Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset jäävät niin helposti saikulle?

Vierailija
20.10.2019 |

Olen kolmevitonen toimistotyötä tekevä nainen, jonka työnkuvaan kuuluu joskus myös toimistotarvikkeiden yms purkaminen pakkauksista ja pakkausten nostelu hyllyihin. Meitä tekee viisi naista samantyylistä työtä yhdessä.

Minua suoraan sanoen ihmetyttää työtovereiden sairaspoissaolot. Ollaan se kolme päivää poissa ilman lääkärintodistusta ja kun saikun jälkeen kysyn mikäs sinulla oli, niin vastaus on tyyliin että kurkku karhea ja kuumetta 37 astetta tai kuukautiset alkaa ja väänsi vatsasta.

Minusta nuo ei ole mitään syitä olla pois töistä. 37 astetta ei aikuisella ole edes kuumetta vaan lievää lämpöä. Kuukautiset on kerran kuussa yleensä ja niihin kipuihin voi ottaa särkylääkettä.

Toinen on kaikki niskajunit ja selkäkivut, joiden takia jäädään kotiin ”ettei vaan töissä joutuisi nosteleen mitään”. Mulla oli niskanikamassa murtuma vuosia sitten ja sen jälkeen on ollut säännöllisesti puutumista ja särkyä, jolle lääkärin mukaan ei oikeastaan voi mitään. Kun särky yllättää itan buranaa ja nostelen ihan reippaasti niitä pahvilaatikoita.

Työtovereiden elämää niiden sairaudet ja vaivat haittaa varmasti ihan kamalasti. Meistä viidestä aina on joku saikulla ja sen koskaan ole minä. Sitten on vielä kaikki lasten sairastelut, mutta niihin en puutu tässä.

En usko että naiset suoranaisesti huijaavat jäämällä saikulle, mutta tekevät sen liian heppoisin perustein.

Kyllä töissä voi olla, vaikka onkin vähän lämpöä ja kurkku kipeä. Ne pöpötkin leviää jo siinä vaiheessa, kun mitään oireita ei ole. Riittää kun huolehtii käsihygieniasta. Tai jos oikeasti on selkä kipeä, voi ottaa buranaa ja taukojumpata säännöllisesti, että lihakset ym voi hyvin.

Vatsavaivoihin löytyy lääkettä. Yksi työkaveri on saikulla vähintään joka toinen viikko IBS:n vuoksi. Minun siskolla on sama vaiva ja hän pitää sen aisoissa ruokavaliolla. Ja voihan työssä käydä vähän useammin wc:ssä.

Miksi niin herkkä saikuttaminen on naisille niin tyypillistä? Ei meidän mieskollegat ole yhtä paljon poissa töistä!

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nostetaanpa KISSA PÖYDÄLLE, ja puhutaan aidasta eikä aidan seipäistä. Kukapa ne rästihommat siellä,kotona tekee muu , kuin äiti. Ei millään jaksa kaikkea työpäivän päälle. Monet miehet nääs jättävät ne tekemättä . Naiset ovat vastuuntuntoisempia , jolloin lapsiarki pyörii kivuttomammin.

Ei ne naiset saa stä sädekehää päänsä päälle, vakka eivät saikuttaisikkaan.

Järkevää on vaan hypätä kyydistä pois , kun alkaa liikaa väsyä, ettei tule loppuunpalamista.

Selän takia saa pisimmät saikut.

Tunnen oikeasti selkäsairaita ja siksi ärsyttää ne alkoholistit, jotka krapulapäivinä käyttää selkää tekosyynä.

Vierailija
62/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ketä yrität miellyttää tulemalla kipeänä töihin? Miksi? Onko elämän tarkoitus työ, ja työnantaja jonkinlainen jumala, jonka palveleminen on niin lähellä sydäntä, että kaikki muut tarpeet haluaa sivuuttaa?

