Mummo vaatii että 12&10v lapset ei saa käyttää puhelinta
Mummo itse toivoo lapsiamme kylään loma-aikoina. Joka kerta mummo on jotenkin tyytymätön lapsiimme ja moittii, kun kinuavat puhelimen perään. Mummo otti puhelimet talteen kun lapset tulivat mummolaan ja yhden yön päästä lapset vaativat tulla kotiin, josta mummo loukkaantuu.
Lapsemme olivat kyllä pelailleet lautapelejä ja auttoivat kellarin siivoamisessa ym mutta olisivat halunneet myös käyttää puhelimiaan.
Ajat ovat kyllä muuttuneet 70-80-luvun lasten lapsuudesta ja itsekin mietin miten kurjaa kun ainoa superkiinnostava asia on puhelin, pelit ja sometus kavereiden kanssa.
Onko teidän lapset tyytyväisiä jos puhelimet otetaan pois?
Kommentit (23)
Sanoisin mummolle että enää ei olla 50-luvulla, ja mummonkin olisi hyvä tulla nykyaikaan. Ymmärrän että puhelin on pois esim. ruoka-aikaan, mutta tuo kokoaikainen kielto on todella kohtuuton, ei ihme että lapset eivät viihdy.
Minua kiinnostaa kuulla miten muut isovanhemmat suhtautuvat jos lapsi haluaa vaikka välillä pelata puhelimella? Paheksuuko?
Hih, meillä pitää välillä komentaa mummolta puhelin pois, että tulee tehneeksi jotain lastenlastensa kanssa. :D
Vierailija kirjoitti:
Voisin närkästyä itsekin kohtuu paljon jos vaadittaisiin antamaan puhelin pois kokonaan ja katkaisemaan yhteydenpito ulkomaailmaan.
Josko sellainen ratkaisu, että saa pyydettäessä soittaa kotiin/kaverille, muttei tarvitse olla 24/7 nenä kiinni ruudussa?
Mummo teki ihan oikein. Ei mummolaan mennä puhelinta räpläämään.
No eivät kaikki mummot ymmärrä näitä nykyisiä ” hömpötyksiä ”.
Mutta yrittäkää te kuitenkin, ymmärtää sitä vanhan ajan mummoa.
Vierailija kirjoitti:
Hih, meillä pitää välillä komentaa mummolta puhelin pois, että tulee tehneeksi jotain lastenlastensa kanssa. :D
Jospa tekisit ihan itse niiden lasten kanssa jotain. Mua ei ainakaan kukaan komentelisi, jos ei kyse ole omista lapsista, eikä kyllä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa kuulla miten muut isovanhemmat suhtautuvat jos lapsi haluaa vaikka välillä pelata puhelimella? Paheksuuko?
Kyllä kun me vierailemme mummolassa, niin kunnioitamme sen verran isovanhempia ettei huomio ole puhelimessa vaan siinä vierailutilanteessa. Ihan itsestään selvää. Sitä laattaa ehtii kyllä tuijottaa kotonakin ja sitten jälkeen päin harmittaa ettei ollut läsnä isovanhemmille ja muistot ovat sitä puhelimen tuijottamista.
Onko mummo sun mummo, äitisi vai anoppisi?
Sitten eivät mene sinne.
Eli lapset valitsevat onko kivempi puhelimen kanssa himassa vai onko kivempi mummin luona ilman puhelinta.
Toki myös mummi valitsee. Ottaako lapset kylään puhelimen kanssa vai onko mahdollisesti ilman lapsia.
Tuon ikäiset lapset kyllä osaavat itse valita.
Ihan hyvä rajoittaa puhelimessa notkumista, mutta totaalikieltoa ei ole hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin mummolle että enää ei olla 50-luvulla, ja mummonkin olisi hyvä tulla nykyaikaan. Ymmärrän että puhelin on pois esim. ruoka-aikaan, mutta tuo kokoaikainen kielto on todella kohtuuton, ei ihme että lapset eivät viihdy.
10 - 12 vuotiaiden mummo lienee syntynyt 50-luvulla ja ei muista siitä juuri mitään. Elää paremminkin 80 - 90 -lukuja.
Ymmärrän hyvin lapsiasi, onhan tuo kohtuutonta, jos puhelimet otetaan kokonaan pois, eri asia tosiaan esim. ruokapöydässä. Vielä tuon ikäisiä lapsia, joille ne kaverit on tosi tärkeitä ja niin kuuluukin olla.
Tuli mieleen, että kun mun mummoni oli lapsi ja nuori, oli paheksuttu, kun hän olisi vaan lukenut koko ajan. Sitä pidettiin ihan turhana, ja mummoni kävikin salaa kirjastossa ja luki salaa omissa piilopaikoissaan. Kun mä olin lapsi, 70-luvulla, paheksuttiin liikaa television katsomista. Nyt sitten noi puhelimet...
Juttele mummon kanssa, yritä saada ymmärtämään. Eipä nuo lapset enää kohta mummolaan mene.
Mikä pontti on kyläilyssä, jos suuri osa ajasta menee nenä kiinni luurissa. Tämä koskee myös aikuisia. En voi ymmärtää puhelinriippuvaisia, vaikka en mikään mummo olekaan.
Jonkin sortin kompromissi olisi paikoillaan.
Lapsilla varmaan kovat vieroitusoireet.
Mun tuttava hoitaa lapsenlapsiaan usein. Hänen taktiikkansa on ollut aina keksiä jotain sellaista tekemistä ja menoa lapsille jossa puhelin unohtuu. Hän myös pyytää lapsia sulkemaan puhelinten hälytysäänet kun he ovat mummon luona sisällä.
Nämä lapset ovatkin sitten tottuneet ulkoilemaan ja liikkumaan, sekä vierailemaan vaikka missä näyttelyissä, museoissa ja nähtävyyksissä.
Puuhavat sisällä myös kaikenlaista kuten leipovat yms.
Veikkaan että näillä lapsilla tulee olemaan ikätovereitaan paljon paemmat valmiudet monenlaiseen tekemiseen ja osaavat olla sosiaalisia ja itsenäisiä sekä viihtyvät myös ilman etä teknologia on hitsattu käteen.
Kotonaan näillä lapsilla ei ole ilmeisesti kovasti rajoituksia puhelimen käytössä, joten mummin tarjoama "digilepo" on heille varmasti tärkeä hengähdysreikä. Lapset tulevat varmasti muistamaan lämmöllä mummiaan kun ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Mummo teki ihan oikein. Ei mummolaan mennä puhelinta räpläämään.
No ei mennä meilläkään jos mennään parin tunnin vierailulle, mutta jos lapset ovat mummolassa monta päivää niin tuskin mummo ja vaarikaan haluavat seurustella tai puuhata lasten kanssa ihan 24/7 enkä ymmärrä miksi tuon ikäiset lapset eivät saisi esimerkiksi vastata kaveriensa viesteihin ja katsoa paria videota.
Mummo saa toki määrätä säännöt kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei isovanhemmat meillä tuota paheksu. Nopeammin itse paheksun sitä kuin isovanhemmat jos lapset eivät tee muuta kuin pelailevat mummolassa puhelimilla.
Voisin närkästyä itsekin kohtuu paljon jos vaadittaisiin antamaan puhelin pois kokonaan ja katkaisemaan yhteydenpito ulkomaailmaan.