Hotellin keittiöpäällikkö järkyttyi nuorten ruokahävikistä: ”Ei riitä, että käy pari kertaa ilmastolakossa – mutta heittää näin paljon ruokaa roskiin”
Hotellin keittiöpäällikkö järkyttyi nuorten ruokahävikistä: ”Ei riitä, että käy pari kertaa ilmastolakossa – mutta heittää näin paljon ruokaa roskiin”
Katsokaa noita kuvia. Kuka tekee näin? Eikö mikään lamppu syty joko lapsella tai hänen vanhemmallaan?
(vaikea uskoa mihinkään ahdistukseen tai mihinkään hyviin tapoihin enää lasten ja nuorten kohdalla)
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/hotellin-keittiopaallikko-jarkytty…
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemmat katso yhtään perään?
Ehkä niiden vanhemmat eivät ole ilmastoahdistuneita?
Kyllä se vaan on niin, että muut pitäkööt huolen ilmastonmuutoksesta!
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
"Isoissa perheissä syntyy eniten hävikkiä, mutta kun lukuja lasketaan henkeä kohden, tilastoa johtavat yksin asuvat naiset."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/14/kotitalouksien-havikkiruoasta-…
Pitäisikö näiden ilmastoahdistuneiden naisten kiinnittää huomiota ruokahävikkiinsä?
Pitäisi, mutta se on vain valitettavasti pahuksen vaikeaa välillä, kun nykyään kaupoista ei tahdo saada kuin superhyperjumboperhepakkauksai. Oikeasti turhauttaa joutua ostamaan jättipaketteja kaikkea ja sitten miettimään, mitä saa pakastettua ja säilöttyä milläkin tavalla, kun valitettavasti suuri osa tuotteista on sellaisia, että et niitä mitenkään ehdi käyttöajan puitteissa syödä. Pienempiä pakkauksia kauppoihin erilaisten supersäästösäkkien sijasta. Pieniä voi aina ostaa enemmän, mutta isompaa et voi siellä kaupassa paloitella ostaaksesi vain tarvitsemasi määrän. Ja kaikkea kun ei vieläkään saa lähikaupasta irtomyyntinä.
T: ilmastotietoinen yksin asuva nainen, joka sentään yrittää jotain, toisin kuin nämä itsekeskeiset ilmastonmuutoksen kieltäjät, joille se oma napa on ainoa tärkeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset syyllistyivät pari kertaa samaan, luulivat, että ravintolan aamiainen on yhtä hyvää kuin kotona. Kertauksen jälkeen oppivat, että ruokia kannattaa maistaa eli ottaa vähän. Lisää voi hakea niitä hyviä.
Muuten tämä sujuukin hyvin, mutta jos on esim. hotellissa tai laivalla, missä on pitkät jonot, ihmiset ottavat siksi liikaa lautaselle, kun eivät halua käyttää kaikkea aikaansa jonottamiseen.
Eli ei voi käyttää aikaa jonottamiseen, mutta ruokaa saa heittää sillä varjolla lautastolkulla roskiin? Onpahan ihmisillä lomalla kiire.
Onko tuo siis sinun mielestä ok, koska on jonoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
"Isoissa perheissä syntyy eniten hävikkiä, mutta kun lukuja lasketaan henkeä kohden, tilastoa johtavat yksin asuvat naiset."
Pitäisikö näiden ilmastoahdistuneiden naisten kiinnittää huomiota ruokahävikkiinsä?
Pitäisi, mutta se on vain valitettavasti pahuksen vaikeaa välillä, kun nykyään kaupoista ei tahdo saada kuin superhyperjumboperhepakkauksai. Oikeasti turhauttaa joutua ostamaan jättipaketteja kaikkea ja sitten miettimään, mitä saa pakastettua ja säilöttyä milläkin tavalla, kun valitettavasti suuri osa tuotteista on sellaisia, että et niitä mitenkään ehdi käyttöajan puitteissa syödä. Pienempiä pakkauksia kauppoihin erilaisten supersäästösäkkien sijasta. Pieniä voi aina ostaa enemmän, mutta isompaa et voi siellä kaupassa paloitella ostaaksesi vain tarvitsemasi määrän. Ja kaikkea kun ei vieläkään saa lähikaupasta irtomyyntinä.
