Miksi naiset jäävät niin helposti saikulle?
Olen kolmevitonen toimistotyötä tekevä nainen, jonka työnkuvaan kuuluu joskus myös toimistotarvikkeiden yms purkaminen pakkauksista ja pakkausten nostelu hyllyihin. Meitä tekee viisi naista samantyylistä työtä yhdessä.
Minua suoraan sanoen ihmetyttää työtovereiden sairaspoissaolot. Ollaan se kolme päivää poissa ilman lääkärintodistusta ja kun saikun jälkeen kysyn mikäs sinulla oli, niin vastaus on tyyliin että kurkku karhea ja kuumetta 37 astetta tai kuukautiset alkaa ja väänsi vatsasta.
Minusta nuo ei ole mitään syitä olla pois töistä. 37 astetta ei aikuisella ole edes kuumetta vaan lievää lämpöä. Kuukautiset on kerran kuussa yleensä ja niihin kipuihin voi ottaa särkylääkettä.
Toinen on kaikki niskajunit ja selkäkivut, joiden takia jäädään kotiin ”ettei vaan töissä joutuisi nosteleen mitään”. Mulla oli niskanikamassa murtuma vuosia sitten ja sen jälkeen on ollut säännöllisesti puutumista ja särkyä, jolle lääkärin mukaan ei oikeastaan voi mitään. Kun särky yllättää itan buranaa ja nostelen ihan reippaasti niitä pahvilaatikoita.
Työtovereiden elämää niiden sairaudet ja vaivat haittaa varmasti ihan kamalasti. Meistä viidestä aina on joku saikulla ja sen koskaan ole minä. Sitten on vielä kaikki lasten sairastelut, mutta niihin en puutu tässä.
En usko että naiset suoranaisesti huijaavat jäämällä saikulle, mutta tekevät sen liian heppoisin perustein.
Kyllä töissä voi olla, vaikka onkin vähän lämpöä ja kurkku kipeä. Ne pöpötkin leviää jo siinä vaiheessa, kun mitään oireita ei ole. Riittää kun huolehtii käsihygieniasta. Tai jos oikeasti on selkä kipeä, voi ottaa buranaa ja taukojumpata säännöllisesti, että lihakset ym voi hyvin.
Vatsavaivoihin löytyy lääkettä. Yksi työkaveri on saikulla vähintään joka toinen viikko IBS:n vuoksi. Minun siskolla on sama vaiva ja hän pitää sen aisoissa ruokavaliolla. Ja voihan työssä käydä vähän useammin wc:ssä.
Miksi niin herkkä saikuttaminen on naisille niin tyypillistä? Ei meidän mieskollegat ole yhtä paljon poissa töistä!
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, ettei sinulla ole kokemusta kuukautiskivuista, jotka tekevät liikuntakyvyttömäksi.
Muutenkaan et ole mikään työpaikkasi saikkuvastaava, joten asia ei kuulu sinulle. Sairasloma on esimiehen ja työntekijän välinen asia. Ymmärrät varmaan, että sinulle ei kerrota välttämättä sairausloman todellista syytä. Flunssa on helppo sanoa työkaverille syyksi, jos ei halua kertoa tarkempaa syytä.
Asia kuuluu minulle ihan niin paljon kuin itse haluan.
Ap
Jospa nyt kuitenkin syventyisit ihan omiin asioihisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee naisista niin heikkoja ja jotenkin hauraita?
Hyvän panon puute?
Miten niin "naiset"? Mun tiimissä on tälläkin hetkellä kolme naista, jotka ylpeilevät sillä etteivät KOSKAAN ole ollet saikulla.
Itse olen useamman kerran vuodessa pois, en voi sille mitään. Saan joka vuosi mahataudin = 24 tuntia hallitsematonta yrjöämistä + 24 tuntia lihasheikkoutta. Yleensä saa myös syksyllä flunssan/joskus influenssan jossa kuume nousee 38+. Näitä saavat töissämme sekä miehet että naiset yhtä paljon.
Sen lisäksi sairastan vaikeaa endometrioosia - kuukautiset pidetään lääkityksellä kokonaan pois, mutta kipuja tulee silti joskus niin etten pysty seisomaan tai kävelemään. Kyyneleet valuvat silmistä kun odottelen valtavan särkylääkeannoksen vaikutusta lämpöpeiton alla. Kerro miten voisin kohdata asiakkaita tai nostella laatikoita tuossa tilassa? Tämä sama siraus on 10% naisista ja silti siihen on äärimmäisen vaikeaa saada hoitoa.
Olen pahoillani että olen nainen joka sairastaa naistentautia. Mielelläni olisin mies - ja olisin 1-5 kertaa vuodessa vähemmän saikulla ja alavatsani olisi kivuton. Olen kyseisen sairauden vuoksi myös sinkku, ja se rajoittaa muutenkin eläämääni valtavasti, joten sori mutta en kaipaa sinun tuomiotasi tähän päälle siitä onko kipuni vain jotain menkkakipua johon otetaan Buranaa.
Uskon, että pitkät sairaslomat vääristävät tilastoja. Olen itse kunnalla töissä ja sekä minä että työkaverini olemme 0-5 päivää vuodessa pois. Noihin tilastoihin vaikuttaa varmasti pitkät, kuukausien sairaslomat. Kunta-alalla monia aika fyysisesti rasittavia töitä (hoitoala, siivous, ruokapalvelut, puutarha, huoltotyöt jne.) ja porukka ikääntyvää, joten pitkiä sairaslomia tulee. Ennen ei kiinnitetty töissä huomiota ergonomiaan samalla tavalla kuin ennen. Moni on pilannut selkänsä tai kätensä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset saikuttaa, koska voivat. Julkisella sektorillahan porukka on saikulla enemmän kuin yksityisellä ja mitään muuta syytä en keksi kuin se, että ovat kuvitteellisessa suojatyöpaikassa, josta voi olla pois kuinka vaan menettämättä työpaikkaa. Vai onko yksityisellä jotenkin työskentelyolosuhteet niin paljon mukavammat, ettei porukka sairastu? Miksi duunarimies ei ole niin paljoa sairaana kuin duunarinainen?
Omassa ammattiryhmässäni poissaoloja jotain 4-5 vuodessa keskimäärin. Täysin samassa työympäristössä, samalla fyysisellä rasituksella tekevät työntekijät, joilla on kapeampi vastuu, ovat melkein 30 päivää vuodessa pois. Syy? Huono työmoraali, sanon minä.
Julkisella saikutetaan, koska työolot ja työmäärät ovat täysin kohtuuttomat. Työssä ei ole hallinnan tunnetta, jolloin se on jatkuvaa kaaoksessa työskentelyä. Näissä olosuhteissa ihmiset sairastuvat tai ottavat ennaltaehkäisevästi saikkua kun päässä alkaa kiristää ettei seurauksena ole puoden vuoden burn out loma. Mieti jotain terveykseskuksen lääkäriä, joka tekee jatkuvaa ylityötä, lastensuojelun sossulla sama tilanne ja entäpä opettaja, jolla suurin osa työstä on nykyisin jo kaikkea muuta kuin opettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo selkeästi vaikuttaa miellyttämisen tarpeelta ja oman paremmuutesi korostamiselta. Onko sinulla huono itsetunto?
Muiden sairaslomat eivät kuulu sinulle.
Keskity sinäkin vaan ketjun aiheeseen, joka on miksi naiset jäävät pikku vaivoista sairaslomalle äläkä vaivaa pikku päätäsi psykologisilla pohdinnoilla, kun ei sinulla niihin tiedot ja lahjat riitä :))))€
Ap
Jaahas, työyhteisösi mätämuna löytyi. Katso peiliin ja mieti, miksihän työtoverisi ovat niiiin paljon poissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollaista herkkää saikuttamista mm. kahden influenssan vuoksi ennen kuin sain diagnoosin laajalle levinneestä syövästä.
Niin varmaan juu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollaista herkkää saikuttamista mm. kahden influenssan vuoksi ennen kuin sain diagnoosin laajalle levinneestä syövästä.
Kaikilla neljällä apn työkaverilla on varmasti laajalle levinnyt syöpä.
Minulla on turhasta nyppivä ja ilkeähkö esimies, minkä takia työilmapiiri huono. Terveenä jaksan sitä joten kuten, mutta en sekuntiakaan puolikuntoisena. Terveisiä vaan kaikille huonoille esimiehille :(
Ja ap: mitäs jos lopetat sen kyttäämisen?
Jo mainittujen työmäärän ja -olojen kohtuuttomuuden ja työn raskauden lisäksi kunta-alalla sairastuttaa ihan varmasti homeiset rakennukset ja sisäilmäongelmat. Tässä kaupungissa on viimeisen kymmenen vuoden aikana purettu tai korjattu lähes jokainen vanhempi koulurakennus ja monta odottaa vuoroaan. Sama päiväkotien kanssa. Tämä koskettaa todella suurta määrää kunta-alan työntekijöitä, niin opettajia kuin lastenhoitajiakin ja ihan kaikkia muitakin näissä paikoissa työskenteleviä (sihteerit, siivoojat, keittäjät). Se oikeasti todella suuri määrä työntekijöitä. Sitten ihmetellään, miksi kunta-alalla saikutetaan niin paljon. Esimerkiksi joku opettaja on voinut työskenellä koko uransa homekouluissa.
Tietenkään kaikki naiset eivät ole sellaisia, mutta ns. saikuttajat ovat lähes aina naisia, siitä oli kyse. Itse kyllä tiedän miltä hirveät kk-kivut tuntuvat, siksi hankin niihin toimivat lääkkeet, koska en kestänyt niitä kotona sängyssäkään.
Olen joskus miettinyt tätä. Töissäni muutama nainen ottaa heti sairasloman, jos joku sanoo vähänkään pahasti. Jos työpaikan miehelle huudetaan päin naamaa tämä tulee seuraavana päivänä töihin ja tekee työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää turhaan sairaslomalle jäävät ihmiset. Joku joutuu nekin työt tekemään.
Onneksi meille tuli nollatoleranssi turhille työpoissaoloille. Nykyään vaaditaan työterveyslääkärin todistus jo yhdestä päivästä :)
Poissaolot väheni heti 40% koko organisaatiossa.
Tottakai väheni, koska nyt ihmiset tulevat sairaana töihin tartuttamaan muita :)
Meillä ei työterveyteen edes kuulu saikkulappujen kirjoittaminen, joten jos heti vaadittaisiin todistusta, istuttaisiin sitten päivystyksessä tartuttamassa muita odottaessamme saikkulapun kirjoitusta. Ja sehän kestäisi, koska saikkulaput ei todellakaan ole prioriteetti numero 1. Joten kun vihdoin saisin lapun, pysyisin takuulla kotona koko todistuksen voimassaoloajan, vaikka paranisinkin seuraavaksi päiväksi :)
Hyvä asenne sinulla. NOT!
En tiedä onko sitten asenteesta kiinni, mutta viimeksi olin saikulla 2 vuotta sitten 3 päivää flunssan takia. Ei ole paljon tarvinnut saikutella, kun olen yleensä hyvin terve.
Joten kyllä, jos lääkäri kirjoittaisi minulle jostain syystä viikon saikun, niin kyllä pitäisin sen.
Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Olen HR:ssä ja kyllä niitä sairaspoissaoloja seurataan hyvin tarkkaan. Turhaan poissaolevat tiedetään.. Tiedetään nyös ketkä lähtee seuraavissa YT:eissä, helpottaa meidän puolelta sitä prosessia paljon.
Mistä sinä tiedät, mikä on turhaa ja mikä ei?
No nostetaanpa KISSA PÖYDÄLLE, ja puhutaan aidasta eikä aidan seipäistä. Kukapa ne rästihommat siellä,kotona tekee muu , kuin äiti. Ei millään jaksa kaikkea työpäivän päälle. Monet miehet nääs jättävät ne tekemättä . Naiset ovat vastuuntuntoisempia , jolloin lapsiarki pyörii kivuttomammin.
Ei ne naiset saa stä sädekehää päänsä päälle, vakka eivät saikuttaisikkaan.
Järkevää on vaan hypätä kyydistä pois , kun alkaa liikaa väsyä, ettei tule loppuunpalamista.
Selän takia saa pisimmät saikut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikallakin naiset on nuhan vuoksi saikulla kaksikin viikkoa. Siivoavat kotona kaappeja ja pesevät ikkunoita. Ja ovat niin sairaita.
Minä tiedän lähinnä vain miesflunssaa potevia miehiä. Naiset sitten hoivailevat näitä vauvoja ja pyörittävät koko perheen arkea, vaikka itse olisivat miten pää kainalossa.
Onhan se niin, että saikuttelemattomana vuodesta toiseen kyllä alkaisi minullakin tehdä mieli pitää pois niitä "pitämättömiä saikkuja". Ei tunnollisuudesta palkita ja muut saa useita ylimääräisiä vapaapäiviä vuodessa. Hölmöksihän tässä itsensä tuntee kun muut pääsee helpommalla samaan tai isompaankin rahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikallakin naiset on nuhan vuoksi saikulla kaksikin viikkoa. Siivoavat kotona kaappeja ja pesevät ikkunoita. Ja ovat niin sairaita.
Minä tiedän lähinnä vain miesflunssaa potevia miehiä. Naiset sitten hoivailevat näitä vauvoja ja pyörittävät koko perheen arkea, vaikka itse olisivat miten pää kainalossa.
Vierailetko kuinka usein flunssaa sairastavien taloudessa, kun tiedät niin hyvin millaista siellä on? Vai kuuletko asiasta vain sen toisen henkilön version?
Vierailija kirjoitti:
No nostetaanpa KISSA PÖYDÄLLE, ja puhutaan aidasta eikä aidan seipäistä. Kukapa ne rästihommat siellä,kotona tekee muu , kuin äiti. Ei millään jaksa kaikkea työpäivän päälle. Monet miehet nääs jättävät ne tekemättä . Naiset ovat vastuuntuntoisempia , jolloin lapsiarki pyörii kivuttomammin.
Ei ne naiset saa stä sädekehää päänsä päälle, vakka eivät saikuttaisikkaan.
Järkevää on vaan hypätä kyydistä pois , kun alkaa liikaa väsyä, ettei tule loppuunpalamista.
Selän takia saa pisimmät saikut.
Olin työpaikkani ainoa yh ja ainoa, joka ei saikuttanut.