Miten työtön yksinhuoltaja pystyy maksamaan lapsen lukion?
Mikäli olen vielä syksylläkin työtön, mutta joka tapauksessa olen ulosotossa. Lapsi stressaa valtavasti ja toki minäkin, vaikka sen häneltä salaankin ja olen luvannut että asiat varmasti järjestyy. Miksi ihmeessä lukion pitää olla niin kallis? Miten te muut olette selviytyneet? Ja tilanne sellainen, että todellakin olen se ainoa vanhempi ja sukulainen joka kustannukset hoitaa, turha odottaa apuja keneltäkään.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
skopeloks kirjoitti:
Nyt menet kelaan ja kyselet sieltä toimeentulotukea sulle ja lapselle.
Lapsi on oikeutettu kelan kautta opintolainaan jossa on valtion takaus.
Sitten pitää vaan sinnitellä ja koettaa olla vähillä rahoilla.
Kyllä se onnistuu,se vaan vaatii sitkeyttä ja pitkää pinnaa.
Ai niin,kelan sivuilla on laskurit ja toimeentulotukihakemuksen voi täyttää netissäkin.
Kamalaa aloittaa opintolaina jo lukiolaiselle
Älä mitään,pakko mikä pakko! Ei mulla yh:na ollut varaa maksaa kirjoja,hyvä kun sai vuokran ja ruokaa! NS isä oli k-pää jolle baaritaivas oli tärkeämpi kuin lapsen koulu,joskus vitosen antoi.
Itseäni saan tuossa isä-asiassa syyttää,ei lukenut k-pää otsassa silloin kun tavattiin ja aloitettiin yhteiselämää! Vanhoja traumojaan alkoi kelaamaan,mutta se ei ollut meidän vika taas se.
Hyvin kuitenkin sujui,nyt on lukiot ja korkeakoulut käyty,hyvä palkka,pystyy maksamaan lainansa takaisin.
JA nyt mulla on varaa tukea sitten muussa jos on tarvis.
EI se laina niin kamalaa ole!
skopeloks kirjoitti:
Nyt menet kelaan ja kyselet sieltä toimeentulotukea sulle ja lapselle.
Lapsi on oikeutettu kelan kautta opintolainaan jossa on valtion takaus.
Sitten pitää vaan sinnitellä ja koettaa olla vähillä rahoilla.
Kyllä se onnistuu,se vaan vaatii sitkeyttä ja pitkää pinnaa.
Ai niin,kelan sivuilla on laskurit ja toimeentulotukihakemuksen voi täyttää netissäkin.
Saikos sitä lainaa alaikäinen?
Lukiolainen saa myös opintolainaa. Itse nostin pari tonnia lainaa saadakseni lukion käytyä.
Lapselle ensin töitä. Laitatte kaikki rahat säästöön ja sitten vasta lukioon. Etsitte vaikka yhdessä hanttihommia ja kausitöitä joita nuori voisi tehdä. Moni tekee niin ja he myös jatkavat työskentelyä läpi koko opintojen ajan. Itsekkin kävin iltatöissä kun olin lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja voi ostaa esin facekirpparilta halvalla, joilloin kirjatuki riittää. Tietokoneeseen voit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kaupungissani yksinhuoltajan lapsi sai maksusitoumuksen lukiokirjoihin ja tietokoneen. Käy kysymässä.
Lisäksi jotkut kirpputlrit ja antikvariaatit jakavat vanhoja kirjoja jopa iomaiseksikin. Tai sktten kysellä sukulaisilta ja tuttavilta. Isekkin opiskelin aikoinaan neljä vuotta vanhoilla kirjoilla.
Ei vanhentuneita kirjoja voi eikä kannata käyttää.
Pitää olla se painos, jota vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ensin töitä. Laitatte kaikki rahat säästöön ja sitten vasta lukioon. Etsitte vaikka yhdessä hanttihommia ja kausitöitä joita nuori voisi tehdä. Moni tekee niin ja he myös jatkavat työskentelyä läpi koko opintojen ajan. Itsekkin kävin iltatöissä kun olin lukiossa.
Kurjaa ja outoa mennä lukioon muuta ikäluokkaa myöhemmin.
Kirjastoistakin voi lainata kurssikirjoja ja kännykän kameralla voi kuvata ne itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen saa myös opintolainaa. Itse nostin pari tonnia lainaa saadakseni lukion käytyä.
17-vuotias lukiolainen voi saada opintolainaa. Ei nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa on se, että opettaa lapsensa elämään toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tälle alanuolia. Kaikki kaverit menevät lukioon ja itse joutuu menemään töihin vuodeksi keräämään rahaa.
Onhan se nyt syrjäyttävää.
