HSL esittää: Pitkien matkojen liput halvemmaksi. Kannustaako 2,58€/kk alennus sinut kulkemaan matkasi julkisilla?
"HSL esittää, että alennus koskisi kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoja, eli ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hintoja.
Taustalla on HSL:n halu kannustaa ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä oman auton sijaan.
– Haluamme kannustaa erityisesti pitkää matkaa tekeviä käyttämään joukkoliikennettä, sillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoilla edistää päästöjen vähennystavoitteita ja liikennejärjestelmän sujuvuutta parhaiten, toteaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi RihtniemiHSL:n tiedotteessa.
Esitetty alennus on HSL:n mukaan 2,4 prosenttia laskettuna kaikista hinnoista."
Itse asun Vantaalla ja työmatkoihin käytän kännykkäsovelluksen kuukausilippua, sen hinta on 107,5€/kk.
Olen siirtymässä omaan autoon ihan vain siksi että bussien epämääräiset aikataulut ja useat vaihtoyhteydet jotka hyvin usein epäonnistuvat aiheuttavat aivan liikaa töistä myöhästymisiä.
HSL:n kanta siihen että yksi käyttämäni bussilinja jättää jo melko säännöllisesti kokonaisen vuoron ajamatta ilman mitään ennakko ilmoitusta on se että aikataulut ovat vain viitteellisiä ja matkaan täytyy varata tarpeeksi aikaa.
Se mitä tämä varattua aika pitäisi olla alkaa tuohon hintaan nähden kuulostaa kohtuuttomalta. Viedessäni lasta tarhaan käytämme kahta bussia, viimeinen jolla menemme kulkee puolen tunnin välein. Kokonaismatka-aika jos vaihto sujuu hyvin eikä merkittäviä myöhästymisiä ole on 30min.
Bussin jättäessä vuoron välistä tai ensimmäisen bussin ollessa enemmän kuin 10min myöhässä muuttuu matka yli tunnin mittaiseksi.
Tämän jälkeen minun kuuluu vielä jatkaa matkaani töihin, siihen kuluu normaalisti noin tunti tarhalta mutta jos juna on myöhässä, mitä ne ovat jo syksyllä hyvin paljon olleet, myöhästyn vaihtoyhteystä.
Olen päätynyt siihen että stressaan itseäni täysin turhaan ja HSL:n kuukausi lippu ei ole hintansa väärtti. Parin euron alennus ei tule muuttamaan mitään kun HSL: ongelmat miksi sitä ei käytetä on aivan muualla.
Kommentit (47)
Hintaakin tärkeämpää on sujuvuus ja aika. Esim. meitä ”metron uhreja” on paljon, kun ennen pääsi talon edestä bussilla suoraan, nyt pitää tehdä vaihto tai pari, kun menee jonnekin.
No ei kannustaisi yhtään. Asun ja työskentelen ja elän B-vyöhykkeellä. Mitä mä pitkän matkan lipulla teen? Lyhyen matkan alennus varmaan kannustaisikin vaikka onhan se AB lippu nyt ostettava kun pelkkää B loppua ei saa :/ no pyörä on aina vielä halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Hintaakin tärkeämpää on sujuvuus ja aika. Esim. meitä ”metron uhreja” on paljon, kun ennen pääsi talon edestä bussilla suoraan, nyt pitää tehdä vaihto tai pari, kun menee jonnekin.
Juuri nuo vaihdot, joita juuri pidempiä matkoja kulkevat joutuvat käyttämään, tekevät HSL:stä kannattamattoman. Ne usein ei mene niin kuin pitäisi ja vievät matkustajalta paljon aikaa.
Halventaisivat niitä lyhyen matkan lippuja. Vartin matkan päässä kauppakeskus, edestakaisin sitten kertalipulla 5,60 €, joten yhden asian takia ei viitti julkisilla mennä.
Varsinkaan työttömänä työmarkkinatukelaisena.
Vierailija kirjoitti:
Halventaisivat niitä lyhyen matkan lippuja. Vartin matkan päässä kauppakeskus, edestakaisin sitten kertalipulla 5,60 €, joten yhden asian takia ei viitti julkisilla mennä.
Varsinkaan työttömänä työmarkkinatukelaisena.
Koittava tällä yksittäisten lippujen hirveillä hinnoilla saada rahastuksen pois kuljettajalta. Sovelluksella, kortilla ja myyntipisteestä lippu on euron halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaakin tärkeämpää on sujuvuus ja aika. Esim. meitä ”metron uhreja” on paljon, kun ennen pääsi talon edestä bussilla suoraan, nyt pitää tehdä vaihto tai pari, kun menee jonnekin.
