Kummasti ilmastovouhottajat vaikenevat kertakäyttöisistä kuukautissuojista
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen tarvitsee ehdottomasti 25 eri hiusshampoota muovisissa purkeissa. Sen sijaan saunamakkara tulee kieltää. Paitsi ehkä sitä saa myydä naisille siihen toiseen tarkoitukseen, koska kulttuurimarxistit ovat kertoneet, että suomalaisilla miehillä on liian pienet vehkeet.
Mitä ne miesten hiusshampoot sitten on? Pahvirasioissa? Naisetkin syö makkaraa.
Miesten 1prk vs naisten 50prk. Sama suhdeluku muuten kuin normi miesten seksikump vs naisen
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kestokuukautissuojista ja kuukupista puhutaan paljonkin ja suurin osa ilmastoasioita tiedostavista naisista on sirrtyneet niiden käyttäjiksi, toki moni jo 10-20 vuotta sitten, jolloin asiaa ei tule pidettyä aktiivisesti esillä, kun se on jo jokapäiväistynyt arkeen.
Vauvojen kestovaippailu on harmittavasti hiukan taantuva ilmiö tällä hetkellä. Käyttäjiä on paljon, mutta harmittavan moni ei edes suostu kokeilemaan. Vaikka täydellinen kestovaippailu ei onnistuisi, niin jo parin vaipan korvaaminen päivässä kestovaipalla vähentää ympäristön kuormitusta huomattavasti.
Muistelen lukeneeni, että kestovaippojen pesusta aiheutuu enemmän ympäristökuormitusta kuin kertakäyttöisistä, jos niitä kestovaippoja käyttää vain vähän.
Tämä avaus on kyllä ap:n huipputyperyyttä. Ja se kohdistuu valitettavasti mielikuvissa miehiin, vaikka kirjoittajan sukupuoli ei varmuudella kirjoituksessa näykkään. Yksi mätä omena mädättää koko korin.
Aika jännästi unohtuu ilmastoahdistus monessa muussakin kohtaa...
Vauvojen kertakäyttövaipoista voisi hyvin luopua.
Kertakäyttöisistä kuukautissuojista voisi luopua.
Suurimmassa osassa tuotepakkauksia on muovia aivan turhaan (miksi esim. teepussipakkaus on kääritty muoviin, vaikka pussit ovat yksittäispakattuja ja laatikossa?).
Pikamuodista voisi todellakin luopua -pk-seudulle rakennetaan jatkuvasti uusia kauppakeskuksia, joihin ei edes riitä tarpeeksi asiakkaita, niihin tuodaan uusia ja uusia pikamuotiketjuja ja ihmiset juoksevat (ei vaan, anteeksi, menevät bussilla/metrolla/lähijunalla!) ostamaan muovikassikaupalla rääsyjä, jotka on valmistettu muovista ja, joiden ei ole tarkoituskaan kestää viikkoa kauempaa. Sitten mennään kotiin olemaan ilmastoahdistuneita ja osoitellaan sormella kainuulaista tehdastyöläistä, joka kehtaa kulkea 50 km:n työmatkansa julkisten puutteessa omalla autolla (ja unohdetaan kokonaan, ettei se kainuulainen ole luultavasti ikinä poikennutkaan niissä pikamuotiliikkeissä, eikä monessa muussakaan ympäristön kuormittamiseen erikoistuneessa putiikissa, syystä, että niitä ei ole hänelle tarjolla). Kysynpä vaan, että kuinka kehtaatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia käyttänyt kuukuppia. Pestävät siteet ovat validi vaihtoehto sellaiselle, jolle kuukuppi ei sovi. Mun mielestä vaippojenki pitäis siirtyä takaisin pestäviin sen muovivuoren sijaan.
Suurin osa siteistä on muuten biohajoavia ja toisekseen, myös pestävät siteet kuormittavat luontoa, kun käytetään vettä ja vesi joudutaan lämmittämään sähköllä. Ja kuinka paljon kuukupin käyttö kuluttaa vettä ja sähköä, kun se joudutaan pesemään.
Paras ratkaisu on kieltää naiselta kuukautiset tai ainakin naiset voisi "pidätellä" kuukautisvuotoaa ja saada vapaapäiviä työelämästä, kun istuvat vessanpytyllä kuukautisten ajan.
Vaikka jokin on biohajoavaksi markkinoitu, ei se välttämättä tarkoita mitään. Jutellaan tästä sitten uudestaan, kun siteen voi heittää kompostiin. Laske huviksesi kuinka paljon kertakäyttöside kuluttaa vettä, sähköä ja öljyä vain sen takia, että sitä käytetään muutama tunti ennen roskikseen heittoa. Kestositeiden pesu kuluttaa huomattavasti vähemmän vettä ja sähköä sen lisäksi, että tuote kestää käyttöä huomattavasti pidempään kuin muutaman tunnin. Kuukupissa suurin kuormitus tulee valmistuksesta ja kuljetuksesta, mutta kupin käyttöikä tuo kupin plussan puolelle. Eikä vettä tarvita yhtä paljon pesuun, kuin kestositeissä.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhousunsuojasta vieroitus voisi olla hyvä asia. Harvemmin sitä to-del-li-suu-des-ssa tarvitsee lähes koko kuukautta käyttää, vaan se on vain tapa. Pari akuuttia päivää kuukaudesta riittäisi kai monille.
Eiköhän tämä ole yksilöllistä.
Jos sinulla ei valu jotain koko ajan, voi jonkun muun todellisuus olla erilainen.
En ole edes "ilmastovouhkaaja" mutta olen käyttänyt kuukuppia ja palashampoita (ostettaessa pahvikuoressa) jo 15 vuotta ihan niiden ekologisuuden ja mukavuuden vuoksi. Ainoat "syntini" hygienia-asioissa on deodorantti (valitettavasti mineraalikivi ei pidä hienhajua poissa), hiuslakka (sitäkin hyvin vähän) ja pyykkiä pesen omo sensitivellä (pesupähkinät ei pese puhtaaksi, joten vaatteen käyttöikä pienenee huomattavasti ja on siis kuormittavampaa kokonaisuudessaan). En meikkaa kuin joskus, joten tässä tulee hiukan hävikkiä (1 puoliksi käytetty ripsari vuoteen ehkä), kun tuote ehtii mennä käyttökelvottomaksi ennenkuin loppuu.
Mua itse asiassa ärsyttää, kun tapa jolla olen aina elänyt -kierrätys, kulutuksen minimointi, harvakseltaan (lento)matkailu (kerran 5. vuodessa ehkä), kestotuotteiden suosiminen yms. onkin nyt niin kuuminta hottia ja trendiä ja kaikkea. Ja "vastustajien" mielestä vouhkaamista.
Niin ja lihaa syön. Mahdollisuuksien mukaan lähituotettua ja luomua, mutta tästä en niin ole tarkka. Kalaa kanssa viereisestä järvestä (joka on Puruvesi ja sen muikut on maailman parhaita, ahventakin nousee kivasti).
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jokin on biohajoavaksi markkinoitu, ei se välttämättä tarkoita mitään. Jutellaan tästä sitten uudestaan, kun siteen voi heittää kompostiin. Laske huviksesi kuinka paljon kertakäyttöside kuluttaa vettä, sähköä ja öljyä vain sen takia, että sitä käytetään muutama tunti ennen roskikseen heittoa.
Vuokkosten biohajoavat siteet on nimenomaan kompostoituvia. Tuetaan suomalaista!
Itsehän en ole niinkään ilmastosta huolissani vaan ympäristön tuhoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokkosilla on biohajoava kuukautissuoja!
Tuo biohajoavuus on yksi vitsi. Niitä ei joka tapauksessa saa laittaa biojätteeseen, vaan ne hävitetään sekajätteenä, joka Suomessa poltetaan. Onko sillä niin paljon merkitystä poltatko muovia vai biohajoavaa muovia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät vouhota niistä, kun hygieniatuotteet ovat kuitenkin hygieniatuotteita. Lisäksi todennäköisesti itse käyttävät kuukuppeja, kuten siskonikin. Tässä asiassa varmasti on monilla myös mukavuudella väliä, tai ainakin voisin uskoa. Kuukuppi kun ei tahdo tamppoonin ohella olla ehkä niitä miellyttävimpiä vaihtoehtoja muutenkin vuodon aikaan särkeviin paikkoihin vai olenko väärässä?
M24
Ainakin minun kohdallani olet pahasti väärässä. Kuukuppi on ehdottomasti mukavin kuukautissuoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen tarvitsee ehdottomasti 25 eri hiusshampoota muovisissa purkeissa. Sen sijaan saunamakkara tulee kieltää. Paitsi ehkä sitä saa myydä naisille siihen toiseen tarkoitukseen, koska kulttuurimarxistit ovat kertoneet, että suomalaisilla miehillä on liian pienet vehkeet.
