Milloin asuntojen hinnat romahtavat Helsingissä?
Kommentit (54)
Ne on ollu romahtamassa ihan just ainakin sen 30 vuotta.
Onko muuttoliike stadiin jo lakannut vai onko asunnoista edelleen pulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nousun pysähtyminen ei tarkoita romahtamista.
Kylläpä vaan tarkoittaa valtaosalle asunnonomistajista. Puheissaanhan he aina korostavat miten ostivat asunnon viime kuussa 200000 eurolla ja miten arvo nyt ainakin 300000 euroa. Perus asunnonostajalle, joka on tuudittautunut siihen että asunto on paras sijoitus ja miten sen arvo vaan kohoaa, on täysi katastrofi jos hän ei saa asunnostaan enemmän kuin on siitä maksanut, olosuhteista viis.
Ai?
Itse olen ihan tyytyväinen jos saan siitä enemmän kuin mitä olen maksanut lainaa+korkoja suhteessa vuokralla asumiseen... Eli jos lainaa on jäljellä 40k ja kuussa on mennyt about vuokran verran (vastike+lainalyhennys) niin 70k on ihan kiva vaikka kämppä olisi maksanut aikoinaan 100k. On kuitenkin todennäköisempää etä siitä saa sen 100k tai enemmän jollei nyt ihan ala perseilemään.
Kyllähän se on jo alkanut, kun kerrostaloja on purettu tai peruskorjaus maksaisi enemmän kuin asunnon arvo.
Ja toinen ongelma on vuokratontit, kun vuokra-aika upeutuu, kaupunki voi jatkaa sopimusta tai irtisanoa sen kokonaan
Tästä esim. Oulunkylästä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/helsingin-kaupunki-aikoo-ostaa-koko…
Onko kenelläkään faktaa siitä, että kuinka paljon Helsingin asuntojen hinnat tippuivat viimeisimmän laman aikana?
Luulisi että tämä nykyinen +200000 pienestä yksiöstä ja +300000 suuremmasta yksiöstä tai pienestä kaksiosta Hki kantakaupungissa alkaisi jo olla kipurajoilla. Luulisi, että hintojen nousu hidastuu vähitellen tai hinnat jäävät junnaamaan paikoilleen joiksikin vuosiksi. Romahdusta epäilen, koska veto pk-seudulle on edelleen kova, korot pysyvät matalana vielä vuosia ja nollakoron vuoksi suuretkin lainat lyhenevät rivakasti, kasvava osa asunnoista on yritysten/turismin käytössä (forenomit, airbnb:t ym) ja pankit käyttävät jnkv järkeä lainoja myöntäessään toisin kuin 80-luvun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään faktaa siitä, että kuinka paljon Helsingin asuntojen hinnat tippuivat viimeisimmän laman aikana?
50%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä vaan tarkoittaa valtaosalle asunnonomistajista. Puheissaanhan he aina korostavat miten ostivat asunnon viime kuussa 200000 eurolla ja miten arvo nyt ainakin 300000 euroa. Perus asunnonostajalle, joka on tuudittautunut siihen että asunto on paras sijoitus ja miten sen arvo vaan kohoaa, on täysi katastrofi jos hän ei saa asunnostaan enemmän kuin on siitä maksanut, olosuhteista viis.
Ai?
Itse olen ihan tyytyväinen jos saan siitä enemmän kuin mitä olen maksanut lainaa+korkoja suhteessa vuokralla asumiseen... Eli jos lainaa on jäljellä 40k ja kuussa on mennyt about vuokran verran (vastike+lainalyhennys) niin 70k on ihan kiva vaikka kämppä olisi maksanut aikoinaan 100k. On kuitenkin todennäköisempää etä siitä saa sen 100k tai enemmän jollei nyt ihan ala perseilemään.
Lähes aina asunnosta maksetaan muutakin kuin hoitovastike ja mahdollinen lainan korkokulut.
Esim. kerros-ja rivitalossa julkisivut rempataan 20-25v välein, ikkunat ja ovet 25-30v, katto, koneet ja laitteet, pesutupa, sauna, rappukäytävä 10-15v, hissi 25-30v, sähkö- ja putkityöt jne.