Tämä ei ollut nyt kettuilua, vaan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole koskaan hahmottanut ihmisten pakkomielteistä asennoitumista työhön ja palkansaajan asemaan. Olen itse yrittäjä ja omasta valinnastani köyhä, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä ota yhteiskunnan paineita henkilökohtaisesti. Välillä teen sairaana töitä kun ei ole toistakaan työntekijää ja joku työ täytyy saada loppuun. Välillä taas vedän lonkkaa monta päivää kun on siihen mahdollisuus.

En yritä mielyttää ketään. Ihmettelen vaan miksi naiset jäävät niin herkästi sairaslomalle, vaikka mikään heidän tilassa ei estä työntekoa.

Ihmeellinen ajatus, että saikuttaminen on joku perusoikeus!

Ap

Elikkä jos nainen oksentaa, ripuloi ja pyörtyy kuukautiskivuista, niin mikään ei estä häntä tekemästä töitä?

Et tosiaan taida tietää, minkälaisia ovat todella kovat kuukautiskivut?

Jos tuota tapahtuu useana peräkkäisenä päivänä, ehkä kannattaisi jo mennä lääkäriin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun työpaikan tilanne ei kerro mitään naisista yleensä. Enemmän työpaikasta.

It-firman hr-täti, jonka laumasta yhdelläkään naisella ei kahteen vuoteen sairauspoissaoloa. Otos parikymmentä naista.

Vierailija
64/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nostetaanpa KISSA PÖYDÄLLE, ja puhutaan aidasta eikä aidan seipäistä. Kukapa ne rästihommat siellä,kotona tekee muu , kuin äiti. Ei millään jaksa kaikkea työpäivän päälle. Monet miehet nääs jättävät ne tekemättä . Naiset ovat vastuuntuntoisempia , jolloin lapsiarki pyörii kivuttomammin.

Järkevää on vaan hypätä kyydistä pois , kun alkaa liikaa väsyä, ettei tule loppuunpalamista.

Ja sitten oikeasti mietitään, miksi naiset ovat huonommassa asemassa työelämässä. Ei se työnantaja ihan oikeasti maksa siitä, että teidän kotielämässä pysyy rattaat pyörimässä. Todella epäkiitollista myös olla tuolla asenteella varustetun työkaveri. Pistäkää ne pitkää päivää tekevät miehenne maksamaan rästitöistä palveluina, ei voi olla, että perheiden epäfunktionaalisuus tulee työnantajien ja työkavereiden maksettavaksi. Oikeasti, miettikääpä miten itsekkäitä olette uhrautuvan äitiroolinne takana.

Vierailija
65/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten me, joilla sairauslomalla kone auki kotona ja skypen kautta osallistutaan palavereihin. Muut samassa tiimissä rutiinihommia tekevät eivät koskaan ota konetta kotiin, jolloin nyös ”lapsi sairaana” päivät siivoavat ja laittavat tavaraa fbkirppiksille myyntiin.

Vierailija
66/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ketä yrität miellyttää tulemalla kipeänä töihin? Miksi? Onko elämän tarkoitus työ, ja työnantaja jonkinlainen jumala, jonka palveleminen on niin lähellä sydäntä, että kaikki muut tarpeet haluaa sivuuttaa?

Tämä ei ollut nyt kettuilua, vaan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole koskaan hahmottanut ihmisten pakkomielteistä asennoitumista työhön ja palkansaajan asemaan. Olen itse yrittäjä ja omasta valinnastani köyhä, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä ota yhteiskunnan paineita henkilökohtaisesti. Välillä teen sairaana töitä kun ei ole toistakaan työntekijää ja joku työ täytyy saada loppuun. Välillä taas vedän lonkkaa monta päivää kun on siihen mahdollisuus.

En yritä mielyttää ketään. Ihmettelen vaan miksi naiset jäävät niin herkästi sairaslomalle, vaikka mikään heidän tilassa ei estä työntekoa.