T: ilmastotietoinen yksin asuva nainen, joka sentään yrittää jotain, toisin kuin nämä itsekeskeiset ilmastonmuutoksen kieltäjät, joille se oma napa on ainoa tärkeä
Mitä nämä superhyperperhepakkaukset on, joita ei voi pakastaa ja menee siksi hukkaan. Mulla ei nyt tule yhtään mieleen? Mitä jättipaketteja?
Minua suorastaan ahdistaa nuo kuvat.
Olen sitä ikäpolvea jolle Biafran lapset esitettiin "älä haaskaa ruokaa, heillä ei ole mitään".
Ja muutoinkin ruokaa ei saa jättää, sillä ei saa leikkiä. Se on jonkun ihmisen suuren työn tulos josta saamme olla kiitollisia.
Liharuokien osalta "sinun edestäsi annettu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemmat katso yhtään perään?
Ehkä niiden vanhemmat eivät ole ilmastoahdistuneita?
No ei tarvitse olla ilmastoahdistunut tajutakseen, ettei ruokaa saa heittää roskiin? Itse opin tämän jo 1980-luvulla kun olin lapsi ja ilman ilmastoahdistusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset syyllistyivät pari kertaa samaan, luulivat, että ravintolan aamiainen on yhtä hyvää kuin kotona. Kertauksen jälkeen oppivat, että ruokia kannattaa maistaa eli ottaa vähän. Lisää voi hakea niitä hyviä.
Muuten tämä sujuukin hyvin, mutta jos on esim. hotellissa tai laivalla, missä on pitkät jonot, ihmiset ottavat siksi liikaa lautaselle, kun eivät halua käyttää kaikkea aikaansa jonottamiseen.
Eli ei voi käyttää aikaa jonottamiseen, mutta ruokaa saa heittää sillä varjolla lautastolkulla roskiin? Onpahan ihmisillä lomalla kiire.
Onko tuo siis sinun mielestä ok, koska on jonoa?
Olen eri, eikä ole ok, mutta varmaan kannattaisi pyrkiä vähentämään jonoja buffeteissa - näin vähennettäisiin myös hävikkiä. Käyttäytymiseen on helpointa vaikuttaa konkreettisilla toimilla, ne vaikuttavat myös niihin joihin valistus ja asennekasvatus eivät tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
Paitsi minä. Mulla on 2 koiraa, jotka syö kotiruuan jämät. Eli älkää aina haukkuko niitä koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
Mitä nämä superhyperperhepakkaukset on, joita ei voi pakastaa ja menee siksi hukkaan. Mulla ei nyt tule yhtään mieleen? Mitä jättipaketteja?
En ole edellinen kirjoittaja, mutta esimerkiksi monissa pienemmissä kaupoissa perunat on pakattu 2 kg pussiin, porkkanat 1 kg pussiin, omenat 1 kg pussiin jne. Kun tarvitset kaksi perunaa, yhden porkkanan ja yhden omenan, niin kakkia ei välttämättä ole irtomyynnissä. Mun lähikaupassa (pieni K-Market) on kyllä aina omenoita irtomyynnissä, mutta ei perunoita ja porkkanoita. Uudet perunat kesän alussa on irtomyynnissä, mutta talvella kaikki perunat ovat 2 kg pusseissa. Aika usein ei ole tomaattejakaan irtomyynnissä vaan 6-8 kpl rasiassa. Kuitenkin tarvitsen vain yhden tomaatin.
Vierailija kirjoitti:
Toinen paikka missä näkee järkyttävää ruokahävikkiä on pullonpalautusautomaatit. Automaatit heittää syrjään limupullot, joita ei ole juotu tyhjiksi. Kuka ostaa limua heittääkseen sen vain pois??? Tuhlaamista.
Eräät työkaverini ostavat limpparia kaadettavaksi pois. Noin 95%:ssa heidän taukotilan pöydälle jättämistään puolen litran limpparipulloissa on vähintään desilitra pohjalla. Kyseessä noin nelikymppiset ukot, nämä samat ukot myös jättävät työpaikan jääkaappiin ruokiaan mätänemään. Sieltä löytyy usein vihreitä makkaroita ynnä muuta kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yllätys. Koetapa saada ilmastolakkoileva teinisi edes viemään roskat, saati sitten lajittelemaan niitä. Nuoret vaativat, varsinainen tekeminen on sitten muiden homma!