Sen lisäksi huoneiston rempat ja koneet ja laitteet.
Ja monelle tulee yllätyksenä, kuinka paljon taloyhtiön rempat maksavat esim. putkiremppa helposti 60.000-90.000€, samoin sähköjen uusiminen jne.
Ja näistä voitoista vain puhuvat, jolla omistusasunto on ollut alle 15v mutta eipä juuri keskustelua käydä asunnon tuotoista, jolla omistus on ollut vuosikymmeniä. Ja vuokra-asuntotuottokin velattomasta asunnosta on vain 2-4%, vaikka satojatuhansia asunnossa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään 1991-1994 pahimmillaan -10%, -20%, -25%, -5%.
Eli 300000 mk asunto v. 1990 maksoi v. 1991 270000mk, v. 1992 216000 mk, v. 1993 162000 mk ja v. 1994 153900 mk.
Eli hinnat melkein puolittuivat. Nykyäänhän arvonlasku ei samalla tavalla haittaa koska pankki ei voi vaatia lisävakuuksia. Tietty jos tulisi tuollainen syvä vuosia kestävä lama niin osa olisi nesteessä kun ei asunnon myynnin jälkeenkään pystyisi työttömyyskorvauksista maksamaan jäljelle jääneen lainan lyhennyksiä. Harvalla on monen vuoden tulojen puskuria tilillään tai sijoituksissa, ja todennäköisesti ne sijoituksetkin romahtaisivat samalla.
Rommaustilanteessa myös moni wannabe-asunnonostaja olisi työttömänä, joten harvalla olisi mahdollisuus ostaa se asunto vaikka hinnat olisivatkin edulliset. Veikkaan, että harvalla romahdusta kyttäävällä on oikeasti se + 100000 säästössä ja työtön ei lama-aikana kyllä lainaa saa.
Asuntojen hinnat on käänteisesti verrannollisia tiedät kyllä mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai?
Lähes aina asunnosta maksetaan muutakin kuin hoitovastike ja mahdollinen lainan korkokulut.
Esim. kerros-ja rivitalossa julkisivut rempataan 20-25v välein, ikkunat ja ovet 25-30v, katto, koneet ja laitteet, pesutupa, sauna, rappukäytävä 10-15v, hissi 25-30v, sähkö- ja putkityöt jne.
Sen lisäksi huoneiston rempat ja koneet ja laitteet.Ja monelle tulee yllätyksenä, kuinka paljon taloyhtiön rempat maksavat esim. putkiremppa helposti 60.000-90.000€, samoin sähköjen uusiminen jne.
Ja näistä voitoista vain puhuvat, jolla omistusasunto on ollut alle 15v mutta eipä juuri keskustelua käydä asunnon tuotoista, jolla omistus on ollut vuosikymmeniä. Ja vuokra-asuntotuottokin velattomasta asunnosta on vain 2-4%, vaikka satojatuhansia asunnossa kiinni.
Vanhat ja vanhenevat talot eivät ole enää uusi juttu. Suomen rakennuskanta on pääosin nuorta, joten ehkä siksi jengi ei aikaisemmin ole älynnyt näihin varautua. Nykyään yhä useampi taloyhtiö tajuaa säästää remontteihin etukäteen pikkuhiljaa eli maksat pikkuisen enemmän vastiketta, mutta eipä tule näitä megatsiljoonan "ylläri"laskuja. Lisäksi valvonta on tehokkaampaa, tehdään 5-vuotissuunnitelmat jne.
Fiksu toki ostaa kämpän talosta, jossa remontit tehty ja myy sen sitten ennen kuin seuraava iso mälli ehtii sinne 5-vuotissuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko nyt 90-luvun lamaa, teknokuplan puhkeamista vuonna 2000 vai viimeistä notkahdusta 2008? Ensinmainittuna asuntojen hinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan Helsingissä 46%, eli hinnat lähes puolittuivat. Teknokuplan jälkeen hinnat laskivat 0,4%. 2008 asuntojen hinnat eivät laskeneet vaan nousivat 4,9%, vaikka Helsingin pörssin yleisindeksi laski 49%.
Asuntojen hinnat eivät Helsingissä romahda, ellei työttömyys yhtäkkiä moninkertaistuisi, kuten 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Myös jenkeissä naureskeltiin romahduksella pelottelijoille kunnes asuntokriisi puhkesi ja melkein tuhosi koko Yhdysvalojen talouden. Vain bailout pelasti jenkit.
Höpöhöpö. Siellä pasko luottolaitokset alleen. Asuntojen hinnoissa ei muutosta ole juurikaan ollut, tasaista kasvua lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä myin juuri kaksioni, jonka ostin vuonna 2000. Tuottoa tuli selvästi yli 100 000 euroa. Oli hyvä sijoitus.
Eli joku 5000-6000 euroa vuodessa? Oli hyvä sijoitus jos maksoit asunnostasi selvästi alle 100000 vuonna 2000.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki taitaa olla viimeinen paikka Suomessa, jossa asuntojen hinnat romahtavat. Muualla se on jo tapahtunut tai on kovaa vauhtia tapahtumassa.
Hinnat jatkavat nousua vielä kymmeniä vuosia.
Ostin mun kolmion vuonna 2000 hintaan 65000 euroa. Nyt sen arvo on lähes 240 000 e.
Olen roikkunut tällä palstalla n. 20 vuotta, ja tätä romahdusta on odotettu/ennustettu ainakin tuon ajanjakson verran.
Sori ap, en osaa vastata kysymyksesi.
Ikaalisissa kaksion saa 40000 eurolla mutta kuka nyt siellä haluaa asua. Työpaikat on pk-seudulla. Se on valitettavasti näin.
Mun opiskelukaveri muutti just Tampereelta Helsinkiin. Tampereella on huonosti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai?
Sen lisäksi huoneiston rempat ja koneet ja laitteet.Ja monelle tulee yllätyksenä, kuinka paljon taloyhtiön rempat maksavat esim. putkiremppa helposti 60.000-90.000€, samoin sähköjen uusiminen jne.
Vanhat ja vanhenevat talot eivät ole enää uusi juttu. Suomen rakennuskanta on pääosin nuorta, joten ehkä siksi jengi ei aikaisemmin ole älynnyt näihin varautua. Nykyään yhä useampi taloyhtiö tajuaa säästää remontteihin etukäteen pikkuhiljaa eli maksat pikkuisen enemmän vastiketta, mutta eipä tule näitä megatsiljoonan "ylläri"laskuja. Lisäksi valvonta on tehokkaampaa, tehdään 5-vuotissuunnitelmat jne.
Fiksu toki ostaa kämpän talosta, jossa remontit tehty ja myy sen sitten ennen kuin seuraava iso mälli ehtii sinne 5-vuotissuunnitelmaan.
Suurempia remontteja ei voi kattaa perimällä ylisuuria hoitovastikkeita, koska silloin taloyhtiön tilinpäätös näyttäisi voittoa, josta periaatteesta pitäisi maksaa 30 % veroa. Taloyhtiö tulos pitäisi olla nollatulos.
Jotaitakin yksittäisiä remppoja voidaan rahastoida, mutta nekin on tarkkaa rajattu.
Ja hoitovastikkeista päätetään yhtiökokouksessa ja vain harvat haluavat edes maksaa ylimääräistä, jos asunto on sijoitusasunto tai suunnitelmissa myydä. En ainakaan minä kannattaisi.
Ja oli miten fiksu tahansa, remonteilta ei voi välttyä, ellei osta 5-10v välein uutta tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki taitaa olla viimeinen paikka Suomessa, jossa asuntojen hinnat romahtavat. Muualla se on jo tapahtunut tai on kovaa vauhtia tapahtumassa.
Hinnat jatkavat nousua vielä kymmeniä vuosia.
Ostin mun kolmion vuonna 2000 hintaan 65000 euroa. Nyt sen arvo on lähes 240 000 e.
Ostitko Helsingin keskustan hitastalosta, joka on vapautunut hintasääntelystä? Muuten tuo vaikuttaa vähän liian hyvältä ollakseen totta.