Olenko ainoa, jolle särähtää korvaan, kun joku sanoo "toivottavasti teillä oli hauska ilta"?
Toivottavasti ruoka oli hyvää.
Toivottavasti lapset viihtyivät babysitterin kanssa.
Toivottavasti pääsitte kuivin jaloin kotiin.
Tuo "toivottavasti". Jotenkin negatiiviset vibat siitä. Olenko ainoa?
Kommentit (23)
Rantautunut amerikasta tuollainen toivottelu ja suomeksi vähän ontuva, alentuvainenkin.
Olet itse tollo, pahimmasta päästä.
Kutsut täysin vierasta, tuntematonta ihmistä tolloksi, vain hänen mielipiteensä vuoksi.
Kukaan muu, kuin totaalinen tollo, ei tuollaista tee.
- enkä ole ap -
Toivottavasti viittaa mielestäni vähän siihen, että tulevaisuudesta ei vielä tiedä. Jos asia on jo tapahtunut niin toivomisella ei ole merkitystä. Miksei kysyisi "Oliko teillä hauska ilta?" (Ai oli?! Sepä kiva!)
Ajattelen toivotuksen kohteliaisuutena johon kysyjä ei toivo vastausta.
Voin kyllä olla väärässäkin, en ehkä osaa vieläkään ihan kaikkia suomalaisia tapoja.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Jos sitä ei sanota mitenkään sarkastisesti, niin en näe noissa lauseissa mitään negatiivista. Käytän niitä itsekin ja tarkoitan ihan sitä mitä sanon.
Tältä palstalta todella oppii sen, että ihmiset ovat paaaljon hullumpia kuin luulen. Aivan ihmeellisistä asioista voikin joku mielensä pahoittaa! Eipä tässä viitsi sanoa mitään enää kenellekään.
Kyllä minä niin herneen nenääni vetäisin, kun sillä tavalla toivoteltiin. Jätetään nyt se kommentointi av-palstalle vain, jos voi sitten toivottaa kaikki maailman ihmiset hornan vttuun länkyttämstä ja toivottelemasta.
Se on kohteliasta smalltalkia, ei sen enempää. Sillä aloitetaan keskustelu, jos henkilö tulee sen todennäköisen hauskan iltansa jälkeen vaikka hakemaan lapset hoidosta tms. Sen jälkeen aletaan kertomaan, mitä pikku-Pertti on syönyt ja miten se nukkui.
Riippuu miten sanoo. Sellaisena pelkkänä tokaisuna on hieman passiivis-agressiivisen kuuloista, mutta taas lempeästi tmv niin kuulostaa jo ihan positiiviselta.
Minä ainakin tarkoitan tuolla, että vilpittömästi toivon, että ilta oli onnistunut. Toinen tapa sanoa että menikö ilta hyvin.
Ap, olet onnekas, että sinulla on joku jota ylipäätään kiinnostaa miten iltasi meni. Ja valitettavasti vaikutat ihmiseltä, jolta en kyselisi toista kertaa, kun ensimmäinenkin meni näemmä väärin.
Todennäköisesti miehesikään ei osaa täyttää tiskikonetta, eikä anoppisi hoitaa lapsia. Miniäsi ainakaan ei osaa kumpiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on fibat, tollo.
Fiba on eri asia kuin viba, tollo.
Riippuu äänensävystä. Kyllä "toivottavasti" saadaan kuulostamaan hyvin ivalliselta ja pilkalliseltakin.
Se on fibat, tollo.