Espanjassa kuulemma kaupan kassakin vaihtaa kaikessa rauhassa päivän kuulumiset asiakkaan kanssa
Vähän erilainen mentaliteetti kuin Suomessa.... Varmaan pitäisi muuttaa tuonne.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Herrajumala - tuoko on muka hyvä, tavoiteltava asia? Edelläsi kassajonossa on viisi ihmistä, joista jokaisen kanssa kassa ”vaihtaa kaikessa rauhassa kuulumisia”... siinähän se päivä mukavasti vierähtää jonottaen jalkaa vaihtaessa! Onneksi on itsepalvelukassat. Siinä voin mukavasti vaihtaa kuulumisia itseni kanssa (äänettömästi, pään sisällä) ostoksia piipatessani eikä kulu aika hukkaan toisen jorinoita pakkokuunnellessa.
Tämä, mistä vetoa että tämä "kuulumisien vaihtamista" haikaileva itse ärsyyntyy suunnattomasti jos edellä oleva jää seisottamaan jonoa jutellessaan niitä näitä kassatyöntekijän kanssa ja sitten kirjoittaa asiakaspalautteen siitä miten paska kassa jaaritteli tuttujensa kanssa eikä palvellut asiakkaita. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Espanjassahan on todella töykeä asiakaspalvelu vaikka Suomeen verrattuna? Varmaan erilaista tosiaan jossain korttelikaupoissa, mutta isommissa todellakin noin.
Ei mun mielestä. Osaan toki Espanjan ja niiden maiden alkeet ainakin joissa matkustelen osoittaakseni kunnioitusta. Missään muussa maassa kaupan kassa ei ole sanonut minulle että olen sympaattinen.
Mun mielestä Espanjassa on Euroopan ystävällisimmät ihmiset.
Meillä on ihan päinvastaiset kokemukset. Osaan itse muutaman fraasin espanjaa, mutta olen kokenut matkailija ja takuuvarmasti itse aina 100% kohtelias - inhoan törkeitä turisteja itsekin. Minusta Espanjassa on tyly ja hidas palvelu, joka ei arvosta ihmistä. Kahvilan tarjoilijakin saattaa käskeä vaihtamaan oman tilauksen, perustellen että "et sinä tuota kuitenkaan halua".
Oma kokemukseni ko. maasta on se, että sinne en rahojani vie. Euroopassa ja maailmassa on vaan niin paljon kivempiakin paikkoja matkustaa.
Mutta on mukavaa, että sinulla on ollut hyviä kokemuksia!
Vierailija kirjoitti:
Olen minä tuota nähnyt monissa Etelä-Euroopan maissa. Mutta kyseessä ovat siis olleet pienet korttelikaupat jossa ne kassat tuntevat kaikki napuruston vakioasiakkaan. Ei sielläkään missään isoissa supermarketeissa rupatella turhia.
Saman huomannu Espanjassa. Ei sielläkään vieraiden kanssa rupatella. Sitten kun tullaan tutuiksi niin kyllä. Ihan samoin kuin Suomessa.
Jos tuo on ap:n syy mutta Espanjaan niin saattaa tulla pettymys😒
Ystävällisen, puheliaan palvelun kääntöpuoli on, että seisot jonossa, joka ulottuu ovelle asti, eikä juttu kaverin kanssa kassalla lopu, nyt esitellään jo valokuvia...
Niiltä puuttuu pelisilmä.
Asioin paljon apteekissa, eikä kiva ruokatunnin aikaan kun pitäisi pikaisesti käydä ja mummot jorisee kuulumisiaan farmaseuttien kanssa ja nämä ystävällisesti kuuntelee. Yksinäisille mummoille pitäisi järjestää paikkoja joissa voivat jorista keskenään.
Espanjalaiset kaahailevat liikenteessä, mutta samat tyypit voivat jumittua keskelle ajokaistaa vaihtamaan kuulumisia vastaan tulevan auton kuljettajan kanssa, ikkunat vaan auki, ja takana jono, joka ,omituista kyllä, pysyy ihan rauhallisena. Se rupattelu tien tukkona ikään kuin kuuluu asiaan.
Mitä? Eikö kassatyöntekijän pidä näyttää kiireiseltä ja vittuuntuneelta? Näin on ainakin täällä Suomessa!
Luin jokin aika sitten Tiede-lehdestä, että tulevaisuudessa katoaviin ammatteihin kuuluvat juurikin nuo kassatyöntekijät. Ja monet muut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Eikö kassatyöntekijän pidä näyttää kiireiseltä ja vittuuntuneelta? Näin on ainakin täällä Suomessa!
Miten vittuuntuneisuus näyttäytyy sulle?
Vierailija kirjoitti:
Missä sä käyt kaupassa? Tulin itse just paikallisesta S-marketista ja ihan eri meininki.
Tosi kiva ystävällinen n 40 v naiskassa ja viereiselläkin kassalla rupateltiin ja naurettiin. Näin etelä-Savossa.
Miksi h*lvetissä kaupan kassaa pitäisi kiinnostaa, mitä sinulle kuuluu? Olet hänelle ventovieras ihminen. Kassan tehtävä on tervehtiä, piipusta tuotteet, rahastaa ja olla perusystävällinen ja tarvittaessa vastata johonkin kauppaan liittyviin asioihin.
Olet idiootti kun luet jostain jotain ja kirjoitat sen tänne faktana.
Missä olet asunut Suomen lisäksi?
Jos et missään olet juntti, olet saastaa.
Sellaisella mielipiteellä tai sen antajalla ei ole mitään arvoa, mikäli se ei perustu kokemukseen.
Asuin 6 vuotta Espanjassa ennenkuin muutin Bangkok jossa asun nyt 11 vuottani.
Silti minulla ei ole kummastakaan mitään faktaa kerrottavana.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä oma naamasi näyttää niin vittuuntuneelta, ettei tee mieli palvella. Ainakin kommenttisi on aika veemäinen.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää: kassalla elämäntarinaansa purkavat, oli se sitten mikä tiski tahansa: kauppa, apteekki, labra yms. Aikaa syövä asiakas vie sitä aikaa päivän mittaan aika helvetin paljon muilta asiakkailta. Vanhukset tarvitsevat aikaa mutta miten helvetissä jatkossa, kun vanhusten määrä kasvaa, palvelut organisoidaan niin, että muutkin kuin kaksi asiakasta tunnissa, pääsee siihen palveluun?! Puhelinpalvelujen jonot johtuvat työvoiman vähäisyydestä ja ulkoistamisesta. Eihän mihinkään pääse hoitamaam asiaansa enää suoraan vaan pitää soittaa valtakunnallisiin tai maakunnallisiin numeroihin, jotka on aina tukossa. Kuinka paljon rahaksi muutettuna menee työaikaa hukkaan istumalla puhelin jonoissa? Aivan valtavasti.
Raha, raha ja raha. Sinulla on kiire tienaamaan rahaa, jotta taas voit ostaa ja maksaa. Siellä sitten kotona olemme yksinään rahojemme kanssa. Kohta ongelma poistuu, kun kaikki siirtyy nettiin ja tulee paketissa haettavaksi johonkin pakettiautomaattiin. Eipä tarvitse enää miettiä kuinka vanhukset kerran päivässä puhuvat jonkun kanssa. Ei tarvitse mennä enää ulos tuhlaamaan muiden työaikaa.
Lidlissä kassat ovat TOSI tehokkaita. Liukuhihnatyötä parhaimmillaan!
Totta tuo on koko Etelä-Euroopassa. Paikallisille varmaan ok, mutta itse livahdan aina automaattikassalle, kun mahdollista.
Toisaalta joskus on ollut ihan hilpeitäkin juttuja. Ison marketin kassatyttö poimi ostoksistamme ison lihaveitsen ja heilutteli sitä sanoen "esta noche, esta noche"! Mutta useimmiten nuo kuulumisten vaihdot ovat jonottajalle kauhistus.
Toinen hidastava tekijä on se, että paikalliset maksavat kaiken, ihan kaiken kortilla. Niitä kortteja on monta, joita sitten vuoron perään kokeillaan "oliskohan täällä vielä rahaa?"