Häh? Mun ilmastolakkoteinillä on ollut monta vuotta vastuu roskista ja lajittelusta. Oppi sen partiossa ja harvoin tarvii enää huomauttaa. Enemmän huomauttelee meille muille. Meillä on totuttu siihen, että kotityöt kuuluu kaikille. Muuten tehdään yhdessä, paitsi ilmastolakkoteini hoitaa roskat ja oman vege ruokansa teon. Toinen teini suunnittelee ruuat ja mies käy ruokakaupassa teinin ostoslistan mukaisesti. Mulla pyykkivastuu. Teinit ovat itse valinneet vastuunsa.
Niinpä, mihin unohtui kasvatus?
Ensinnäkin: Ruokahävikin vähentäminen on tietysti hyvä juttu.
Toiseksi: Koululaisten ilmastolakkoilusta on tehty aivan liian suuri numero. Ei homman ydin ole ilmasto eikä hiilijalanjäljen pienentäminen, vaan hauska yhdessäolo ja halu protestoida aikuisten maailmaa vastaan. Aikuisten maailma tuntuu aina niin ikävältä ja monimutkaiselta, että nuoret on helppo innostaa marssille sitä vastustamaan, varsinkin jos saa vielä olla poissa koulusta.
Samalla tavalla me vanhemmat sukupolvet kävimme kukin vuorollamme marssimassa ydinvoimaa vastaan, ydinaseita vastaan, teollisuutta vastaan, kapitalismia vastaan, Vietnamin sotaa vastaan...
Hyvin muistan sen innostuksen ja maailmanparantamisen tunteen, kun väsäsimme "Jenkit pois Vietnamista" -kylttejä ja huusimme kaduilla Ho-Ho-Ho-Tsi-Minh, Ho-Ho-Ho-Tsi-Minh! Emme mekään maailmanpolitiikasta ja varsinkaan Vietnamista mitään tienneet, mutta protestointi jotain suurelta uhalta tuntuvaa asiaa vastaan oli voimaannuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä ikäpolvea jolle Biafran lapset esitettiin "älä haaskaa ruokaa, heillä ei ole mitään".
Ja muutoinkin ruokaa ei saa jättää, sillä ei saa leikkiä. Se on jonkun ihmisen suuren työn tulos josta saamme olla kiitollisia.
Mua ahdistaa joka kerta heittää töissä roskiin lihaa ja kalaa ja kananmunia, kun niiden edestä on joku antanut elämänsä. Miettikää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa se lautanen pitää lastata ylise pursuavaksi ?
Ovatko nämä ihmiset liikuntarajoitteisia ?
Sitä sapuskaahan saa ja voi hakea vaikka 30x .
Tuota tekevä ihmisryhmä on älyrajoitteista ja heitä on aina vain suurempi osa väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä tuo on erittäin hyvää asiaa, mutta tässä nyt huomaa taas sen, että hyvä asia vähän pilataan sillä, että lähdetään tällä punaniskijääräasenteella mollaamaan ilmastosta huolissaan olevia nuoria ja mitätöimään valveutuneita nuoria. Ensinnäkin, nuo ruokakasat eivät ole niiden oikeasti ilmastotietoisten nuorten jäljiltä, vaan niiden nuorten ja etenkin heidän vanhempiensa, joiden asenne ilmastolakkoilua, Thurnbergia ja mm. kasvissyöntiä ja kasvisruokapäiviä kohtaan on juurikin tuo sama vähättely ja mitätöinti kuin kyseisellä ravintolapäälliköllä. Nämä vanhemmat kotona näyttävät sitä kerskakulutuksen ja lihan mättämisen mallia, kun kyllähän nyt tosimies ja -nainen lihansa tarvitsee ja salaatit ja muut on pupuille ja h*nttareille. Kotikasvatus ja vanhempien asenne tuossa on pielessä ja tämä ei tule muuttumaan nuoria haukkumalla ja syyllistämällä. Kyllä se viesti pitää suunnata niille junttivanhemmille, jotka tulevista sukupolvista piittaamatta ajattelevat vain sitä omaa napaansa ja nautintoaan pekonirasvojen tiristessä suupielistä. Eli viesti oikea, viestin kohde täysin väärä.
Itse et kyllä vaikuta kovin sivistyneeltä kirjoituksesi perusteella. Turhan ruokahävikin tuottamiseen osallistuvat yhtä lailla seka- kuin kasvissyöjätkin.
Tässä taannoin jopa presidenttikin otti kantaa ruokahävikkiin ja muistaakseni käsiteltiin tavallisten kansalaisten ruokahävikkiä. Hyvä siihenkin on puuttua, mutta kyllä nähdäkseni suurin ongelma on juuri ravintoloiden, suurkeittiöiden ja kauppojen ruokahävikki. Se on järkyttävä se määrä, mitä edellämainituissa instasseissa menee roskiin. Aina ei vika ole asiakkaissa, jotka heittävät ruokaa roskiin, vaan väärin mitoitetussa ruokatarjonnassa. Aina ei kysyntä ja menekki kohtaa. Nykytilannetta en tiedä, mutta ainakin aikoinaan oli sääntö esim. kunnallisissa ruokapalveluissa (mm. kouluissa) että ruokaa ei saa tarjota kenellekään, ei edes työntekijöille, vaan se pitää mennä roskiin. Siinä sitten työntekijä katsoo nälkäisenä kun 50 pikkupullaa kaadetaan roskiin. Tämä on tositarina. Itse en niin hirveästi syyllisyyttä kanna siitä desistä riisiä, mikä sattuu jäämään silloin tällöin yli.
Buffetissa hamstraaja ajattelee että otanpa tästä kaikkea tarpeeksi etten vaan jää ilman. Kun nuo toisetkin tuossa kasaavat lautastaan ihan huolella. Joku ihme ajatus taustalla että se ruoka loppuu keittiöstä ennen seuraavaa kierrosta. Luulen että tässä on yksi syy. Minun pitää saada kaikkea tarpeeksi! (vaikka en sitten söisikään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa joka kerta heittää töissä roskiin lihaa ja kalaa ja kananmunia, kun niiden edestä on joku antanut elämänsä. Miettikää!
Minä kaivan työpaikan taukohuoneen roskiksesta, sellainen saavi jossa on jätesäkki, työkavereiden jättämät ruuantähteet ja vien ne viereisen metsän reunaan, josta linnut käyvät ne syömässä. Menevätpähän edes jonkun ruuaksi, että ei ole aivan turhaan tapettu niitäkään eläviä olentoja. Varikset jo tietävät kun vien sinne ruokaa, ne katsovat tarkoilla silmillään ja lentävät heti paikalle kun olen poistunut.
Sinänsä tuo on erittäin hyvää asiaa, mutta tässä nyt huomaa taas sen, että hyvä asia vähän pilataan sillä, että lähdetään tällä punaniskijääräasenteella mollaamaan ilmastosta huolissaan olevia nuoria ja mitätöimään valveutuneita nuoria. Ensinnäkin, nuo ruokakasat eivät ole niiden oikeasti ilmastotietoisten nuorten jäljiltä, vaan niiden nuorten ja etenkin heidän vanhempiensa, joiden asenne ilmastolakkoilua, Thurnbergia ja mm. kasvissyöntiä ja kasvisruokapäiviä kohtaan on juurikin tuo sama vähättely ja mitätöinti kuin kyseisellä ravintolapäälliköllä. Nämä vanhemmat kotona näyttävät sitä kerskakulutuksen ja lihan mättämisen mallia, kun kyllähän nyt tosimies ja -nainen lihansa tarvitsee ja salaatit ja muut on pupuille ja h*nttareille. Kotikasvatus ja vanhempien asenne tuossa on pielessä ja tämä ei tule muuttumaan nuoria haukkumalla ja syyllistämällä. Kyllä se viesti pitää suunnata niille junttivanhemmille, jotka tulevista sukupolvista piittaamatta ajattelevat vain sitä omaa napaansa ja nautintoaan pekonirasvojen tiristessä suupielistä. Eli viesti oikea, viestin kohde täysin väärä.