Ap

Elikkä jos nainen oksentaa, ripuloi ja pyörtyy kuukautiskivuista, niin mikään ei estä häntä tekemästä töitä?

Jos tuota tapahtuu useana peräkkäisenä päivänä, ehkä kannattaisi jo mennä lääkäriin?

Pahoja kuukautisia ei voi hoitaa, jos samalla on lapsen yritys päällä. Ne kuukautisia helpottavat hoidot kun ovat myös ehkäisykeinoja.

Vierailija
67/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo selkeästi vaikuttaa miellyttämisen tarpeelta ja oman paremmuutesi korostamiselta. Onko sinulla huono itsetunto?

Muiden sairaslomat eivät kuulu sinulle.

Keskity sinäkin vaan ketjun aiheeseen, joka on miksi naiset jäävät pikku vaivoista sairaslomalle äläkä vaivaa pikku päätäsi psykologisilla pohdinnoilla, kun ei sinulla niihin tiedot ja lahjat riitä :))))€

Ap

Sellaset arroganssit sieltä. Kerrotko vielä, miksi teet tuollaista duunia, jos olet niin älykäs itse?

Ohis

Vierailija
68/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vmp, naisvihaajan uusin. Ap on mies.

Vierailija
69/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset saikuttaa paljon enemmän kuin miehet. Sen olen huomannut työelämässä. 

Vierailija
70/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika moni käy alvariinsa kuulemassa gynen polilla, et ei tähän kyllä voi määrätä mitään vahvempaa, ja jos kokeiltas vielä tätä hormonia...

Tiedän pari kivunhoidon tasoon niin kypsynyttä naista, että hakevat ne kolmena päivänä kuukaudessa tarvitsemansa kovemmat kipulääkkeet laittomia reittejä. Ei tuu enää poissaoloja, mutta mitään järkeähän tuossa ei ole.

(Toimihenkilöitä, perheellisiä, ei mitään väärinkäyttöä tms päihdehommia.)

Tää ihan sivuhuomautuksena, en ole aiempi.

Vierailija
71/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikallakin naiset on nuhan vuoksi saikulla kaksikin viikkoa. Siivoavat kotona kaappeja ja pesevät ikkunoita. Ja ovat niin sairaita.

Minä tiedän lähinnä vain miesflunssaa potevia miehiä. Naiset sitten hoivailevat näitä vauvoja ja pyörittävät koko perheen arkea, vaikka itse olisivat miten pää kainalossa.

Vierailetko kuinka usein flunssaa sairastavien taloudessa, kun tiedät niin hyvin millaista siellä on? Vai kuuletko asiasta vain sen toisen henkilön version?

Vieraileeko ap näiden kertomiensa tapausten kotona, kun tuntuu tietävän kovinkin tarkkaan, millaisia vaivoja siellä podetaan tai ollaan potematta? En minä ainakaan kerro kyttääjätyökavereilleni vaivojani yksityiskohtaisesti, jos olen ollut sairaana. Jotain ympäripyöreää saatan sanoa, kuten aloittajallekin on kerrottu.

Vierailija
72/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta missä yrityksessä viisi ihmistä tekee ap:n kuvaamaa duunia Eli jotain toimistotarvikkeiden purkamista ja ”yleistä toimistotyötä”? Meillä ei ole tuon tyyppisiä työnkuvia enää ollenkaan.. yhden HR-asiantuntijan tehtävään kuuluu noin 1/10 työajasta myös toimistotarvikkeiden tilaus ja muut yleisluontoiset toimistotyöt, mutta että viisi ihmistä täysipäiväisesti? Ehkä saikkujen syynä onkin boreout eli tylsyyteen sairastuminen.

