saan häneltä merkkipäivinä omatekoisia säilykkeitä, kuivakakkuja ja muuta syötävää. Vuosia ovat jo menneet suoraan roskiin, en vaan pysty syömään. Myöskään hänen työpaikallaan en ole käynyt syömässä enää vuosikausiin.
Eikö tällaisesta pitäisi jo ilmoittaa sinne työpaikalle? Toki on ystävä kuitenkin, mutta toisaalta kun miettii kuinka monet ihmiset päivittäin syövät pahaa-aavistamatta hänen laittamaansa ruokaa. Yök.
Minulla on myös ystäviä, jotka eivät pese koskaan käsiä wc-käynnin jälkeen. Olen tuntenut heidät jo 20 vuotta mutta en uskalla sanoa asiasta. Heidän kotonaankin on sen verran likaista kun eivät siivoa, että käsiä heillä käydessäni pestessä niistä tulee musta vesi koska kaikki pinnat ovat niin likaisia ja näin ei muuten tapahdu koskaan, käteni ovat aina muuten puhtaat.
Minä en pystyisi käymään kylässä tuollaisessa paikassa.
Sanominen on vaikeaa, mutta itselläni on ollut pakko. Ei se ole tosin auttanut mitään, joten netin kautta kommunikoidaan. Ei ole enää muuta vaihtoehtoa kun ei sellaisen kanssa voi olla samassa tilassa joka marssii vessasta kakkaisin käsin yleisiin tiloihin. Työpaikalle ilmoittaminen on käynyt mielessä myös, mutta toisaalta en halua ystävälle potkuja. Hän on sanonut että käyttää usein töissä hanskoja, mutta eihän niistäkään mitään hyötyä ole jos niitä ei osaa laittaa siististi puhtaisiin käsiin vaan sotkee nekin ensin kakkakäsillään. Toivon vaan, että hänen työpaikalla muilla on hygieniapassi kunnossa eivätkä anna yhden siellä vaarantaa asiakkaiden terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhea, onko joku oikeasti noin bakteerikammoinen kun jotkut tässä ketjussa? Miten te pöpöhysteeriköt uskallatte lähteä kotoanne minnekään ja eikö elämänne kärsi? Ette uskalla koskea mihinkään tai ihmisiin.
Ei tässä ketjussa mitään bakteerikammoisia ole, vaan normaalihygieniaa noudattavia ihmisiä. Itse olet epäsiisti paskiainen. Pysyisit sinä kotona.
Koska mulla on puhdas muna. Haluatko tulla tarkistamaan?
T. AlffaMale27