Miesten 1prk vs naisten 50prk. Sama suhdeluku muuten kuin normi miesten seksikump vs naisen
En tiedä miksi edes vastaan näin tyhmään kommenttiin, muttei minulla ainakaan ole kuin yksi shampoo, vaikka olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jokin on biohajoavaksi markkinoitu, ei se välttämättä tarkoita mitään. Jutellaan tästä sitten uudestaan, kun siteen voi heittää kompostiin. Laske huviksesi kuinka paljon kertakäyttöside kuluttaa vettä, sähköä ja öljyä vain sen takia, että sitä käytetään muutama tunti ennen roskikseen heittoa.
Vuokkosten biohajoavat siteet on nimenomaan kompostoituvia. Tuetaan suomalaista!
Itsehän en ole niinkään ilmastosta huolissani vaan ympäristön tuhoamisesta.
Voi olla että kompostoituvat, mutta tarkistapa oman jätelaitoksesi sivuilta SAAKO niitä laittaa biojätteeseen. Niin, ei saa. Lisäksi se että jokin biojajoaa, ei tee siitä automaattisesti ekologista. Samalla tavalla biohajoavien siteiden valmistuksessa on käytetty esimerkiksi puuvillaa, jonka viljelyssä kuluu esimerkiksi käsittämättömiä määriä vettä. Ja kertakäyttöisyys ei ole hyvä ratkaisu muutenkaan.
En väitä etteikö kertakäyttösiteitä saisi käyttää, mutta faktat kuntoon!
Olen "ilmastovouhottaja". Minulla on ollut jo kaksi vuotta käytössä kestositeet, jotka on valmistettu kierrätyskankaasta. Ne pestään muiden pyykkien ohella 60-asteessa. Hyvinä ovat pysyneet ja tulevat varmaan olemaan käytössä vielä monta vuotta. Monet naiset nykysin käyttävät kuukuppia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kestokuukautissuojista ja kuukupista puhutaan paljonkin ja suurin osa ilmastoasioita tiedostavista naisista on sirrtyneet niiden käyttäjiksi, toki moni jo 10-20 vuotta sitten, jolloin asiaa ei tule pidettyä aktiivisesti esillä, kun se on jo jokapäiväistynyt arkeen.
Vauvojen kestovaippailu on harmittavasti hiukan taantuva ilmiö tällä hetkellä. Käyttäjiä on paljon, mutta harmittavan moni ei edes suostu kokeilemaan. Vaikka täydellinen kestovaippailu ei onnistuisi, niin jo parin vaipan korvaaminen päivässä kestovaipalla vähentää ympäristön kuormitusta huomattavasti.
Minäkin ihmettelen, miksi moni ei edes kokeile kestovaippoja. Se aktiivinen vaippaikä kestää noin vuoden ja se on se aika, jonka vähintään vanhempi/ vanhemmat ovat vauvan kanssa kotona. Aikaa varmasti olisi. Nykyään tietoa ja opastusta on niin helposti saatavilla, vaipat ovat kehittyneet valtavasti, on kestovaippalainaamoja ja mitä muuta. Ensimmäisen vuoden jälkeen lapsi alkaa yhä enemmän tekemään potalle ja pönttöön, joten aikanakaa tuo vuosi käyttää kestovaippoja edes osittain ei ole pitkä, ja ihan kokemuksesta voin sanoa ettei vähennä mitenkään elämänlaatua.
Mun lapset olivat vauvoja 7-13 vuotta sitten ja kestoilu oli todella pinnalla silloin, mutta olen huomannut saman, ettei ole enää. Ihan tosi surullista, ettei edes nyt pinnalla olevien perhebloggaajien ym vaikuttajien vauvoilla ja taaperoilla näy kestoja, vaikka osa ainakin yrittää olla niin kovin ympäristötiedostavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen "ilmastovouhottaja". Minulla on ollut jo kaksi vuotta käytössä kestositeet, jotka on valmistettu kierrätyskankaasta. Ne pestään muiden pyykkien ohella 60-asteessa. Hyvinä ovat pysyneet ja tulevat varmaan olemaan käytössä vielä monta vuotta. Monet naiset nykysin käyttävät kuukuppia.
Samoin minä olen varmaan "ilmastovouhottaja", tosin aiheesta "vouhotan" vain jos se nousee muutenkin keskusteluun.
