Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset jäävät niin helposti saikulle?

Vierailija
20.10.2019 |

Olen kolmevitonen toimistotyötä tekevä nainen, jonka työnkuvaan kuuluu joskus myös toimistotarvikkeiden yms purkaminen pakkauksista ja pakkausten nostelu hyllyihin. Meitä tekee viisi naista samantyylistä työtä yhdessä.

Minua suoraan sanoen ihmetyttää työtovereiden sairaspoissaolot. Ollaan se kolme päivää poissa ilman lääkärintodistusta ja kun saikun jälkeen kysyn mikäs sinulla oli, niin vastaus on tyyliin että kurkku karhea ja kuumetta 37 astetta tai kuukautiset alkaa ja väänsi vatsasta.

Minusta nuo ei ole mitään syitä olla pois töistä. 37 astetta ei aikuisella ole edes kuumetta vaan lievää lämpöä. Kuukautiset on kerran kuussa yleensä ja niihin kipuihin voi ottaa särkylääkettä.

Toinen on kaikki niskajunit ja selkäkivut, joiden takia jäädään kotiin ”ettei vaan töissä joutuisi nosteleen mitään”. Mulla oli niskanikamassa murtuma vuosia sitten ja sen jälkeen on ollut säännöllisesti puutumista ja särkyä, jolle lääkärin mukaan ei oikeastaan voi mitään. Kun särky yllättää itan buranaa ja nostelen ihan reippaasti niitä pahvilaatikoita.

Työtovereiden elämää niiden sairaudet ja vaivat haittaa varmasti ihan kamalasti. Meistä viidestä aina on joku saikulla ja sen koskaan ole minä. Sitten on vielä kaikki lasten sairastelut, mutta niihin en puutu tässä.

En usko että naiset suoranaisesti huijaavat jäämällä saikulle, mutta tekevät sen liian heppoisin perustein.

Kyllä töissä voi olla, vaikka onkin vähän lämpöä ja kurkku kipeä. Ne pöpötkin leviää jo siinä vaiheessa, kun mitään oireita ei ole. Riittää kun huolehtii käsihygieniasta. Tai jos oikeasti on selkä kipeä, voi ottaa buranaa ja taukojumpata säännöllisesti, että lihakset ym voi hyvin.

Vatsavaivoihin löytyy lääkettä. Yksi työkaveri on saikulla vähintään joka toinen viikko IBS:n vuoksi. Minun siskolla on sama vaiva ja hän pitää sen aisoissa ruokavaliolla. Ja voihan työssä käydä vähän useammin wc:ssä.

Miksi niin herkkä saikuttaminen on naisille niin tyypillistä? Ei meidän mieskollegat ole yhtä paljon poissa töistä!

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ärsyttää turhaan sairaslomalle jäävät ihmiset. Joku joutuu nekin työt tekemään.

Onneksi meille tuli nollatoleranssi turhille työpoissaoloille. Nykyään vaaditaan työterveyslääkärin todistus jo yhdestä päivästä :)

Poissaolot väheni heti 40% koko organisaatiossa.

Mielenkiintoista. Meillä kaupungilla sai ennen olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää, nykyään 5 päivää. Sairaspoissaolot eivät ole lisääntyneet. 

Meillä ei taas puolella porukasta ole mitään tekemistä, joten ei tarvitse jäädä kotiin. Ja myös kaupungilla olen.

Vierailija
82/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naiset on niitä jotka jää saikulle, miehet taas tulevat töihin niiskutellen ja pärskien. Puhuvat kovaan ääneen miten sairaita ovat, ärsyttävää kuunneltavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ketä yrität miellyttää tulemalla kipeänä töihin? Miksi? Onko elämän tarkoitus työ, ja työnantaja jonkinlainen jumala, jonka palveleminen on niin lähellä sydäntä, että kaikki muut tarpeet haluaa sivuuttaa?

Tämä ei ollut nyt kettuilua, vaan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole koskaan hahmottanut ihmisten pakkomielteistä asennoitumista työhön ja palkansaajan asemaan. Olen itse yrittäjä ja omasta valinnastani köyhä, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä ota yhteiskunnan paineita henkilökohtaisesti. Välillä teen sairaana töitä kun ei ole toistakaan työntekijää ja joku työ täytyy saada loppuun. Välillä taas vedän lonkkaa monta päivää kun on siihen mahdollisuus.

En yritä mielyttää ketään. Ihmettelen vaan miksi naiset jäävät niin herkästi sairaslomalle, vaikka mikään heidän tilassa ei estä työntekoa.

Ihmeellinen ajatus, että saikuttaminen on joku perusoikeus!

Ap

Elikkä jos nainen oksentaa, ripuloi ja pyörtyy kuukautiskivuista, niin mikään ei estä häntä tekemästä töitä?

Et tosiaan taida tietää, minkälaisia ovat todella kovat kuukautiskivut?

Jos tuota tapahtuu useana peräkkäisenä päivänä, ehkä kannattaisi jo mennä lääkäriin?

Pahoja kuukautisia ei voi hoitaa, jos samalla on lapsen yritys päällä. Ne kuukautisia helpottavat hoidot kun ovat myös ehkäisykeinoja.

No voi herran jestas! Kyllä selityksiä riittää saikuttajilla :D

Vierailija
84/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta missä yrityksessä viisi ihmistä tekee ap:n kuvaamaa duunia Eli jotain toimistotarvikkeiden purkamista ja ”yleistä toimistotyötä”? Meillä ei ole tuon tyyppisiä työnkuvia enää ollenkaan.. yhden HR-asiantuntijan tehtävään kuuluu noin 1/10 työajasta myös toimistotarvikkeiden tilaus ja muut yleisluontoiset toimistotyöt, mutta että viisi ihmistä täysipäiväisesti? Ehkä saikkujen syynä onkin boreout eli tylsyyteen sairastuminen.

Mietin ihan samaa.

Ohis ja en ole AP, mutta esimerkiksi meillä valtion laitoksessa on oma yksikkö, joka huolehtii pelkästään laitoksen konttoritarvikehankinnoista, yksikön henkilömäärä on 18. Kuulumme suurempaan toimistoon, johon kuuluvat myös muut ns kanslia- eli toimistoasiat ja koko toimiston henkilömäärä on yli 70.

Vierailija
85/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen, ettei sinulla ole kokemusta kuukautiskivuista, jotka tekevät liikuntakyvyttömäksi.

Muutenkaan et ole mikään työpaikkasi saikkuvastaava, joten asia ei kuulu sinulle. Sairasloma on esimiehen ja työntekijän välinen asia. Ymmärrät varmaan, että sinulle ei kerrota välttämättä sairausloman todellista syytä. Flunssa on helppo sanoa työkaverille syyksi, jos ei halua kertoa tarkempaa syytä.

Asia kuuluu minulle ihan niin paljon kuin itse haluan.

Ap

Jahas 0/5

Vierailija
86/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Hajusteyliherkkyyden” takia saikuttelevat nostaa mun verenpainetta. Tutkimuksetkin sen ovat osoittaneet, että se on valesairaus.

Vierailija
87/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitaliako tavoittelet vai pokaalia? On se stana kumma kun aina joutuu selvittämään sen että kuume EI ole mikään sairauden mittari. Pienikin lämpö voi tehdä olon tosi sairaaksi.

Ei siellä Afrikan suolakaivoksillakaan saikutella mistään pienistä heikotuksista, vaan pitää todella tehdä kuolemaa! Ihme nynnyjä täällä meillä!

Vierailija
88/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Hajusteyliherkkyyden” takia saikuttelevat nostaa mun verenpainetta. Tutkimuksetkin sen ovat osoittaneet, että se on valesairaus.

Entäs sitten joku sähköyliherkkyys, kun lamppu syttyy työpaikalla niin heti alkaa heikottamaan ja pakko lähteä kotiin lepäämään.

Vierailija
89/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta missä yrityksessä viisi ihmistä tekee ap:n kuvaamaa duunia Eli jotain toimistotarvikkeiden purkamista ja ”yleistä toimistotyötä”? Meillä ei ole tuon tyyppisiä työnkuvia enää ollenkaan.. yhden HR-asiantuntijan tehtävään kuuluu noin 1/10 työajasta myös toimistotarvikkeiden tilaus ja muut yleisluontoiset toimistotyöt, mutta että viisi ihmistä täysipäiväisesti? Ehkä saikkujen syynä onkin boreout eli tylsyyteen sairastuminen.

Mietin ihan samaa.

Ohis ja en ole AP, mutta esimerkiksi meillä valtion laitoksessa on oma yksikkö, joka huolehtii pelkästään laitoksen konttoritarvikehankinnoista, yksikön henkilömäärä on 18. Kuulumme suurempaan toimistoon, johon kuuluvat myös muut ns kanslia- eli toimistoasiat ja koko toimiston henkilömäärä on yli 70.

Joo arvatenkin valtiolla eikä yksityisellä. Surkeaa verovarojen käyttöä ja tehottomuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi