Olen ihan järkyttynyt ihmisten välinpitämättömyydestä
Olen alkanut kiinnittää huomiota työkavereiden puheisiin. Siihen, mistä kahvitaoilla puhutaan tai muuten vain työn ohessa. Todella monet puhuvat lomistaan tai mökkimatkoistaan. Usein nämä lomat ovat vielä lentokoneella tehtyjä matkoja. Ja useita kertoja vuodessa. Eivätkö nämä tajua, miten paljon aiheuttavat päästöjä? Lentämisen päästöt, päästöt kohteessa, lentokentille liikkumisen päästöt... Mitään puhetta ei ole näistä. Halutaan vaan sille matkalle.
Autot ovat toinen aihe, josta ihmiset jaksavat jauhaa. Ihan kuin se enään olisi joku statussymboli. Ei ole! Näistä saastuttajista haaveilevat ja kertovat, jos ovat uutta autoa hankkimassa (käytettynäkin).
Missä on näiden ihmisten huoli ympäristöstä, tulevista sukupolvista, eläimistä ja tämän planeetam tulevaisuudesta? Miksi pitää olla niin itsekäs? En voi sille mitään, että ärsyttää niin paljon, kun näitä saastuttajia ei saada kuriin. Minä olen tehnyt jo niin paljon, mutta kun kaikkien on tehtävä! On pakko!!
Anteeksi vaan, piti jonnekin avautua, kun en viitsi alkaa aukoa täällä töissä päätä. Menee vielä työpaikkakin.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt jumiuduta tuohon auto-asiaan. Lentoihin, vaatteiden ja tavaroiden osteluun sekä ruokailutottumuksiin on paljon realistisemmat mahdollisuudet vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä. Ihmisten täytyy vaan havahtua ajattelemaan luonnonmukaisuutta valinnoissaan.
Ja suurempi totuus on, että teki Suomi mitä vain.. Meidän päästöt on jotain 0,1% koko maailmasta. Tärkeämpää ois saada Kiina, Brasilia, Intia ja Venäjä mukaan toimiin. Ja Afrikka mantereena.
Noh, kaikki eivät edes usko koko ilmastonmuutokseen tai ainakaan siihen, että ihmisten tekemisillä tai tekemättä jättämisillä voitaisiin vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mm. lentomatkailua minäkin ihmettelen. Mitä on vialla ihmisen elämässä, jos on koko ajan pakko päästä pois?
Suomen paska ilmasto ja muutenkin ankea ilmapiiri johon mahtuu kerrallaan vaan yksi totuus joka nyt on tietenkin tämä ilmastohössötys.
Tulin juuri etelästä ja seuraavaan reissuun on näköjään 115 päivää vielä.
Etsin juuri lomakohteesta sopiva autovuokraamoa josta ottaisin pariksi päiväksi avoauton alle.
Ensinnäkin, Kiina on istuttanut ihan älyttömästi metsää ilmaston takia. Myös vähentäneet syntyvyyttä, toki se politiikka on hieman kyseenalainen. Mitä muut maat ovat tehneet?
Toiseksi, suurin ilmastoteko olisi kouluttaa Afrikan ja muiden liikaa sikiävien maiden asukkaat, jotta se sikiäminen olisi edes jotenkin hallittavissa. Ilmainen ehkäisy olisi hyvä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, Kiina on istuttanut ihan älyttömästi metsää ilmaston takia. Myös vähentäneet syntyvyyttä, toki se politiikka on hieman kyseenalainen. Mitä muut maat ovat tehneet?
Toiseksi, suurin ilmastoteko olisi kouluttaa Afrikan ja muiden liikaa sikiävien maiden asukkaat, jotta se sikiäminen olisi edes jotenkin hallittavissa. Ilmainen ehkäisy olisi hyvä siellä.
Pariisin ilmastosopimuksen mukaan Kiina on "kehitysmaa" ja saa saastuttaa niin paljon kuin haluaa. Ja Afrikan "kouluttaminen" on veden kantamista kaivoon. Väestöräjähdys alkoi vasta kun valkoinen mies meni sinne raamattuineen ja kehitysapuineen. Afrikka kehittyisi kestävällä tavalla, jos sitä ei autettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisin ilmastosopimuksen mukaan Kiina on "kehitysmaa" ja saa saastuttaa niin paljon kuin haluaa. Ja Afrikan "kouluttaminen" on veden kantamista kaivoon. Väestöräjähdys alkoi vasta kun valkoinen mies meni sinne raamattuineen ja kehitysapuineen. Afrikka kehittyisi kestävällä tavalla, jos sitä ei autettaisi.
Kolonialismi tosin piti alueen aisoissa ja rauhallisena. Jatkuva sotiminen haittaa kehitystyötä
Kyllähän nuo on jokaisen omia henkilökohtaisia valintoja ja päätöksiä jotka ei kuulu ap:lle pätkän vertaa. Minä olen ollut kasvisyöjä yli 20 vuotta, en ole tehnyt lapsia ja olen ajanut jo monta vuotta täyssähköautolla.
Tykkään matkustella ja käyn aina kaukokohteissa lentokoneella. Jos olisin ap: n työkaveri, hän tietäisi minusta vain ja ainoastaan matkustelevan puolen kahvipöytäkeskustelujen perusteella. Matkusteluinnostani huolimatta uskallan väittää että hiilijalanjälkeni on kokonaisuudessaan ap:ta pienempi kun ottaa huomioon koko elämänkaaren. Ap kun kuulosta niiltä jotka ovat heränneet ilmastonmuutostrendiin vasta parin viime vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ap yksin. Onneksi tämä nykyinen hallitus kurittaa ainakin autoilijoita, niin autoilu vähenee ja paljon.
Kaikkee säkin murehdit! Eikö kannattaisi keskittyä vain omaan elämään? Sä voit säästää ja kierrättää niin paljon kuin ikinä haluat. Mutta totuus on, että ei yksin suomalaiset saa tälle maailmanmenolle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en jaksa tuota joka tuutista tulevaa jatkuvaa ilmastofanaattisuutta ja ihmisten syyllistämistä. Tiedostan kyllä asian ja tottakai sille on tehtävä jotain, mutta tämä pohjoismaiden fanaattisuus asian suhteen vain ja ainoastaan peiliin katsomalla alkaa ärsyttää.
Tiedostat? Tehtävä jotain? Kun nyt tarvitaan konkretiaa. Nyt, siis ihan juuri tänään, on lopettava autoilu ja lentäminen. On alettava liikkumaan julkisilla ja syömään kasvispainotteisesti. Nämä on pakko tehdä tänään, koska 10 v päästä on liian myöhäistä.
Ap
Ollaan jo myöhässä. Ois pitäny tehdä jo 70-luvulla. Ja muutokset ei tapahdu hetkessä eli toivominen on turhaa. Ja kerro toki miten mä liikun ilman autoa jos julkisia ei ole? Töihin pitää päästä kuitenkin
Polkupyörällä tai kävellen. Mukavuudestahan et tosin ala tinkimään, joten.
Joo mä varmaan kävelen 50km joka päivä kahteen kertaan. Ja talvella pyöräilen. Ehkäpä keksit paremman ehdotuksen asiaan?
Tämä on nyt ehkä ikävästi sanottu, mutta jos julkisia ei ole, pyöräily ei kelpaa, niin on muutettava lähemmäksi. Ihmisten olisi hyvä asua tiiviisti ja lähekkäin kaupungissa, niin liikkumisen päästöt putoaisivat valtavasti. Kaikkialle pääsisi kävellen tai pyörällä.
Ap
Ap hyvä. Kaikki ihmiset eivät todellakaan voi kävellä ja pyöräillä. Teet tässä nyt täysin typerän oletuksen, että kaikki ihmiset ovat perusterveitä.
Huomaa kyllä taas palstalaisten älykkyyden. Tai siis sen puutteen. Lapset ja nuoretkin ymmärtävät, että nyt on pakko.
#ilmastotekojaNYT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en jaksa tuota joka tuutista tulevaa jatkuvaa ilmastofanaattisuutta ja ihmisten syyllistämistä. Tiedostan kyllä asian ja tottakai sille on tehtävä jotain, mutta tämä pohjoismaiden fanaattisuus asian suhteen vain ja ainoastaan peiliin katsomalla alkaa ärsyttää.
Tiedostat? Tehtävä jotain? Kun nyt tarvitaan konkretiaa. Nyt, siis ihan juuri tänään, on lopettava autoilu ja lentäminen. On alettava liikkumaan julkisilla ja syömään kasvispainotteisesti. Nämä on pakko tehdä tänään, koska 10 v päästä on liian myöhäistä.
Ap
Ollaan jo myöhässä. Ois pitäny tehdä jo 70-luvulla. Ja muutokset ei tapahdu hetkessä eli toivominen on turhaa. Ja kerro toki miten mä liikun ilman autoa jos julkisia ei ole? Töihin pitää päästä kuitenkin
Polkupyörällä tai kävellen. Mukavuudestahan et tosin ala tinkimään, joten.
Joo mä varmaan kävelen 50km joka päivä kahteen kertaan. Ja talvella pyöräilen. Ehkäpä keksit paremman ehdotuksen asiaan?
Vaihdat sitten työpaikkaa. Se että maapallo räjähtää on nyt tästä päätöksestä kiinni.
Tääkin on taas tyhmä idea. Ei kaikki voi vaihtaa työtä noin vain.
Sitten muutat. Jos sekin on paska idea, niin kyllä se kertoo oletko mukavuuksista halukas tinkimään ilmaston vuoksi vai et.
Pitäisi keksiä vaihtoehtoisia korvaavia tapoja viettää lomaa. Ei se sen kummempaa ole maata jossain aurinkorannoilla aurinkotuolissa ja juoda alkoholia kuin kunnon virkistävä kylpyläloma kesken agsteimpaa ja kiireisintä arkea kunnon irtiotto saattaa olla jopa mahtavampaa. Tollaselle pidemmälle reisuulle pitää muutenkin stressata jo suunitellessa sitä lähtöä. Kaikki itkee yhteen äänen että pitäisi nyt sitä ja tätä ja paikanpäällä otetaan se stressi sitten takaisin, mutta eikös... se stressi jatkuu sielläkin, nyt heti pitäisi jokaisen päästä jonnekkin sinne ja tänne, eikä kukaan jaksa rentoutua kun kaikilla on kiire kaikkialle minne ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä taas palstalaisten älykkyyden. Tai siis sen puutteen. Lapset ja nuoretkin ymmärtävät, että nyt on pakko.
#ilmastotekojaNYT
Yritäpäs puuttua elämääni niin huomaat että naureskeluni muuttuu hyvin äkkiä joksikin ihan muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi keksiä vaihtoehtoisia korvaavia tapoja viettää lomaa. Ei se sen kummempaa ole maata jossain aurinkorannoilla aurinkotuolissa ja juoda alkoholia kuin kunnon virkistävä kylpyläloma kesken agsteimpaa ja kiireisintä arkea kunnon irtiotto saattaa olla jopa mahtavampaa. Tollaselle pidemmälle reisuulle pitää muutenkin stressata jo suunitellessa sitä lähtöä. Kaikki itkee yhteen äänen että pitäisi nyt sitä ja tätä ja paikanpäällä otetaan se stressi sitten takaisin, mutta eikös... se stressi jatkuu sielläkin, nyt heti pitäisi jokaisen päästä jonnekkin sinne ja tänne, eikä kukaan jaksa rentoutua kun kaikilla on kiire kaikkialle minne ikinä.
Ihan vapaasti.
Minä lennän kauas etelään, palmujen alle lämpimään.
Ilman mitään stressiä. Miksi pakkaaminen, lentokentällä toimiminen ja itse lento nyt jotenkin stressaisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#ilmastotekojaNYT
Yritäpäs puuttua elämääni niin huomaat että naureskeluni muuttuu hyvin äkkiä joksikin ihan muuksi.
Kun valtio laittaa lopun tälle kestämättömälle elämäntavalle, niin olet siinä vaiheessa avuton lammas. Avuton lammas, joka tekee niin kuin sanotaan.
Tunnustan nyt ihan suoraan: mua ei kiinnosta millaiseksi maailma jää, kun en ole enää täällä. En tarkoita ettenkö välittäisi toisista ihmisistä. Kyllä jonkun surkea kohtalo surettaa. Mutta sen verran perusitsekäs ihminen olen, että nyt lennän mielummin Suomeen perhettäni tapaamaan kuin olen näkemättä koskaan äitiäni siksi että v. 2100 jonkun toisen lapsenlapsenlapsi kärsii ilmastonmuutoksesta. Se vain on liian kaukainen asia.
Yritän kyllä elää mahdollisimman minimalistisesti, en kuluta halpamuotia, osta uutta elektroniikkaa, syö lihaa tai heitä ruokaa roskiin jne. Mutta lennoista en voi luopua. Sori, tulevaisuuden lapsi.
Olin kesällä Kosilla (ensimmäinen ulkomaanmatka moneen vuoteen) ja nauratti siellä, kun jokaisesta pikkuostoksesta tuli mukaan muovipussi mukaan. Täällä yritetään kamalasti vähentää muovikassien käyttöä ja sitten ihan EU:n sisällä toisissa maissa on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#ilmastotekojaNYT
Kun valtio laittaa lopun tälle kestämättömälle elämäntavalle, niin olet siinä vaiheessa avuton lammas. Avuton lammas, joka tekee niin kuin sanotaan.
Ai niinkuin sinä?
TOTUUS HALPAMUODISTA;MISSÄ SUN FARKUT ON TEHTY: https://areena.yle.fi/1-4604650