Käytän kuukuppia (ekologisempi ja mukavampi kuin muut vaihtoehdot, nykyään ällöttää ajatus siteiden käytöstä) joskus saattaa tulla satunnainen ohivuoto, mutta samaa on tapahtunut muillakin suojilla. Ja ehdottomasti suosittelen kaikkia edes kokeilemaan! (Tiedän että joillekkin esim. aiheuttaa kipua)
Kosmetiikkani teen niin suuressa määrin itse kuin "pystyn" (rasvat, shampoot), tai ostan esim. Pahvipakattuja saippuoita. Joillekin tuotteille kuten dödö ja hoitoaine en ole löytänyt vielä korvaajaa, joten näissä mennään vielä muovi/ lasipakatuilla. Hoitoaineesta olen pikkuhiljaa luopumassa kokonaan, koska ahdistaa se muovijätteen määrä, vaikka siitä syystä saan kärsiä takuista ja sähköisyydestä.
Lentämisen olen lopettanut vuosia sitten, vaikka kovasti kirpaisee. Lihaa en syö, suosin lähituotettua kasvisruokaa. Kierrätän, lähes kaiken pyrin ostamaan käytettynä. En näytä hipiltä vaan "kertakäyttömuodin käyttäjältä", vaikka todellisuudessa suuri osa kirpparikamaa. Joten mikäs se ap:n ongelma olikaan?
Toki parantamisen varaa olisi omissa valinnoissa vielä paljon, ja pikkuhiljaa pyrin muuttamaan kulutustottumuksiani ekologosempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi kun ei tahdo tamppoonin ohella olla ehkä niitä miellyttävimpiä vaihtoehtoja muutenkin vuodon aikaan särkeviin paikkoihin vai olenko väärässä?
Olet väärässä. Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mikä kohta särkee.
Tyyliin se lukiolaispoika, jonka kanssa aikoinaan seurustelin, ja joka luuli että kuukautiskipu on samantapaista kirvelyä kuin avohaavan aiheuttama. Kai ajatteli että kun verta vuotaa niin siltä täytyy tuntua.
No voiko meitä siitä syyttää, ettemme voi samaistua menkkakipuihin tai menkkatuntemuksiin? Emme itse koe sitä ja ainoa mitä voimme tehdä on koettaa ymmärtää. Meillä on vain käytössämme mielikuvat, vaikka kertoisittekin mitä tapahtuu ja miltä tuntuu ja siksi emme voi koskaan täysin ymmärtää ja tietää. Yritämme kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi kun ei tahdo tamppoonin ohella olla ehkä niitä miellyttävimpiä vaihtoehtoja muutenkin vuodon aikaan särkeviin paikkoihin vai olenko väärässä?
Olet väärässä. Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mikä kohta särkee.
Tyyliin se lukiolaispoika, jonka kanssa aikoinaan seurustelin, ja joka luuli että kuukautiskipu on samantapaista kirvelyä kuin avohaavan aiheuttama. Kai ajatteli että kun verta vuotaa niin siltä täytyy tuntua.
No voiko meitä siitä syyttää, ettemme voi samaistua menkkakipuihin tai menkkatuntemuksiin? Emme itse koe sitä ja ainoa mitä voimme tehdä on koettaa ymmärtää. Meillä on vain käytössämme mielikuvat, vaikka kertoisittekin mitä tapahtuu ja miltä tuntuu ja siksi emme voi koskaan täysin ymmärtää ja tietää. Yritämme kuitenkin.
No kyllä on ihan yleistietoa se, että kuukautisten aikana kipeä ei ole ainakaan normaalissa tapauksessa emätin vaan kohtu!
pikkuvauvoille on sideharso vaipat parhaita. ne saa pestyä ja käytettyä uudelleen ja uudelleen, monella lapsella.
mutta nykyäidit ovat uusavuttomia ja kohta tullee vastaus, entäs kun ne ovat käytön jälkeen likaisia, miten saan tahrat pois esim. kakka.
muutama vuosikymmen sitten ei ollut mitään kertakäyttöisiä vaippoja. sideharsovaipat olivat vauvoilla käytössä.
ne vaipat voi tehdä ihan itse eikä maksa paljon. mutta mutta kun ovat isät ja äidit niin laiskoja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peseydyn kolmesti viikossa, miesystävä taas lämmittää saunan joka päivän. Todennäköisesti kuluttaa myös pesuaineita enemmän, vaikka saunassa seisoo yksi purkki kerrallaan.
Totta. Ja miksi kukaan ei puhu wc-paperista mitään, kun sitä kuitenkin käytetään päivittäin sukupuolesta ja iästä riippumatta, toisin kuin kuukautissuojia, niitä käytetään kerran kuukaudessa ja vain tietyn ajanjakson ja vain naiset.
Wc-paperin valmistus kuormittaa monin verroin enemmän luontoa.