Juuri nuo vaihdot, joita juuri pidempiä matkoja kulkevat joutuvat käyttämään, tekevät HSL:stä kannattamattoman. Ne usein ei mene niin kuin pitäisi ja vievät matkustajalta paljon aikaa.
Ah kyllä. 20min autolla töihin, tunti busseilla. Samassa ruuhkassa ne bussit aina seisoo ettei edes sillä voi perustella kannattavaksi tuhlata aikaansa siellä istuen.
Eli ei mietitty loppuun, ja nyt jo pitää tehdä korjausliike.
Itseeni tuo ei vaikuta kumpaankaan suuntaan.
Mikä tuo junien myöhästely oikein on! Tulee suunnilleen aikataulussa asemalle, ehkä kaksi minuuttia myöhässä niin ettei siitä kuitenkaan vaivauduta ilmoittamaan tai taululle laittamaan. Sitten se joka asemalla kerää vähän lisää myöhästymistä ja lopulta perillä ollaan jo paljon myöhässä ilman että siitä on lukenut/kuulutettu edes junassa.
Edes junia ei saada enää pysymään aikataulussa niin en edes halua tietää mikä tilanne on bussien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Halventaisivat niitä lyhyen matkan lippuja. Vartin matkan päässä kauppakeskus, edestakaisin sitten kertalipulla 5,60 €, joten yhden asian takia ei viitti julkisilla mennä.
Varsinkaan työttömänä työmarkkinatukelaisena.
ABC kertalippu maksaa 5,40.
Lillukanvarsia. Jos oikeasti haluttaisiin että ihmiset käyttää julkisia niitten pitäisi olla ilmaisia.
Halpuuttaa (vaikka uudistermi) on parempi kuin halventaa (... halveksia).
Alentaa/laskea hintoja myös hyvä.
Reittiopas ei auta lainkaan. Minun piti mennä Tikkurilan vierestä Keilaniemeen ja reittiopas neuvoi ensin menemään 50min bussilla Mellunmäkeen ja siitä 30min metrolla.
Sen sijaan että menisin 20min junalla keskustaan ja siitä 10min metrolla.
Ennen suosittelin turisteille reittiopasta, se toimi sentään joskus mutta enää en kehtaa.
Kyllä tuo on ihan hyvä uudistus. Nyt esim abc-lippu ja bc- tai ab-liput ovat liian eri asemassa, mikä aiheuttaa tyhmiä tilanteita asuinalueiden välillä. Mm Vantaan "ykköslähiöt" Kivistö ja Tikkurila ovat kärsineet ihan turhaan. Yleensäkin koko hinnoittelun voisi uudistaa niin, että leimataan sisään ja ulos matkakortilla, ja matka veloitetaan sen mukaan. Monissa suurkaupungeissa on näin. Tuolloin vain matkan pituus merkitsee, ei se millä vyöhykkeellä sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lillukanvarsia. Jos oikeasti haluttaisiin että ihmiset käyttää julkisia niitten pitäisi olla ilmaisia.
Jos halutaan että ihmiset maksaa niistä edes pientä hintaa niiden pitäisi olla toimivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lillukanvarsia. Jos oikeasti haluttaisiin että ihmiset käyttää julkisia niitten pitäisi olla ilmaisia.
Jos halutaan että ihmiset maksaa niistä edes pientä hintaa niiden pitäisi olla toimivia.
Täällä on liian vähän ihmisiä, jotta oikeasti tehokas julkinen liikenne olisi mahdollinen (=riittävän tiheä vuoroväli).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan hyvä uudistus. Nyt esim abc-lippu ja bc- tai ab-liput ovat liian eri asemassa, mikä aiheuttaa tyhmiä tilanteita asuinalueiden välillä. Mm Vantaan "ykköslähiöt" Kivistö ja Tikkurila ovat kärsineet ihan turhaan. Yleensäkin koko hinnoittelun voisi uudistaa niin, että leimataan sisään ja ulos matkakortilla, ja matka veloitetaan sen mukaan. Monissa suurkaupungeissa on näin. Tuolloin vain matkan pituus merkitsee, ei se millä vyöhykkeellä sattuu olemaan.
Tuo ulosleimaaminen olisi kyllä järkyttävää. Eli ruuhkabussissa pitäisi vielä poistuessaankin leimata.
Turvallisuus on tärkeämpi asia kuin hinta kuten myös luotettavuus.
Ei, ei ja ei! Kaupunkilaisten ei pidä kompensoida kehyskuntien työmatkaliikennettä kaupunkiin. Riittää, että kuntien valtionosuusjärjestelmän kauttaa helsinkiläiset käytännössä maksavat jo nyt maaseudun puimurit, navetat ja Farmari-Volvot.
Ja sitten vielä se itse uutinen.
https://yle.fi/uutiset/3-11035222