Miten työtön yksinhuoltaja pystyy maksamaan lapsen lukion?
Mikäli olen vielä syksylläkin työtön, mutta joka tapauksessa olen ulosotossa. Lapsi stressaa valtavasti ja toki minäkin, vaikka sen häneltä salaankin ja olen luvannut että asiat varmasti järjestyy. Miksi ihmeessä lukion pitää olla niin kallis? Miten te muut olette selviytyneet? Ja tilanne sellainen, että todellakin olen se ainoa vanhempi ja sukulainen joka kustannukset hoitaa, turha odottaa apuja keneltäkään.
Kommentit (185)
https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha
https://www.kela.fi/-/pienituloisten-perheiden-opiskelijoille-ryhdytaan…
https://lukio.fi/lukiolaisopas/toimeentulo/
Tuossa alkua. Ei varmaan ratkaise kaikkia ongelmia, mutta auttaa varmasti.
Musta jotenkin tuntuu, että suomessa monikin yksityishenkilö olisi valmis auttamaan tälläisissäkin tapauksissa, mutta jostain syystä sitä kanavaa, missä auttajat ja avuntarvitsijat kohtaavat, ei oikein löydy.
Ei kaikki ihmiset halua julkisesti huudella facebookissa asioitaan.
Nyt menet kelaan ja kyselet sieltä toimeentulotukea sulle ja lapselle.
Lapsi on oikeutettu kelan kautta opintolainaan jossa on valtion takaus.
Sitten pitää vaan sinnitellä ja koettaa olla vähillä rahoilla.
Kyllä se onnistuu,se vaan vaatii sitkeyttä ja pitkää pinnaa.
Ai niin,kelan sivuilla on laskurit ja toimeentulotukihakemuksen voi täyttää netissäkin.
Itse en mennyt lukioon tämän takia ollenkaan. Tosin tarkoitus oli mennä lukioon, kunhan olen ensin saanut töitä tekemällä säästöä kasaan, mutta se sitten jäi, kun sain hyvän vakkarin.
Siis sulla on vuosi aikaa löytää töitä? Kauan siis olet ollut työttömänä, kun tällaista huolehdit? Vai onko tässä jotain masennusta ja et näe valoa tunnelin päässä? Ei se lukio nyt niin kallis ole, että et pysty järjestämään rahoja jostain, jos vain olet valmis luopumaan jostain.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se sun lukiolainen hakee ja saa opintotukea, sekä sitä uutta materiaalilisää. Enemmän kaurapuuroa, jollei muusta enää voi tinkiä. Sossulta kannattaa hakea sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea niihin pakollisiin kirjoihin.
Vähävarainen saa nykyään kirjarahaa n. 50 €/kk Kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en mennyt lukioon tämän takia ollenkaan. Tosin tarkoitus oli mennä lukioon, kunhan olen ensin saanut töitä tekemällä säästöä kasaan, mutta se sitten jäi, kun sain hyvän vakkarin.
Mutta vähän jäi kalvamaan, ettei sinusta koskaan tullut ylioppilasta, eikös vaan? Ja Entäpä äitisi, joka punastellen joutuu kaupassa muita rouvia väistelemään, kun hänellä ei ole sitä arvokasta lyyraa rinnassaan.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se sun lukiolainen hakee ja saa opintotukea, sekä sitä uutta materiaalilisää. Enemmän kaurapuuroa, jollei muusta enää voi tinkiä. Sossulta kannattaa hakea sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea niihin pakollisiin kirjoihin.
Huom! Tätä ns. kirjarahaa voi saada myös alle 17-vuotias. Lukion alkaessahan ollaan 16- tai jopa vielä 15-vuotiaita.
Muutoin opintotuessa (opintoraha ja -laina on 17 vuoden ikäraja.
skopeloks kirjoitti:
Nyt menet kelaan ja kyselet sieltä toimeentulotukea sulle ja lapselle.
Lapsi on oikeutettu kelan kautta opintolainaan jossa on valtion takaus.
Sitten pitää vaan sinnitellä ja koettaa olla vähillä rahoilla.
Kyllä se onnistuu,se vaan vaatii sitkeyttä ja pitkää pinnaa.
Ai niin,kelan sivuilla on laskurit ja toimeentulotukihakemuksen voi täyttää netissäkin.
Kamalaa aloittaa opintolaina jo lukiolaiselle
Vierailija kirjoitti:
Kehotan sua menemään nyt iltalukioon?!
Kirjoja voi ostaa esin facekirpparilta halvalla, joilloin kirjatuki riittää. Tietokoneeseen voit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kaupungissani yksinhuoltajan lapsi sai maksusitoumuksen lukiokirjoihin ja tietokoneen. Käy kysymässä.
Tuo kirjaraha auttaa aika hyvin! Tosin se tulee kerran kuussa ja alkuun on paljon ostettavaa.
Jollet löydä käytettynä, niin ekoihin kirjoihin menee 150 - 200 euroa ja laskin ja kannettava tietokone päälle.
Joistain maaseutulukioista voi tietokoneen lainata koululta ja jotkut lukiot vuokraavat niitä.
Ja jos joskus käy niin, ettei rahaa kirjoihin yksinkertaisesti ole, kannattaa lapsen mainita asiasta opettajalle. Toisinaan opettajilla on kontakteja, joiden kautta materiaali (vaikka käytettynä) järjestyy. Vähintään löytyy ymmärrystä, jos kirjan saa mukaan vasta myöhemmin kurssilla. Lapsen velvollisuus on opiskella kurssin asiat ja materiaalit, mutta kunhan tehtävät on tehtynä (vaikka vihkoon lainakirjasta) niin se riittää.
Kannettava onkin sitten se, mistä ei voi kauheasti tinkiä, eli abittia on pyöritettävä.
T. Enkun ope
Tee lapsestasi lastensuojeluilmoitus. Syynä vaikka lapsen hankala luonne, ettet tahdo jaksaa. Päästyänne tuen piirin sosiaalitoimi maksaa koulun, harrastuksen, hankkii asunnon, jne...
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja voi ostaa esin facekirpparilta halvalla, joilloin kirjatuki riittää. Tietokoneeseen voit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kaupungissani yksinhuoltajan lapsi sai maksusitoumuksen lukiokirjoihin ja tietokoneen. Käy kysymässä.
Lisäksi jotkut kirpputlrit ja antikvariaatit jakavat vanhoja kirjoja jopa iomaiseksikin. Tai sktten kysellä sukulaisilta ja tuttavilta. Isekkin opiskelin aikoinaan neljä vuotta vanhoilla kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, 50 euroa.. yksi kirja. Itse olen vaikka valmis maksamaan vähän enemmän veroja, että saadaan 2. aste maksuttomaksi tai toi vähävaraisten tuki edes sellaiseksi, että se oikeasti kattaa tuon 2. asteen.
Meneekö lapsi lukioon koska ei tiedä mitä tehdä jatkossa vai onko oikeasti potentiaalia yliopistoon? Ammattikorkeaan kun pääse helposti myös amispohjalta.
Ei ainakaan vielä opintolainaa lukiolaiselle. Eikö teillä ole ollut lainkaan säästötiliä nuoren opintoja varten? Meillä on ainakin laitettu aina pafi sataa kuussa säästöön ja nyt parissa vuosikymmenessä on säästynyt kunnon pesämuna ensi syksynä lukion aloittavalle nuorelle.