Vierailija
73/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten oikeasti mietitään, miksi naiset ovat huonommassa asemassa työelämässä. Ei se työnantaja ihan oikeasti maksa siitä, että teidän kotielämässä pysyy rattaat pyörimässä. Todella epäkiitollista myös olla tuolla asenteella varustetun työkaveri. Pistäkää ne pitkää päivää tekevät miehenne maksamaan rästitöistä palveluina, ei voi olla, että perheiden epäfunktionaalisuus tulee työnantajien ja työkavereiden maksettavaksi. Oikeasti, miettikääpä miten itsekkäitä olette uhrautuvan äitiroolinne takana.

Pitäisi olla yhteskunnan tehtävä, eikä naisten, järjestää lapsista aiheutuvat kulut tasapuolisesti kaikille työnantajille, eikä vain äitien työnantajille.

Vierailija
74/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihmeellinen harha sinulla, että tietäisit toisten työkunnon olematta edes lääkäri, saati normaali ihminen.

Vierailija
75/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Olen ollut saikulla niskakivusta, kun pää ei käänny sennttiä, kun liikkuminen sattuu ja pelkkä autossa matkustaminen saa huutamaan kivusta.

Olen ollut saikulla selkäkivusta, mulla on välilevyn pullistuma ja kun kipu iskee ei voi istua eikä seistä, jalka lähtee välillä kävellessä alta. Särkylääkjet ja relaksantit niin vahvoja, etten pysy hereillä.

Kuukautisista en ole ollut koskaan saikulla, mutta jos työ olisi ollut fyysistä, varmasti olisin ollut. Vuoto kun oli niin hurjaa, että 5 minuuttia aiemmin vaihdettu side ja tampoonikombo saattoi pettää ja joutui vaihtamaan vaatteet.

Ap, jos et oikeasti tiedä, anna olla. Nimimerkki 3 päivää saikulla tänä vuonna niskajumista ja lääkäri kirjoitti 5 päivää ja vahvat tropit!

Vierailija
76/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta missä yrityksessä viisi ihmistä tekee ap:n kuvaamaa duunia Eli jotain toimistotarvikkeiden purkamista ja ”yleistä toimistotyötä”? Meillä ei ole tuon tyyppisiä työnkuvia enää ollenkaan.. yhden HR-asiantuntijan tehtävään kuuluu noin 1/10 työajasta myös toimistotarvikkeiden tilaus ja muut yleisluontoiset toimistotyöt, mutta että viisi ihmistä täysipäiväisesti? Ehkä saikkujen syynä onkin boreout eli tylsyyteen sairastuminen.

Mietin ihan samaa.

Vierailija
77/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan kiinnostaisi tulla tommosta duunia tekemään. En ihmettele että jäädään kotiin sairastamaan.

Vierailija
78/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelemaan tai nostelee, ei nosteleen.

Vierailija
79/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla noin tyhmä?

Ihmisillä on erilaisia vaivoja. Minulla esim. on selässä jotakin vikaa ja kovat kivut ollut jo pari vuosikymmentä, eikä niille löydy syytä. Niihin ei auta todellakaan Burana, kovia kipulääkkeitä en edes kokeile, etten jää koukkuun niihin, eikä niiden vaikutuksen alaisena voisi työskennellä. Eikä muuten auta pätkän vertaa jokin hiton jumppaaminen kipuihin.

Minulla on kovat kuukautiskivut ja päivä ennen kuukautisia ja ensimmäiset kaksi päivää oksennan kivun takia, vaikka vetäisin millaisen lääkearsenaalin naamaani, siinä ei paljon reippaana laatikoita nostella, kun hädin tuskin pysyy tajuissaan. Ja ei, minulla ei ole endoa tai mitään muutakaan, pitää vain kärsiä, koska haluan vielä lapsia.

Kaiken lisäksi minulla on vielä IBS, tämäkin on erittäin erilainen ihmisillä, siskollasi on käynyt tuuri, kaikilla ei ruokavalio toimi. Minulla luojan kiitos toimii, mutta silti välillä on sellaisia päiviä, etten pääse muutamaa metriä kauemmas vessasta, en todellakaan lähtisi sellaisina päivinä mihinkään ja perunkin kaikki menot, jos sellainen päivä sattuu. Minulla on myös sellainen tämä vaiva, että ennen puolta päivää en uskalla astua ovesta ulos, koska vaikka tämä on "hallinnassa", vatsani oireilee joka ikinen aamu. Aamusta riippuen joudun käymään vessassa 1-20 kertaa, eikä siihen auta mikään.