En nyt oikein ole ymmärtänyt, että mikä siinä lukiossa muka maksaa...
Ei mitenkään, eikä edes jos on pienipalkkaisessa työssä, koska se on niin kallis.
Onko sinulla sukulaisia, jotka voisi avustaa kirjojen ostamisessa?
Itse avustan paria yh-äidin lukiolaista ja tiedän monen muunkin tekevän näin.
Onko lapsen isästä mitään apua? Ikävintähän tuossa on, kun lapsilisät loppuvat 17v ja elatusmaksut 18v ja lapsi jää tyhjän päälle.
Myös monet säätiöt nykyään avustavat esim. presidentti Niinistön säätiö, antaa rahaa yh-äitien lasten lukiokuluihin ja harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tälle alanuolia. Kaikki kaverit menevät lukioon ja itse joutuu menemään töihin vuodeksi keräämään rahaa.
Mistä joku 16v saa töitä, kun ei ole mitään ammatillista koulutusta, eikä työnantaja saa palkkakuluihin mitään palkkatukea. Ja vapaana on vapaata työvoimaa, pilvin pimein.
Kaikkia kirjoja ei sitten tarvitse ostaa. Nykyään opiskelijat myyvät kirjoja esim oman lukion kirjakirppis fb ryhmissä. Ja yllättävän paljon kirjoja pystyy myös lainaamaan kirjastosta, kunhan varaa kirjan ajoissa. Riippuu tietysti missä asutte, mutta isossa kaupungissa voi päästä aika halvalla. Ei ole järkeä ostaa kaupasta uutta kirjaa jotain parin kuukauden kurssia varten jos saman voi lainata/saada käytettynä. Itse en tainnut ekan vuoden jälkeen ostaa yhtään uutta kirjaa.
Jälkeenpäin on turhaa enää itkeä jos ei etukäteen ymmärtänyt säästää lapsen opintoja varten. Se on ihan oma vikasi ettei lapsi pääse nyt lukioon.
Suosittelen myös seurakunnan diakoniaa. Oma teinini käy erikoislinjaa ja kirjat todella maksavat, esim. matikankirjaa ei edes saanut Suomesta ja halvin käytetty maksoi posteineen 55e. Uutena 125e. Noin esimerkkinä... Tavallisia kirjoja saa halvalla käytettynä ja voi ostaa etukäteen vaikka koko sarjan. Diakonialla on kuulemma erikseen rahasto tätä varten tällä paikkakunnalla.
Joo ja sillä 46e lisällä nuori maksaa bussilippujaan yms. On lahjakas ja motivoitunut opiskelija (peruskoulun ka 9,7) ja kyllä kaikesta muusta voidaan tinkiä paitsi opiskelusta. Haetaan ruokaa ruokajonosta. Sekin auttaa. Koulussa on sentään maksuton lounas :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en mennyt lukioon tämän takia ollenkaan. Tosin tarkoitus oli mennä lukioon, kunhan olen ensin saanut töitä tekemällä säästöä kasaan, mutta se sitten jäi, kun sain hyvän vakkarin.
Mutta vähän jäi kalvamaan, ettei sinusta koskaan tullut ylioppilasta, eikös vaan? Ja Entäpä äitisi, joka punastellen joutuu kaupassa muita rouvia väistelemään, kun hänellä ei ole sitä arvokasta lyyraa rinnassaan.?
Jos olen oikein käsittänyt, niin lukiota käydään, jotta saadaan haluamansa korkeapalkkaisen työn. Itse olen tyytyväinen työhöni palkkaani nyt, en tarvitse mitään korkeastikoulutetun statusta. Eiköhän äitinikin opi kestämään tämän valtavan häpeän, jonka olen hänelle aiheuttanut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä joku 16v saa töitä, kun ei ole mitään ammatillista koulutusta, eikä työnantaja saa palkkakuluihin mitään palkkatukea. Ja vapaana on vapaata työvoimaa, pilvin pimein.
Siivooja, jäätelönmyyjä, mainoslehtien jakelija...Nuorillehan järjestetään kesätöitä myös sosiaalisin perustein. Se että vanhemmalla on tuollainen asenne tässä eniten huolestuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti, feissaus, torikojun/jätskikioskin myyjä, ikkunanpesijä. Näitä töitä tein itse alaikäisenä ja nuorena aikuisena. Varsinkin puhelinmyyntiin ja feissaamaan otetaan kuka vaan. Jos rahat on vähissä niin ei voi nyrpistellä nokkaa paskaduuneille.
Itse tein kesätöitä rahoittaakseni lukion. Onneksi en tuolloin tiennyt, että toiset vain lorvailivat kesän ja opiskelivat toimeentulotuella. Ihan sairasta tämä toisten hyysääminen.