Jos Postin jakelu keskeytyy kahdeksi viikoksi ja tuolloin esim. työkkäri lähettää työnhakijalle kirjeen johon olisi normaalisti reagoitava nopeasti, niin joutuuko hakija tällöin karenssiin jos hän ei tietämättään toimikka tilanteen edellyttävällä tavalla?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työttömänä kuukausia ilman tietokonetta kun ei ollut varaa ostaa uutta eikä korjauttaa vanhaa. Tämä tiedoksi niille sähköpostista ulisijoille.
Älypuhelimissa on näppärä sähköpostitoiminto. Tälläinen älypuhelin maksaa alle sata euroa, käytettynä voi saada kympeillä.
Kirjastot toki tarjoavat ilmaista tietotekniikkaa, tämä tosin edellyttää kotoa poistumista ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha vetäytyä tuon tekosyyn taakse. Jos työttömällä ei ole puhelinta tai sähköpostia, miten hän voi olla yhteydessä työnantajiin ja miten hän voi saada työtarjouksia? Ei mitenkään.
No enpä tiedä, mutta mä tunnen kadulla asuvia ihmisiä pk-seudulla, jotka ei osaa käyttää tietokonetta ja joiden prepaid-numero vaihtuu jatkuvasti, kun puhelin varastetaan. Toimeentulotuki on alennettu 40 prossaa, eli saavat 298 e, koska työttömyyskorvaus on ensisijainen tuki ja sitä pitäisi hakea, mutta kun eivät osaa. Toisaalta ne, jotka osaavat, ovat jatkuvasti karenssissa, koska eivät kykene sitoutumaan esim. kuntouttavaan työhön tai kurssille.
Arveletko ap:n kuuluvan jompaan kumpaan ryhmään?
Kirjoittiko ap olevansa itse työtön vai teitkö itse tällaisen päätelmän? Onko tapanasi yleistää ja luulla asioita ilmat faktapohjaa?
Jos olet ottanut sähköiset palvelut, käyttöön, on velvollisuus seurata niitä. Karenssi tulee, jos et reagoi myös sähköisenä tulleeseen tarjoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työttömänä kuukausia ilman tietokonetta kun ei ollut varaa ostaa uutta eikä korjauttaa vanhaa. Tämä tiedoksi niille sähköpostista ulisijoille.
Älypuhelimissa on näppärä sähköpostitoiminto. Tälläinen älypuhelin maksaa alle sata euroa, käytettynä voi saada kympeillä.
Kirjastot toki tarjoavat ilmaista tietotekniikkaa, tämä tosin edellyttää kotoa poistumista ajoittain.
Kaikki eivät asu kirjaston lähellä ja älypuhelintakaan ei ole kaikilla. Itsellänikään ei tuolloin ollut ja syynä sille oli raha.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan olisi suurin syy työttömyyteen täydellinen elämänhallinnanmenetys noin yleisesti todettuna. En tiedä mitä tälle yleiselle apatialle olisi tehtävissä, vastikkeeton tulo ei nyt ainakaan näytä kerta kaikkian toimivalta ratkaisulta.
Eipä tätä ongelmaa tunnu kukaan muukaan osaavan ratkaista. Vartiainen tosin yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha vetäytyä tuon tekosyyn taakse. Jos työttömällä ei ole puhelinta tai sähköpostia, miten hän voi olla yhteydessä työnantajiin ja miten hän voi saada työtarjouksia? Ei mitenkään.
No enpä tiedä, mutta mä tunnen kadulla asuvia ihmisiä pk-seudulla, jotka ei osaa käyttää tietokonetta ja joiden prepaid-numero vaihtuu jatkuvasti, kun puhelin varastetaan. Toimeentulotuki on alennettu 40 prossaa, eli saavat 298 e, koska työttömyyskorvaus on ensisijainen tuki ja sitä pitäisi hakea, mutta kun eivät osaa. Toisaalta ne, jotka osaavat, ovat jatkuvasti karenssissa, koska eivät kykene sitoutumaan esim. kuntouttavaan työhön tai kurssille.
Mainitsin vaan, että heitäkin on. Itselleni tämä ei muuten ole ongelma, koska työkkärin kirjeet tulee pelkästään sähköisinä mulle. Ja toisaalta mulla on useampi osa-aikainen työ, joten ei paljoa haittaisi joutua karenssiin.
Höpö, nykylain mukaan vain kirjeenä lähetetyn työtarjouksen kautta voi tulla karenssi. Työkkärissäkin varmasti tajutaan lakko.
Jos oikeesti töitä haluaa, niin hakee itse eikä jää kirjeitä odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpö, nykylain mukaan vain kirjeenä lähetetyn työtarjouksen kautta voi tulla karenssi. Työkkärissäkin varmasti tajutaan lakko.
niin siitä karenssistahan aloituksessa oli kysymys
TE-toimisto asettaa kuola valuen työttömälle karenssin, vaikka postin kulku kuinka sakkaa.
Kirjeen lisäksi ns. työtarjouksesta ei todellakaan muistuteta teksti- eikä s-postiviestillä.
Ja kuka niitä "Oma asiointi" -sivuja katsoo, jos uusista lisäyksistä ei tule mitään automaattisia s-postiviestejä? Ei silti luulisi olevan ylivoimainen tehtävä lisätä tällaista toimintoa. Kyllähän TE-tston automatiikka takaa ainakin sen, että joka risahduksesta ja rastituksesta toimitetaan välittömästi postia Kelalle ja/tai liitolle.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa ilmaista netinkäyttö. Mutta luultavasti vastaat tähän että sulla on sata kilsaa kirjastoon. Ja älypuhelinta sulla ei ole ja kenelläkään kaverillakaan tai naapurilla ei voi käydä netissä tai on matkaa 200km.
T: Itsekin työtön, mutta en missaa mitään työkkärin tai Kelan postia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin siitä karenssistahan aloituksessa oli kysymys
Kyllä
No ei tule karenssia. Minulle on joskus tullut työkkärin kirje niin myöhässä, että sen työpaikan hakuaika oli ehtinyt umpeutua. Ei siitä karenssia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisillä ei ole välttämättä puhelinta/nettiä (esim luottotiedottomat) tai sitten mm netti toimii todella huonosti. Mä asioin netissä/puhelimitse/sähköpostitse, mutta on silti tullut ongelmia esim työkkärin sivu ei ole toiminut ja on ollu kiire jollakin ilmoituksella tai sitten on netti pätkinyt. Nää on korvessa aika hankalia tilanteita, varsinkin kun asiointipisteeseen ei pääse ilman ajanvarausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjastossa ja te-toimistossa, molemmissa sai käyttää tietokonetta.
Postin lakon aikana ei tule karenssia postitetun työtarjouksen takia, mutta työtön voidaan kutsua te-toimistoon ja ojentaa hänelle printti, jossa on työtarjousta vastaavat tiedot. Kyllä, työkkärillä on lupa kutsua asiakas koska tahansa noutamaan työ- tai koulutustarjous, jos netti ei ole käytössä eikä posti toimi.
Ei ihme että työnantajat hakevat tekijöitä toiselta puolelta maailmaa, jos av-palstan työttömät edustavat keskiverto työtöntä.
Ihme lusmuja taas tämä ketju täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kun tarkemmin ajattelee... se on niille lusmuille ihan oikein.