Joten jos sinulla ei ole mitään hajua asioista ja siitä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita, ole hiljaa.

Sinä et tuolla asenteella kyllä työelämässä pärjäisikään, hyvä että olet tuilla!

Työssäkäyvä

Vierailija
80/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla noin tyhmä?

Ihmisillä on erilaisia vaivoja. Minulla esim. on selässä jotakin vikaa ja kovat kivut ollut jo pari vuosikymmentä, eikä niille löydy syytä. Niihin ei auta todellakaan Burana, kovia kipulääkkeitä en edes kokeile, etten jää koukkuun niihin, eikä niiden vaikutuksen alaisena voisi työskennellä. Eikä muuten auta pätkän vertaa jokin hiton jumppaaminen kipuihin.

Minulla on kovat kuukautiskivut ja päivä ennen kuukautisia ja ensimmäiset kaksi päivää oksennan kivun takia, vaikka vetäisin millaisen lääkearsenaalin naamaani, siinä ei paljon reippaana laatikoita nostella, kun hädin tuskin pysyy tajuissaan. Ja ei, minulla ei ole endoa tai mitään muutakaan, pitää vain kärsiä, koska haluan vielä lapsia.

Kaiken lisäksi minulla on vielä IBS, tämäkin on erittäin erilainen ihmisillä, siskollasi on käynyt tuuri, kaikilla ei ruokavalio toimi. Minulla luojan kiitos toimii, mutta silti välillä on sellaisia päiviä, etten pääse muutamaa metriä kauemmas vessasta, en todellakaan lähtisi sellaisina päivinä mihinkään ja perunkin kaikki menot, jos sellainen päivä sattuu. Minulla on myös sellainen tämä vaiva, että ennen puolta päivää en uskalla astua ovesta ulos, koska vaikka tämä on "hallinnassa", vatsani oireilee joka ikinen aamu. Aamusta riippuen joudun käymään vessassa 1-20 kertaa, eikä siihen auta mikään.

Joten jos sinulla ei ole mitään hajua asioista ja siitä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita, ole hiljaa.

Miksi et jää kokonaan pois töistä jos et työkykyinen ole kuin pienen osan ajasta? Ainiin palkka. Kyllä se oikeasti pistää hatuttamaan kun toiset ovat n. 1/3 vuodesta paikalla ja nauttivat samaa palkkaa. Tämän lisäksi vain osatyökykyiset ihan oikeasti kuormittavat muita, verrattuna siihen että kukin hoitaisi suunnilleen oman osansa töistä tai olisi ahkera työkaveri. Sinne kun on siksi porukkaa palkattu, että on hommia tehtävänä. Ei palkollisena olemisen pitäisi olla mikään annettu etuoikeus työkyvystä riippumatta. Taitaa olla monella hämärtynyt, mistä sitä palkkaa maksetaan. Tehokkuudessa voi olla eroja, mutta yleensä paikalla olo on minimivaatimus.

En olekaan töissä, mutta työkkärin mielestä olen täysin työkuntoinen, joten olen työnhakijana. En todellakaan ole työkuntoinen, mutta työkkäri on päättänyt toisin. Onneksi edes papereissani lukee, että alkava kuntouttava työtoiminta pitää ajoittua iltapäivään terveyssyistä. Sanoin kyllä ihan suoraan tapaamisessa, jossa asiasta keskusteltiin, että minä en ovesta astu ulos aamuisin, kun en pääse vessasta ulos, eivätkä he voi pakottaa minua kulkemaan vaipoissa.

Pyrskähti kahveet näppäimistölle kun luin tätä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi