Kauppa menee kiinni klo 22 ja kassalla sanottiin mennessäni maksamaan,
että muut on jo nukkumassa ja sinun takia joudutaan olemaan täällä näin pitkään. Kassakuitissa maksuhetki on tasan klo 22. Kauppa kuulutti sitä ennen klo 21.55, että kauppa on kiinni. Mitä v...a. Onko muilla vastaavaa, että kassa alkaa v...lla siitä, että asiakas käy kaupassa?! Joka tapauksessa he eivät pääse kotiin klo 22, vaan kauppa menee silloin asiakkailta kiinni. Eipä tarvitse mennä kyseiseen puljuun enää.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kauppias maksa palkkaa ylitöistä? En tekisi ylitöitä ilman korvausta.
Meillä omistaja totesi, että kun mennään kiinni 22.00 silloin loppuu työt. Jos joutuu jäämään ylitöihin se on voivoi ja syyksi väitti työntekijöiden huonoa ajankäyttöä. Kuulemma työvuoro pitää pystyä lopettamaan silloin 22.00, jos siihen ei pysty on vika itsessä. Tuolla en muutenkaan kauaa viihtynyt, koska kaikki oli työntekijän vika. Jos esimerkiksi joku meni rikki, oli se mennyt rikki työntekijöiden huolimattomuuden takia.
Naurettava käytöstä pomolta!! En ymmärrä tuollaista. Mutten myöskään ymmärrä miksi niin moni jää sietämään tollasta käytöstä
Päinvastainen tarina puhelin/liittymä-myymälästä. Olin miettinyt uuden liittymän ostoa ja ja hankinta meni sitten monesta eri syystä liikkeen sulkemisajan loppuminuuteille. Kaveri möi minulle liittymän ja vielä toiselle asiakkaalle kännykän kuoret sen jälkeen, vaikka kaupan sulkemisaika oli mennyt muutaman minuutin yli. Vittuilemalla olisi jäänyt kaupat tekemättä ja rahat saamatta!
Vierailija kirjoitti:
Päinvastainen tarina puhelin/liittymä-myymälästä. Olin miettinyt uuden liittymän ostoa ja ja hankinta meni sitten monesta eri syystä liikkeen sulkemisajan loppuminuuteille. Kaveri möi minulle liittymän ja vielä toiselle asiakkaalle kännykän kuoret sen jälkeen, vaikka kaupan sulkemisaika oli mennyt muutaman minuutin yli. Vittuilemalla olisi jäänyt kaupat tekemättä ja rahat saamatta!
Ps. Kiittelin toki hyvästä asiakaspalvelusta ja pahoittelin, että oli mennyt niin viime tipalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin johtuiskohan vaikka siitä, että littymän myyjillä on provikkapalkka, joten hän saa enemmän rahaa mitä enemmän myy. Tottakai se venyttää sitä aukioloaikaa, jos on onnistuneet kaupat tulossa. Kaupan kassa kun ei saa mitään bonaria jokaista myytyä maitotölkkiä kohden, vaan rahantulo loppuu kuin seinään, heti kun vuoro on ohi. Häneltä jää "rahat saamatta", vaikka palvelisikin sinua. Vaatimus siitä, että joku palvelee sinua vapaa-ajallaan ilmaiseksi on ihan kohtuuttoman törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tapaus on kyllä erikoinen, mutta ai että te sulkemisajan jälkeen myymälässä maleksivat asiakkaat olette #@!/§¶¡¡!!! Joskus tekisi vain mieli vetää ovet säppiin, laittaa hälyt päälle ja poistua vähin äänin paikalta. Siinäpä sitten odottelisitte vartioiden tuloa ja selittäisitte.
En tiedä mitä te kuvittelette meidän myyjien olevan, robotteja, jotka kipittää yöksi pukkariin lataukseen ja aamulla sieltä taas käynnistytään palvelemaan? Ei, kyllä meillä on lapset, puolisot, ystävät, koirat, kissat ja mitä kelläkin kotona odottamassa. On kotityöt, harrastukset ja monet velvollisuudet. Kun mun työaika listan mukaan päättyy klo 18 se oikeasti päättyy silloin. Jos palvelen sinua vielä 18.10 palvelen omalla ajallani ja omalla kustannuksellani (en saa siitä ylityökorvauksia), samalla lapsi voi odottaa harrastuksesta hakua tai mies omiin töihinsä pääsyä, mutta sinun välinpitämättömyyden takia mun yksityiselämä kärsii.
Viimeksi eilen seisoin ovilla kellon kanssa valmiina sulkemaan heti kun kello tulee tasan, myymälä oli silloin tyhjä, mutta eikö vain joku pyrähtänyt kahta minuuttia vaille sisään. Oikein iloisena vielä rallatteli, että ehdinpäs vielä. Sanoin kyllä heti, että suljetaan sitten ihan just, kuulutus tuli tasalta, mutta ei tätä rouvaa näkynyt kassalla. Laitoin oven lukkoon, ettei muita tule, ja lähdin etsimään asiakasta joka löytyi ihan kaikessa rauhassa hypistelemässä tavaroita. Sanoin, että ollaan suljettu johon tämä vastasi, että hän kyllä nyt katsoisi ihan rauhassa, kun on niin harvinaista että ehti omien töidensä takia ennen sulkemista. Toivottelin tervetulleeksi viikonloppuna ajan kanssa, mutta ei kun hän on nyt. Niinku #&€@€)(&!!!!! Kertokaa, mitä tällaisten ihmisten päässä tapahtuu?!?
Ihan oikeasti, se sulkemisaika ei ole viimeinen sisääntuloaika, vaan se hetki, kun ovet laitetaan lukkoon ja meidän TYÖVUORO LOPPUU. On SULJETTU.
Henkilökunnan työssäoloaika ja palkanmaksu ei kuulu asiakkaalle, vaan on henkilökunnan ja kauppiaan välinen asia. Jos henkilökunta ei pääse lähtemään kaupasta asiakkaiden takia, lienee syytä sopia kauppiaan kanssa, miten tilanteessa toimitaan. Kauppias voi esimerkiksi käskeä ohjaamaan asiakkaat ulos ilman ostoksia tai sitten hän sanoo, että asiakkaita palvellaan kohtuullinen aika sulkemisajan päätyttyä ja ylimääräiseltä ajalta maksetaan palkkaa. Luonnollinen vaihtoehto on se, että kauppa ilmoittaa ovessa, mihin asti asiakkaita otetaan ja esimerkiksi viimeisen vartin ajan kuulutetaan, mihin mennessä ostokset on saatava maksettua (esim. 15 minuuttia sulkemisajan jälkeen). Se ei ole vaihtoehto, että henkilökunta jää palkatta töihin. Pyytäkää tarvittaessa apua ammattiyhdistyksestä.
Asiakkaiden pitää puolestaan opetella ymmärtämään, että juuri ennen sulkemisaikaa ei tulla tekemään isoja ostoksia ja kassalle on mentävä melko pian sulkemisajan jälkeen. Omassa lähikaupassa tuollaista ongelmaa ei toki synny, sillä kauppa on aina auki.
Jos oisin kassa ja palkkaa maksettais vain 22.00 asti niin silloin astuisin ovesta ulos ja laittaisin viestin pomolle että 22.00 jälkeen on vapaa-aikaa, josta en saa palkkaa. Eli itse voit mennä sulkemaan ovet 22.15.
Mun mielestä se on törkeää käytöstä ja silkkaa välinpitämättömyyttä, ettei poistuta vaikka siitä on infottu jo 3 kertaa (kuulutukset). Eri asia jos hakee pikaisesti jotain, maksaa ja lähtee. Välillä menee yli ja sekin on joskus ok. Mutta kyllä me myyjätkin halutaan lähteä kotiin kun työaika loppuu, se on ihan luonnollista. Ei heru yhtään sympatiaa näille notkujille. 😐
T. Se vaatemyyjä joka kommentoi jo aikaisemmin
Vierailija66 kirjoitti:
No aivan asiaton aasin kommentti kassalta.
Mutta ymmärrättekö, että monella kaupan kassalla se on _palkantonta_ ylityötä, mitä pidempään asiakkaan sinne tulevat ostoksineen. Tämänhän pitäisi muuttua, että siitä ylimenneestä ajasta maksettaisiin (ei todellakaan makseta kaikkialla!), jotta aukioloajat voidaan pitää yllä hymyissä suin.
Onneksi en ole kaupan kassa. Eiku niin, mähän menin yliopistoon ja valmistuin ja olen rikas... pitäskö kassaneidinkin pohtia
Saa olla kyllä aika tampio joka suostuu ilmaiseksi töihin.
Tätä lukiessa tuli mieleen omat vuodet kaupan alalla. Niin monta kertaa ollaan puoli tuntia sulkemisesta jouduttu hoputtamaan jos jotain kenkien sovittelijaa ulos kaupasta. Kerran jopa palohälytyksen aikaan oli vaikea saada asiakkaita ulos, vaikka rakennuksessa oli palo. Yksi asiakas viskoi ostokset pitkin seiniä, vaikka yritimme selittää talossa olevan tulipalo. Huhhuh.
Mutta tuohon sulkemiseen. Valtaosassa lähtee töistä porrastetusti ja osa kun kauppa on kiinni (vaikka 21:00) ja kaksi laskee kassat työajan loputtua 21:15. Rahastukseen on mahdollisuus joustaa hieman, mutta ei siihen että siellä keräillään tavaroita vielä yli sulkemisen. Johan sen pitäisi järki sanoa, että jos kauppa suljetaan 21:00 Niin se menee silloin kiinni, ei siellä silloin shoppailla.
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin kaupoissa-viihtyjät. Ottakaa selvää paikkakuntanne palveluliikkeiden aukioloajoista.
Jos mahdollista, menkää niihin ympärivuorokauden auki oleviin.
Omalla lähiseudullani on sellainen. Saa rauhassa asioida klo 23 jälkeen esimerkiksi. Ei ole ruuhkaista.
Törkeää teetättää ylitöitä ihmisillä, "koska mä voin". Päteä voi oikeastikin oikeassa paikassa, jolloin saattaa saada sitä kaipaamaansa arvostusta.
Yksi kaverini oli ennen kaupassa töissä. En olis kehdannut klo 22 jälkeen häntä viivyttää omilla karkkiostoillani kun tiesin, että kotimatkaa hänellä oli 60 km ja aamulla taas takaisin.
Pienet on murheet kun ale 10min viivästys aiheuttaa maailmanlopun...
Meillä teknillisellä alalla on ihan normaalia palvella asiakasta jopa pari tuntia työajan jälkeen. Tietenkään pakko ei ole, ylityöthän ovat vapaaehtoisia, mutta laiskamadot kyllä raakataan pois jo koeajalla.
Tai sitten voi itse suksia muualle, jos ei huvita. Niin minäkin tein, kun eräässä työpaikassa työn organisointi oli niin hanurista että joka päivä piti olla 2 - 3h yli, eikä sitä saanut edes rahana vaan vapaana. Vaihtamalla parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin kaupoissa-viihtyjät. Ottakaa selvää paikkakuntanne palveluliikkeiden aukioloajoista.
Jos mahdollista, menkää niihin ympärivuorokauden auki oleviin.
Omalla lähiseudullani on sellainen. Saa rauhassa asioida klo 23 jälkeen esimerkiksi. Ei ole ruuhkaista.
Törkeää teetättää ylitöitä ihmisillä, "koska mä voin". Päteä voi oikeastikin oikeassa paikassa, jolloin saattaa saada sitä kaipaamaansa arvostusta.
Yksi kaverini oli ennen kaupassa töissä. En olis kehdannut klo 22 jälkeen häntä viivyttää omilla karkkiostoillani kun tiesin, että kotimatkaa hänellä oli 60 km ja aamulla taas takaisin.
Pienet on murheet kun ale 10min viivästys aiheuttaa maailmanlopun...
Meillä teknillisellä alalla on ihan normaalia palvella asiakasta jopa pari tuntia työajan jälkeen. Tietenkään pakko ei ole, ylityöthän ovat vapaaehtoisia, mutta laiskamadot kyllä raakataan pois jo koeajalla.
Tai sitten voi itse suksia muualle, jos ei huvita. Niin minäkin tein, kun eräässä työpaikassa työn organisointi oli niin hanurista että joka päivä piti olla 2 - 3h yli, eikä sitä saanut edes rahana vaan vapaana. Vaihtamalla parani.
Joo, tietenkin palvellaan pari tuntia yli sen takia, että joku voi valita maitoa pidempään. Kauppa menee kiinni klo 23:00, tietenkin palvellaan vielä yhden aikaan yöllä. Tietenkin ja ilman muuta.
Voi kettu taas näitä vertailuita.
Eikö sinulle myyty kaljaa enää klo 21 jälkeen?
Ensinnäkin, jos "10 minuuttia" on pieni aika olla ilmaiseksi töissä virallisen sulkemista jälkeen, niin johan 8n ajatusmaailma. Jos jollekin kassalle osuu koko viikko sitä viimeistä tuuria, tai haluaa tehdä vain iltaa, niin huonossa tapauksessa joka ilta aina on joku "10 minuutin" ihminen, siitähän kertyy aika paljon minuutteja. Ja kohta se 10 minsaa onkin 15 minsaa jne. Huh huh. Ei mitään järkeä ajatusmaailmalla.
Jonkun teknisen alan puolia on turhaa vertailla jonkin kassan työskentelyyn, niissä on varmaa jotain eroja työsopimuksissa.
Kukaan, edes umpityhmä, ei tee kahta tuntia yli työvuoron ilmaiseksi.
Kyllä asia näin on pojjaat.
Samoin teleoperaattorien puljuissa on miltei aina provikkapalkka. Tottakai silloin muutaman minuutin ylityöstätyöstä saatu hyvä provikkapalkka kannattaa.
Ja ei niin, että kassalla kannattaa olla melko pian sulkemisaikaa jälkeen.
Ei koskaan sulkemisaikaa jälkee, mieluummin muutamaa minuuttia ennen kuin ihan sillä tasallakaan.
Kuinka moni sellainen joka ei tee kassatyötä tai vastaavaa olisi joka päivä aina "muutaman minuutin" ylitöissä ilmaiseksi? Jos siis ei ole liukuva työaika vaan työaika päätyy määrättyyn aikaan.
No niin, sitähän minäkin, ei kukaan, miksi siis kaupan kassan pitäisi?
Yleensähän ihmiset lopettavat työt hyvissä ajoin ja ovat jo pukukaapeilla muutamaa minuuttia vaille, eivät edes siellä työpisteellään. Saati tekisivät mitään työtä esimerkiksi klo 16.00.
Tai edes 15.50, useinkaan.
Työaika ja henkilökohtainen oma aika on kaikille samanarvoista, siis määreenä, riippumatta työstä tai toimialasta.
Kaupan kassa tai vastaava työntekijä ei ole yhtään sen huonompi ihminen kuin joku muu, hän on oikeutettu samaan kohteluun kuin kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on törkeää käytöstä ja silkkaa välinpitämättömyyttä, ettei poistuta vaikka siitä on infottu jo 3 kertaa (kuulutukset). Eri asia jos hakee pikaisesti jotain, maksaa ja lähtee. Välillä menee yli ja sekin on joskus ok. Mutta kyllä me myyjätkin halutaan lähteä kotiin kun työaika loppuu, se on ihan luonnollista. Ei heru yhtään sympatiaa näille notkujille. 😐
T. Se vaatemyyjä joka kommentoi jo aikaisemmin
Kyllä, juuri näin. Itsekään en voi sietää näitä vikalla minuutilla työpaikalleni pikaruokaraflaan tulevia mussuttajia. Sitten pyytävät vielä että saisi syödä paikan päällä. Ei missään nimessä :DD En edes kysy, pakkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija66 kirjoitti:
Mutta ymmärrättekö, että monella kaupan kassalla se on _palkantonta_ ylityötä, mitä pidempään asiakkaan sinne tulevat ostoksineen. Tämänhän pitäisi muuttua, että siitä ylimenneestä ajasta maksettaisiin (ei todellakaan makseta kaikkialla!), jotta aukioloajat voidaan pitää yllä hymyissä suin.
Onneksi en ole kaupan kassa. Eiku niin, mähän menin yliopistoon ja valmistuin ja olen rikas... pitäskö kassaneidinkin pohtia
Niinpä. Jotkut tappiot elättävät itse itsensä, vaikka joutuvatkin joskus tekemään muutaman minuutin ilmaiseksi. Järkyttäviä luusereita. Itse en onneksi tee minuuttiakaan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija66 kirjoitti:
Niinpä. Jotkut tappiot* elättävät itse itsensä, vaikka joutuvatkin joskus tekemään muutaman minuutin ilmaiseksi. Järkyttäviä luusereita. Itse en onneksi tee minuuttiakaan työtä.
* tampiot
Jos kauppa sulkeutuu klo22, niin siinä vaiheessa on oltava viimeistään kassalla kuten ap tekikin.
Ihanne tietenkin, että kauppa silloin tyhjä ja ovet voi sulkea.
Kyllä rasitti myyjänä, kun asiakkaita tunkee sisään vaikka oltiin jo suljettu. Osa inhimillisesti ei huomannut, että oltiin suljettu ja poistui.
Mutta jotkut jää aivan rauhassa miettimään ja pyörittelemään käsiin tavaroita. Siinä sitten hoputat, että nyt kassalle jos halusit jotain.
Välillä oli miehen kanssa samaan aikaan iltavuoro ja oikeasti oli kiire hakemaan jo lapsia hoidosta.
Jos monen mielestä on ok shoppailla kaupassa vaikka se on suljettu, niin taidan sitten mennä lääkärille ja kampaajalle tästä lähtien 10 min myöhässä.
Koska minä olen asiakas ja maksan hänen palkkansa.
Töiden jälkeen menen rauhassa kahville ja haen lapset vartin myöhässä päiväkodista.
Huomenna olis lapsen opettajan kanssa aamusta palaveri, veroistahan nekin palkatkin maksetaan.
Oisko muita hyviä ideoita 🙂
Niin että viidessä minuutissako aioit ehtiä valitsemaan ostoksesi ja maksamaan? Juuri tuollaisten matti myöhäisten minä-minä ääliöiden takia se kyltti on varmaan juuri laitettu koska aina on näitä itsekeskeisiä asiakkaita jotka änkee sisään minuuttia vailla ja ei välitä pskaakaan siitä että hänen takia kassa ei pääse kotiin ajoissa. Jospa ensi kerralla menisit tekemään ruokaostoksiasi hieman aiemmin? Ja tiedoksi; en ole kaupan työntekijä vaan asiakas joka osaa ottaa muutkin ihmiset huomioon.
Meillä omistaja totesi, että kun mennään kiinni 22.00 silloin loppuu työt. Jos joutuu jäämään ylitöihin se on voivoi ja syyksi väitti työntekijöiden huonoa ajankäyttöä. Kuulemma työvuoro pitää pystyä lopettamaan silloin 22.00, jos siihen ei pysty on vika itsessä. Tuolla en muutenkaan kauaa viihtynyt, koska kaikki oli työntekijän vika. Jos esimerkiksi joku meni rikki, oli se mennyt rikki työntekijöiden huolimattomuuden takia.